• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    COMODOR_FALKON: Zas když přijde nová a levnější alternativa, tak se řemeslník tím spíš nářadí za mega nebude zbavovat, když bude stejně neprodejný – byl by sám proti sobě, kdyby za lacino prodal a kupoval nový a lepší, když „starý“ (fskutečnosti ale stále zánovní) vůz slouží a funguje.

    Tahle úzkost „co když pak přijde něco lepšího“ je k ničemu - s takovou se nerozhodneš nikdy pro nic.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    STETKINS: "Zůstatková cena" je něco, co má omezený význam pouze u operáků, které jsou pouze na krátkou dobu, třeba 5 let a pak se auto vrací.

    I tam je to ale primárně odhad, za kolik možná by to mohlo být možné při správné konstelaci planet prodat, pokud vozidlo neodkoupí uživatel.

    Odhadovat potenciální prodejní cenu za dalších 5-10 let je pak ještě větší level věštění, zvlášť u BEV, kde ji může brutálně zredukovat příchod nové a levnější alternativy s lepšími parametry…
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    STETKINS: Bev berlingo jsem doted nepochopil, komu je urceny a jak si mohli myslet, ze to bude fungovat. Ocividne do toho vkladali obrovskou nadeji, kdyz prestali nabizet ICE verzi.

    Cena milion, dojezd 200km pri prazdnem aute a idealnich podminkach, to by si koupil jedine masochista.

    Taky velmi rychle vystrizliveli a zacali zpatky nabizet berlingo v ICE verzi.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    COMODOR_FALKON: Tak to je vtipné. Všichni mimo tebe vypisují dojmy, ale ty použiješ data osvč v debatě o řemeslnících. Zůstatkovou cenu auta zanedbáš, protože si myslíš, že je to esoterický parametr...

    Chápu, že zůstatková cena auta se těžko predikuje, ale jen proto ji zanedbat je dost nesmysl.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    W_NOICE78: Za mě:
    AUTA:
    BYD - vsechny auta vypnutý infotaiment - nešlo nahodit, nechapu proč se toho BYD bojí.
    - SEAL - celkem pekné, sedi se v tom opravdu na podlaze, nepochopil jsem ten cudlik start stop :) jinak to nevypada zle, dole lacinejsi plasty divná ergonimie kliky, infotaiment audio etc bez moznosti vůbec vidět/slyšet
    KIA -
    - EV4 z vnejsku strasne hnusny auto, vzadu relativne málo mista v kufru na to jak siroké a velke to auto je.. dovnitr jsem ani nešel .. prostě se mi to fakt nelibí
    -EV3 - pekny auto, bohužel predokolka vzadu v kufru opet nic extra hloubka na to ze tam neni motor, auto za cenu modelu 3

    Xpeng
    - G6 - okopírované audio z Tesly - zvuk opravdu dobrej, + manuálne polohovaci sedacky vzadu(Y má v elektrice), nejvetší kufr z konkurence modelu Y (mensi nez Y) , auto jak krava a vepredu zadnej frunk ani plastové zadeklování proste zvednes haubnu a vidis komprosery hadice , vedení etc. Infoitaiment okopirovana tesla ale umí to tak 30% toho co Tesla.

    IVECO
    - prijemny pokec se zastupcem., v unoru bude představovat nové modely - karoserie ducato a scudo včetne verzi s baterii (110kWh + pro ducato, scudo netuším)

    PRE
    - resil jsem nabíjení u nás v okolí sidliště - long story short pokud tam není trafacka maji problém chargery umístit. Na lampy prý problém se domluvit s magistrátem .. byrokracie jak svin. Doted to neni kriticka infrastruktura státu = problém cokoliv zřídit.

    HANKOOK tires - maj super letni pneu ! Hankook ION EVO s A na mokro a Ackem na valivy odpor a Ackem na hluk, vítez testu letních pneumatik (2025)

    KOLA
    Cruisess s DJI - full sus - naprostá pecka! akceptovatelná váha velká baterka(800Wh) a motor co taha jako blazen i na mode trail,na turbo mode to jde na zadek docela snadno skvela integrace displaye rychlonabijení , do vzduchu to jde naprosto nádherně, jako velky wow, cenově od 120tis - 220tis , velkej rohlik po par kolečkách
    Apache s DJI - full sus- naprostá pecka! akceptovatelná váha velká baterka(800Wh) a motor co taha jako blazen i na mode trail,na turbo mode to jde na zadek docela snadno skvela integrace displaye rychlonabijení , do vzduchu to jde naprosto nádherně, jako velky wow, cenově od 120tis - 220tis , velkej rohlik po par kolečkách

    pro srovnani jsem si pujcil kolo s bosch cx performace a to je proti tomu líné kolo ..

    Dle zástupce mají vyprodané HT s DJI motory cca 300kusů a objednavají další, servis by prý už neměl byt velký problém. Za 2 roky podle něj je to už celkem odlazené. Nevim. Každopádně dalsi kolo bude s dji motorem/baterii.

    MOTORKY
    - neměl jsem moc čas zkoumat ELS mota a STASHe koukal jsem jen na Talaria Komodo .. jo pekny, sedlo fakt tvrdé neni to enduro ale spíš fakt crosska, i tlumení je tvrsí než má ultra bee. Projet to nešlo, což chapu, je to nebezpečné nářadí. Pro mě zasadní ze nejde rozumně vyndavat baterka - je na 3x sroubech tj pro jezdeni po silnici a nabijeni v kanclu/doma nepouzitelné. Nemá to ani vyvedený charge port tak aby to člověk nabil sundavání sedla, poze jednomístná motorka/ ultra ma moznost vest spolujezdce. Předni vidle komprese a rebound to same tlumič, plus jsem koukal ze tlumič je s bladerem což mě pozitivně prekvapilo.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    STETKINS: Tak dodej lepší data…🤷🏽‍♂️
    Zatím tu všichni kromě mne vypisují jen svoje dojmy a nebo hůř, halucinace (DANYSEK)

    Zůstatková cena je lehce esoterický parametr, který krom operáku je dost k ničemu a který lítá u ICEV o desítky procent a u EV se nedá vůbec předvídat - přinejmenším kvůli neznámé rychlosti "morálního zastarání" a neznámým dopadům uživatelova jízdního profilu na SoH…
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    COMODOR_FALKON: Vypočítávat kolik průměrně bere řemeslník podle odvodů je hezké, ale obávám se, že s realitou to nemá moc společného :-D


    COMODOR_FALKON: jo problém je, že nejsou slušný ojetiny (a pohříchu ani nová auta) pro řemeslníky.
    Nicméně na tom tvým výpočtu je vidět trochu ten problém - krásně jsi vypočítal rezervu, ale tak nějak jsi zapomněl na zůstatkovou cenu auta.

    Jak jsem psal u typu aut jako je Berlingo je to na prd. Dodávky už se ale začínají klubat, tak se to snad zlepší...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    COMODOR_FALKON: kdybys vedel, jak funguje podnikani... o cemz jako statni ourada nemas paru, tak bys vedel, ze maloktery podnikatel podobny veci kupuje po bazarech :-) Protoze to auto proste a jednoduse potrebujes k byznysu a nemuzes si dovolit ten luxus, aby ti to kazdou chvili stalo v servise - aniz bys mel nahradu. Takze bud to koupis novy, se vsema zarukama a garanci nahradniho auta... a nebo to vezmes na operak a do nakladu si proste strkas celou splatku... a po par letech to proste vymenis. V podnikani se milej zlatej "experte z uradu prace" standardne pouziva efekt financni paky, o kterem ty nemas ani anung. A hezky tu sermujes tu "prumery" z PAQu, ale uz se nedivas na oblasti, ktere ten prumer srazi... a ne, fakt to nejsou remeslnici, ti jsou naopak nad tim prumerem, zeano. S dodavkou z vrakace ti fakt nepotrebuje prijet pani, co ma zivnost na vzdelavani, zeano (a navic tam ani nemas rozliseni prijmu mezi hlavni a vedlejsi cinnosti).

    Porad jsi nam nerekl, kde ze to bydlis... abysme si pujcili nejaky vrak a sli ti ho proturovat pod okny ;-) Za tu srandu by to stalo, ty "hipstere". Jasne, nikomu smrad z aut nevadi, takze se stavej prutahy stredy mest a vubec se neinvestuji miliardy do obchvatu... akorat ze vubec :D Myslim, ze kdybys bydlel v Bechovicich na Ceskobrodsky, tak bysh podobne "kecy" o hipsterech nevedl.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    COMODOR_FALKON: Imho to jsou ti OSVČ, kterým nic jinýho nezbejvá - bokovky při mateřský atd.

    Proti nim jsou řemeslníci páni.

    Ale i part-time kosmetičce dojíždějící k zákaznicím po městě se hodí malý šikovný EV <3

    xxx

    K PAQ se vyjadřovat nebudu, byl bych OT.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    STETKINS: Pouze pokud porovnáváš nové vozy - pak se to cca po 5 letech začne lámat vlivem nákladů na údržbu, paliva a opravy.

    Ve chvíli, kdy porovnáváš "co je právě teď dostupné, tak nějaké vylítané ICEV Berlingo seženeš za 150k a máš už na startu cca 450-500k rezervu na provoz, opravy a údržbu oproti ojetému eBerlingu (bude-li vůbec nějaké na trhu)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DANYSEK: Kdyby ses pokusil o alespoň základní ověření toho, co jsem psal, zhistil bys, že v celé ČR jsou na prodej asi jenom 4 eBerlinga a to nejojetější má najeto 28k.

    Takže ano, srovnání aut "vylítaného patnáctiletého vraku" s jedinými dostupnými EV je naprosto legitimní, protože to jsou alternativy, které jsou REÁLNĚ dostupné k dnešnímu dni…

    Ano, protože většina starousedlíků nejsou hipstři, co potřebují mít před domem parčíček a v něm sojovým latéčkem zapíjet avokádový toustíček, zatímco čekají na MHD, co je hodinu poveze do destinace, kde by autem byli za 15 minut a kam MHD nezajíždí, tam hic sunt dracones…

    DOCKINEZ: Data se získávají špatně, ale reverzním přístupem třeba ze studie od PAQ ( https://www.paqresearch.cz/content/files/2025/07/PAQ_OSVC_Studie-3.pdf ) lze dojít k tomu, že 60% OSVČ má méně než 458k před odvody, což je cca těch 600k - 800k včetně nákladů na dosažení příjmu…
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    COMODOR_FALKON: No akorát, že vůbec.
    TCO má statisticky nižší BEV, takže ekonomicky se nevyplatí kupovat spalovák.

    Jak jsem říkal jiná věc je výběr aut. Taky jsme ještě koupily vloni caddyny, ale jsou to doufám poslední ICE auta ve firmě. Zas tolik peněz abych si mohl kupovat další spalováky nemám :-D

    Ještě bych řekl, že málokdy ten řemeslník, co má tu starou plečku, počítá co ho stojí její nespolehlivost. "Zítra nedorazím, protože jsem musel dát auto do servisu." slýchám celkem pravidelně...
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    GOR: Jinak po Praze jezdím na skútru, takže velmi dobře vím, jaké smrady tady dýcháme.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    GOR: Tak EURO 6 už může být 10 let starý auto.
    Emisními kontrolami policie neprošlo téměř 75 procent vozů, dozvěděla se vláda - Ekonomický deník
    https://ekonomickydenik.cz/emisnimi-kontrolami-policie-neproslo-temer-75-procent-vozu-dozvedela-se-vlada/
    INSID statistiky kontrol červenec 2025
    https://www.garaz.cz/clanek/servis-auto-cisla-statistiky-modre-majaky-zasahuji-temer-kazde-treti-auto-problemove-na-pokutach-i-kaucich-se-vybraly-miliony-21015302

    Kontroly se zaměřují hlavně na auta, která jsou na první pohled podezřelá. Vozidla se zaslepeným EGR nebo odstraněným DPF, která nekouří a nejsou nápadná, většinou nikdo nekontroluje.
    GOR
    GOR --- ---
    W_NOICE78: BTW, pises o starych autech.... Ale projdi se za mraziveho zimniho rana v Praze po chodnicku z hlavniho nadrazi k muzeu, o stare auto nezakopnes, ale smradek (=PAU) je tam solidni. Takze furt doufam, ze doziju 80+% BEV.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    COMODOR_FALKON: Jak píší kolegové, řemeslník otočí víc. I u nás v HK je to min. bůro denně, což při 260 pracovních dnech dává 1,3 mega jako prd. A to nepočítám fušky o víkendech, za který si řekneš o ranec navíc.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    W_NOICE78: V létě jak píšeš.

    V zimě: Celá čtvrt rodinných domků kolem nás je plynofikována, ale dost domů si nechalo i starý kotel, případně mají krb/kamna který ale ne vždy nekouří (a netroufnou si spekulovat co v tom kdo pálí). Teď s vyšší cenou plynu jsme se bohužel vrátili k tomu, že v zimě to někdo zakouří. Netuším kolik toho je, stačí jeden blbeček a zničí vzduch okolo.

    Takže jednak jak píšeš s ICE. Ale druhak je tu nevymahatelné a neřešitelné ani to topení a zaroveň EU bohužel tlačí návrat ke kotlům, protože papírová neutralita CO2 při spalování dřeva (a trust me bro, že v tom nepálím i odpad). Ach jo.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DANYSEK: Všude. Teď jsem platil u nás v regionu 5k CZK za pár hodin práce, protože jsem chtěl prioritně. Pán přijel hezkou dodávkou, věřím že za pár let to bude EV dodávka. Neříkám že to má každý řemeslník v regionu, ale ti šikovní takto.

    Ostatně UPS u nás rozváží EV Mercedesama, po Budějovicích super, mezi okresama nic moc (což se IMHO vyřeší do ~ 10 let větší baterií).

    V ulici se nám mmch EV a hybridy příjemně množí. I ty hybridy pomůžou, máme 30km/h, nezaznamel jsem ještě že by tam nějaký projel na ICE (tím neříkám že se to neděje, o hybridech nic nevím a neřeším, pro mé účely preferuji EV).
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    V Česku se pořád hádáme o tom, jestli nízkoemisní zóny „omezují lidi“, ale mezitím dýcháme vzduch, který by jiné evropské metropole už dávno řešily. Největší problém nejsou pravidla, ale to, že politici nemají odvahu je zavést férově postupně, s výjimkami pro chudší a s podporou pro živnostníky. Zóny nejsou o tom někoho vyhnat, jsou o tom nastavit pořádek a omezit nejhorší znečišťovatele. Čekat další roky nic neřeší, jen to zhoršuje situaci pro všechny.
    Centrem Prahy pořád vede páteřní tranzit, kudy denně projíždějí tisíce kamionů a starých aut. To, co je jinde v Evropě nemyslitelné, je u nás pořád „normální“. Přitom stačí přestat vymýšlet vlastní slepé cesty a převzít modely, které fungují v Londýně, Berlíně nebo Paříži: odklonit tranzit, postupně omezit nejšpinavější auta a nastavit férové výjimky pro místní. Praha nepotřebuje další roky debat, potřebuje jen odvahu dělat to, co jinde dávno funguje.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    COMODOR_FALKON: jen bezny remeslnik v Praze si prijde na vic, nez tu udavas. Je to nedostatkovy statek, to samo o sobe zene ceny nahoru, holt by sis mel oprasit zakladni ekonomicke poucky o vlivu previsu poptavky nad nabidkou na cenu sluzeb.

    Samozrejme, vzdy to jde napasovat tak, aby to "nevyslo". Lehce jete bude drahe cokoliv. Jen ukazujes demagogickou manipulace mj. skrze to omezeni na "lehce". Lehce jete Berlingo v nafte o moc levnejsi nebude, protoze "lehce jete" bude dnes z kategorie Euro6, tedy se spoustou serepeticekv motoru co cenu navysuji a muzou byt v case problematicke. Fakt nejde srovnavat lehce jete EV s vylitanym patnactiletym vrakem "v dyzlu", zeano :) Je videt, ze nevis co obnasi servis dyzlu :D

    Vydirani starousedliku rikas? Tak si mezi nima udelej anketu, kdo o ten smradek teda stoji 😂 Nebo jeste lepe nam povez, kde bydlis... pujcime si nejaky ten vrak v dyzlu a pujdem ti ho turovat pod okna 😁 Uvidime, jak dlouho se ti ten smradek bude libit...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Což pokud vezmeš takového průměrného řemeslníka, co má obrat cca 500-600k ročně a eBerlingo, které se dá dle Sauto sehnat lehce jeté za ~620-780k, tak jsi na 103-130% ročního obratu…

    Naštěstí, zatím se mi do nákladů na živnostníky promítá jen parkovací zóna, což je cca +500/den.

    STETKINS: Jenže i s těmi náklady na opravy nedají za to auto víc, než aktuálně za BEV ojetinu + jsou ty náklady rozložené v čase.

    DANYSEK: Možná už bys ten toluen čichat neměl, začínáš psát jak jistá parta MAMILů z Twitteru…
    Svým blábolením jen dokazuješ svoje odtržení od reality, především to, že nejsi schopný reflektovat, že "nízkoemisní zóna" v staré zástavbě znamená vydírání starousedlíků, aby krom dražších služeb buď pořídili drahé auto a pokud na něj memají, tak aby prodali byt a odstěhovali se mimo nízkoemisní zónu…
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam