• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    IV0: Ioniq 6 mi přijde příjemnější než EV6 a rozhodně je placatost poznat na spotřebě. Alternativně ještě koukni na Teslu Model 3, jakkoliv Tesly nemám rád, tak to auto není blbý a je za dobrý prachy.

    Jinak jak už tu někdo říkal, ID.7 je skvělá a asi stojí za ty peníze navíc.

    BMW i4 stálo ještě nedávno 1,3 milionu s větší baterkou nový, pokud bylo v úplným základu. Tady máš i4 40e, tedy větší baterka, největší možnej dojezd, se 32kkm za 1.060M.

    https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=387077098&dam=false&fr=1959:&isSearchRequest=true&ml=:50000&ms=3500;330;;&od=up&ref=srp&refId=7921c528-f079-0e3a-f5f8-c5916529f1e0&s=Car&sb=p&searchId=7921c528-f079-0e3a-f5f8-c5916529f1e0&vc=Car
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    TIGU: prosím, už ne znova tu kravinu, že EV jsou těžké a pneumatiky mizí rychleji... copak nikdo nikdy neměl 2.5t těžké SUV, Multivany, Turnea Custom nebo jen V8 a V12 prodloužené BMW 750, MB S63... kdyby hmotnost byla hlavní důvod, tak co potom 3.5t dodávky, nebo 40t kamiony - ty mění gumy každý týden? Ono s tou hmotností souvisí i velikost a šířka pneumatik a jejich hmotnostní index, aby se ten tlak na silnici nějak rozložil a u výkonných EV hlavně i to, aby to ten výkon dokázalo přenést na kola. Takže je logické, že na Tesle nemáte stejné gumy jako na felicii, ale odpovídající gumy na Tesle také vydrží 80.000 km, jak dokazuje Martin z NejrychlejsiTesla.cz, který opravdu s 800-koňovou Teslou nejezdí pomalu, ale zároveň už ty gumy neničí zážitkovými jízdami. Takže životnost gum je o tom, jak s nima člověk jezdí a jaký dostávají záhul při rozjezdech/brždění/zatáčení. Nebo to, že Formuli 1 vydrží při závodě gumy cca 100 km, je způsobeno hmotností 620 kg včetně řidiče (min. hmotnost na konci závodu)?
    IV0
    IV0 --- ---
    JYRKA: Žádnou předváděčku jsem v nabídce nenašel (v dané ceně). Ještě koukám, že BMW i4 je cenově "poblíž", ale furt je to 1,3 mil za auto se 100.000 km...
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Renault to develop EVs for Europe in China, setting R&D team in Shanghai, report says
    Renault to develop EVs for Europe in China, setting R&D team in Shanghai, report says
    https://carnewschina.com/2024/10/30/renault-to-develop-evs-for-europe-in-china-setting-rd-team-in-shanghai-report-says/
    n June, it was reported that the Chinese would help Renault with an electric version of Twingo. “The development of the car will be done together with the Chinese partner to reduce the development lead time and costs,” a project insider told Autohome.
    Renault’s small R&D team in Shanghai was established earlier this year to work on an updated EV program. This team is part of Renault China’s Shanghai office but reports directly to Renault’s headquarters in France rather than Renault China, Autopix says.

    Renault plans to shift more of its EV R&D to China, a source familiar with the matter said. The goal is to build a full EV development system there, including both software and hardware.

    Renault most likely wants to take advantage of China’s extensive EV supply chain, following its legacy peers in relocating parts of their R&D and supply chain operations to China. For example, Volkswagen is designing EV models in China specifically for the Chinese market, while BMW and Mercedes-Benz are developing EVs in China for global sales.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tesla nemá SAE level 3 nikde na světě. Vyžaduje 100% času držet ruce na volantu a sledovat silnici, tedy 100% času řídí řidič, to auto nikdy nemůže řídit samo.

    To je SAE Level 2, stejně jako každej jinej ADAS (Advanced Driving Assist), tedy jakejkoliv chytřejší asistent řidiče. Z hlediska SAE klasifikace je naprosto nulovej rozdíl třeba mezi FSD a Travel Assist 2.0 (v český verzi Asistovaná jízda 2.0) v Octavii.

    Některý automobilky už mají něco, čemu se začalo říkat "Level 2.5", tedy typicky že už nemusíš mít ruce na volantu, ale musíš sledovat na silnici (tohle umí aktuálně tuším BMW, GM, Ford a ještě někdo, mysílm Mercedes) a pár už jich má i skutečnej Level 3 (eyes off, není potřeba sledovat silnici a můžeš si třeba číst), ale v omezených podmínkách – třeba Mecedes to myslím umí pod 95 km/h na dálnici, takže se to dá použít třeba v zácpě.

    Jestli Tesla někdy dojde na Level 5 (Level 3 a 4 chce přeskočit) je samozřejmě otázka, ale zatím není moc důvod si myslet, že by se to s čímkoliv podobným dnešnímu hardwaru mohlo stát. Ostatně už i Musk přiznal, že u Tesel s HW3 to možná nikdy nebude fungovat:
    Elon Musk finally admits Tesla's HW3 might not support full self-driving | Electrek
    https://electrek.co/2024/10/23/elon-musk-finally-admits-teslas-hw3-might-not-support-full-self-driving/

    ... a vzhledem k tomu, že původně tvrdil, že bude stačit už snad HW1, tak nebude moc překvapivý, až se zjistí, že s HW4 to fungovat taky nebude.

    V současnosti je frekvence nutných zásahů u FSD někde kolem 20 kilometrů. Aby to mohlo jezdit bez řidiče a tedy to naplnilo to, co to slibuje ("plné samořízení", který to má v názvu, plus aby to šlo používat jako robotaxík), musel by být ten interval o spoustu řádů vyšší. Vzhledem k tomu, že každej ten zásah znamená vysoce pravděpodobnou nehodu (FSD neví, když něco dělá blbě, takže to zrealizuje se stejným sebevědomím jako ChatGPT odpovídá nesmysly), musí ta frekvence zhruba odpovídat tomu, jak často jsme smíření s tím, že auto bude mít nehodu.

    Dobrej základ by přitom byl, že statisticky by s tím průměrnej člověk měl za život zažít méně než jednu nehodu. Což bude znamenat tak aspoň milion kilometrů mezi zásahy.

    Přidejte k tomu to, že by to muselo fungovat fakt všude (dneska uživatelé třeba v noci za sněhu, deště a ledu na silnici spíš přeberou řízení sami, Cybercab by si musel poradit i s tím) a je potřeba tak obrovský zlepšení, že pravděpodobnost, že by k tomu se stávajícím nebo příštím hardwarem došlo, je naprosto minimální.

    V podstatě jediná šance pro camera-based FSD je AGI.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    W_NOICE78: baterka není problém, ale to kolem... Velmi často je součást nosné struktury auta, k tomu si připočti chlazení a vyhřívání + elektrická část. Takže doufat můžeme, ale byl bych trochu skeptický.
    Zatím se mění u Leafu a BMW, u novějších aut jen, co jsem slyšel, výjimečně u Tesel RWD.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Sexy as fuck. Jako kolenovrt si to ofc nekoupím a dál budu pičovat nad tím, že nejsou rodinný e-vozy, ale vy mi budete moct právem namítnout, že vozy jsou, akorát já jsem kolenovrt, co je rodině nechce dopřát :)

    BMW i5 eDrive40 Touring: Nejlepší velký elektrický kombík. A jediný | Recenze & testy
    https://www.autickar.cz/clanek/bmw-i5-edrive40-touring-test-recenze-nejlepsi-velky-elektricky-kombik-a-jediny/
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    After unveiling the electric CLA concept last year, Mercedes deemed it the new “one-liter car” due to its superior efficiency.

    Based on the new MMA platform, Mercedes claims the entry-level EV will have an energy consumption of about 5.2 mi/kWh. Its new in-house drivetrain is based on the ultra-efficient Vision EQXX.

    Mercedes expects the new platform to unlock over 466 miles (750 km) of WLTP driving range. The 800V platform also enables fast charging (up to 248 miles) in 15 minutes.

    CLA is expected to start at around $50,000. At that, it could potentially rival Tesla’s base Long Range RWD Model 3, which starts at $42,490 with 363 miles EPA-est range in the US. It will also compete with BMW’s i4, which starts at $53,975



    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    BMW si za to samozřejmě nechá zaplatit, cena blížící se šesti milionům tak příliš nepřekvapí. Donedávna však platilo, že elektromobily jsou přece dražší než spalovací verze aut, ale u sedmy už to neplatí – základní zadokolka eDrive50 (se stejně velkou baterií jako testovaná verze a tedy i větším dojezdem) je dokonce o 54 600 Kč levnější než naftová 740d. Zda má smysl tedy vůbec připlácet více než milion a půl za M70? Těžko říci. Omračující akcelerace možná není vždy úplně nutná a se zadokolkou, popřípadě čtyřkolkou xDrive60 bude většina řidičů spokojená. Jenže když chcete to nejlepší a řidičsky nejzajímavější, M70 s aktivními stabilizátory bude určitě tou správnou volbou a nad základní zadokolkou ani nepřemýšlíte.

    BMW i7 M70: Nejlepší elektromobil na světě. Definitivně | Recenze & testy
    https://www.autickar.cz/clanek/bmw-i7-m70-recenze-test/
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    JYRKA: Tenhle kratky rozhovor urcite obsahuje zobecneni ktere lze ruzne napadnout a poukazovat na hranicni pripady kdy to neplati.
    Obecne jsem s timhle panem poslechl dohromady cca 3 hodiny rozhovoru a az na par technickych detailu mel vzdycky nejpresnejsi informace.

    Co konkretne se ti nepozdava? Cina je 2 technologicke generace dopredu (a to jen v bateriich), to co tam jde koupit dneska bude mit BMW za 3-4 roky. Podil zahranicnich automobilek na Cinskem trhu spadl z 60 na 40% a fakt se dostane pod 10% behem chvilky.
    Veskera SW nastavba je u koncernu VW (kromne Audi a Porsche) horsi nez ma 2DIN radio z aliexpresu za 50 EUR. Odbory v EU bojkotuji transormaci. Co vic muze byt v prdeli?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    V Polsku z čínských stavebnic už montují Leap T03, jehož cena by měla být kolem €18.900 (~480.000 Kč)

    Je to malé agilní autíčko, de facto konkurence pro Dacii Spring, BMW i3 nebo Nissan Leaf.

    Leapmotor International announces prices for Europe - electrive.com
    https://www.electrive.com/2024/09/25/leapmotor-international-announces-prices-for-europe/
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    DAN_F: K tomu clanku o Anglia, nevim jak v Chiswicku, ale jeste jsem nevidel nabijecku ubitricity v lampe, ktera by mela vyhrazene parkovaci misto pro EV.
    Mam jich v okoli zhruba 20, a kdyz pominu, ze je pouze 5kW a s mym FLEX BMW Charging kontraktem by mi nauctovali £1.04 /kWh + £1.87, tak u nich skore vzdycky stoji auto, ktere nenabiji.
    Takze vysledek je, ze i kdyz nabijim vyhradne na verejnych nabijeckach, jeste jsem z lampy nenabijel.
    Ale pred casem jsem zadal urad, at mi ji do lampy pred barak nainstaluji, tak uvidime.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    LOPIK: Já ho mám taky a naboural jsem ho. Tak jsem zvědavý kolik bude stát oprava. Narazil mi do boku lexus, ten teda byl dost rozbitej a na tom bmw to není skoro vůbec vidět, ale dveře budou muset jít asi nový...
    Jinak to auto je fajn. Sere mě tam pár drobností (třeba, že neukazuje venkovní teplotu a okamžitou spotřebu - ale třeba to jde někde nastavit, mně se to jen nechce hledat :-D. Taky teda to, že si nepauznu přehrávání audia z telefonu...
    NTR23
    NTR23 --- ---
    LOPIK: Ano, ekopapir.

    Jeli jsme streda-neděle. Ale i s noclehy a aktivitami. BMW museum, porsche museum.


    Ad Carbon. Ano, neopravuje se to lehce, prý je prakticky nemožné koupit ale bouranou ojetinu.

    Pokud by to nastalo, prostě to půjde z domu. Asi by mě to mrzelo víc, kdybych to kupoval za 1,2 milionu a ne jako ojetinu.
    NTR23
    NTR23 --- ---
    CEEFA: Nepřestalo se BMW Isetta vyrábět, protože v případě nárazu z toho nešlo vylézt?
    ABS
    ABS --- ---
    DIM_: s tim BMW chybu neudelas asi. ja leta jezdil oiniq 28kWh, a to je pomer cena vykon stale super (co do velikosti je to uz auto), okolo 300k se sezene snadno. Kdybych vybiral kolem 300 jdu zasi do ioniq, pokud je to ciste mesto a caste parkovani, tak asi to BMW.
    DIM_
    DIM_ --- ---
    Chci mame koupit nejaky elektro (ona ho chce, na jezdeni po Praze), ale nesmi to bejt velka Tesla (taky protoze nema senzory). A vlastne jediny auto, ktery mi prijde, ze si zaslouzi penize, je BMW i3. Vse ostatni mi prijde jako joke. Vsechny ty Mokky a spol. mi pripadaj jako Fabia s elektromotorem.

    Nebo mate jinej tip? Zas nemam nejakej super prehled o malych, levnych EV asi nemam.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Tak meziročně -6 %. Samozřejmě je to ovlivněné koncem dotací na klíčových trzích, ale stejně...
    https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2024/08/BMW-Tesla-EV-sales.jpg

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: No... snad radši ani ne. Pokud myslíš VW jako značku. V rámci VW koncernu bych ideálně volil ergonomii z Audi, kdyby se naučili dělat podvozky (nebo z Porsche, ale Porsche zase nepotřebuje tu techniku Tesly, což ostatně asi ani Audi). Škodovka by se dala kousnout taky, furt lepší než VW.

    Obecně bych asi nejradši ergonomii z BMW (teda než se teď začali zhlížet v Tesle a redukovat fyzický ovladače), z neprémiovek nevím, holt asi ten Ford nebo Škodovka.

    Ale jako ve výsledku – kdyby Elon nebyl debil a místo Twitteru koupil Stellantis, kterej by asi stál míň peněz, tak jsme si teď mohli vybírat z TMY jako Peugeot, Citroen, Opel, Lancia, Alfa, Chrysler, Dodge a Jeep, což by sice ani jedno nebylo dokonalý, ale třeba takovou TMY Alfou bych nejspíš jezdil docela rád.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam