• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jenomže ono to nevypadá, že by Tesla vyráběla zas tak dramaticky levnějc než ostatní. Než zase zlevní, tak je na podobných cenách jako konkurence a její marže taky přestávají být nějaký velký zázrak – a to Tesla nemá paralelní byznys s výrobou ICE, na kterých se peníze vydělávají reálně.

    A hlavně tam ignoruješ to, co se stalo jak Fordu, tak se to stane Tesle. Ford zaplavil trh levnými auty a vydělal na tom, ale pak přišlo GM s dražšími, ale zajímavějšími a rozmanitějšími auty, vytlačilo Ford z pozice největší automobilky na světě, kam už se zpátky nedostal, a spolu s Fordovými šílenými nápady (Ford a Musk si nejsou nepodobní) ho dovedlo téměř ke krachu. Nakonec museli Forda z vedení firmy jeho vlastní příbuzní (příbuzné) vyhnat, aby to nepoložil.

    Pokud jde o "představy autonovinářů" vs. představy tvoje, tak bych to ještě rozdělil. Spousta autonovinářů má pocit, že zákazníci ve skutečnosti chtějí šestiválcový kombíky v zadokolce a manuálu a jen zlé automobilky jim je nevyrobí. Protože takový auta by chtěli ti novináři, neb jsou petrolheadi, a aplikují svůj vkus na ostatní. Ty máš zase pocit, že zákazníci mají podobný vkus jako ty a budou chtít co nejlevější primitivní plečku.

    Já jsem smířenej s tím, že vkus většinovýho zákazníka je úplně jinej než můj, a tak svoje představy o tom, co zákazník chce, nezakládám na pocitech, ale na prodejních číslech. A ten zákazník chce velký hustý SUV, který bude vypadat cool před ostatníma lidma. Což TMY skvěle splňovala, dokud jich bylo málo, ale když je okoukaná, tak přestává bejt zajímavá.

    Plus mimo pár technogeeků, kteří už Teslu mají, a o něco víc dalších technogeeků jako ty, kteří na ní nemají, si většinu aut kupují relativně konzervativní lidi středního a vyššího věku, kteří mají konzervativní představy třeba o ovládání auta – a Tesla jim jde totálně proti srsti.

    Jinak ad dominance – Tesla nedominuje ničemu. Chvíli dominovala prodejům elektromobilů, teď má nejprodávanější nebo jeden z nejprodávanějších modelů (třeba za poslední měsíc v EU už ani to ne), kvůli neustálému zlevňování jí dramaticky klesají marže a tím i zisky, a nemá očividně peníze na vývoj dalších aut.

    BYD dominuje v Číně, ale jenom tam a hned tak někde jinde dominovat nebude. V Evropě se nedostane ani do tabulky nejprodávanějších elektromobilů, natož do tabulky nejprodávanějších aut.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Tak Ford díky té teorii dokázal zaplavit trh dostupnými vozidly a ještě na tom vydělat…

    Ford ale taky dost trpěl tím, že okopírovat jeho metody a technologie bylo sice náročné, ale žádný extrém - oproti tomu VW má fabriky a dodavatelské řetězce se smlouvami na 10+ let dopředu, koncipované na to, že všichni montují z relativně stejně drahých dílů - nedokážou vyrábět auta tak levně, jako Tesla a vzhledem k zadlužení ani nemají zdroje na změnu koncepce výroby…

    A ačkoliv je mi jasné, že 10 z 10 autonovinářů potvrdí, že si lidi s nadšením připlatí půl milionu za horší auto jen kvůli možnosti vybrat si barvu prošití na sedačkách z 200 odstínů červené a to že to "nevypadá jako elektromobil", v reálu to zjevně nefunguje, prodeje táhnou hesla jako: "Levnější než Tesla!".

    A přes veškeré kňučení autonovinářů si Tesla drží dominantní pozici na trhu, přičemž dvojka je BYD, který má také jen 1-2 modely pro každý segment…

    Navíc legacy automotive je hluboce zadlužený, zatímco Tesla má naopak hodně akumulovaného kapitálu a vysoké marže, takže má spoustu prostoru udržovat ceny pod srovnatelnou konkurencí…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    LAUNCHER: Já spíš doufám, že nakonec bude nějaká TM2, nebo jiná alternativa k BYD Seagull…

    Protože jinak postupně začnou ztrácet i evropský trh…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KUTAS: Tak ono to úplně nepřekvapí, když to konfrontujeme se situací na nejdůležitějším trhu, to jest tom Čínském, za srpen 2024, kde BYD dominuje, s poměrně významným zastoupením modelů, na které Tesla nemá odpověď:

    Počínaje tím, že nejprodávanější Tesla, TMY, je až na 3. místě, kdy na tom druhém je BYD Seagull, tedy levné miniauto.
    A druhá nejprodávanější Tesla, TM3, s počtem prodejů cca 60% oproti BYD Yuan Plus, což je opět miniauto.
    (Který se prodává jen o fous víc než Wuling Mini EV)

    Takže lze zhruba říci, že cca 30% čínského trhu tvoří miniauta, kterým by teoreticky mohla konkurovat Tesla Model 2, kdyby existovala…🤷🏽‍♂️
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Zdroj FB: Car Industry Analysis

    Today it’s time for the year-to-date figures (January-September 2024).

    - Tesla keeps leading with 124,000 units ahead of BYD. That’s less than the 276,000 units that separated both companies in Jan-Sep 2023. The American maker posted a 2.6% decline vs +11.6% for BYD. Will the Chinese outsell Tesla by the year end?
    - Geely is the big winner of the year with its volumes up by 51%, climbing two positions in the ranking and outselling Volkswagen Group (-4.7%) and Hyundai-Kia (-8.1%). Geely is being boosted by the success of the Volvo EX30, Galaxy subbrand and ZEEKR.
    - BMW Group was the best performer among the big non-Chinese BEV makers. It recorded a 19% increase in contrast to -22% from Mercedes (Smart included) and -6% from Audi (included in VW Group).
    - GAC along with Mercedes were the worst performers of the top 10. GAC’s is feeling the impact of a product revamp at AION and Hyptec brands. The German maker struggles with the luxury models like EQE and EQS (too different from Mercedes DNA?).
    - Stellantis also struggles with volumes down by 17% following lower sales of the Fiat 500, and the delays on the introduction of the Citroen e-C3 in Europe.
    - Outside the top 10: Leapmotor doubles its sales and seems that has finally taken off in China; GM is the other non-Chinese winner with sales up by 56% thanks to the positive response of American public to Chevrolet Blazer EV, Cadillac Lyriq. In contrast, Ford lost 17% with a flopped F-150 Lightning and lack of enthusiasm around the European made Explorer EV.
    - Xiaomi impressed with almost 70k units sold so far. The upcoming SUV will accelerate even more the growth; Vinfast (+107%) seems to take off in Vietnam and the Philippines thanks to the small VF 3.

    Source: OEMs, estimates

    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    1500km driving range in this upcoming EV?! Chery brings the holy grail of battery tech to a new concept car as it looks to rival Chinese tech leaders like Zeekr, Xpeng, and BYD - Car News | CarsGuide
    https://www.carsguide.com.au/car-news/1500km-driving-range-in-this-upcoming-ev-chery-brings-the-holy-grail-of-battery-tech-to-a

    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    MAGE: me na tom vlastne prekvapila ta uhlikova stopa u vyroby baterek .. kdyz se CATL i BYD šacuji ze maji zero carbon tovarny
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Postřehy z e salonu. Alpine verze Renaultu 5 naprosto nejhezčí auto na výstavě (subjektivně), elroq pěkný a překvapilo me jak velly auto to je, široký jak kráva dlouhy taky dost. když jsem si sednul sam za sebe mel jsem pred kolenama určitě 30cm. Mista jako kráva. Prisivana textil palubka moc pěkná.
    Renault 5 nádhera vevnitř je to fak moc pěkný.
    Ev3 se mi nelíbilo. Byd seagul za 600k je uplnej nesmysl. Kiu incest a dacii špring jsem ani nezkoumal.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    LELI: vo fsd videach ti testeri nejako reportuju disengagement, tak nejako to ist musi, tlacitkom alebo voice commandom

    v dteste 10/2024 bol clanok porovnavajuci celkove co2 emisie za zivotnost auta, len to nejde nejako dobre skopirovat, tak som to musel zmensit a screenshotnut, najlepsie su na tom pochopitelne male elektromobily (byd dolphin), najhorsie SUV, prekvapilo ma ze aj hybrid (honda cr-v)



    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    PEPAZZ: If you’re driving a STELLANTIS, may God be with you!! PART 2#
    DS3 eTense with 23,000 km, warranty abused and 20 months of repair agony. The level of poor engineering in these vehicles borders on madness. This group is putting junk on wheels across diesel, petrol, and hybrid models, but what they’re doing in EVs is unforgivable. The poor product experience is so strong it can turn anyone away from EVs for good.
    As a repair shop, we face countless issues: aftermarket "right to repair" access for independent repair shops (diagrams, software, updates, parts), as well as specialized tools and documentation, are inaccessible. They rarely respond to inquiries or claim “it's not their responsibility,” violating EU Regulation 2018/858, Article 61. We’ve been waiting for weeks to get access to FIAT and Citroen accounts just to clear faults, while Tesla or BYD grant access within a day. Authorized service centers are controlled by the group with insufficient training or support, leading to random part replacements at the owner’s expense.
    Furthermore, manufacturers lack the necessary parts for repairs, leaving vehicles unusable for months, causing significant losses to business owners without replacement vehicles. Finally, the vehicle’s extended warranty is tied to every minor service; even a missed wiper change can void the battery warranty, a notorious issue we’ve dubbed "Warranty R-a-p-e.” This has happened to this DS3, as the general warranty on wipers is tied to the motor and battery. The vehicle failed in motion due to an unknown fault (no communication with the VCU), and because of the PMSM motor in motion, coil excitation in the inverter burned out the inverter board.
    After five authorized services, 200 lost work hours, and €5,000 spent on a motor, two inverters, MCU, and additional equipment, we haven’t located the primary fault, though we successfully cloned the secondary inverter from the old to the new. Getting the car’s wheels turning again without buying a whole new car is impossible. The authorized service demands replacing the motor and inverter, which costs €12,500, though this likely isn’t the primary fault, opening further costs.
    The software system is shockingly limited for troubleshooting—you can never locate the fault by error code. Diagnostic tools, whether OEM or aftermarket, don’t provide access to specialized functions, resets, or programming. Pairing new or used modules is an excruciating process, and the entire policy on which this vehicle is based is unsustainable and unprofitable, leaving owners with major losses. These vehicles, once out of warranty, will be unrepairable and end up in parts or the scrapyard and owners returning to old VW TDI 1.9PD
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    tak na toto jsem zvedav:

    Chinese electric carmaker BYD expects to significantly increase its sales in Germany within the next six months, according to executive VP Stella Li. In an interview with Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS), Li said the company anticipates establishing a solid presence in Germany’s EV market “in less than half a year,” despite upcoming EU tariffs on China-made EVs, which Germany had opposed. She emphasized that BYD would begin manufacturing cars in Hungary by the end of 2025 to strengthen its European footprint.
    BYD is expanding its sales teams across Germany to build consumer trust and drive long-term brand loyalty. While Li did not specify sales targets, she noted that BYD's EVs would be priced between25,000 and 30,000 euros ($27,342–$32,810). With a strategic focus on competitive pricing, BYD is confident in its potential to appeal to German consumers and establish itself as a key player in Europe.
    Li expressed that European automakers struggle with competitiveness due to policy inconsistencies and efforts to limit competition. In contrast, she believes BYD’s approach will foster a healthy competitive landscape in the EV market. “I think we will become an important market participant here in Europe,” Li remarked ahead of the Paris Motor Show, opening on Oct. 14.
    ELHO_CID
    ELHO_CID --- ---
    Tady ctu, ze co se dlouho suskalo, je ted pomalu oficialni:
    https://finance.yahoo.com/news/apple-secretly-worked-china-byd-220307915.html?guccounter=1

    TLDR, BYD stavi svuj uspech na nerealizovanem EV od Apple.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    tentokrat výrobce televizí

    A Chinese maker of inexpensive TVs you’ll find at Walmart or on Amazon is launching a new family hatchback EV designed to rival the VW ID.3, Cupra Born, and BYD Dolphin. So far, it looks like the real deal.

    In any case, Skywell, or Skyworth, is now unveiling the Q, which is expected to go on sale throughout Europe next year and be, to no surprise, “competitively priced.” Measuring 4.3m long, the vehicle probably won’t turn a lot of heads, but it’s clean, modern, and squarely placed in the family car segment. Two battery options will be available, and while detailed specs aren’t yet available, the larger pack offers a combined range of over 300 miles, which makes it a good option for longer drives.

    DC fast charging should give you a 10% to 80% recharge in 20 minutes. The 204hp front-mounted motor will enable what it claims is 0-62mph time in 3.9 seconds – that’s a lot quicker than the BYD Dolphin Comfort, which can do the same in seven seconds.


    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BYD predicts rapid EV growth in Germany, Europe’s largest auto market, within the next six months. With EVs starting at around $30,000 (25,000 euros), BYD expects to win over German buyers quickly.

    Li criticized the tariffs, saying the buyers lose in the long run, but added that BYD will begin building cars in Hungary in 2025.

    “I think we will become an important market participant here in Europe,” Li told FAS. The company is already expanding its sales team in Germany as it looks to gain a foothold in Europe’s largest auto market
    BYD to break into Europe's largest auto market with $30,000 EVs
    https://electrek.co/2024/10/14/byd-break-into-europes-largest-auto-market-30000-evs/
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    PEPAZZ: One BYD car owner reported that the vehicle’s internal SIM card could be dialled by external parties, enabling audio from inside the car to be transmitted without the driver’s knowledge. In a video demonstration, the owner showed how calling the car’s SIM resulted in audio being relayed to their phone, with no visible indication on the car’s touchscreen that a call was occurring. Alarmingly, there was no method to terminate the call from the vehicle itself, leading to significant privacy concerns.

    The owner explained, “I wasn’t able to hang up the covert call from the car, even by opening the phone app or pressing the pick-up/hangup button on the steering wheel. Even turning off cellular allowed a call to be taken, so there’s no way I can find that an Australian Atto 3 customer can have privacy in their own car if someone was spying on them.”

    While eSIM technology is increasingly common in modern vehicles, this appears to be an isolated incident concerning BYD in Australia, with no other automaker reporting similar vulnerabilities.

    Users allege BYD electric vehicles have hidden backdoor for eavesdropping - Dimsum Daily
    https://www.dimsumdaily.hk/users-allege-byd-electric-vehicles-have-hidden-backdoor-for-eavesdropping/
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    JYRKA: btw. ted jsem cetl ze v australii resí kauzu ze BYD pres e-SIM v aute odposlouchava hovory pasazerů uvnitr. Normalne se tomu zapne "call" aniz by to kdokoliv inicioval . To je taky solidní.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Geely Automobile Group CEO Gan Jiayue revealed that it will be released within the year and that the engine part of the PHEV system has a thermal efficiency of 46%, that the system offers a combined range of over 2000 km, and that the fuel consumption will be below 3.0 l/100km.
    Geely's next generation Thor PHEV system will launch soon and at least match BYD's DM 5.0 tech
    https://carnewschina.com/2024/09/29/geelys-next-generation-thor-phev-system-will-launch-soon-and-at-least-match-byds-dm-5-0-tech/
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BYD seems to want the Seal 06 GT to be an electric version of the Golf GTI -- one of Volkswagen's most iconic models and one that is known for its sportiness and easy handling.

    The Seal 06 GT is available with single motor and a dual-motor options, with the dual-motor version having front and rear motors of 110 kW and 200 kW respectively.

    The car is built on an 800 V silicon carbide high-voltage platform and can be charged from 30 percent to 80 percent in 20 minutes, BYD previously said.
    BYD to launch Seal 06 GT on Oct 18 - CnEVPost
    https://cnevpost.com/2024/10/03/byd-to-launch-seal-06-gt-oct-18/
    HANZS
    HANZS --- ---
    FEDAJKIN: Tak Torres má BYD Blade LFP. Je to zajímavé - možná je to marketing, prostě počítají s tím, že 100k km za rok nikdo nenajezdí.... a když jo, tak jemu to za odměnu vymění :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam