• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    MOODYCAT
    MOODYCAT --- ---
    JIMIQ: Musim rict, ze kdyz jsem videla, ze v Norsku jakozto zemi, kde se prodava nejvic aut elektro, vede Enyaq, tak jsem citila hrdost :). Dokonce i nasem malem meste (10 tis. obyvatel) mela Skoda svuj salon :).
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    LAUNCHER: byl jsem loni na prohlídce výroby ve Škodovce v M.B. - fotky nemám (protože zákaz focení), ale fakt tam na jedný lince za sebou jela Fabia, Octavia a Enyaq...
    i v tomhle videu v čase 2:06 vidíš Octavii hned za Karoqem
    Výroba modelu Škoda Octavia v Mladé Boleslavi
    https://youtu.be/NC81_PefAlc?si=x6pHt4_CeS0mtb5j&t=126
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    LeGaCy AuToMoBiLkA opět v akci, aneb Enyaq má zřejmě tvrdý limit na dálkové ovládání "3x a dost"…
    Majitelé a příznivci elektromobilů v ČR / SK | Vysvetli mi nekdo prosim jak zvysit limit vzbuzeni auta
    https://www.facebook.com/groups/2100772423579450/permalink/3952458625077478/?mibextid=rS40aB7S9Ucbxw6v
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PEPAZZ: Elroq je Enyaq s kratším kufrem, proto je v něm přesně stejně místa jako v Enyaqu.

    R_U_SIRIOUS: Problém Aptery je, že se "připravuje do výroby" a "příští rok bude vyrábět" už asi 10 let.

    PEPAZZ: Každej nepotřebuje SUV, ale většina rodin potřebuje kombík nebo liftback nebo aspoň hatchback. Sedan je opruz.

    COMODOR_FALKON: Ano, ale Alcantara jako značka i alcantara jako obecné označení odkazuje právě na umělej semiš, používá se to pro něj už jako generický označení. Koženka je prostě koženka nebo umělá kůže.

    MESTREY_: Přišlo mi to jako mix Fordího a VW, "palubka" je stejná jako u VW, ale infotainment mi přišel dost jinej. Ale HW asi bude stejnej.

    MESTREY_: Přímo automobilky o NMC bateriích tvrdí, že jim vadí nechávat je delší dobu blízko 0% nebo 100%. Takže nabít do 100% a jet druhej den je úplně v pohodě, nechat to tak tejden moc ne.

    Nabíjení rychle nijak zásadně nevadí, vadilo by to ve vyšších SoC, ale tam si to auto omezí samo.
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, v praxi to nebude tak zhave. Tady hosi provozuji Enyaq jako taxi, jezdi s nim na 3 smeny a nabijeji ho temer vylucne na DC a 100%. Po 280.000 km ma baterie kapacitu 78%.

    Skoda ENYAQ with 300'000km as taxi - a honest review incl. comparison with Model Y & Diesel car
    https://youtu.be/cHN9vCxdLK4?si=3tQf8Zu95Zwgq4d5
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    Levný německý Enyaq z druhé ruky? Za tři roky jich budou v Česku plné bazary - Aktuálně.cz
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/levny-nemecky-enyaq-z-druhe-ruky-za-tri-roky-jich-budou-v-ce/r~e351b1b0a28e11efae9c0cc47ab5f122/?

    A na co šetříte vy?

    Oborový časopis Automobilwoche míní, že říjen konečně prolomil v Německu ledy, které v posledním roce svítaly trh s elektromobily: "Zájem o čisté elektromobily stoupl o 75 procent na 15 tisíc vozů. Platí ale, že loni byla poptávka po ukončení státních dotací velmi nízká. V současnosti už je ale znovu každé páté auto čistým elektromobilem," píše list.

    V Německu se daří také plug-in hybridům. Ty přidaly v říjnu oproti loňsku 35 procent, celkem se jich prodalo 10 200. "Dohromady mají bateriové a plug-in hybridní vozy na trhu třetinový podíl," říká Julian Litzinger, analytik společnosti Dataforce, která přesná čísla prodejů spočítala.

    Zatímco bateriové a plug-in hybridní modely hlásí v Německu masivní přírůstky, vozy se spalovacím motorem naopak ztrácejí. "Benzinová a naftová auta se propadla o téměř shodných devět procent. Celkový pokles těchto dvou druhů paliv byl tak výrazný, že dohromady ztratily jedenáctiprocentní podíl na trhu," uzavírá Automobilwoche.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MEDWYN: Většina elektromobilů ty brzdy občas použije i když nepotřebuje, právě aby nerezly.

    NIGHTHUNTER: Rozdíl je, že EV váží dvě tuny i když je to normální rodinnej crossover jako třeba Enyaq. Plus má běžně 300 koní nebo víc, a navíc ten výkon má dostupnej okamžitě, takže zrychlení je agresivnější. Proto většinou zejména zadní gumy mizej docela rychle.

    Jinak ano, není to zásadní rozdíl proti spalováku co má třeba 400+ koní (což už je podobná dynamika), ale lidi co si kupujou Ford Mustang obvykle nebejvaj překvapený, že jim žere gumy :)
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    TIGU: no uvidíme

    Teď se podle strategie najede nový model Elroq, cena se stáhla na minimum (podle konfigurátoru Škoda Auto začíná cena na 799 tisících korun, pozn.red.), je to stejná platforma jako Enyaq, jen o něco kratší auto. Nelze si tu dovolit stejnou cenu, když se uchytí, bude to na úkor Enyaqu, je otázka, jestli to není kanibalismus.

    Je to krize jako hrom, říká šéf odborů Škody Auto k dění v koncernu - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-je-to-krize-jako-hrom-rika-sef-odboru-skody-auto-k-deni-v-koncernu-40495420
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Elroq je asi tak stejně Karoq jako je Enyaq ekvivalent Kodiaqu. Jakože tak nějak plus mínus podobná velikost a to menší je v obou případech zkrácený to větší.

    Ale třeba Karoq se od Kodiaqu dost liší technikou, nemůže mít jeho nejsilnější motory, jeho interiér je podobnější Scale a Kamiqu a tak.

    Elroq je fakt na férovku Enyaq s kratším kufrem. Dávalo by perfektní smysl tomu říkat "Enyaq Hatchback".
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CERMI_FOX: Nemá. Jako asistent řidiče je Autopilot/FSD mnohem horší než to, co mají tradiční automobilky, protože to prostě na to není stavěný. Snaží se to řídit samo, takže ve výsledku ty hlídáš AI která řídí, místo aby AI pomáhala tobě.

    W_NOICE78: Jezdil jsem stejnou Teslou jako oni, pokud jsi zvyklej jezdit normálníma autama, tak nemáš podvědomě zafixovaný, že musíš trochu tlačit na volant a ve výsledku s ním musíš jednou za čas zakvedlat.

    A pak dostaneš strike, protože tě to varuje někde uprostřed displeje kterej je uprostřed palubky, protože nikde jinde tě to varovat nemůže, protože to nemá palubku/head-up.

    Měl jsem to auto tejden, to že mi to Autopilota zakázalo do konce jízdy se mi stalo několikrát, odhaduju tak třikrát.

    NIKDAS: Když nebudeš do Elroqu objednávat zbytečnosti, tak je za zhruba 1,1 milionu. Což za auto týhle velikosti není špatný.

    Důležitá poznámka – Elroq není o třídu menší než Enyaq, je to třetí karosářská verze Enyaqu. Prostor na lidi to má ÚPLNĚ IDENTICKEJ jako Enyaq, liší se to jen kratším kufrem. Takže za mínus asi 150 litrů kufru ušetříš kilo.

    MAGE: Auta na MEB už jsou schopný cenově konkurovat TMY, která je sice v mnohým technologicky super, ale taky je to úplně extrémní příklad cost-cuttingu, to auto je očesaný až na dřeň. Dostat se s MEB na stejnou cenu znamená, že museli šetřit jak kráva.

    JIMIQ: Elroq nemá nic společnýho s Karoqem, je to Enyaq s menším kufrem. Třeba všechny boční dveře jsou na oba modely identický, interiér víceméně taky.

    Menší a levnější bude Epiq.

    DZODZO: Jestli to bude nabíjet na 400 km, takže na nějakých 60% baterky, tak to klidně může dát za těch 15 minut.
    HANZS
    HANZS --- ---
    Co mě překvapilo na US trhu nejprodávanější non-Tesla EV ve Q3:
    1. Mustang Mach-E - 13,392ks
    2. Honda Prologue - 12,664 ks
    ...
    Cože - jaká Honda? Protože víme, že japonci se na EV zatím vykašlali a drtí ostatní ve spalovácích (v EU Toyota +10% prodejů).
    Takže je to převlečený Chevrolet Blazer - pozměněnou karoserii, vnitřkem a nastavením podvozku. A prodává se líp než onen Chevrolet. Trochu mi to připomíná Enyaq vs. ID4 :)
    Jsem zvědavý, zda-li se jim takový přístup do budoucna vyplatí - aktuálně se jim jejich přístup finančně vyplácí...
    čerpáno z:
    https://cleantechnica.com/2024/10/15/honda-comes-from-nowhere-scores-big-ev-sales-in-usa/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    MAGE: ale ne vsechno je nova platforma, ne? To je jen Enyaq, ID.3, 4 a nejakej Seat… ci?
    MAGE
    MAGE --- ---
    CERMI_FOX: Ja bych to s tou virou neprehanel, aspon u soucasne Y
    Je to cca v pulce videa co musi delat za psi kusy a jeste dostane ban do konce jizdy…

    Dálniční DUEL: Škoda Enyaq vs. Tesla Model Y
    https://youtu.be/y6EmurBWuT4?si=7YxsxRzHtHBnHXVq
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tak Enyaq je lepší a levnější než ID.4 :D tak proto ho Němci preferujou a jak zmizely dotace, tak je cena důležitější než láska ke značce (nemluvě o tom, že nějaké povědomí že Škoda = VW v Německu asi bude)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Enyaq v Německu překvapil.

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KORKMAZ: Explorer je Enyaq od Fordu (stejná platforma). Bližší názor po 8. říjnu a českým představení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: ID.7 je technicky víceméně stejný jako Enyaq, jedinej zásadní rozdíl je, že už má novější infotainment co nepadá, kterej Enyaq dostal loni, a má silnější zadní motor, kterej Enyaq dostal taky loni. Výhoda ID.7 je, že to je první MEB auto, který není SUV (ID.3 se budeme tvářit že neexistuje :)) a tudíž funguje aerodynamicky a proto nežere.

    Až přijde za dva roky ta kombíková Škodovka, tak bych docela věřil, že bude ještě lepší.

    Největší průser celý platformy MEB je, že zprasili na začátku komplet palubní systém po HW i SW stránce a trvalo jim roky, než to opravili – což očividně znamenalo, že to museli udělat celý znovu. A protože kolem něj měly postavenou skoro kompletní modelovou řadu, nezbylo jim, než to prodávat.

    Což mimochodem na poměry VW není nic moc výjimečnýho, se spalovacíma motorama udělali něco podobnýho nesčetněkrát, takhle z hlavy mě napadají třeba 1.2 TSI, některý 1.4 TSI, některý verze 2.0 TDI (zejména biturbo) – což byly motory s různýma zábavnýma vadama, který obvykle vedly k jejich totální destrukci nebo nutnosti generálky za šílenou cenu.

    Přesto si ta "korporátní elita" pořád ty VW kupuje a chrochtá si nad nima, zatímco jejich turbochrocht čas od času dochrochtá a sežere kilopade v opravách.

    Čili co jsem tím chtěl říct – VW má dekády dlouhou historii vyrábění a prodávání aut, který jsou v 95% fantasticky vymyšlený, mají skvělou ergonomii, jsou vevnitř hezky vyrobený (dobře, to teď převzala Škodovky, ídéčka a třeba Golf VIII jsou vevnitř odporný) a celkově působěj jako super solidní kus německýho inženýrství, ale to německý inženýrství potom periodicky člověku vybouchne do ksichtu.

    A jejich zákazníci si nějak zvykli.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    NIGHTHUNTER: To říkám pořád, že ID.7 je první použitelný BEV od VW. Škoda, že s touhle technikou nepřišli před 5 lety.
    Jak by ten svět vypadal dneka jinak, kdyby se korporátní elita seznámila s BEV skrze tohle, místo skrze první enyaq...

    Chci věřit, že tehdy tu techniku fakt neměli a ne že hnáni chamtivostí udělali tu krátkozrakou hloupost a uvedli do světa Enyaq ve stavu v jakem byl, "aby se zaplatil vývoj" prodejem zastaralý technologie (napadá mě třeba paralela s českým telekomem, kterej tady na konci 90s zaváděl vytáčecí internetový linky na výprodejvý německý technice, čímž ČR posunul o 10let zpět...jenže těm to vyšlo, protože tady nebyla čínská konkurence). Protože pokud to udělali naschvál, podřízli si pod sebou větev víc, než dieselgate.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    NIKDAS: ano, souhlas se vším - já chtěl vybrat jen pár zásadních rozdílů a něco jsem uvedl trochu nepřesně, ale věř mi, že obě auta dobře znám a sám jsem mezi nima vybíral...
    chtěl jsem vlastně jen říct, že se nedá tvrdit, že je jedno auto lepší než druhé, protože každé je úplně jiné... a nemusí se to týkat ani samotných aut, ale i předepsaného servisu, hustoty servisní sítě, možností konfigurace a individualizace, nebo třeba termínu dodání od vybrání nového auta... a ve finále pak stejně, i když porovnáš Enyaq Coupé L&K a T MY, tak může rozhodovat buď třeba důležitá věc jako cena, nebo naopak drobnost typu chybějící páčky na blinkry nebo stěrače a fyzická tlačítka...

    já si prostě stojím za tím, že nejde říct, že jedno auto je lepší než druhé, nebo že JYRKA - Tesla má lepší výbavu? Ano, Tesla je vždycky v plné výbavě, tak ji taky srovnávej s plně vybaveným Enyaqem a verze Coupé bude mít taky vždycky prosklenou střechu, připlatíš si za sedačky s pamětí, tepelné čerpadlo i dobré audio, ale navíc můžeš mít head-up displej, tlačítka na volantu, páčky na blinkry a stěrače, fungující dešťový senzor a mraky další věcí, co Tesla vůbec nenabízí, takže jestli chceš, můžu souhlasit, že Tesla má to málo z výbavy lepší (audio, sedačky, SW...), ale Enyaq má určitě bohatší výbavu... a zase je to o tom, že nejde jednoduše říct, že něco je lepší :-)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Hele já si ten Enyaq ani nemůžu jít koupit. Mě ty dohady s divno-lidma nad výbavou a slevama nebaví. Pojmy jako malý kožený paket mě v 2024 rozesmejou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam