• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    MINER
    MINER --- ---
    Je nějaký EV, kam se vzadu pohodlně vejdou 3 děti (dvě velký, jedno v sedačce) a pes s vercajkem do kufru, plz?

    Kámoš potřebuje, a tvrdí, že všichni jsou vzadu úzcí (včetně Enyaqu) a Buzz nechce.
    Nemělo by to stát raketu. Cena Enyaq je asi max.

    Dík za tip případně, pokud něco takovýho je.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    Škoda nabízí možnost půjčit si EV na vyzkoušení za celkem O. K. cenu. Akorát bohužel asi nevrací cenu půjčovného při případném nákupu, což mi přijde jako trochu fail.
    Diskuze – Škoda vám na dva týdny půjčí Enyaq a Elroq. Jen tak poznáte, jak se žije s elektromobilem – Živě.cz
    https://www.zive.cz/clanky/skoda-vam-na-dva-tydny-pujci-enyaq-a-elroq-jen-tak-poznate-jak-se-zije-s-elektromobilem/sc-3-a-234813/default.aspx?artcomments=1
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    JYRKA: ja teda koukal spíš na maďary - jednak konkrétně třeba pro Enyaq 2021-2024 ho mají za 99 euro místo těch 315 euro od rakušáků... a taky už mají i pro nový Enyaq a Elroq...
    Rati Frunk Extra front storage space for electric cars - Rat
    https://www.ratistore.com/FRUNK

    a k tomu hezká instalační videa ;-)
    Rati FRUNK for Skoda Enyaq and Skoda Elroq installation
    https://youtu.be/cLKGRu0vFAg?si=zfsWYl2dGnW6rWv0



    ELIJEN: žádné starší koncernové auto nemá frunk, ani třeba Mercedes EQE/EQS za 3M - tam dokonce ani přední kapotu neotevřeš, to je pouze pro servis - vodu do ostřikovačů doléváš zboku :-)
    až nové Audi A6 eTron a ostatní na stejné platformě ho můžou mít (za příplatek ;-))
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    JYRKA: Enyaq nema frunk?? WTF?! Co pod tou mega kapotou teda ma?

    Me dost zmatla i informace, ze bez fyzickeho klicku s autem neodjedu. Tesla svet je fakt uplne jina dimenze asi (v dobrem i spatnem bohuzel).
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    firma, co dodelava frunky na EV:
    Set Skoda Enyaq Frunk - frunk.at
    https://www.frunk.at/en/produkt/set-audi-q4-e-tron-frunk-kopie/
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Nějaké to chváleníčko, věřím, že oprávněné.

    Škoda Enyaq má po faceliftu, který přináší víc než jen nový předek | Recenze & testy | Autíčkář.cz
    https://www.autickar.cz/clanek/skoda-enyaq-ma-po-faceliftu-ktery-prinasi-vic-nez-jen-novy-predek/
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    Enyaq taxi
    Elektrický taxi: Škoda Enyaq RS jako každodenní služebák
    https://youtu.be/DtvJiJN0Rv4
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    KURE: Enyaq má teď facelift a Elroq sotva vyšel, přičemž první ID s architekturou od Rivianu by mělo jít na trh až 2027. Takže dřív, než 2028 by nepředpokládal.
    KURE
    KURE --- ---
    JYRKA: a kdy tk zhruba bude další generace škodováckejch ev? novej enyaq a elroq?
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    JYRKA: Naboural jsem svoje auto a řešil náhradní - tak jsem na HoppyGo našel tohle a vyšlo to levněji než nějaký Enyaq nebo starsi Tesla. Zase jsem nechtěl to nejlevnější (typu BMW i3 nebo Kona), určitě pojedu i nejakou 400+ km cestu, kdy bych se rad co nejmene zdrzoval nabijenim :-)

    https://www.hoppygo.com/cs/car-detail/514c19a02d
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: A pro srovnani:

    The Skoda Enyaq facelift is challenging the Tesla Model Y! REVIEW SUV vs Coupé
    https://www.youtube.com/watch?v=_O29Q9wL5fs
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    KORKMAZ: vyšší hmotnost mi teda zrovna u EV jako nevýhoda nepřijde - v čem? Na výkonu? Ten u EV bývá většinou stejně mnohem vyšší než u spalováků, takže to není jako u trabanta, kde každý pasažér navíc znamenal nutnost podřazování do kopce mnohem dřív atd. Nebo na spotřebě a tím pádem dojezdu? Podívej se na nový Elroq a nový Enyaq - vlastně stejná auta, jen Elroq o 20 cm zkrátili, je lehčí, ale má horší aerodynamiku (koeficient Cx=0,26) oproti novému Enyaqu (Cx = 0,245), takže WLTP spotřeby jsou u něj o něco horší. Když si v konfigurátoru Enyaqa zvolím panoramatickou střechu, tak je výsledné auto o 24 kg těžší - to zní sice jako dost, ale upřímně by mi to vůbec nevadilo, v autě typicky vozím zbytečně i krámy co v součtu váží mnohem víc.

    Já se právě chtěl dozvědět něco o těch důvodech a řešil, jestli se vztahují jen otevíraná okna, nebo i auta typu Tesla 3/Y, Škoda Enyaq, VW ID.7... stále jste mi to nerozmluvili :-)

    Ale jinak obecně asi souhlas - střešní otevírací okno vyžaduje péči navíc, kontrolovat a čistit odtokové kanálky, aby nezačalo zatékat a oprava může drahá. Co se koukám do svých podmínek, tak ani na panoramatickou střechu se nevztahuje připojištění skel k povinnému ručení.

    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    JOHNIEZ: Ano, Enyaq je schopen zadupnout na dalnici ze 130 na 80 jen proto, ze ma v mape rychlost z doby, kdy tam bylo omezeni. Pritom umi hezky cist znacky, takze vi, ze zadna s omezenim rychlosti tam nebyla. Ale stejne da prednost mape pred svoji kamerou.
    JOHNIEZ
    JOHNIEZ --- ---
    Enyaq tím taky trpí. Spousta míst má z mapy neaktuální data a kde bylo nějaký dočasný omezení, shodí tempomat rychlost. Případně naopak mi to občas v nějakym zúžení s omezenou rychlostí z tý 80 začne prudce akcelerovat na 130.

    To brždění je blbý hlavně kvůli tomu, že tu jezdí spousta lidí jak idioti bez dodržení bezpečný vzdálenosti. Jinak by to bylo jen otravný...
    KY_109
    KY_109 --- ---
    Je to prakticky presne 1 rok co mame Audi Q4 e-tron 40, tedy verze s vetsi baterii (82/77kWh) a slabsi motor (150kW/200HP) a jenom RWD. Tak sem si rikal, ze hodim nejaky statistiky, kdyby nekdo uvazoval...

    Za ten 1 rok ujelo 15300km s prumernou spotrebou 18kWh/100km. V zime to prumeruje okolo 21kWh/100, v lete asi 16kWh.

    Najezd je zcela linearni, takze tech 18kWh je velmi reprezentativni prumer. 4 rocni obdobi, 2x tydne do prace (cca 110km jedna zpatecni cesta) je asi 11kkm a zbytek 4kkm nejaky vylety okolo (opet mix leto, zima). Z tech 110km cesty do prace je cca pulka dalnice (cca 120km/h) a zbytek normalni silnice a nejaky vesnice. Velka cast se jede plynule na adaptivni tempomat. V zime (okolo nuly) po dalnici, ze 100% k 10% baterie bylo realny maximum dojezdu asi 350km.

    Souhrn:
    Zatim velka spokojenost, jezdi to asi 3x levneji nez naftovy S212 (E250 4Matic), co si zatim nechavame na vylety 500-1000km. 3x levneji ale v podminkach kdy se to auto nabiji pouze doma v garazi z wallboxu, nikdy nebylo venku na rychlejsi, drazsi nabijecce. Nicmene Ecko zacinam prodavat a vemu k tomu asi druhy, mozna mensi EV na jezdeni do 100km okolo mesta. Co mi chybi oproti Ecku je samozrejme objem kufru. A misty je znat, ze Audi proste Mercedes neni a i proti 10 let starymu Ecku pusobi 2024 e-tron misty trosku levne, plastove.

    Proc e-etron:
    Fakt nemam rad SUVs (dejte mi rodinne kombi!!!), ani nijak nezboznuju VW koncern, ale nakonec to tak dopadlo. Z osobnich duvodu odmitam Teslu (ten vocas), nechtel jsem nic z Ciny (geopolitika), nic z Francie (well...). MB zbytecne drahy, nerodinny tou dobou. Takze nakonec zbylo na vyber mezi VW (Audi, Skoda, VW) nebo KIA a Hyundai. Korejce bych preferoval, jak kvuli vzhledu tak technice ale kvuli rodine (2 maly deti) sem musel dost prioritizovat kufr a defacto zbylo Q4, ENYAQ a ID.4. Sli jsme puvodne pro ENYAQ, ale proti Audi byla Skoda zbytecne draha, se stejnou vybavou etc. Resp. typek v Audi, zrejme s vidinou bonusu tesne pred Vanoci vyskladal slevu asi 30% a bylo rozhodnuto. Je to leasing na 2 roky, tak za rok uvidime. Tise doufam, ze SUV pujde pryc a nahradi ho nejaky kombi, kdyz uz se konecne zacinaji prodavat.

    Kdyby nekoho zajimalo vic detailu, klidne piste...
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    PEPAZZ:
    Top 10 new passenger cars 2024:
    1. Tesla Model Y: 16 858

    2. Tesla Model 3: 7 264

    3. Volvo EX30: 7 229

    4. Volkswagen ID.4: 7 222

    5. Toyota bZ4X: 6 007

    6. Skoda Enyaq*: 4 610

    7. Nissan Ariya: 3 772

    8. Volkswagen ID.3: 3 634

    9. Audi Q4 e-tron: 3 449

    10. Hyundai Kona electric: 3 278
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    LAUNCHER: ono proti delší životnosti EV jde zase mnohem rychlejší vývoj a pokrok v rychlostech nabíjení baterií a úspornosti motorů...
    když si vezmeš 20 let starou Octavii 2.0 TDi, tak má 103 kW a rozdíl proti dnešní Octavii 2.0 TDi je z hlediska výkonu, spotřeby nebo dojezdu řekněme zanedbatelný... ano, Euro normy a škodliviny jsou někde jinde, ale to asi běžného člověka nezajímá :-)
    naproti tomu u EV je ten pokrok vidět s každým novým modelem/faceliftem - ať více podstatný typu Enyaq 80 vs nový Enyaq 85 s 210 kW motorem, který je zároveň úspornější než předchozí 150 kW, nebo modernizace Porsche Taycan kdy se rychlost nabíjení zvedla z 270 kW na 320 kW...
    takže sice i dnes můžeš spokojeně žít se starou Teslou, ale nová je přece jen o něco dál a ten pokrok může být důvodem k obnově vozových parků :-)
    DIM_
    DIM_ --- ---
    KULA: Spis Enyaq junior, kdyz je to stejny auto. Nejvetsi selling point to vypada je moznost vypnuti pipani pri prekroceni rychlosti.
    KURE
    KURE --- ---
    a ví se, jak je na tom ve skutečnosti enyaq 85? ideálně v zimě?
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    JYRKA: Koukam, ze na tom Enyaq neni tak zle. Pridam par svych zkusenosti s jeho vestavenou navi (ME 3.7):
    - Neumi naplanovat vic, jak 5 nabijecich zastavek na trase (workaround je naplanovat trasu pres aplikaci a poslat do auta);
    - Nema preferenci nabijecek, nasazi je do trasy bez nejake logiky a nelze automaticky napr. naplanovat nabijeni jen na Ionity anebo Powerpass (ani v ME 4.x ci 5.x). Workaround je naplanovat trasu v ABRP a pak ji tam nasazet rucne;
    - Ma tendenci zapomenout po nabijeni celou rucne naplanovanou trasu, takze je nutne planovat znovu. Stalo se mi 3x v lete.
    - Ma tendenci naplanovat nabijecku mimo trasu - posle te z dalnice pryc na nejake podivne misto (napr. parkovistenu Tesca), ackoliv je cestou x lepsich nabijecek na dalnicni pumpe. Je tedy treba vzdy zkontrolovat, kde ta-ktera nabijecka je a pripadne ji nahradit jinou;
    - Jak jsi zminil, nahrazeni nabijecky jinou neni intuitivni + je pomale a za jizdy tedy ne moc bezpecne (od ME 4.x je rychlejsi hw, takze uz asi ok);
    - Navi nepracuje s elevaci (od ME 4.x uz ano) a pocasim, takze plan nabijeni neni duveryhodny, naplanuje malo zastavek a po ceste to musi korigovat. Laura pri tom rika uklidnujici vety jako “Vase spotreba je prilis vysoka na to, abyste bezpecne dosahli planovane nabijecky”, “Potrebna nabijeci zastavka pridana, Vasi preferovanou platebni metodu nelze pouzit”. To v noci uprostred Alp nechces slyset. Workaround je naplanovat trasu pres aplikaci a poslat do auta - appka s elevaci pracuje ale (opet) nema preferenci nabijecich operatoru, nasazi tam nabijecky podle sebe.
    Stejne ji ale pouzivam nejradeji, i s temi nedostatky mi vyhyovuje nejvic.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam