• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    FAEKAL: Hlásim, že moje Tesla Model 3 na první STK po 50000 km prošla bez problémů :)
    FAEKAL
    FAEKAL --- ---
    Škoda Enyaq poprvé na německé STK. Žebříček odhaluje elektrické potížisty - Aktuálně.cz
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/elektromobilita/obe-tesly-spring-a-skoda-enyaq-novy-nemecky-zebricek-stk-zna/r~4965c8caca1511f0a1910cc47ab5f122/
    Proběhle TUV report ojetých BEV. Snažil jsem se najít ten žebříček kompletní, ale ten full report stojí asi 6 euro. BMW na krásném 23. místě :))
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    BOBASH: Papírově mají ta auta podobný tvar i koeficient odporu vzduchu. Pokud přesto BYD žere víc, tak to znamená, že mají buď neefektivní motory, nebo lhali o aerodynamice. Myslím, že nedává smysl tvrdit, že se větší hnotnost o 350 kg navíc na spotřebě neprojeví.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    W_NOICE78: jojo, to mě taky někdy dostane, jak borec s PHEV nabiji 10hodin 20kwh. na jedinym ACčku v okolí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: Hmotností to není, to auto žere strašně i na dálnici, kde je hmotnost zanedbatelná a jde o aerodynamiku a odpory.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    NIKDAS: Já bych zakázal PHEV nabíjet na veřejných AC nabíječkách. :D
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JIMIQ: To michani BEV a PHEV uz me dost sere, vzdyt je to totalne odlisne.
    Kdybych mel urcit, zda je PHEV blizsi k ICE nebo k BEV, tak je to jednoznacne ICE.
    Srov. dojezd na baterku vs na benzin u daneho PHEV.
    V me hlave asi jako kdyby do ICE pod kapotu nekdo strcil krecka v kolecku a snazil se mi namluvit, ze je to vozidlo na alternativni pohon.

    Krome pokriveni statistik, kdy treti nejprodavanejsi vozidlo v kategorii je BYD seal s drtivou vetsinou PHEV, je to taky cerpani bonusu na nizkoemisni vozidla (ELznacky apod.), kdy jeho majitel ale zvladne vypustit do vzduchu naprosto srovnatelne mnozstvi sracek, jako majitel ICE.

    Ano, existuji vyjimky, ktere ICE nezapnou jak je rok dlouhy (pak je samozrejme otazka, proc si neporidili BEV s malou baterkou, kdyz jim ten dojezd staci), ale kolik jich asi mezi majitely PHEV bude?
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH: tohle je zajimavej fenomén každopádně. Nicméně s tim jake maji v Číně R&D tohle vyřeší do dvou - tří let imho.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    DOCKINEZ: ano nabijeci infrastruktura je min v CZ porad dost zoufalá
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    W_NOICE78: LG korean or LG Europe is far better than LG Chinese. Chinese differs with chemistry and qaulity by factor 2y so yes, LGES is chinese product
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Nedávno jsem tu psal nepravdu o Panasonic baterkách v Tesle. Problémy jsou naopak s LG baterkami z Číny.

    Media hype around “Made in China” battery systems being the “best” has never been confirmed in real-world practice.
    We are raising serious concerns about Tesla Model 3/Y LG NCM811 battery packs (LGES Nanjing), which show extremely high failure rates and a noticeably shorter end-of-life compared with Panasonic NCA packs (Made in USA).

    In over 90% of the cases we receive, cell-level repair is not possible on LG packs. The cell degradation within affected modules is far beyond anything that could be restored. The issue is rarely a single bad cell—most failing modules contain multiple cells with extremely high internal resistance. Out of 46 cells, it is common to find 15 cells over 100 mΩ ACIR, and the remaining 30 cells above 50 mΩ ACIR.
    Given these patterns, adjacent series groups measured in parallel modules often show resistance values already above acceptable limits. This means that even if we replace the faulty cells with used, matching donor cells (never with new cells), the remaining weakened cells are likely to fail in a cascade. This makes the repair operationally unsustainable, as the entire pack is clearly nearing end-of-life, exposing us to extremely high warranty and labor costs.

    Another unknown is this:
    If one out of four modules is badly degraded, what are the chances that replacing a single module will result in a stable pack, and for how long?
    Is it realistic to expect another 100,000 km of trouble-free use after replacing one module?
    Most likely not.

    At this moment, during ongoing experimental testing with real customers experiencing LG failures, we are losing over €20,000 per month in operational time while investigating whether LG’s Chinese NCM811 systems can be sustainably repaired. At this stage, we can confidently say: the cells are, to put it mildly, catastrophic. Panasonic has mostly single cell falire at 250,000km, and it is repairable, where LG hasmultiple cell failur.

    For reference:
    •A healthy Panasonic cell typically shows ~10 mΩ, while a new LG Nanjing cell starts around 28 mΩ.
    •A failing Panasonic cell reaches ~28 mΩ, which is what LG cells measure when brand new.

    It is extremely difficult to explain this complexity to customers.
    The only alternative we can responsibly offer—although very rarely—is replacing the entire battery pack with a used Panasonic pack from the secondary market.

    This brings us to a fundamental question:
    Where does the media hype come from claiming that Chinese-made cells are “better”?
    In practice, the best Li-ion cells are made in Europe (LG Chem, Samsung SDI) and the USA (Panasonic).
    China’s strength is limited primarily to LFP technology, but Blade-format LFP packs are entirely non-repairable researched by independent institutes.



    Important Notice for Tesla owners with Chinese LG packs

    Due to extremely high operational losses, we must introduce an experimental “repair check feasibility” fee to determine whether repair is even possible.
    If the pack is deemed non-repairable, the only options are:
    1.Replacement with a used Panasonic pack
    2.Full pack replacement at a Tesla Service Center

    When supplying used Panasonic packs, we do not guarantee range, charging speed, or long-term capacity.
    Warranty covers functional defects—not degradation or reduced range.

    This article also serves as an official disclaimer.



    Reference Data

    Part number: 17000012-00-B
    OEM price: €15,355 (excl. tax, EPC)

    EVC repair check: €1,200 non-refundable (remove/assemble)
    Waived if repair is possible

    EVC full repair: €5,500 (excl. tax)
    EVC Panasonic swap: €8,000 (excl. tax)



    Estimated End-of-Life (EOL)
    •Panasonic packs: ~400,000 km
    •LG NCM811 (China): ~250,000 km

    https://x.com/evclinic/status/1994876173277335745?s=20
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    BOBASH: Je to přesně, jak říkáš. Číňan sedí na prameni, takže se nemusí snažit být efektivní a používá hrubou sílu.
    Stačí se podívat na data, BYD Seal má sice větší baterku než Tesla Model 3, ale protože váží o 345 kg víc, má horší efektivitu. Tesla používá pro Long Range verze dražší chemii, která je lehká. Čína tam cpe těžké LFP i do drahých aut. V Číně ta neefektivita nevadí, protože ji přebijí nízkou cenou. Ale v Evropě dostaneme tohle těžké auto za draho, a navíc je softwarově o generaci hloupější než doma v Číně, protože ho kvůli EU museli digitálně vykastrovat.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Evropa, rijen 2025

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: Akorát ten Číňan pak v Evropě skončí s autem, který má sice UX k vzteku a stojí jako evropský auto, ale zato se stejně velkou baterkou ujede o 20% míň.

    Takže reálně BYD Seal s 82 kWh baterkou konkuruje Mercedesu CLA s 58 kWh baterkou, kterej stojí asi o kilo víc.

    Pořád jsem nepřišel na to, proč to tak je, ale Číňanům všechno strašně žere. Ať už je to ICE, HEV nebo BEV, tak jim to žere, a není to jen o WLTP hodnotách, ale je to stejný v reálným světe.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ABS: Automobilový Apple není Tesla, ale Mercedes, vždycky to tak bylo.

    Teda ono je to možná spíš naopak, Apple je počítačový/mobilní Mercedes, byť mu trvalo dekády se jím stát.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    NIKDAS: ono me to jednou donuti si poridit nahradu. Jen doufam, ze driv, nez se soucasna kara rozsype a bude zadarmo draha :-)
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    VLASTIS: Tohle je legendarni video. "German State of the Art"
    Je to dokonalá ukázka toho, jak evropský automotive zaspal. Mysleli si, že ID.3 je jejich "odpověď na Teslu". Musk se projel, slušně pochválil řízení, ale věděl, že technologicky jsou o generaci pozadu. A dnes za to VW platí miliardy Číňanům.

    Elon Musk fährt VW ID.3
    https://youtu.be/mPXZOydF4RE?si=N2yxKSVQmhOpT78u
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    U Iotiny jsem za x let nabíjel jen jednou, ale každý týden mi od nich chodí mail, že updatli general terms and conditions. Tento týden mi to napsali třeba třikrát.
    V mailu samozřejmě není žádný unsubscribe, nebo cokoliv, havně, že tam píšou, že nikde nesmím šířit obsah zprávy. :D
    Ti ví, jak si znechutit (byť potenciálního) zákazníka.
    VLASTIS
    VLASTIS --- ---
    W_NOICE78: Ale ta strategická katastrofa je důsledek toho, že na to leta srala..
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    DOCKINEZ: Jde hlavně o ten tok peněz
    Číňan zaplatí v EU za homologaci a senzory v podstatě drobné (často si je vyrábí sám).
    VW ale musel do XPengu nalít 700 milionů dolarů jen jako ‚vstupné‘, aby tu jejich technologii vůbec mohl používat.
    A to je ten finální hřebíček: V obou případech ty peníze končí v Číně.
    Buď nám prodávají svoje auta napřímo, nebo nám prodávají svoji technologii (za těžké prachy), abychom vůbec mohli vyrábět ta naše. Tím, že VW platí XPengu, vlastně Evropa svými penězi přímo dotuje vývoj čínské konkurence. To je ta strategická katastrofa.“
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    W_NOICE78: Tomu příměru nerozumím, promiň.

    Auta v EU musí splňovat nákladný certifikace, obsahovat mrtě asistentů atd. atd. To všechno ty vozy nutně prodražuje.

    Můžeme vést debatu, zda je to potřeba, ale zdá se, že „my“ v Evropě to tak chceme a tak jsme si to schválili. A tak jen máme, co jsme chtěli.

    ***

    Pokud poukazuješ na to, že Západ udělal před lety zásadní strategickou chybu, když se začal s rudými vrahy v Číně vůbec bavit a v zájmu zisku tam dokonce přenášel výrobu a vzdal se exkluzivního know how, čímž si pod sebou podřízl větev, tak máš samozřejmě pravdu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam