MINER: Tesla nemá SAE level 3 nikde na světě. Vyžaduje 100% času držet ruce na volantu a sledovat silnici, tedy 100% času řídí řidič, to auto nikdy nemůže řídit samo.
To je SAE Level 2, stejně jako každej jinej ADAS (Advanced Driving Assist), tedy jakejkoliv chytřejší asistent řidiče. Z hlediska SAE klasifikace je naprosto nulovej rozdíl třeba mezi FSD a Travel Assist 2.0 (v český verzi Asistovaná jízda 2.0) v Octavii.
Některý automobilky už mají něco, čemu se začalo říkat "Level 2.5", tedy typicky že už nemusíš mít ruce na volantu, ale musíš sledovat na silnici (tohle umí aktuálně tuším BMW, GM, Ford a ještě někdo, mysílm Mercedes) a pár už jich má i skutečnej Level 3 (eyes off, není potřeba sledovat silnici a můžeš si třeba číst), ale v omezených podmínkách – třeba Mecedes to myslím umí pod 95 km/h na dálnici, takže se to dá použít třeba v zácpě.
Jestli Tesla někdy dojde na Level 5 (Level 3 a 4 chce přeskočit) je samozřejmě otázka, ale zatím není moc důvod si myslet, že by se to s čímkoliv podobným dnešnímu hardwaru mohlo stát. Ostatně už i Musk přiznal, že u Tesel s HW3 to možná nikdy nebude fungovat:
Elon Musk finally admits Tesla's HW3 might not support full self-driving | Electrekhttps://electrek.co/2024/10/23/elon-musk-finally-admits-teslas-hw3-might-not-support-full-self-driving/... a vzhledem k tomu, že původně tvrdil, že bude stačit už snad HW1, tak nebude moc překvapivý, až se zjistí, že s HW4 to fungovat taky nebude.
V současnosti je frekvence nutných zásahů u FSD někde kolem 20 kilometrů. Aby to mohlo jezdit bez řidiče a tedy to naplnilo to, co to slibuje ("plné samořízení", který to má v názvu, plus aby to šlo používat jako robotaxík), musel by být ten interval o spoustu řádů vyšší. Vzhledem k tomu, že každej ten zásah znamená vysoce pravděpodobnou nehodu (FSD neví, když něco dělá blbě, takže to zrealizuje se stejným sebevědomím jako ChatGPT odpovídá nesmysly), musí ta frekvence zhruba odpovídat tomu, jak často jsme smíření s tím, že auto bude mít nehodu.
Dobrej základ by přitom byl, že statisticky by s tím průměrnej člověk měl za život zažít méně než jednu nehodu. Což bude znamenat tak aspoň milion kilometrů mezi zásahy.
Přidejte k tomu to, že by to muselo fungovat fakt všude (dneska uživatelé třeba v noci za sněhu, deště a ledu na silnici spíš přeberou řízení sami, Cybercab by si musel poradit i s tím) a je potřeba tak obrovský zlepšení, že pravděpodobnost, že by k tomu se stávajícím nebo příštím hardwarem došlo, je naprosto minimální.
V podstatě jediná šance pro camera-based FSD je AGI.