CERMI_FOX: To byla nadsázka, ale vezmu tvůj komentář pro zábavu vážně :)
Neviděl jsem českou silnici, kde by byl potřeba zvýšený podvozek, a už vůbec ne offroadový jako u Rivianu. Cokoliv od výšky běžnýho auta vejš je úplně v pohodě, a naprostá většina sporťáků taky. Problémy začínají někde u snížených verzí Porsche 911 nebo tak něčeho.
Co český silnice vyžadujou je MĚKČÍ podvozek, což se světlou výškou může, ale nemusí mít souvislost. A někdy to má souvislost přesně opačnou, jakkoliv to může znít paradoxně.
Důvod:
Takový díry, abys něco fakt trefil podvozkem, ani u nás nejsou, i s relativně placatejma autama se dá jezdit i po dost rozbitý okresce bez rizika kontaktu s vozovkou.
Díry jsou problém spíš ve smyslu toho, že to na nich v lepším případě "drncá", v horším případě odskakuje a v nejhorším poškodí disk nebo zavěšení.
Co na rozbitý okresce nejvíc vadí, jsou nesmyslně velký disky a s tím související nízkoprofilový gumy. Vnější průměr kola je pro danej typ auta vždycky stejnej, větší průměr disku tedy znamená nižší gumu. Nižší guma hůř tlumí rázy od děr, takže to drncá a v horším případě dostane kopanec skrz gumu i disk nebo zavěšení.
Sekundárně vadí tvrdé odpružení a tlumení. Pak to opět víc drncá, dává větší kopance kastli i zavěšení a tak.
Proč může být vyšší auto horší než nižší auto:
Pokud má mít vyšší auto (přesněji auto s vyšším těžištěm, u elektrik s baterkou v podlaze to není takový rozdíl) srovnatelné jízdní vlastnosti jako nižší auto, je potřeba k potlačení náklonů karoserie použít tvrdší odpružení a tlumení. To znamená horší vlastnosti na rozbitý okresce.
V praxi:
SUV, který má velkou světlou výšku, musí být pro zachování srovnatelných jízdních vlastností tvrdší. Zvlášť to platí pro "sportovní SUV". Řekněme třeba X5 M. Je to těžký, má to vysoko těžiště, aby se to nekývalo jako paroloď, musí to být strašně tvrdý.
Česká okreska s tím bude utrpení.
Na druhé straně budeš mít třeba základní Porsche 911 na nejmenších možných kolech. Máš sice malou světlou výšku, ale pořád dost velkou na to, aby nehrozil kontakt karoserie s vozovkou.
Ale máš taky lehký auto s nízkým těžištěm, takže pro udržení stability karoserie stačí relativně měkčí podvozek, a menší kola taky spoustu rázů pohltí.
Výsledek:
Obří a vysoký SUV bude na rozbitý okresce drncat, otřásat se a občas si někde zničí disk. Lehký placatý sporťák proletí tu samou okresku ostrým tempem a nebudeš cítit nepohodlí.