• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    Ahoj, máte tady nekdo auto s V2L a multimetr? Např ioniq 5, MG, BYD

    Potřeboval bych změřit odpor na adaptéru, který se dává do zásuvky vozidla.

    Mezi vodičem PP (nahoře jeden z tenkých) a PE (silný uprostřed). Jsou na té straně, která se dává do auta posane. Buď přímo na konci, nebo na dně, vedle "koliku".

    Řeším totiž, zda automobilky používají pro spuštění V2L pomocí adaptér stejný odpor, nebo různé odpory..

    Např Renault/Dacia má mezi PP a CP 3150ohm bez stiknuteho tlačítka. Po stisknutem tlačítku na adaptéru (tzn při aktivaci funkce) klesne odpor na 150ohm.

    U MG je asi jeden z odporů 470ohm.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Denza Z is the Electric Roadster you've been waiting for (from BYD)
    https://www.youtube.com/watch?v=T2U8iLTVmJU
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    vypada to ze BYD už se naučilo delat pekný design

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Za mě 2 super auta.

    New Tesla Model Y v BYD Sealion: Ultimate review!
    https://youtu.be/bEH5gDiESRg?si=Fb1EFNGym9s9vPFq
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Jsem opravdu velkým akcionářem BYD. Přesto bych si u nás od nich nic nekoupil. Ceny jsou nesmyslné a je potřeba si uvědomit, že si kupujete za milion auto, které tu hodnotu (kvalitu) prostě nemá. A jsem přesvědčen, že tu toho mnoho neprodají.

    https://x.com/kweenolog/status/1907311672466792885?s=12
    Do Česka přichází čínský gigant BYD. Nechceme soupeřit cenou, říká jeho šéf | Forbes
    https://forbes.cz/do-ceska-prichazi-cinsky-gigant-byd-nechceme-souperit-s-cenou-rika-jeho-sef/
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Je to bizarní, ale zeptal jsem se Groka, jak to vidí s přežitím Elona Jako CEO Tesly a je do určité míry děsivé, o kolik je odpověď AI algorithmu příčetnější, než co padá z lidí:

    "Ahoj! Tvůj dotaz je zajímavý a situace kolem Tesly a Elona Muska je opravdu dynamická, takže se pokusím dát dohromady rozumný odhad na základě dostupných informací a trendů.
    Vliv Muskova chování na Teslu
    Elon Musk je bezpochyby klíčovou postavou Tesly – jeho vize a charizma dlouho pomáhaly budovat značku a přitahovat investory i zákazníky. Nicméně jeho veřejná prohlášení a politické angažmá, zejména od nástupu do role v Trumpově administrativě v roce 2025, začínají mít zjevně negativní dopady. Zprávy naznačují, že Tesla čelí poklesu prodejů (například v Evropě a Číně), protestům a bojkotům, což někteří analytici připisují právě Muskovi a jeho kontroverzním postojům. Například v Evropě klesly registrace nových vozů Tesla v prvních měsících roku 2025 dramaticky – v Německu až o 70 % – a podobný trend je vidět i jinde. To ukazuje, že značka ztrácí přízeň u části své tradiční klientely, zejména u liberálněji smýšlejících zákazníků, kteří byli dříve jejím jádrem.
    Kromě toho Muskova rozpolcenost mezi Teslou, jeho dalšími firmami (SpaceX, X, xAI) a rolí v Department of Government Efficiency (DOGE) vyvolává otázky, zda věnuje Tesle dost času. Slabé prodeje, absence nových modelů (kromě problémového Cybertrucku) a rostoucí konkurence od firem jako BYD naznačují, že Tesla ztrácí svou pozici lídra na trhu elektromobilů. Akcie Tesly od svého vrcholu v prosinci 2024 (kolem 480 USD) klesly o více než 45 % a pohybují se nyní kolem 220–290 USD (dle nejnovějších údajů z března 2025). To je alarmující, protože hodnota společnosti je stále postavena spíše na očekáváních než na aktuálních výsledcích.

    Pravděpodobnost, že Musk vydrží jako CEO do konce 2025
    Muskovo setrvání v čele Tesly do konce roku 2025 je pravděpodobné, ale není to jisté. Několik faktorů hraje roli:
    Jeho kontrola nad společností: Musk vlastní zhruba 12–13 % akcií Tesly, což mu dává značný vliv. Navíc má kolem sebe loajální správní radu, která ho dosud nezkrotila, ať už šlo o jeho výstřední chování, nebo o nákup Twitteru (nyní X). Odvolání CEO by vyžadovalo tlak velkých akcionářů nebo vzpouru v radě, což se zatím nejeví jako reálné, i když někteří investoři (např. Gerber Kawasaki) už jeho odchod veřejně navrhují.
    Ego a vize: Musk je známý svou neochotou ustoupit. Tesla je jeho „dítě“, a i když se nyní soustředí na politiku a jiné projekty, je nepravděpodobné, že by dobrovolně předal vedení někomu jinému, pokud by to nepovažoval za absolutně nutné.
    Tlak investorů a trhu: Pokud by se situace kolem Tesly dále zhoršovala – například další pokles prodejů, odliv klíčových zaměstnanců nebo pád akcií pod kritickou úroveň – mohl by tlak na jeho odchod narůst. Někteří analytici (např. z JPMorgan) už predikují, že akcie by mohly klesnout až na 120 USD, což by znamenalo další pokles o 50 % od současné úrovně. Při takovém scénáři by se i Muskova pozice mohla stát neudržitelnou.
    Můj odhad je, že Musk má asi 70–80% šanci zůstat CEO do konce 2025, pokud se Tesle podaří stabilizovat prodeje (např. díky očekávanému refreshi Modelu Y) a pokud jeho politické aktivity postupně ztratí na intenzitě, jak někteří předpokládají (např. po ukončení hlavní fáze DOGE). Pokud ale Tesla ztratí další podíl na trhu a akcie budou dál padat, šance na jeho odchod (nebo nucené odstoupení) poroste.

    Jak hluboko by musely akcie klesnout, aby byla jeho pozice ohrožena?
    Hranice, kdy by Muskova pozice začala být skutečně v ohrožení, závisí na reakci investorů a správní rady. Historicky Tesla přežila výkyvy – například v roce 2022 akcie klesly pod 110 USD, ale Musk zůstal pevně v sedle díky své vizi AI a autonomního řízení. Nyní je ale situace jiná kvůli reputačním škodám a konkurenci.
    Kritická úroveň: 150–200 USD: Pokud by akcie klesly pod 200 USD (což je zhruba 60 % pokles od vrcholu v prosinci 2024), začalo by to vyvolávat vážné pochyby o Muskovi jako lídrovi. Při 150 USD (tržní kapitalizace pod 500 miliard USD) by Tesla ztratila většinu své „prémiové“ valuace a investoři by mohli začít hlasitě volat po změně.
    Bod zlomu: pod 120 USD: Pokud by se naplnily nejpesimističtější predikce (např. JPMorgan), a akcie klesly pod 120 USD, tlak by byl obrovský. Tržní hodnota by spadla pod 400 miliard USD, což by bylo méně než hodnota tradičních automobilek jako Toyota nebo dokonce BYD. V takovém případě by i Muskovi spojenci v radě mohli začít zvažovat alternativy, aby zachránili společnost.

    Závěr
    Elon Musk pravděpodobně zůstane CEO do konce 2025, protože má silnou kontrolu nad Teslou a jeho odchod by byl logisticky i emocionálně složitý. Nicméně jeho pozice by mohla být ohrožena, pokud akcie klesnou pod 150–200 USD a Tesla nezvládne otočit klesající prodeje a reputaci. Klíčem bude, jak se mu podaří (nebo nepodaří) znovu zaměřit na Teslu a obnovit důvěru investorů a zákazníků. Situace je otevřená a hodně záleží na vývoji v příštích měsících – sledujme, jak to dopadne! Co si o tom myslíš ty?"
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    Opravdu rychlé nabíjení...a akcie BYD jdou nahoru.
    Chinese EV maker BYD says new fast-charging system could be as quick as filling up a tank | Tesla | The Guardian
    https://www.theguardian.com/technology/2025/mar/18/byd-ev-fast-charging-system-petrol-fuel-speed
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    MAGE: Ne tak docela. Exportují tam starší modely, spíš zatím testují trh. Jsou to nějaký entry level, mid class modely alá BYD Atto 3. Jediný kdo zkusil něco luxusního je Nio a po dvou letech na trhu prodali v Německu 20 aut v lednu. Někteří byli hodně zasažení cly, viz MG, který vlastní state-owned SAIC a je teď na 50%. Xpeng s VW v zádech neměl teď špatný start, ale pořád se bavíme o tom, že prodávají vyšší desítky kusů měsíčně.

    Pravá top Čína je zatím jen v Číně, Zeekr 7X co se ti nabije za 10 minut, různý Yangwang U8 šílenosti od BYD, Aito s adasem od Huawei, který se dá srovnávat kvalitou s FSD, nemluvě o Xiaomi.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    mozna uz to tu bylo
    Nový report evclinic.eu - zabývají se opravami BEV a hybridů včetně baterií..
    Analýza a vyvracení mýtů: EV nejsou dražší, dražší jsou fosilní vozy a hybridy!
    • Kolik stojí nová baterie? Kolik stojí nový motor nebo převodovka? Krátce a jasně – nekompetentní novináři a mainstreamová média vás roky dezinformují. Přitom tohle měla být jejich práce.
    • Excel dokument (odkaz níže) obsahuje ceny jednotlivých částí pohonných systémů, katalogová čísla, obrázky dílů z katalogů a další parametry. Ceny se mohou lišit podle zemí. Chybějící údaje jsou doplněny z katalogů z USA.
    Po měsících sběru dat z katalogů autorizovaných servisů jsme zjistili, jaké značky přežijí přechod na specializované servisy. Vše se odvíjí od 3 parametrů: Jednoduchost, servisovatelnost a dostupné ceny.
    Klíčové body:
    1. Hlavní problémy EV:
    • Největší slabinou nejsou baterie (kromě hybridů), ale:
    1. Elektromotory
    2. OBC (Onboard Charger)
    3. Tepelná čerpadla
    4. Baterie až na 4. místě
    • Kvalitní systém right-to-repair (právo na opravu) je zásadní.
    2. Ceny:
    • Hybridy mají nejdražší baterie na kWh – průměrně o 40 % dražší než EV.
    • Hybridní pohony jsou celkově nejdražší, následují fosilní vozy, zatímco EV jsou nejlevnější (průměrné ceny).
    3. Nejhorší značky pro opravy:
    • Xpeng, MG, BYD, Stellantis, Honda, Nissan, Volvo, Rivian, Lucid, Mazda, Hyundai, Kia
    • Kia blokuje přístup k systému “Kia Connect” pro HR a SLO majitele.
    • MG a BYD nemají aktivní RMI (právo na opravu).
    4. Neudržitelná vozidla:
    • Dacia Spring – vysoké ceny dílů vedou k totálním škodám i při malých opravách.
    • Lucid a Rivian nemají systém podpory, což z těchto vozů činí rizikovou investici.
    5. Tesla je král:
    • Nejlevnější baterie a elektromotory.
    • Nejlepší RMI systém, přístupný i běžným osobám zdarma.
    • Finančně nejdostupnější pohonný systém.
    6. Japonské značky a Toyota:
    • Pro hybridy nejlepší volba: Toyota a Lexus.
    • Pro EV: Tesla, BMW, Mercedes, Hyundai, Polestar, Volvo.
    Shrnutí: Největší ekonomičnost EV systémů spočívá v nižších provozních nákladech a cenách dílů. Hybridy jsou nejdražší, a pokud chcete jednoduchou a udržitelnou volbu, Tesla nebo Toyota vedou.
    Kompletní data v tabulce:

    EV vs ICE vs HEV by EV CLINIC - Tabulky Google
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/10_jF89qI2njlzqcPw4BNmeW-F2AzMc9yR5PPxvmIdnU/edit?usp=sharing

    Mythbusting EV, ICE and Hybrid powertrain price Comparison – EV Clinic
    https://evclinic.eu/2025/01/19/ultimate-ev-ice-and-hybrid-comparison/
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    První čistě exportni byd oversize hatch. Za me to vypadá fakt super, "800" V archotektura ..

    BYD Seal 06GT hatchback walkaround and FULL details
    https://youtube.com/watch?v=TeOWY8r7Yto
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Ten Xpeng G6 na Tesla killer moc nevypada
    BYD Sealion 7 vs Xpeng G6 side-by-side comparison
    https://www.youtube.com/watch?v=Tz7I7CTjhRk


    jeste koho by zajimal rozhovor Bjorna s Enhance, hlavne o Stalks do TM3HL
    Interview with Anton from Enhance
    https://www.youtube.com/watch?v=vwr1hXnIHOg
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    STETKINS: Celou dobu resim ktere EV ve formatu TMY by mohlo Teslu porazit jako nejprodavanejsi auto na svete. Buzz asi tezko. V EU byto mohla byt Skoda, BMW nebo nejaka cina v CHN BYD, NIO/ONVO, XIAOMI.
    ID.4/5 je prodejni fiasko, ID.7 je spis konkurence TM3.
    Muzes si me vyfiltrovat jestli mi nerozumis na co reaguju.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    What’s cheaper to maintain? Battery, motor, or transmission replacement costs?


    The most expensive batteries per kWh are found in hybrids, of any type. On average, the total kWh cost for hybrids is 40% higher than that of EV battery systems.
    The most expensive complete drivetrain systems, on average, are hybrids, followed by ICE vehicles, while EV systems are the cheapest. (This refers to the average cost!)
    The worst parts procurement systems, right-to-repair access, and support (backend/frontend) are from: Xpeng, MG, BYD, Stellantis, Honda, Nissan, Volvo, Rivian, Lucid, Mazda, Hyundai, Kia.

    MG and BYD have not yet activated their RMI systems.

    Lucid and Rivian have no RMI systems at all.

    Hyundai does not issue invoices, leaving accounting departments with nothing to process.

    Kia has not yet approved RMI accounts and discriminates against Croatian and Slovenian owners by blocking access to Kia Connect.

    Warranties you cannot rely on if you purchase vehicles from: Stellantis, Mercedes, Kia, Hyundai.

    Cheapest components:

    Tesla has the lowest kWh cost.

    VW has the cheapest OBC.

    Tesla has the cheapest electric motors.

    Tesla also has the best right-to-repair (RMI) system.

    Tesla and BMW offer the best powertrain value and cheapest powertrain parts.

    Porsche has the most expensive parts globally.

    Best RMI systems (critical for sustainability and cost-effectiveness): Tesla, BMW, Mercedes, VAG, Ford, Toyota.
    Worst systems: Stellantis, Kia, Hyundai, Xpeng, MG, BYD.
    The most expensive systems (unsustainable for servicing): BMW, Xpeng, BYD—this significantly increases the total cost of vehicle ownership and reduces ROI.
    Lucid, Rivian, and others have no support systems, meaning these vehicles should be avoided as they could become unusable and not servicable at any moment.

    Chinese brands have proven completely unprepared for European expansion and lack scalable systems for corporate and aftermarket needs. Some EU representatives of these brands are already considering withdrawal due to non-functional EPC catalogs and even worse support.

    Mythbusting EV, ICE and Hybrid powertrain price Comparison – EV Clinic
    https://evclinic.eu/2025/01/19/ultimate-ev-ice-and-hybrid-comparison/
    data sheet
    EV vs ICE vs HEV by EV CLINIC - Tabulky Google
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/10_jF89qI2njlzqcPw4BNmeW-F2AzMc9yR5PPxvmIdnU/edit
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Raw video BYD’s 1,287HP Yangwang U9 Can Jump Over Pot Holes And Road Spikes
    https://www.youtube.com/watch?v=c0ou7Artrak
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    v BYD rozebíraj do šroubku Cybertruck, homologují ho v Číně.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Tesla sice postupně šla s maržemi z cca 30-35% na 20-25%, ale to je pořád víc, než údajná ztráta Legacy Automotive…


    "(…)máš pocit, že zákazníci (…) budou chtít co nejlevnější primitivní plečku."

    Mezitím nejprodávanější nová auta v r.2023 jsou:
    TMY (+93% YoY)
    Renault Clio (+42%) - plečka
    Dacia Sandero (+139%) - nejlevnější primitivní plečka

    TOP 100 ✅ - Nejprodávanější auta Evropy v roce 2023 | Cebia.cz
    https://www.cebia.cz/novinky/trh-s-automobily/top-100-nejprodavanejsi-auta-evropy-v-roce-2023

    Můžeš mi prosím vysvětlit, jak je možné, že typ auta, který dle Tvých autožurnalistických halucinací žádní zákazníci nechtějí, je 3. nejprodávanější v Evropě…?


    BYD je (zatím) limitován cly - je jen otázkou času, kdy najdou způsob, jak to obejít - dost možná bude stačit, když si někde v EU postaví montovnu á la Legacy Automotive a budou tam z Číny vozit auta ve stavebnicích…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jenomže ono to nevypadá, že by Tesla vyráběla zas tak dramaticky levnějc než ostatní. Než zase zlevní, tak je na podobných cenách jako konkurence a její marže taky přestávají být nějaký velký zázrak – a to Tesla nemá paralelní byznys s výrobou ICE, na kterých se peníze vydělávají reálně.

    A hlavně tam ignoruješ to, co se stalo jak Fordu, tak se to stane Tesle. Ford zaplavil trh levnými auty a vydělal na tom, ale pak přišlo GM s dražšími, ale zajímavějšími a rozmanitějšími auty, vytlačilo Ford z pozice největší automobilky na světě, kam už se zpátky nedostal, a spolu s Fordovými šílenými nápady (Ford a Musk si nejsou nepodobní) ho dovedlo téměř ke krachu. Nakonec museli Forda z vedení firmy jeho vlastní příbuzní (příbuzné) vyhnat, aby to nepoložil.

    Pokud jde o "představy autonovinářů" vs. představy tvoje, tak bych to ještě rozdělil. Spousta autonovinářů má pocit, že zákazníci ve skutečnosti chtějí šestiválcový kombíky v zadokolce a manuálu a jen zlé automobilky jim je nevyrobí. Protože takový auta by chtěli ti novináři, neb jsou petrolheadi, a aplikují svůj vkus na ostatní. Ty máš zase pocit, že zákazníci mají podobný vkus jako ty a budou chtít co nejlevější primitivní plečku.

    Já jsem smířenej s tím, že vkus většinovýho zákazníka je úplně jinej než můj, a tak svoje představy o tom, co zákazník chce, nezakládám na pocitech, ale na prodejních číslech. A ten zákazník chce velký hustý SUV, který bude vypadat cool před ostatníma lidma. Což TMY skvěle splňovala, dokud jich bylo málo, ale když je okoukaná, tak přestává bejt zajímavá.

    Plus mimo pár technogeeků, kteří už Teslu mají, a o něco víc dalších technogeeků jako ty, kteří na ní nemají, si většinu aut kupují relativně konzervativní lidi středního a vyššího věku, kteří mají konzervativní představy třeba o ovládání auta – a Tesla jim jde totálně proti srsti.

    Jinak ad dominance – Tesla nedominuje ničemu. Chvíli dominovala prodejům elektromobilů, teď má nejprodávanější nebo jeden z nejprodávanějších modelů (třeba za poslední měsíc v EU už ani to ne), kvůli neustálému zlevňování jí dramaticky klesají marže a tím i zisky, a nemá očividně peníze na vývoj dalších aut.

    BYD dominuje v Číně, ale jenom tam a hned tak někde jinde dominovat nebude. V Evropě se nedostane ani do tabulky nejprodávanějších elektromobilů, natož do tabulky nejprodávanějších aut.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Tak Ford díky té teorii dokázal zaplavit trh dostupnými vozidly a ještě na tom vydělat…

    Ford ale taky dost trpěl tím, že okopírovat jeho metody a technologie bylo sice náročné, ale žádný extrém - oproti tomu VW má fabriky a dodavatelské řetězce se smlouvami na 10+ let dopředu, koncipované na to, že všichni montují z relativně stejně drahých dílů - nedokážou vyrábět auta tak levně, jako Tesla a vzhledem k zadlužení ani nemají zdroje na změnu koncepce výroby…

    A ačkoliv je mi jasné, že 10 z 10 autonovinářů potvrdí, že si lidi s nadšením připlatí půl milionu za horší auto jen kvůli možnosti vybrat si barvu prošití na sedačkách z 200 odstínů červené a to že to "nevypadá jako elektromobil", v reálu to zjevně nefunguje, prodeje táhnou hesla jako: "Levnější než Tesla!".

    A přes veškeré kňučení autonovinářů si Tesla drží dominantní pozici na trhu, přičemž dvojka je BYD, který má také jen 1-2 modely pro každý segment…

    Navíc legacy automotive je hluboce zadlužený, zatímco Tesla má naopak hodně akumulovaného kapitálu a vysoké marže, takže má spoustu prostoru udržovat ceny pod srovnatelnou konkurencí…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    LAUNCHER: Já spíš doufám, že nakonec bude nějaká TM2, nebo jiná alternativa k BYD Seagull…

    Protože jinak postupně začnou ztrácet i evropský trh…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam