• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: Není to perpetuum mobile, ale zrekuperuješ třeba 80%, takže ten rozdíl způsobený váhou se do značný míry (ne úplně) setře.

    A ano, Číňan používá hrubou sílu – ale pointa byla v tom, že mu to nestačí. Číňan narve do Sealionu 7 obří 91 kWh LFP baterku (se kterou to mimochodem váží asi o metrák víc než Enyaq, takže žádný velký rozdíl) a dosáhne na WLTP spotřebu 502 km, Škodovka má 82 kWh (77 kWh použitelných) NMC baterku, která je jen o málo lehčí, ale dojezd má až 590 km.

    To je takovej rozdíl, že jsem si nejdřív myslel, že prostě Číňan neumí WLTP a ve skutečnosti to bude mít dojezd podobný. Ale ne, fakt je tam reálně takhle velkej rozdíl.

    Což se mimochodem třeba při delších dálničních cestách velmi nepříjemně projeví i na nákladech.
    FAEKAL
    FAEKAL --- ---
    Škoda Enyaq poprvé na německé STK. Žebříček odhaluje elektrické potížisty - Aktuálně.cz
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/elektromobilita/obe-tesly-spring-a-skoda-enyaq-novy-nemecky-zebricek-stk-zna/r~4965c8caca1511f0a1910cc47ab5f122/
    Proběhle TUV report ojetých BEV. Snažil jsem se najít ten žebříček kompletní, ale ten full report stojí asi 6 euro. BMW na krásném 23. místě :))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Normálka. Zeptej se majitelů Octavií TDI, kolik jim to žere. Dozvíš se, že jim to jede za čtyři litry při dvou kilech na dálnici.

    Dělá to velká část majitelů aut, do kterých jsou nadšení.

    A přitom ty Tesly fakt nežerou, byť třeba Enyaq 85x už je s TMY srovnatelnej (pořád horší, ale srovnatelnej). CLA je asi první věc co jsem měl v ruce, kde mám fakt pocit (říkám pocit, protože jsem to netestoval na identický trati za identickýho počasí a tak je to jen pocit), že to žere o něco málo míň než TM3.

    Ale když část majitelů má potřebu to nadsazovat (podsazovat?), tak jim potom lidi přestávají věřit, nebo jsou zklamaní, že to není zas tak hustý jak si mysleli.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: LOPIK: Stručnej seznam:

    – Mizerně naladěnej podvozek. Je to dobrý jako cruiser na hladký silnici, jakmile se snažíte s tím jezdit jako se sporťákem, je to divně nejistý, rozevlátý a upřímně jsem v tom měl strach. Porsche Macan je mnohem sportovnější auto než tohle.
    – NAPROSTO zoufalá ergonomie. Na Teslu nadávám, protože nemá tlačítka a má jen displej, ale ten displej má zase skvělý UX a dá se s tím žít. MG má ČTYŘI displeje, na každým je něco jinýho, rozdělení funkcí mezi ty displeje není úplně logický a nedá se zapamatovat. Dva z těch displejů (vlevo a vpravo od palubky) nejsou ze třetiny vidět přes volant a tak z půlky až 2/3 (já mám hubený ruce) když držíš volant. Abys viděl třeba čas dojezdu na navigaci, musíš pohnout hlavou.
    – Kreténský dveře. Můj syn je zbožňoval, ale jemu je dva a půl. Začnou tě srát ve chvíli, kdy poprvé budeš potřebovat rychle otevřít auto, nasednout a odjet. Jdou otevřít jen elektricky a trvá to strašně dlouho.
    – Spotřeba. Reálnej dojezd 300-350 km.

    A na závěr to hlavní – cena. Stojí to 1,8 milionu. To bude na dostřel od elektrickýho Porsche Boxster, kterej bude nesrovnatelně lepší auto. Tohle má horší jízdní vlastnosti než Enyaq, jako sporťák se to jen tváří a na to, co to je, je to hrozně drahý.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: Já hodnotím auto tak, jak si ho můžu koupit z fabriky. Odmítám si do novýho auta kupovat shit z Aliexpressu nebo i SEXY buttons. Takže vím, že to existuje, vím, že je to řešení, ale to už si radši koupím auto, který už to má od začátku.

    W_NOICE78: Nejprodávanější auta byly Tesly proto, že nabízely nejlepší spotřebu a dojezd v kombinaci s nejlepším poměrem cena/výkon.

    To přebilo fakt, že pro většinu lidí je ergonomie Tesly spíš nepříjemná, vyloženě vyhovuje jen technonadšencům, kteří už ale tu Teslu většinou mají. Člověka, kterej si doteď kupoval Superby, na Teslu většinou moc nepřekecáš a půjde si radši než TMY koupit Enyaq, kterej dělá to samý za podobný peníze, v něčem hůř, v něčem líp, ale blíž k tomu, na co je majitel Škodovky zvyklej.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    Ev sales per modell in Sweden for October.

    1 Volvo EX40 1104
    2 Volkswagen ID.7 738
    3 Kia EV3 593
    4 Volkswagen ID.4 531
    5 Volvo EX30 393
    6 Polestar 4 364
    7 Škoda Enyaq iV 306
    8 Volkswagen ID. Buzz 261
    9 Mercedes-Benz EQB 221
    10 Volkswagen ID.3 211

    Tesla Y 116, Tesla total 134.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To, že ojetý supersedany a super-SUV jsou levný, není nic novýho. Netýká se to zdaleka jen elektrických aut. Za cenu nového Kodiaqu se dá běžně koupit 3-5 let staré Porsche Cayenne.

    Taycany nejsou nijak dramaticky levnější než Panamery.

    Paradoxně ale u elektrických aut budou ty levné ojetiny možná dávat větší smysl, protože elektrická ojetina není tak riskantní jako ojeté superluxusní ICE. Byť oboje je riskantní, respektive nákladné.

    Ojetý původní e-tron koupíš taky za 600 tisíc, skoro stejně jako o málo novější Enyaq. Otázka je, jestli se ti bude chtít jít do toho e-tronu i s výhledem na to, že třeba vzduchovej podvozek bude stát hádám tak 200k, a je tam spousta dalších podobně veselých věcí.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    neviem ci tu uz bol tento vaculik, ale teda klobuk dolu skodovka ma appku technologicky na urovni tesly

    Martin Vaculík a modernizovaná Škoda Enyaq: Tohle zavání průšvihem!
    https://www.youtube.com/watch?v=PyaKJlmmRIU
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Top 10 bestselling EVs in Norway in August:
    1) Tesla Model Y: 2,450 units
    2) VW ID. Buzz: 889
    3) VW ID.4: 637
    4) Tesla Model 3: 552
    5) Skoda Enyaq: 520
    6) VW ID.3: 466
    7) Skoda Elroq: 380
    8)VW ID.7: 378
    9) Volvo EX30: 355
    10) BMW iX1: 327
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    KORKMAZ: Kámoš teď objednával Enyaq RS doslal 20% slevu. Odhaduju že fleety mají slevy ještě větší.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    FINSON: a mimo uvedených ID4 a Enyaq bych se nebál podívat ani na ID.3 - je menší, ale není vůbec špatný. Jen na webu EV database nepíší, kolik uveze na kouli.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    CUKI: Jsou to dodávky, původně na benzín/naftu predelany na bev. Malá baterka, dojezd kolem 80–200 km, pomalé nabíjení, starsi rocniky ani nemají DC nabíjení. Určeny na rozvoz zboží po městě, ne na delší cesty.
    ID.4 a Enyaq jsou od začátku stavěné jako elektromobily. Velká baterie (350–550 km dojezd), rychlé nabíjení za půl hodiny, pohodlný interiér, tichá jízda a lepší jízdní vlasnosti.
    Starší modely: 20-80% SoC = 48 až 120 km reálného dojezdu.
    Novější modely: 20-80% SoC = 130 až 140 km reálného dojezdu. Nevím jak ty, ale já bych nechťěl nabíjet každých 50-120km 1-2h. U těch novějších je to rychlejší, ale ty jsou mimo rozpočet.
    Ideální náhrada za Caddy je ID. BUZZ, ale ten je cenově jinde a taky nemá moc velkej dojezd, jen má dobrou nabíjecí křivku.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    KORKMAZ: Jakych drivejsich baterii? ID.4 a Enyaq jsou 5. let stary EV. Point je v tom, ze jen za tu OEM pojistku si VAG uctuje 3000 EUR
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    VW ID Series (Skoda, Cupra, Audi…) – Getting Them Back on the Road After a Crash Is One of the Pillars of Sustainable and Affordable E-Mobility… But EU Manufacturers Often Do the Opposite
    Three years ago, when the first Skoda Enyaq was crashed in Croatia, the official price for a pyrofuse service to recover the high-voltage battery was €11,920 (90,000 HRK) — an unreasonably high cost for an overrated service task. This inflates ownership and insurance costs and worsens the overall CO2 footprint.
    Why do we get the feeling that some safety systems are being used as an excuse for unjustified high charges, mostly in Europe?
    These vehicles are now increasingly imported into the Balkan region precisely because of those inflated costs — making them more affordable here. And with proper HV certifications, the same repair job is resolved within a maximum of two working days.
    Aftermarket support will become — if it hasn’t already — one of the key pillars of sustainable e-mobility, because it breaks the monopoly of the automotive industry.
    Some manufacturers even use integrated pyrotechnic fuses and, after an accident, demand a full battery replacement from the owner or insurance — despite the old battery being fully functional. They then recycle it, wasting valuable materials and energy, just to sell a new unit with the same working components.
    We recently received an ID.4 with the same pattern: minor damage already repaired, battery removed, pyrofuse replaced, and after guided BMS reset via ODIS online (008C), the vehicle was fully reactivated — with all integrity checks passed for the battery system.
    Part numbers: 0Z1915592H, 0Z1915912T, 1EA804842T, 0Z1915604H,
    Errors: P160900, P1CA700, P1CA800,
    Pyrofuse OEM cost:
    VW, Cupra - 3000€>
    Mercedes - 300€>
    BMW - 4500€>
    Stellantis - 2000€>
    Renault - 0€
    BYD, MG, Chinese - Unknown - EPC hidden
    Tesla - 180€
    EV Clinic - VW ID Series (Skoda, Cupra, Audi…) – Getting...
    https://www.facebook.com/evclinic/posts/pfbid02XG4RArxESB9113CMiNz4WTXUvahTaQLFYUCHbuE9sCswDip2GcRNtBu325Lq9Z8tl
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    JYRKA: Je to zoufalost, nechapu ze si to Tesla u dodavatelu dat neosefuje. Podle me s tim ani nic delat nebudou a donuti lidi at si priplati za FSD pokud ho schvali. Jinak ten problem neni jen Tesly, Enyaq to dela taky.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    The «weird dip» in the charging curve is also observed/documentet by «Electrified Speicher», a You-Tuber in Switzerland dedicated to testing Skodas.

    It seems to be due to a too slow start up of the battery cooling. The software is programmed to wait with aggresive coiling until the battery hits almost 50 degrees.
    According to that swiss guy, the same happens in the Enyaq.

    I suppose Skoda can easily fix this by releasing a software update where the aggresive cooling starts at 40 degrees instead.
    MINER
    MINER --- ---
    Je nějaký EV, kam se vzadu pohodlně vejdou 3 děti (dvě velký, jedno v sedačce) a pes s vercajkem do kufru, plz?

    Kámoš potřebuje, a tvrdí, že všichni jsou vzadu úzcí (včetně Enyaqu) a Buzz nechce.
    Nemělo by to stát raketu. Cena Enyaq je asi max.

    Dík za tip případně, pokud něco takovýho je.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    Škoda nabízí možnost půjčit si EV na vyzkoušení za celkem O. K. cenu. Akorát bohužel asi nevrací cenu půjčovného při případném nákupu, což mi přijde jako trochu fail.
    Diskuze – Škoda vám na dva týdny půjčí Enyaq a Elroq. Jen tak poznáte, jak se žije s elektromobilem – Živě.cz
    https://www.zive.cz/clanky/skoda-vam-na-dva-tydny-pujci-enyaq-a-elroq-jen-tak-poznate-jak-se-zije-s-elektromobilem/sc-3-a-234813/default.aspx?artcomments=1
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam