• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    ABS: Ten článek má pravdu, že vývoj u elektromobilů je rychlý a starší modely na tom cenově tratí. Z toho ale dělat „neprodejnost“ a „rychle umírající baterky“ je moc. V reálu kapacita baterek klesá jen po pár procentech ročně, takže auto je použitelné i po letech. Dlouhodobá flotilová data vycházejí zhruba na 1,8 procenta kapacity za rok. Ojeté elektromobily se navíc normálně prodávají, na větších trzích mizí v řádu týdnů. Příklad s BMW i3 a dojezdem 50–80 km je spíš extrém v zimě na dálnici nebo u horší baterky, ne běžný stav. Norsko je speciální případ: mají obří podíl nových BEV, proto je tam ojetin hodně a část míří na export. Stát navíc usnadňuje export vracením části daně. To je známka nasyceného trhu, ne důkaz, že ojeté EV nikdo nechce.
    Druhá půlka rovnice chybí úplně: aby jezdily spalovací auta, musí se pořád těžit ropa a vyrábět paliva, což znamená stálé emise z těžby, přepravy a rafinace. U EV po výrobě auta emise klesají s čistším mixem elektřiny a baterie mají navíc druhý život ve stacionárním úložišti, než jdou na recyklaci. Opravitelnost se taky zlepšuje: přibývají specializované servisy a výrobci dělají repase a modulární opravy, nejde jen o výměnu celého akumulátoru. A k cenovým propadům: hodně záleží na třídě a generaci, přičemž většina nových BEV u nás jsou lépe vybavené modely, které padají podobně jako prémiové spalováky.
    Místo strašení je lepší koukat na čísla. Auto není investice, ale z ojetých elektromobilů se šrot fakt nestal.
    What's Fueling Norway's Used EV Export Boom? Complete Analysis 2025
    https://www.wcshipping.com/blog/whats-fueling-norways-used-ev-export-boom-complete-analysis-2025
    EV Battery Health Insights: Data From 10,000 Cars | Geotab
    https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/

    https://plc.autotrader.co.uk/news-views/press-releases/watts-flying-off-the-forecourt-as-tesla-model-3-julys-hottest-used-car/
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Zas ta ztráta hodnoty je skvělá zpráva pro nás kolenovrty, kteří chceme autem jenom jezdit a extra fíčury nepotřebujeme.
    MAGUMI
    MAGUMI --- ---
    W_NOICE78: Ja si EV urcite jeste par let nekoupim, protoze mam pocit, ze momentalne jsou EV jeste nezrala technologie. Ale ve stejne fazi byly i osobni pocitace, mobily nebo digitalni fotaky; taky jsme vsichni zazili dobu, kdy bylo treba tyhle hracky kazdou chvili obmenovat, aby byly pouzitelne, zatímco dnes si clovek vystaci s touhle spotrebni elektronikou spoustu let, aniz by s kazdou novou generaci o neco důležitého přicházel. U aut ten proces nejspis potrva dele, jelikož jsou to drahé veci, ktere nejde obmenovat a upgradovat tak casto. Navic chvili potrva, nez dozraje cela ta podpurna infrastruktura. Ale verim, ze za dalších 10 - 15 let se to ustali a vetsina BFU nebude mit duvod koupit si auto se spalovacím motorem, at uz nové nebo z druhé ruky.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    ABS: to je důvod, proč jsme koupili ojetou Teslu jako druhé auto - a nového elektrického Mustanga na operák. Upřímně řečeno, tu ztrátu hodnoty po 3 letech při ceníkové ceně 1.8 mil. bych platit nechtěl.
    LELI
    LELI --- ---
    ABS: jestli ti vadi technologicky zastaravani, tak si kup teslu, nova nebo stara vypada vevnitr stejne a ma stejny funkce, tim jak se vsechny OTA updatuji a jak muzes menit klidne i ten vnitrni pocitac a udrzovat to auto soudoby...
    ABS
    ABS --- ---
    W_NOICE78: píše tam pravdu.
    Vážně opravy EV jsou drahé a nelze udělat to co s ICE opravit v garáži a prodat v cizině jako nebourané
    Morální zastaráváni - o tom není pochyb, vývoj EV běží rychle a dojezd nových EV se zvyšuje odhadem o 7% ročně - je logické že ojeté EV jsou na tom hůř na trhu (sám jsem prodával a mohu potvrdit) - u mne ioniq před lety cca 250km a za stejnou cenu po inflaci Bz4x 400km o 5 let později
    EV není investice-opět jasné. Ale zde každé auto je spotřeba, bez výjimky pohonu. Toto je zavádějící argument.

    Já bych jiným než EV jezdil již posledních cca 6 let nechtěl. Ale ano nové bych si kvůli ceně nekoupil i z důvodů, které jsou v článku popsány. Havarovat sice neplánují osobně mám problém s technologickým zastaráváním.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    CUKI: Na to bych se zeptal přímo autora článku, Lukáše Erlebacha. Zdá se, že je to odborník přes elektromobily. Dál už ten clickbait nemá cenu sponzorovat.
    CUKI
    CUKI --- ---
    W_NOICE78: A kde že jsou ty staré BEV co nikdo nechce? :-)
    Jako článek vyloženě nelže, jen je to celé pěkně zavádějící. Ale v jednom to je pravdivé. Není tam žádný standard a tedy nemožnost trhu z druhovýrobou dílů. Auta se po záruce prakticky nevyplatí opravovat, ale to platí často i u ICE které se nedělají ve větších sériích.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Vypadá to na konec BEV.
    Elektromobily stárnou rychleji než mobily. Ojeté vozy brzy neprodáte - Články na Seznamu
    https://clanky.seznam.cz/clanek/ittb-elektromobily-starnou-rychleji-nez-mobily-ojete-vozy-brzy-neprodate-839
    MISO
    MISO --- ---
    AXTHEB: neviem, nie som majitel. ja som iba fotil kurioznu situaciu. E.ON Velka Bites. Pravda je ta, ze sice zabral 4 miesta, ale ku dvom z nich sa dalo dostat zozadu a vlavo mimo zaber boli dalsie dva neobsadene 400 kW stojany, takze no harm done.

    MESTREY_: presne tak, Plug & Charge je na trhu dlho, ale moc neprerazil, to by ten roaming/zdielanie nabijaciek, musel vyzerat trochu inak, nez v sucasnosti. OMV na SK a Shell v CR maju platbu kartou hned pri stojanoch a hotovo.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    KORKMAZ: expediční zahrádka na Twingu stejně vyhraje :)
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    AXTHEB: Kdysi jsem viděl nějaký video, tuším carwow a tam snad nejhůř vyšel retro držák na lyže a pak kolo na střeše. Karavan kupodivu nebyl to nejhorší.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    MISO: Jak ten přívěs zamává se spotřebou?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MISO: hm mozno by mohli existovat aj nejake take "prejazdne" UFC pre taketo pripady... na pomalej uz je asi jedno ked clovek strati cas odpajanim vozika
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    KORKMAZ: Podle mě myslel Tesla aplikaci, že stačí nabíjet jen na SC.
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    RATTKIN: Zní to jako argument alá Jirka Babica - když nemáš limetku, tak tak dejte teslu.

    To si má jako dotyčnej kvůli jednomu tripu kupovat nový auto a zrovna takový, který mu vůbec nevyhovuje?
    MISO
    MISO --- ---
    Chargin’ hard :))

    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    KORKMAZ: Jak to myslíš? Korkomaz: v Norsku je prý pro nabíjení potřema moc aplikací v mobilu, rattkin: ne stačí mít Teslu, co na tom nechápeš?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Hm vcera som si v Trencine na SuC vsimol, ze tam uz maju aj nejaku busy fee navyse ku congestion fee pri nabijani nad 80% pokial je stanica viac jak z poloviny obsadena... zatial som si to nevsimol, lebo sme tam vacsinou nabijali neskoro vecer, ked tam skoro nikto nebol
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    DOCKINEZ: P&C zatim podporuje malo operatoru nabijecek a nelepsi se to. Nejjednodussi by byl vsude terminal na kartu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam