• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Všechny velký automobilky mají vedlejší byznysy mimo výroby aut. A emisní povolenky mají samozřejmě nějakej finanční efekt, stejně jako nahromaděná hotovost, ale ve srovnání s tržní valuací je to sranda.

    Tesla má tržní valuaci 1.5 bilionu dolarů, Toyota, která vyrobí asi šestkrát víc aut a má víc než třikrát větší obrat, má 260 miliard dolarů. Všechny další automobilky mají pod 100 miliard dolarů.

    Jakýkoliv argument "dalším byznysem" by obstál, kdyby tržní valuace Tesly byla od ostatních automobilek vzdálená o desítky procent, ne o řád až dva.

    Reálná tržní valuace Tesly nemá důvod být vyšší než u Toyoty, spíš by měla být někde kolem GM nebo VW.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Hele s tou tržní valuací nemáš úplně pravdu, protože nebereš v potaz další venture Tesly.
    Značná část zisku je nabíjení a prodej povolenek, tam jí ostatní automobilky nesahaj ani po kotníky.
    Taky množství hotovosti, kterou Tesla naakumulovala je enormní.
    Plus drží pozici v BTC.


    Je nadhodnocená? Určitě.
    Jde její hodnotu určovat podle ostatních automobilek? Ani náhodou.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: konfigurátory automobilek jsou to nejvíc stresující na koupi auta
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    MISO: Chápu to dobře, že cena za minutu se začíná účtovat až po vyčerpání volných minut?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: To Tesla taky neumí a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by to v dohledný době mohla umět. FSD je jeden z nejhorších ADAS na trhu, právě proto, že to nefunguje jako ADAS, ale přesně naopak – řidič dělá asistenta FSD a snaží se ho hlídat.

    FSD na všech dosud prodanejch Teslách bych se nebál označit za podvod a očekávám, že přijde chvíle, kdy za to Teslu trefí dost drahá class action žaloba.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: No právě. To je to, o čem celou dobu mluvím. Nemůžeš jít a utratit dvě měga za Model 3 Premium nebo Model 3 RS, nemůžeš si objednat za pět laků za příplatek dvacku, dalších 10 za příplatek 40 a dalších 25 za příplatek 80, nemůžeš si objednat příplatkový čalounění za kilo a dřevěný obložení za dvacet, nemůžeš si objednat Sport Paket kde zaplatíš další kilo za jiný nárazníky a lišty, nemůžeš si koupit tři úrovně audia každou za další nesmysl...

    ... a nemůžeš za tři roky jít a celou tu píčovinu si koupit znovu :)

    ELIJEN: Ale z pohledu běžnýho zákazníka, kterej není technologickej nadšenec, je to furt stejná Tesla a nechce se mu jí kupovat znovu.

    Tradiční automobilka ti prodá tu samou techniku třikrát, protože změněj design a přidaj kraviny :)
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    BOBASH: Akorát s tím rozdílem, že tenkrát tě to auto samo neodvezlo, nenašlo si samo parkování a nepřijelo pro tebe na zavolání.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: "Když si koupíš Highlanda nebo Juniper, tak máš skvělý auto (pokud ti vyhovujou jeho ergonomické specifičnosti), ale máš ho stejný jako všichni ostatní a stejný jako všichni x let před tebou a po tobě – takže nemáš moc motivaci jít a koupit si novější Teslu. Pro tebe fajn, pro automobilku blbý."

    Tesla Model 3 dnes je uplně jiné auto než před 2 rokama (před Highlandem). 5 let staré Tesly už jsou technologicky zastaralé a ani nedostávají moc OTA updaty (Intel Atom).
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    BOBASH: Za pokles může i to, že má pouze omezené portfolio a dost lidí také čeká na FSD.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: BTW tohle je opakující se situace z půlky 20. let, kdy Ford jel stejný byznysmodel jako dneska Tesla (radikálně průkopnický auto, pak ho dělat 10-15 let a zlevňovat, pak další) a Alfred P. Sloan, tehdejší šéf General Motors, vymyslel značkovou hierarchii a plánovaný zastarávání.

    Na rozdíl od Forda měli pět značek (Chevrolet, Pontiac, Oldsmobile, Buick, Cadillac), který tvořili hierarchii a každá měla ještě modely, který měly svoji hierarchii.

    A to celý jelo v modelovým cyklu tehdy 2-3 let, po kterých se auta kompletně vizuálně změnily, a každý rok se vizuálně změnily dost na to, aby to bylo na první pohled poznat.

    Díky tomu tvůj soused poznal, jak drahý máš auto, a taky poznal, jestli máš letošní nebo loňský.

    Tímhle překonali prodeje Fordu a ten je už nikdy nedohnal, a ten koncept funguje už to let furt stejně.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: Nevidím důvod. Zatím dochází zákazníci spíš Tesle (viz pokles prodejů – už ne zastavení růstu, ale fakt pokles), protože Tesla je skvělý auto právě pro ryze racionálně uvažující jedince jako ty nebo CERMI_FOX:.

    A "value for money" auta prostě nejsou tak dobrej byznys jako prémiový a luxusní auta. Který jsou zároveň nejrychleji rostoucí byznys v automotive.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CERMI_FOX: BTW to samý s tou sociální bublinou vysvětluje i spokojenost s Teslou vs. touhu po Mercedesu.

    A zároveň na luxusních autech vydělávají automobilky NÁSOBNĚ víc než na těch "levných a rozumných". Výdělek na jednom Porsche Cayenne Turbo může být klidně ekvivalentní jako výdělek třeba na 30 Fabiích, přičemž typický majitel toho Cayennu si za tři roky přijde pro další, kdežto mezi majitelema Fabií je mnohem víc těch, co si jí nechaj 10 let.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    BOBASH: Skončí jako Nokia. 😎
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: Jo, ale lidi jako ty automobilky neuživí, uživí je ti, co potřebujou co 3-5 let něco novýho zajímavýho.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    DOCKINEZ: Myslím, že jen FW upravit nepůjde. Akorát to bude hack a budeš muset upravit i HW. Ideální by bylo nějaký open source auto s dobrým šifrováním.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CERMI_FOX: Většina zákazníků nových aut, nebo přesněji zákazníci, kteří kupují většinu nových aut, točí auta třeba po pěti letech.

    Lidi, co jezdí jedním autem 20-25 let jsou naprostá výjimka (neznám snad nikoho, kdo by měl auto 20 let od novýho) a lidi, co si kupujou ojetý auta, nejsou zákazníci automobilek.

    Většina byznysu automobilek stojí na lidech, co si kupujou auto cca co 5-8 let (tedy dosplácí jedno, dají starý na protiúčet, jdou pro nový), na kterých zároveň stojí i to, že my spořílci, co nechceme za auta dávat moc peněz, máme čím jezdit.

    Model 3 je v tuhle chvíli 8 let starý auto, jeho design je mírně obměněný Model S, který se jako koncept představil před 16 lety, a nová generace pravděpodobně přijde v době, kdy normální automobilky budou mít od uvedení TM3 třeba třetí generaci.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    CERMI_FOX: vidíš, i můj táta v 80 mění auto co 5 let :) A nepřipadám si jako boháč.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    W_NOICE78: na to nemusí být elektro, tohle zvládne každé nové auto.
    FINSON
    FINSON --- ---
    DOCKINEZ: "čipnutý tracking"
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    W_NOICE78: Počítám, že časem někdo začne nabízet custom firmware s fíčurama jako „zapínatelný offline režim“.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    DOCKINEZ: Elektroauto je dokonalý nástroj moci.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam