• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    NTR23
    NTR23 --- ---
    Na LinkedIn jedu pravidelný měsíční seriál s reálnymi daty pod hashtagem #jezdimnaelektrinu. Protože jsem nedávno i tady zminil spokojenost s BMW i3, tak možná vás také budou zajímat reálná data z provozu elektromobilu u rodinného domu s FVE na střeše.

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    FINSON: BMW i3 neumí kouli, co vím
    FINSON
    FINSON --- ---
    JYRKA: Uhm, myslel jsem právě, že při nabíjení ze sítě 220V si to auto vezme proud jako "normální" spotřebič, do těch 10A - nejde to v SW nastavit? Dobrá otázka, o těchhle věcech z praxe právě nic nevím.

    Menší auta - ID.3, BMW i3 - super, proč ne. Na kouli potřebuju těch standardních osobákových 50 kg, to snad zvládnou všechna, ale kdyby na to u ID.3 fakt došlo, tak to ještě zkontroluju :-)

    Jak jsem tady psal, že Caddy už asi nebude stran nákladového prostoru tolik potřeba, tak zrovna včera večer mi žena připravila nálož, že jsem se bál, že to do toho auta nenarvu :-) No ale to je tak vždycky, kdybychom měli dlouhého zvýšeného Tranzita, tak ho naplníme taky, s tím takhle nemůžu kalkulovat. Jinak fakt jezdíme tři a malý pes, spíš potřebujeme místo na bágly, pár přepravek a sem tam kola - ty bych právě řešil nosičem na kouli, když tak, a větší věci na vozík, to zase není tak často.
    NTR23
    NTR23 --- ---
    Já kopu za BMW i3. Je to vevnitř větší než zvenku. Ale je to pro čtyři. Pes se asi vleze. Baterie 37kWh. Spotřeba ted v lete 11-15 kWh/100.

    Taková příjemná motokára.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    Tak to asi jenom ojebavaji ridice BMW :-)

    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    VW ID Series (Skoda, Cupra, Audi…) – Getting Them Back on the Road After a Crash Is One of the Pillars of Sustainable and Affordable E-Mobility… But EU Manufacturers Often Do the Opposite
    Three years ago, when the first Skoda Enyaq was crashed in Croatia, the official price for a pyrofuse service to recover the high-voltage battery was €11,920 (90,000 HRK) — an unreasonably high cost for an overrated service task. This inflates ownership and insurance costs and worsens the overall CO2 footprint.
    Why do we get the feeling that some safety systems are being used as an excuse for unjustified high charges, mostly in Europe?
    These vehicles are now increasingly imported into the Balkan region precisely because of those inflated costs — making them more affordable here. And with proper HV certifications, the same repair job is resolved within a maximum of two working days.
    Aftermarket support will become — if it hasn’t already — one of the key pillars of sustainable e-mobility, because it breaks the monopoly of the automotive industry.
    Some manufacturers even use integrated pyrotechnic fuses and, after an accident, demand a full battery replacement from the owner or insurance — despite the old battery being fully functional. They then recycle it, wasting valuable materials and energy, just to sell a new unit with the same working components.
    We recently received an ID.4 with the same pattern: minor damage already repaired, battery removed, pyrofuse replaced, and after guided BMS reset via ODIS online (008C), the vehicle was fully reactivated — with all integrity checks passed for the battery system.
    Part numbers: 0Z1915592H, 0Z1915912T, 1EA804842T, 0Z1915604H,
    Errors: P160900, P1CA700, P1CA800,
    Pyrofuse OEM cost:
    VW, Cupra - 3000€>
    Mercedes - 300€>
    BMW - 4500€>
    Stellantis - 2000€>
    Renault - 0€
    BYD, MG, Chinese - Unknown - EPC hidden
    Tesla - 180€
    EV Clinic - VW ID Series (Skoda, Cupra, Audi…) – Getting...
    https://www.facebook.com/evclinic/posts/pfbid02XG4RArxESB9113CMiNz4WTXUvahTaQLFYUCHbuE9sCswDip2GcRNtBu325Lq9Z8tl
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Výsledek naší práce.
    Citáty jsou moje, napsali tam šéfa. Bývalý tchán se živil psaním projevů pro Husáka, takže to máme v rodině :)
    Exkluzivní srovnání konektivity v elektromobilech: Prémiové značky válcují konkurenci. Jak obstála Škoda? | Hrot24.cz
    https://www.hrot24.cz/clanek/trask-pruzkum-digitalnich-sluzeb-v-elektromobilech-mercedes-a-bmw-vedou-peugeot-propadl-jak-dopadla-skoda-HMHdV
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Mozna kdyz to bude mit uspech tak se v BMW taky dockas.
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    Next-Gen BMW iX3 Revealed with 800km Range and Superfast Charging
    https://youtu.be/BTDEmvpB39c?si=jBnBpzj6bCZRJ9Pz
    ROXTYDY_A_BIBOB
    ROXTYDY_A_BIBOB --- ---
    IV0: Jee, super. Já jsem video proklikat a teda Petr je z jine planety než já;) díval jsem se na carvago a přesně něco takového chci pořídit, cca 800 bez DPH.
    Mě zajímá hlavně spolehlivost - jezdím dost hodně, 15 let mám Volvo S60 a jsem super spokojený, nic mu za celou dobu nebylo (najel jsem s ním 0,5mio km).. to očekávám od nového auta taky:)
    Mám parkovací stání kam si můžu zavést 3f zásuvku - ale mám do bytu jen 3x16, je to v poho na dobíjení přes noc?
    Chci sedan, mám ještě Citroena c6 a ten ioniq6 mi přijde ideálni náhrada... BMW nemám v lásce a nic jiného mě vlastně ani nenapadlo..
    Ještě mě zajímá servis - jak často se musí jezdit na prohlídky? A umí to případně někdo jiný než autorizak? Díky!
    IV0
    IV0 --- ---
    ROXTYDY_A_BIBOB: Já ho mám, ptej se, co Tě zajímá. Za mě super auto. Kauzu Petr jsem před koupí prozkoumal celou, za mě je ten pán trotl a Domanský by měl už skrachovat. Kdybych měl platit oficiální cenu nového, tak bych možná koukal po BMW i4, ale já bral rok starou předváděčku v max výbavě s 20k km za 830 k Kč.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    V dubnu se prodalo v ČR:
    477 elektrických škodovek
    170 Tesel
    77 x Kia
    92 x Hyundai
    37 Fordů
    42 BMW
    (to jsou ty nejčastější, zbytek na tomto profilu: https://x.com/Nor7211)
    Ty dva Fiskar Ocean mě překvapily, kdo kupuje auto od zkrachovalé značky a bez servisu?
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    SMRGL: Tesla umi plachtit na neutral, ale blbe se to pouziva a nefunguje rekuperace. Driv u TM3 jsi mel 3 rezimy rekuperace, pak to sw odstranily. Pak je dalsi moznost menit rezimy rekuperace pres commander od Enhance.

    1. Primární role rekuperace:
    - Rekuperace (regenerativní brzdění) se v Tesle aktivuje hlavně při uvolnění plynového pedálu, kdy elektromotor zpomaluje vůz a přeměňuje kinetickou energii na elektrickou, která se ukládá do baterie.
    - Při sešlápnutí brzdového pedálu se však chování liší podle toho, jak silně brzdíte a jak je systém nastaven.

    2. Brzdový pedál a rekuperace:
    - Lehké sešlápnutí: Když brzdový pedál stisknete jen mírně, Tesla primárně využívá rekuperaci k zpomalení vozu. Mechanické brzdy (kotouče a destičky) se zapojí až tehdy, když je potřeba větší brzdná síla, než dokáže rekuperace poskytnout. To znamená, že při jemném brzdění stále šetříte energii a vracíte ji do baterie.
    - Silné sešlápnutí: Pokud brzdíte prudce (např. v nouzové situaci), systém kombinuje rekuperaci s mechanickými brzdami. Rekuperace má omezenou kapacitu (maximální brzdnou sílu určuje výkon motoru a stav baterie), takže při silném brzdění mechanické brzdy převezmou většinu práce. I tak se ale část energie může rekuperovat, pokud to podmínky dovolí.
    - Plná baterie nebo nízká teplota: Pokud je baterie téměř plná (nad 90–95 %) nebo velmi studená, rekuperace je omezená, protože baterie nemůže přijímat další energii. V takových případech se při sešlápnutí brzdy spoléhá vůz více na mechanické brzdy, i když brzdíte lehce.

    3. Vylepšení v novějších modelech:
    - Novější Tesly, včetně Modelu 3 a Y (zhruba od 2023/2024), mají funkci „Apply Brakes When Regenerative Braking is Limited“ (dostupná v menu: Controls > Pedals & Steering). Pokud je aktivní, vůz automaticky připojí mechanické brzdy, když rekuperace nestačí (např. kvůli plné baterii). To zajišťuje konzistentní pocit z brzdění, ale znamená to, že při sešlápnutí pedálu nemusí vždy probíhat rekuperace.
    - U nového Modelu Y „Juniper“ (facelift 2024/2025) je navíc možnost nastavit nižší úroveň rekuperace, což může ovlivnit, jak často se při lehkém brzdění využije rekuperace vs. mechanické brzdy.

    4. Software a optimalizace:
    - Tesla využívá pokročilý software k rozhodování, kdy a jak kombinovat rekuperaci s mechanickými brzdami. Cílem je maximalizovat rekuperovanou energii a minimalizovat opotřebení brzd. Například při lehkém brzdění v městském provozu může být až 90 % zpomalení zajištěno rekuperací.

    ### Praktické dopady:
    - Běžná jízda: Při lehkém až středním sešlápnutí brzdového pedálu (např. při dojezdu k semaforu) Tesla preferuje rekuperaci, takže energii vracíte do baterie a šetříte brzdy.
    - Nouzové brzdění: Při prudkém sešlápnutí pedálu (např. kvůli překážce) se rekuperace stále částečně uplatní, ale mechanické brzdy hrají hlavní roli, aby zajistily rychlé zastavení.
    - Zobrazení: Na displeji uvidíte rekuperaci v reálném čase (zelený pruh na ukazateli výkonu), ale při sešlápnutí brzdového pedálu se tento ukazatel nemusí vždy zobrazovat, protože systém priorizuje brzdnou sílu.

    ### Rozdíl od jiných elektromobilů:
    Na rozdíl od některých jiných elektromobilů (např. Nissan Leaf nebo starší modely BMW i3), kde brzdový pedál může být více oddělen od rekuperace, Tesla integruje oba systémy plynule. To znamená, že i při použití brzdového pedálu máte šanci rekuperovat energii, pokud to podmínky umožňují.

    ### Tipy pro maximalizaci rekuperace:
    - Pokud chcete co nejvíce využívat rekuperaci, spoléhejte se na uvolňování plynového pedálu místo brzdění – jednopedálové řízení je na to navrženo.
    - Vyhněte se nabíjení baterie na 100 %, pokud plánujete delší jízdu z kopce, protože plná baterie omezí rekuperaci.
    - V zimě předehřejte vůz (přes aplikaci nebo při nabíjení), aby baterie byla v optimální teplotě pro rekuperaci.

    ### Shrnutí:
    Ano, rekuperace v Tesle Model 3 funguje i při sešlápnutí brzdového pedálu, zejména při lehkém až středním brzdění, kdy systém preferuje regenerativní brzdění před mechanickými brzdami. Při silném brzdění nebo za určitých podmínek (plná baterie, nízká teplota) se však větší roli přebírají klasické brzdy. Tesla to řeší tak, aby byl přechod plynulý a efektivita co nejvyšší.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Tak prodeje elektrických aut za březen:
    Tesla 326
    Škoda 291
    Volkswagen 114
    BMW 34
    MG 10
    Mercedes 36
    a tak dál...
    TRANCEWARP
    TRANCEWARP --- ---
    No tak sem se projel 200km novou i4 eDrive40 RWD.
    A necham si Teslu.
    BMW ma lepsi zvuk (v kabine), na dalnici je to o tridu vejs, je tam ticho, vonavy to je, mega pohodlny sedacky (Mkovy). Ale hlavni pocit z jizdy byl, ze ridim tabk.
    Trojka je znatelne agilnejsi, je z ni brutalne lip videt a proste me to bavi mnohem vic ridit. Dilensky se to samozrejme neda srovnavat. Ale treba v Tesle se vzadu da sedet, do ty i4 jsem se za sebe skoro nevesel a hlavu sem musel mit na stranu, abych tam mohl sedet.
    Ale pocitove je fakt ctyri roky stala trojka mnohem zabavnejsi svezeni nez uplne nova konkurence od BMW.
    Tak si dozadu napisu, ze MUSK JE KRETEN a necham si ji :))).
    A uvidime jaka bude nojekláse, na to se tesim. Tohle bmw je pocitove furt normalni bmw ctyrka. Coz je super kara, byl jsem tim s bejvalou v zari v Italii a parada. A kdyz uz, tak do ni ale patri sestivalec :D
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    TRANCEWARP: Pokud ma Tesla HEPA filter (veskera mne znama Y, S, X, Cybertruck, 3 pocinaje FL) tak venkovni vzduch jde vzdy pres HEPA. Model 3 pred FL horsi, ale taky to jde pres filter.

    BMW, tu re-circulation vypina uplne stejne:

    Why does Recirculate air mode keep turning off when heat is on???
    https://g20.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1671853

    Proc? Vypnout vnitrni cirkulaci po par minutach je myslim nutne, pokud to auto nechce ty lidi uvnitr nechat umrit na nepritomnost kysliku v par metrech kubickych uzavreneho prostoru. Zejmena pokud na to banalne zapomenou, by to byl kruty trest.

    --
    Samozrejme, pokud ridic vyzaduje, aby mu zadna zla automatika do podobnych rozhodnuti nemluvila, urcite se nabizeji vhodnejsi, tzv. "manualni" auta. Z tech EV pak, namatkove, treba Ariel Hipercar. Pravda, vlastni zkusenost nemam a tak uplne neplanuji, leda se nechat svezt nekym kdo to narozdil ode me umi. Par podobnych "blaznu" (v dobrem slova smyslu) kolem sebe mam, tak uvidime.

    NEW Ariel Hipercar – 1180bhp, 0-60mph In 2secs + Jet Engine?! | Top Gear
    https://www.youtube.com/watch?v=gS2XwsIFVs0
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    FEDAJKIN: v Evrope je tech alternativ docela dost. Pocinaje Skodovkou, pres Ford, Renault, BMW, korejci... To jsou jen auta, ktera bych zvazoval.
    Mimo to pro masochisty Stelantis, MG, Volvo, Mercedes, VW...
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    TRANCEWARP: To jsem uvedl jako prumer, na dalnici s tempomatem na 80mph to da tak 220 mil (z 80% na 15%).
    BMW svoje nabijecky nema, ale je spoluvlastikem Ionity, takze vyhodnejsi tarif, zbytek jsou partneri, ktery muzou nebo nemusi mit levnejsi tarif naprimo.
    Ale ja jsem pohodlnej, takze to nersim, a pouzivam karticku s tim, ze mi prijde fakura jednou mesicne.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    TRANCEWARP: i4 eDrive40 M Sport, 19" kola a tezkou nohu.
    Ty kola snizuji dojezd asi o 5%, takze bych rekl, ze realne kolem 300 mil mym nesetrilkovskym stylem.
    Mam maly deti, takze to moc neresim, jejich dojezd je mensi nez auta.
    Auto mam nastaveny, at mi ukazuje/planuje pouze BMW charging nabijecky a problem s tim nemam.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam