• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    V dubnu se prodalo v ČR:
    477 elektrických škodovek
    170 Tesel
    77 x Kia
    92 x Hyundai
    37 Fordů
    42 BMW
    (to jsou ty nejčastější, zbytek na tomto profilu: https://x.com/Nor7211)
    Ty dva Fiskar Ocean mě překvapily, kdo kupuje auto od zkrachovalé značky a bez servisu?
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    SMRGL: Tesla umi plachtit na neutral, ale blbe se to pouziva a nefunguje rekuperace. Driv u TM3 jsi mel 3 rezimy rekuperace, pak to sw odstranily. Pak je dalsi moznost menit rezimy rekuperace pres commander od Enhance.

    1. Primární role rekuperace:
    - Rekuperace (regenerativní brzdění) se v Tesle aktivuje hlavně při uvolnění plynového pedálu, kdy elektromotor zpomaluje vůz a přeměňuje kinetickou energii na elektrickou, která se ukládá do baterie.
    - Při sešlápnutí brzdového pedálu se však chování liší podle toho, jak silně brzdíte a jak je systém nastaven.

    2. Brzdový pedál a rekuperace:
    - Lehké sešlápnutí: Když brzdový pedál stisknete jen mírně, Tesla primárně využívá rekuperaci k zpomalení vozu. Mechanické brzdy (kotouče a destičky) se zapojí až tehdy, když je potřeba větší brzdná síla, než dokáže rekuperace poskytnout. To znamená, že při jemném brzdění stále šetříte energii a vracíte ji do baterie.
    - Silné sešlápnutí: Pokud brzdíte prudce (např. v nouzové situaci), systém kombinuje rekuperaci s mechanickými brzdami. Rekuperace má omezenou kapacitu (maximální brzdnou sílu určuje výkon motoru a stav baterie), takže při silném brzdění mechanické brzdy převezmou většinu práce. I tak se ale část energie může rekuperovat, pokud to podmínky dovolí.
    - Plná baterie nebo nízká teplota: Pokud je baterie téměř plná (nad 90–95 %) nebo velmi studená, rekuperace je omezená, protože baterie nemůže přijímat další energii. V takových případech se při sešlápnutí brzdy spoléhá vůz více na mechanické brzdy, i když brzdíte lehce.

    3. Vylepšení v novějších modelech:
    - Novější Tesly, včetně Modelu 3 a Y (zhruba od 2023/2024), mají funkci „Apply Brakes When Regenerative Braking is Limited“ (dostupná v menu: Controls > Pedals & Steering). Pokud je aktivní, vůz automaticky připojí mechanické brzdy, když rekuperace nestačí (např. kvůli plné baterii). To zajišťuje konzistentní pocit z brzdění, ale znamená to, že při sešlápnutí pedálu nemusí vždy probíhat rekuperace.
    - U nového Modelu Y „Juniper“ (facelift 2024/2025) je navíc možnost nastavit nižší úroveň rekuperace, což může ovlivnit, jak často se při lehkém brzdění využije rekuperace vs. mechanické brzdy.

    4. Software a optimalizace:
    - Tesla využívá pokročilý software k rozhodování, kdy a jak kombinovat rekuperaci s mechanickými brzdami. Cílem je maximalizovat rekuperovanou energii a minimalizovat opotřebení brzd. Například při lehkém brzdění v městském provozu může být až 90 % zpomalení zajištěno rekuperací.

    ### Praktické dopady:
    - Běžná jízda: Při lehkém až středním sešlápnutí brzdového pedálu (např. při dojezdu k semaforu) Tesla preferuje rekuperaci, takže energii vracíte do baterie a šetříte brzdy.
    - Nouzové brzdění: Při prudkém sešlápnutí pedálu (např. kvůli překážce) se rekuperace stále částečně uplatní, ale mechanické brzdy hrají hlavní roli, aby zajistily rychlé zastavení.
    - Zobrazení: Na displeji uvidíte rekuperaci v reálném čase (zelený pruh na ukazateli výkonu), ale při sešlápnutí brzdového pedálu se tento ukazatel nemusí vždy zobrazovat, protože systém priorizuje brzdnou sílu.

    ### Rozdíl od jiných elektromobilů:
    Na rozdíl od některých jiných elektromobilů (např. Nissan Leaf nebo starší modely BMW i3), kde brzdový pedál může být více oddělen od rekuperace, Tesla integruje oba systémy plynule. To znamená, že i při použití brzdového pedálu máte šanci rekuperovat energii, pokud to podmínky umožňují.

    ### Tipy pro maximalizaci rekuperace:
    - Pokud chcete co nejvíce využívat rekuperaci, spoléhejte se na uvolňování plynového pedálu místo brzdění – jednopedálové řízení je na to navrženo.
    - Vyhněte se nabíjení baterie na 100 %, pokud plánujete delší jízdu z kopce, protože plná baterie omezí rekuperaci.
    - V zimě předehřejte vůz (přes aplikaci nebo při nabíjení), aby baterie byla v optimální teplotě pro rekuperaci.

    ### Shrnutí:
    Ano, rekuperace v Tesle Model 3 funguje i při sešlápnutí brzdového pedálu, zejména při lehkém až středním brzdění, kdy systém preferuje regenerativní brzdění před mechanickými brzdami. Při silném brzdění nebo za určitých podmínek (plná baterie, nízká teplota) se však větší roli přebírají klasické brzdy. Tesla to řeší tak, aby byl přechod plynulý a efektivita co nejvyšší.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Tak prodeje elektrických aut za březen:
    Tesla 326
    Škoda 291
    Volkswagen 114
    BMW 34
    MG 10
    Mercedes 36
    a tak dál...
    TRANCEWARP
    TRANCEWARP --- ---
    No tak sem se projel 200km novou i4 eDrive40 RWD.
    A necham si Teslu.
    BMW ma lepsi zvuk (v kabine), na dalnici je to o tridu vejs, je tam ticho, vonavy to je, mega pohodlny sedacky (Mkovy). Ale hlavni pocit z jizdy byl, ze ridim tabk.
    Trojka je znatelne agilnejsi, je z ni brutalne lip videt a proste me to bavi mnohem vic ridit. Dilensky se to samozrejme neda srovnavat. Ale treba v Tesle se vzadu da sedet, do ty i4 jsem se za sebe skoro nevesel a hlavu sem musel mit na stranu, abych tam mohl sedet.
    Ale pocitove je fakt ctyri roky stala trojka mnohem zabavnejsi svezeni nez uplne nova konkurence od BMW.
    Tak si dozadu napisu, ze MUSK JE KRETEN a necham si ji :))).
    A uvidime jaka bude nojekláse, na to se tesim. Tohle bmw je pocitove furt normalni bmw ctyrka. Coz je super kara, byl jsem tim s bejvalou v zari v Italii a parada. A kdyz uz, tak do ni ale patri sestivalec :D
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    TRANCEWARP: Pokud ma Tesla HEPA filter (veskera mne znama Y, S, X, Cybertruck, 3 pocinaje FL) tak venkovni vzduch jde vzdy pres HEPA. Model 3 pred FL horsi, ale taky to jde pres filter.

    BMW, tu re-circulation vypina uplne stejne:

    Why does Recirculate air mode keep turning off when heat is on???
    https://g20.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1671853

    Proc? Vypnout vnitrni cirkulaci po par minutach je myslim nutne, pokud to auto nechce ty lidi uvnitr nechat umrit na nepritomnost kysliku v par metrech kubickych uzavreneho prostoru. Zejmena pokud na to banalne zapomenou, by to byl kruty trest.

    --
    Samozrejme, pokud ridic vyzaduje, aby mu zadna zla automatika do podobnych rozhodnuti nemluvila, urcite se nabizeji vhodnejsi, tzv. "manualni" auta. Z tech EV pak, namatkove, treba Ariel Hipercar. Pravda, vlastni zkusenost nemam a tak uplne neplanuji, leda se nechat svezt nekym kdo to narozdil ode me umi. Par podobnych "blaznu" (v dobrem slova smyslu) kolem sebe mam, tak uvidime.

    NEW Ariel Hipercar – 1180bhp, 0-60mph In 2secs + Jet Engine?! | Top Gear
    https://www.youtube.com/watch?v=gS2XwsIFVs0
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    FEDAJKIN: v Evrope je tech alternativ docela dost. Pocinaje Skodovkou, pres Ford, Renault, BMW, korejci... To jsou jen auta, ktera bych zvazoval.
    Mimo to pro masochisty Stelantis, MG, Volvo, Mercedes, VW...
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    TRANCEWARP: To jsem uvedl jako prumer, na dalnici s tempomatem na 80mph to da tak 220 mil (z 80% na 15%).
    BMW svoje nabijecky nema, ale je spoluvlastikem Ionity, takze vyhodnejsi tarif, zbytek jsou partneri, ktery muzou nebo nemusi mit levnejsi tarif naprimo.
    Ale ja jsem pohodlnej, takze to nersim, a pouzivam karticku s tim, ze mi prijde fakura jednou mesicne.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    TRANCEWARP: i4 eDrive40 M Sport, 19" kola a tezkou nohu.
    Ty kola snizuji dojezd asi o 5%, takze bych rekl, ze realne kolem 300 mil mym nesetrilkovskym stylem.
    Mam maly deti, takze to moc neresim, jejich dojezd je mensi nez auta.
    Auto mam nastaveny, at mi ukazuje/planuje pouze BMW charging nabijecky a problem s tim nemam.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    TRANCEWARP: Mam i4 a nikdy by me nenapadlo nabijet u Tesly. Nevim jak v CR, pac tam se chystam az letos v lete, ale v UK, Francii a Italii to zapotrebi opravdu neni. A v 95% pripadu si vystscim s BMW Charging kartickou.
    TRANCEWARP
    TRANCEWARP --- ---
    zvazuju si misto tesly koupit bmw i4
    jaky mate zkusenosti s nabijenim po cr a v evrope?
    ktery superchargery vam to dovoli bez tesly pouzivat
    nejsem schopnej to vygooglit
    mam z toho obavy, sit superchargeru je bozi a nevim, jakej je UX jinejch vozidel
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Jinak k té architektuře BMW více najdete třeba tady na Linedin: https://www.linkedin.com/posts/friedel_sdv-automotive-mobility-activity-7305494402607542272-W9wo
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Tohle se mi moc líbí:
    Méně kabelů a pojistek, špičkový výkon: BMW představuje „supermozky“ pro vozy Neue Klasse – AutoRevue.cz
    https://www.autorevue.cz/mene-kabelu-a-pojistek-spickovy-vykon-bmw-predstavuje-supermozky-pro-vozy-neue-klasse
    LELI
    LELI --- ---
    RATTKIN, NIKDAS: nabijim a funguju nekolik let bez vlastni nabijecky, jenom verejne a je to uplne v pohode. Lze tak fungovat bez nejakyho realnyho omezeni v Praze, Ostrave, Opave, ... Nekde asi musis prizpusobit rutinu ve smyslu ze kdyz jedes na nakup, jedes k supermarketu kde maji nabijecku a zaparkujes u ni, namisto jinyho oblibenyho parkovaciho mista, nebo maji tu sit, co ti vyhovuje, ale Lidl bejva vetsinou volnej, Kauflandy a obchodaky je maji taky, PRE ma bonus v podobe nabijecek na trafackach, PRE jako Prazska energetika ma prekvapive nabijecky treba v Ostrave/Opave, takze v CR bohate staci mit PRE a CEZ chip bez pausalu a neresis nic, plus supercharger je bonus na cestovani, ale da se i bez toho. Lokalni vyjimky asi existuji a kdyz budes hledat, tak asi najdes mista kde to bude vetsi oser, ale nabijecku maj u supermarketu i v Bruntale... Pomaha mit dobrej elektromobil, aby bud hodne najel, nebo umel dobre nabijet, nebo oboji. 22kW AC je milej bonus, s tim se da zit i kdyz nemas DC.


    "ultrapředražené stojany kde po několika málo hodinách začíná penále" - PRE ma 150 kW za 13 Kc/kWh, tam ti staci 30 minut, nebo nevim co chces nabijet... 75 kW maj za 11, AC za 8. Lidl je o korunu levnejsi cca, vse bez pausalu a registraci. Domaci AC mas v prumeru v republice s distribuci a poplatkama a dph asi za 6 korun/kWh, nejak tam nevidim to hrozny predrazeni, ani proc bych tam mel stat vic nez "nekolik malo hodin"... (PRE na AC uctuje az po 3 hodinach, za to nabijes pulku auta a staci mit na to tarif nebo to odpojit a zapnout a fámy tvrdí, ze kdyz na cez stojanu platis PRE chipem v roamingu, tak se ti neuctuji zadne minuty, jen kWh).


    DOCKINEZ: umi to treba ionity, musis tam mit display a moznost nastavit a strhnout/blokovat castku, nabijecka je pak o dost slozitejsi kdyz ma vydrzet venku na mrazu a vedru, nez sloupek kde pipnes rfid a prijde ti ucet, nebo Lidl App kde to cely udelas z telefonu... Trochu problem bude u nas na vychode v placeni kartama, kde by nebylo dost penez, etc, kdyz to strhnes predem, tak vis ze nemusis vynakladat penize pak na vymahani neplaticu.


    SPEEDY: v ostrave mas ionity, plzen-praha-humpolec-brno-olomouc superchargery, plus hromadu jinejch mist, zalezi jak moc chces instalovat appky nebo mas bmw karticky nebo tak neco... Realne je to v pohode, nabijecek je vsude dost, ale chce si to zvyknout na appky/poridit chip (nechat treba poslat k rodicum na adresu CEZ chip, kterej je bez pausalu)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    NIKDAS: mimochodem BMW pekne "podelalo" sve zakazniky s prvnimi i3, kde byl 3G modem... 4G+ do toho formalne formou nejakyho retrofitu strcit nesel... takze v nasich koncinach spadnes do 2G/EDGE... prozatim... (a driv nebo pozdejc se to tu vypne stejne jako jinde).
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    mozna uz to tu bylo
    Nový report evclinic.eu - zabývají se opravami BEV a hybridů včetně baterií..
    Analýza a vyvracení mýtů: EV nejsou dražší, dražší jsou fosilní vozy a hybridy!
    • Kolik stojí nová baterie? Kolik stojí nový motor nebo převodovka? Krátce a jasně – nekompetentní novináři a mainstreamová média vás roky dezinformují. Přitom tohle měla být jejich práce.
    • Excel dokument (odkaz níže) obsahuje ceny jednotlivých částí pohonných systémů, katalogová čísla, obrázky dílů z katalogů a další parametry. Ceny se mohou lišit podle zemí. Chybějící údaje jsou doplněny z katalogů z USA.
    Po měsících sběru dat z katalogů autorizovaných servisů jsme zjistili, jaké značky přežijí přechod na specializované servisy. Vše se odvíjí od 3 parametrů: Jednoduchost, servisovatelnost a dostupné ceny.
    Klíčové body:
    1. Hlavní problémy EV:
    • Největší slabinou nejsou baterie (kromě hybridů), ale:
    1. Elektromotory
    2. OBC (Onboard Charger)
    3. Tepelná čerpadla
    4. Baterie až na 4. místě
    • Kvalitní systém right-to-repair (právo na opravu) je zásadní.
    2. Ceny:
    • Hybridy mají nejdražší baterie na kWh – průměrně o 40 % dražší než EV.
    • Hybridní pohony jsou celkově nejdražší, následují fosilní vozy, zatímco EV jsou nejlevnější (průměrné ceny).
    3. Nejhorší značky pro opravy:
    • Xpeng, MG, BYD, Stellantis, Honda, Nissan, Volvo, Rivian, Lucid, Mazda, Hyundai, Kia
    • Kia blokuje přístup k systému “Kia Connect” pro HR a SLO majitele.
    • MG a BYD nemají aktivní RMI (právo na opravu).
    4. Neudržitelná vozidla:
    • Dacia Spring – vysoké ceny dílů vedou k totálním škodám i při malých opravách.
    • Lucid a Rivian nemají systém podpory, což z těchto vozů činí rizikovou investici.
    5. Tesla je král:
    • Nejlevnější baterie a elektromotory.
    • Nejlepší RMI systém, přístupný i běžným osobám zdarma.
    • Finančně nejdostupnější pohonný systém.
    6. Japonské značky a Toyota:
    • Pro hybridy nejlepší volba: Toyota a Lexus.
    • Pro EV: Tesla, BMW, Mercedes, Hyundai, Polestar, Volvo.
    Shrnutí: Největší ekonomičnost EV systémů spočívá v nižších provozních nákladech a cenách dílů. Hybridy jsou nejdražší, a pokud chcete jednoduchou a udržitelnou volbu, Tesla nebo Toyota vedou.
    Kompletní data v tabulce:

    EV vs ICE vs HEV by EV CLINIC - Tabulky Google
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/10_jF89qI2njlzqcPw4BNmeW-F2AzMc9yR5PPxvmIdnU/edit?usp=sharing

    Mythbusting EV, ICE and Hybrid powertrain price Comparison – EV Clinic
    https://evclinic.eu/2025/01/19/ultimate-ev-ice-and-hybrid-comparison/
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    JYRKA: Naboural jsem svoje auto a řešil náhradní - tak jsem na HoppyGo našel tohle a vyšlo to levněji než nějaký Enyaq nebo starsi Tesla. Zase jsem nechtěl to nejlevnější (typu BMW i3 nebo Kona), určitě pojedu i nejakou 400+ km cestu, kdy bych se rad co nejmene zdrzoval nabijenim :-)

    https://www.hoppygo.com/cs/car-detail/514c19a02d
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    DOCKINEZ: Porid si BMW, to te buzerovat nebude :-)
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    GOR: nové nabíječky mají Chademo jen kvůli splnění podmínek čerpání dotace - Libor Hladík z PRE vysvětloval, že když staví rychlonabíječky za své (= bez dotací), tak tam nedají ani AC konektor, natož Chademo, ale když dostali dotaci, tak musí (tehdy při vypisování dotací to tak prostě bylo chtěné, nebo třeba když za peníze ostatních tak ať i pro všechny? ale v tomhle businessu všechno trvá roky, tak třeba oboje)
    já to rychlejší AC nabíjení chápu u aut s větší baterkou (100+ kWh) jako u některých Porsche/Audi, BMW... ale tam to naštěstí ti výrobci většinou umožňují připlatit na 22 kW, našel jsem třeba u BMW:
    (omlouvám se, těch 11 kWh mi ale opravdu ujelo, já jsem ten kdo to lidem opravuje ;-))

    KUTAS
    KUTAS --- ---
    NIGHTHUNTER, ABS: #kecy je to naprosto zbytečný riziko. Za pár let jsem to využil 2x (jednou, když nás vezly želvy ožralý přes Nuselák a kámoši tím lezli ven a podruhé s rodinou v Alpách, když jsme projížděli nějakým pasem), ani jednou to nestálo za KUTAS, kdy jsem díky sekundární infekci přišel málem o ruku (místo asi 3 měsíců jsem to včetně náročných rehabilitací, abych sevřel ruku, léčil asi 5 měsíců).
    Jako jasně byla to vlastně jediná moje nehoda se zraněním, řídím asi 27 let a už jsem měl od Felicie, nějakej malej Hyundai, Focus, Astru, V60, Sharana, přes tohle BMW po Kodiaqa. Když by mi teď někdo nabízel zase firemní auto po někom se střešním oknem, tak to s díky odmítnu.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    STETKINS: Celou dobu resim ktere EV ve formatu TMY by mohlo Teslu porazit jako nejprodavanejsi auto na svete. Buzz asi tezko. V EU byto mohla byt Skoda, BMW nebo nejaka cina v CHN BYD, NIO/ONVO, XIAOMI.
    ID.4/5 je prodejni fiasko, ID.7 je spis konkurence TM3.
    Muzes si me vyfiltrovat jestli mi nerozumis na co reaguju.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam