• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CERMI_FOX: BTW to samý s tou sociální bublinou vysvětluje i spokojenost s Teslou vs. touhu po Mercedesu.

    A zároveň na luxusních autech vydělávají automobilky NÁSOBNĚ víc než na těch "levných a rozumných". Výdělek na jednom Porsche Cayenne Turbo může být klidně ekvivalentní jako výdělek třeba na 30 Fabiích, přičemž typický majitel toho Cayennu si za tři roky přijde pro další, kdežto mezi majitelema Fabií je mnohem víc těch, co si jí nechaj 10 let.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    BOBASH: Skončí jako Nokia. 😎
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: Jo, ale lidi jako ty automobilky neuživí, uživí je ti, co potřebujou co 3-5 let něco novýho zajímavýho.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    DOCKINEZ: Myslím, že jen FW upravit nepůjde. Akorát to bude hack a budeš muset upravit i HW. Ideální by bylo nějaký open source auto s dobrým šifrováním.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CERMI_FOX: Většina zákazníků nových aut, nebo přesněji zákazníci, kteří kupují většinu nových aut, točí auta třeba po pěti letech.

    Lidi, co jezdí jedním autem 20-25 let jsou naprostá výjimka (neznám snad nikoho, kdo by měl auto 20 let od novýho) a lidi, co si kupujou ojetý auta, nejsou zákazníci automobilek.

    Většina byznysu automobilek stojí na lidech, co si kupujou auto cca co 5-8 let (tedy dosplácí jedno, dají starý na protiúčet, jdou pro nový), na kterých zároveň stojí i to, že my spořílci, co nechceme za auta dávat moc peněz, máme čím jezdit.

    Model 3 je v tuhle chvíli 8 let starý auto, jeho design je mírně obměněný Model S, který se jako koncept představil před 16 lety, a nová generace pravděpodobně přijde v době, kdy normální automobilky budou mít od uvedení TM3 třeba třetí generaci.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    CERMI_FOX: vidíš, i můj táta v 80 mění auto co 5 let :) A nepřipadám si jako boháč.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    W_NOICE78: na to nemusí být elektro, tohle zvládne každé nové auto.
    FINSON
    FINSON --- ---
    DOCKINEZ: "čipnutý tracking"
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    W_NOICE78: Počítám, že časem někdo začne nabízet custom firmware s fíčurama jako „zapínatelný offline režim“.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    DOCKINEZ: Elektroauto je dokonalý nástroj moci.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    DOCKINEZ: anebo alespoň okamžitě udají
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    W_NOICE78: Mám obavy, že k tomuhle dojde nezávisle na Tesle. Vždyť je to splněný sen každýho autoritáře, kterej ví, co je pro tebe dobrý.

    Až bude příště nějakej další covid, tak už policajti při zavření okresů nebudou mít žádnou velkou práci: auta nás tam prostě nezavezou, a basta.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    BOBASH: DZODZO: Jediný co mě na Tesle děsí, je riziko sklouznutí k technofašismu a neoreakci. Ta hranice mezi vizionářem a dystopií, kde tě auto odveze jen tam, kam ti systém dovolí, je docela tenká. Zvlášť když sleduju Muskovy názory poslední dobou.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    BOBASH:
    Což je skvělá myšlenka a pro zákazníky je to ideální přístup – pořád máš v podstatě to nejnovější, spousta se toho dá upgratovat přes OTA updaty, nemáš vlastně potřebu si dalších 5 nebo i 10 let kupovat nový auto.

    A jak to teda dělali"tradiční" automobilky? Přece si nikdo, krom firem a absolutních boháčů, nekupuje nové auto každých 10 let. Lidi běžně jezdí autama 20-25let a i staršíma, prostě proto, že to stačí - 20let staré ICEV je parametricky stejně dobré (tj odveze stejný náklad, stejně daleko, se stejným nebo často snazším ovládáním).
    Aspoň teda v mé soc. bublině.
    Naopak, i třeba jen 10let nové EV je úplně jiná liga jak nové EV
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    BOBASH: Co se týče té 'tuctovosti' dřív jsem chtěl mít v garáži něco zajímavého. Ale dneska už mi ten přístup kup si to, co funguje, a neřeš, že to mají všichni dává mnohem větší smysl. Člověk asi časem zpohodlní a přestane si potřebovat autem něco dokazovat.
    MISO
    MISO --- ---
    Novy tarif od PRE (dorovnava a trumfuje tarif od CEZu)

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    W_NOICE78: pokial tesle vyjde robotaxi tak to bude sluzba doprava as a service, co je pre nich vyhodnejsie nez predavat auta, to same sa udialo v IT sektore - miesto softwaru si teraz kupujes debilne subskripce, aby si platil kazdy mesiac miesto jednorazoveho poplatku, lebo takto maju firmy zabezpeceny stale penazne toky
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: Nejsme vepři. Když říkám, že Model Y je novodobý Model T, tak je to samozřejmě i dost zásadní pochvala. To, že můžou dělat jedno auto pro všechny je strašná výhoda – ale jak se ukázalo už u toho Modelu T, není to samospásný řešení, protože lidi si nekupujou auta zdaleka tak racionálně, jak si myslí. A to, že TMY je stejná všude a pro všechny, je tím pádem i nevýhoda, lidi chtějí na co jsou zvyklí, chtějí jiný auto než má soused atd.

    A ano, pokud Tesla vyřeší Robotaxi, tak svoji tržní valuaci ospravedlní. Pokud ne, tak bude realistická hodnota tak desetina současný.

    Ostatně sám Musk říkal něco podobnýho, pokud nevěříte na FSD, neinvestujte do Tesly.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    BOBASH: Ten rozbor Čína vs. Evropa sedí. A přesně proto má Tesla takovou valuaci, ona udělá jedno auto a prodá ho všude. VW musí dělat tři verze pro tři trhy. To se prostě bavíme o jiný efektivitě.
    Ty to bereš víc jako auto novinář, já spíš jako tech. Pokud Tesle vyjde Robotaxi, tak se úplně změní pravidla hry. A jestli ne, tak máš pravdu, že ji ostatní doženou.“
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOCKINEZ: To je další věc. Číňani mají většinou auta v první nebo druhý generaci (jejich rodiče auta neměli, vyrůstali bez aut) a nejsou zvyklí jezdit autem třeba na dovolenou. Plus tím, že jezdí pomalu (limit na dálnici asi 100 nebo 110), jim stejný auto dojede mnohem dál než nám. Proto je taky jejich CLTC snad ještě optimističtější než naše dřívejší NEDC a nesrovnatelný s WLTP.

    Takže u nich je možný prodávat věci jako BYD Dolphin Surf coby primární auto, zatímco u nás se to dá prodat jedině jako druhý až třetí auto do rodiny nebo na rozvoz pizzy.

    Evropan čeká, že bude moct s elektromobilem dělat to samý, co dělal s dieselovou Octavií. Tedy naložit to krámama, dát rakev na střechu a valit to na dovolenou tisíc kilometrů daleko 150 km/h.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam