• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    KURE
    KURE --- ---
    JOHNIEZ: No ta neviditelnost nabíječek mě zaráží. To byl můj wtf moment když jsem zjistil že jsou celkem na každém rohu, ale jako řidič ICE je prostě nevidíš.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    JYRKA: Naše děti se jednou budou smát, v čem prehistorickém jsme to jezdili a že to někdo byl schopný obhajovat.

    Ve filmech se ICE auto bude používat jako alegorie roztomilého old school, něco jako když Hank Moody v Californication používal psací stroj místo počítače.
    FINSON
    FINSON --- ---
    IV0: Tak s tímhle tak nějak počítám, stejně jako když jsem měl benzínové Mitsubishi, co jezdilo za 6 litrů, tak se 4 koly na nosiči vzadu na kouli to bylo za 10 :-) Ale dobrý vedět, že ten nárůst spotřeby je u BEV jiný než u ICE, někde jsem to na Nyxu nedávno zachytil, jenom to teď nemůžu najít - díky vyšší efektivitě BEV pohonu (BEV žere výrazně míň v nižších rychlostech a s rostoucí rychlostí lineárně roste spotřeba, nemá ten sweet spot na ~90 km/h jako ICE).
    FINSON
    FINSON --- ---
    VW kvůli servisu, jasně, dává smysl. Přišel bych o své stávající garage boys, ale to je jejich problém, když jsou proti elektrice a plivou na ni 🙂

    Jinak systémově teda nikde žádný pasti nejsou, na nabíjení z okna mi fakt stačí jenom pořídit k autu kabel se správnou koncovkou, stran servisu to vlastně nic moc nepotřebuje, pokud to není rozbitý - přezouvat gumy, měnit brzdy, dolívat ostřikovače a jinak nic?
    Ptám jak blbec, ale myslím tím, jestli BEV nemá nějaké specifické potřeby, které z ICE neznám...
    FINSON
    FINSON --- ---
    Ahojte! Aktuálně jezdím ve VW Caddy 1.9 TDi r.v. 2007 v holobytu pořízeném po 4. majiteli za 55k Kč a mně i rodině to vcelku stačí - to pro představu, jaký punk u nás jedeme.
    Nicméně říkám si, že je to naše poslední ICE a až nadejde jeho čas, chci ho vyměnit za ojeté BEV.
    Náš use case je, že zhruba 1x - 3x do týdne potřebuju autem poposkočit 5 km, o víkendu se otočit na chalupu 30 km tam a 30 km zpět, pokud jedeme za rodiči, tak "daleko" v našem případě znamená 180 km => nevidím sebemenší problém s dojezdem.
    Auto si můžu jak u baráku v Praze, tak u chalupy postavit na vlastní pozemek přímo pod okno, z něj vyhodit prodlužku a nabíjet to přes noc ze zásuvky - jakože tuhle možnost bych u toho auta rád měl.
    Infotainment nikoho nezajímá, pokud si v tom autě půjde pustit hudbu z mobilu a mobily nabíjet, budeme nevýslovně šťastni a nic víc nechceme. Potřebuju akorát, aby to byla verze, u které existuje možnost tažného pro obyčejný nebržděný vozík.

    Cenově to budu hledat samozřejmě co nejníž, nebude mi vadit Dacia, jediné, čemu se budu chtít vyhnout, je Tesla.
    Úplně ideální by byl vyšší dodávkovitý typ, jako je ten Caddy, ten nám jinak naprosto vyhovuje; vozí se v tom tři lidi a pes.

    Jestli mi můžete naházet tipy, po jakých modelech se dívat a co by to auto mělo mít, budu rád, postupně si to projdu a vytřídím - chci se v tom prostě rozkoukat.
    Předem díky!
    CUKI
    CUKI --- ---
    W_NOICE78: Myšlenka zajímavá a nesmyslnost nechci rozporovat, ale stálo by za to uvádět fér čísla při porovnávání. Tedy uvedu některé věci které mi tam chybí a nesedí.

    1. bych uvedl fakt že nejzásadnější informace je vždy kde se ta energie spotřebovává a z jakých zdrojů. To s tím výpočtem strašně zamává a v dnešní době je (bude to) veliký gamechanger.

    2. účinnost moderních naftových i benzínových motorů (na pohyb) je mnohem vyšší u TSI se uvádí až 40% u 1.5 i-VTEC Turbo i malinko přes.
    U nafty třeba Mercedes-Benz 220d uvádí 42-46%

    3. když už to tak počítáme je dobré zmínit že jen na poslední štaci tedy u DC rychlo nabíjení baterie máš účinnost třeba jen 80% u pomalého AC je to o cca 5% lepší.

    4. z baterie do motoru jsi zase na 90%

    5. účinnost toho motoru samotného je přes 90%

    Tedy jen na té poslední štaci jsme u BEV na nějakých 65%. Podle mě je tedy výhoda těch ICE v tom že máš větší možnosti optimalizovat a udržovat tu energii. V tomhle je tedy výrazný prostor pro zlepšení jak u BEV tak ICE. I když technologie motorů zůstane stejná.
    KURE
    KURE --- ---
    CUKI:
    že když tě ICE auto žere 6/100 tak to je cca ekvivalent toho když
    do EV se spotřebou 16KWh/100 kupuješ elektriku za 13/kWh.

    finanční výhodnost je tam v okamžiku kdy nabíjíš doma nebo ze soláru.
    na komerčních nabíječkach (8-13/kWh se správnou kartičkou a tarifem) si na tom trochu lépe nebo stejně jako normální ICE auto.
    a superrychlý nabíječky ke kterejm nemáš právnou karičku vyjdou draho.
    imho kupovat BEV kvuli úspoře se dneska vyplatí poměrně úzké skupině osob
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ja myslim, ze by sa nic nestalo aj keby sa zakaz zrusil, v roku 2035 uz budu stejne ICE auta irelevantne, lebo pokial bude dobudovana nabijacia infrastruktura, tak odpadne posledna psychologicka bariera, ktorou vodici fosilnych aut trpia, ja uz si popravde neviem predstavit, ze by som mal presadat naspat do auta na ropu, pride mi to zaostala technologia ako tie kone, ked sa presadili automobily :)

    Německé automobilky volají po zrušení zákazu prodeje nových vozů se spalovacími motory
    https://oenergetice.cz/cista-mobilita/nemecke-automobilove-sdruzeni-kritizuje-zakaz-prodeje-novych-vozu-se-spalovacimi-motory-od-roku-2035
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    W_NOICE78: My 2 cents:

    Fáze A - 2 dveřový mini truck / 2 dveřové mini SUV: Je tu sice malá ale jasná "testovací" skupina zákazníků, která si to ráda koupí. IMHO na tom testují výrobu, zejména ve smyslu dodržení nízkých nákladů. Super nápad a ještě tím udělají radost lidem toužícím po small truck - tomu nahrává US legislativa, kdy malý ICE truck se nedá dost dobře v US vyrobit.

    Fáze B - Jestli se ta platforma chytí a osvědčí zejména ve smyslu příznivých výrobních nakladů, uvedou to jako malé 5 dveřové SUV. Pak o to IMHO bude obrovský zájem.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Throughout 2024, ADAC’s Yellow Angels responded to 3.6 million breakdowns, with the total number of breakdowns increasing by 97 per cent, and the number of EV breakdowns increasing by 46 per cent due to the growing number of EVs on German roads.

    When comparing EVs to ICE vehicles, ADAC limits its comparisons to vehicles of the same age, with 2024’s numbers providing greater confirmation.Limiting its sample size to vehicles aged between two to four years old, ADAC found that combustion engines suffered two and a half times as many breakdowns as electric cars – working out to 9.4 ICE breakdowns per 1,000 vehicles, and 3.8 EV breakdowns per 1,000 vehicles.

    ADAC’s analysis looked at a total of 159 different car models, finding that the Tesla Model 3 demonstrated the best performance among EVs two years old, with 0.5 breakdowns per 1,000 vehicles.

    The most susceptible EV to breakdowns was the Hyundai Ioniq 5, with 22.4 breakdowns per 1,000 vehicles, with its problems blamed on its integrated charging control unit (ICCU).

    The analysis also found that defective starter batteries were a common cause of breakdowns between both EVs and ICE vehicles, accounting for 44.9 per cent of all breakdowns attended by ADAC in 2024. Divided between engine type, defective 12V starter batteries were the cause of 50.5 per cent of EV breakdowns, but only 44.6 per cent of ICE vehicles.
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    Z trochu jiného soudku týkající se techniky napříč všemi auty... Před pár lety jsem ho psal jinam.

    Na servisech se poslední dobou objevují vozy s vyšším nájezdem (buď koupene jako nové, nebo bazarovky), které mají problémy s izolací vysokonapětové sítě - tzn. vyhazují při nabíjení proudové chrániče wallboxu, nefunguje jim klima, nebo mají omezený výkon motoru, nebo nabíjení.

    Vše toto může souviset s jedním servisním zásahem, který zatím neumí správně udělat v mnoha servisech, hlavně u garážistů.

    Jedná se nesprávný postup plnění klimatizace. O co konkrétně jde?

    Klimakompresor v elektrickém autě většinou bývá spirálového typu ( princip zde - https://youtu.be/yNgqI4XPUZc?si=8ygpl8xRRIENOvGa ) a jeho motor je napájen z vysokonapěťové sítě. Důvodem napájení z VN sítě je vyšší účinnost a nižší průřez napájecích kabelů. Jiný pohon klimakompresoru zde nelze použít, protože motor nemáme klikovku jako u ICE a potřebujeme ho používat i při stání vozidla.
    Bez klimakompresoru nefunguje okruh klimatizace, který se využívá u EV také pro chlazení trakčního akumulátoru kvůli jeho nízké provozní teplotě (optimální teplota trakčního akumulátoru bývá podle chemie článků mezi 20-40°C). Pro zjednodušení - zima se do vodního okruhu chlazení baterky dostává hlavně z okruhu klimy přes výměník/chiller (např. obr pozice C), protože klasický okruh chlazení motoru známý z ICE není schopen vychladit vodu pro baterku na tak nízkou teplotu.
    Klimakompresor je zde tedy úplně jiné konstrukce, má jiný pohon a má funkce navíc oproti klimam u spalovacích vozů.

    Při údržbě vznikají problémy diky:
    - špatně provedené diagnostice úniku na okruhu klimy. Místo diagnostiky pomocí dusíku používají neznalci diagnostiku barvivem. Barvivo se okruhem klimatizace v oleji dostává na vinutí motoru klimakopresoru a zapříčiní proražení izolace vysokonapěťoveho okruhu.

    - špatnému plynu. Malá účinnost, nebo nefunkčnost, protože se zde používá jiný způsob stlačení plynu a výměníky jsou koncipovány na jiný přenášený výkon.

    - špatnému oleji. Olej proniká ke všem komponentám klimatizace, protože maže všechny pohyblivé součásti. Tzn. pokud je použit špatný olej, dojde nakonec proražení izolace vinutí klimakopresoru.

    Barvivo a olej se bohužel projevují podle nájezdu až za mnoho měsíců od provedení neodborného zásahu. Například jsem potkal auto, u kterého se díky špatnemu typu oleje projevovala náhodně závada klimakopresoru až po 6000km (v nájezdu zákazníka po cca roce). Náhodná závada = snížení izolačního odporu vinutí klimakompresoru ve chvíli kdy se roztočíl a na vinutí se dostal nevhodný olej nejspíš ještě navíc znečištěný otěrem.

    Zde zatím ještě do puntíku platí - kdo chce ušetřit pár tisíc na údržbě, má pak opravu za desítky tisíc.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Co je ICE mód? Že chci nabít jednou týdně během 5 minut jako když tankuju na pumpě? Nebo že mně nevadí manuální převodovka, resp. je mi to fuk? :)

    #pátek
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JIMIQ: Tesla i I-Pace ano. Dokonce kdyz je kolona v kopci, tak se sam rozjizdi a zastavuje bez zasahu ridice.

    JYRKA: Taky preferuju, kdyz si muzu urcit jak to chci, Tesla ti to prostě vnuti, podobně jako apple. U auta jsem to prekousl, protoze ve vetsine pripadu mi jejich volba vyhovuje (+pomer cena/vykon vychazel nejlip). U mobilu a pc jsem to neprekous.

    Jinak to, ze je zakaznik zaseklej v ICE modu je ocekavatelny a pochopitelny, u vyrobce bych cekal, ze bude mit vetsi rozhled. Ale abych jen neplival, zda se mi, ze pomalu ale jiste se ta lod otaci a uz i legacy automobilky meni mysleni z ICE na BEV.
    GOR
    GOR --- ---
    NIKDAS: Creep je creepy hlavne pro ty, co presedlaj do BEV z ICE z manualem....
    Mozna, kdyby Leaf nemel creep, po 1PD bych si ani nevzdechl...
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: Creep u BEV absolutne nechapu, je videt jak jsou nekteri vyrobci zasekli v ICE premysleni. Vzdyt prece neni zadny duvod proc bys musel stat nonstop na brzdě. U I-Pace jde naštěstí vypnout.
    MISO
    MISO --- ---
    Jedna zaujimavost z Rakuska:

    Dialnica A12 (Inntalautobahn) ma v useku z Kufsteinu do Innsbrucku znizenu rychlost zo 130 na 100 km/h a to kvoli snizeniu emisii z ICE. Takto spomalene dialnice v AT maju vyznacenu prikazanu rychlost 100 a doplnkovu znacku IG-L. EVs a vodikove auta mozu nadalej 130. Takze som to vyskusal, 2x si ma vyfotili a prisli domov 2 pokuty á 60 €, jedna z Kundl, jedna z Kematen, v oboch pripadoch bola namerana rychlost 118 km/h po odcitani tolerancie.

    Na obe pokuty som prislusnemu dopravnemu odboru napisal e-mailom, ze pokutovane auto je ciste EV a je oznacene CZ znackou urcenou pre EV. Z oboch prisla odpoved e-mailom, ze rizeni bude zastaveno.

    Viac info:
    https://www.bmk.gv.at/themen/klima_umwelt/luft/recht/e_autos.html - vcetne zoznamu IG-L usekov
    Umwelt-Tempolimit in Österreich: Ausnahme für Elektroautos
    https://www.adac.de/verkehr/recht/verkehrsvorschriften-ausland/umwelt-tempolimit-oesterreich/
    KURE
    KURE --- ---
    ELIJEN: ono je to stejně dělaný na to že to kliká prodejce v salonu.
    a jak řikam, oproti ice je to celkem příčetny a i "chudobka" je relativně dobře vybavena. až teda na tepelný čerpadlo.
    KURE
    KURE --- ---
    ELIJEN: přijde mi že elektricky skoda & vw maj velmi zjednodušeny nabidky na par modulu.
    u ice to je komplikovanější.
    a obecně japonci a korejci maji jen asi 5 druhu vybav a konec.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    mozna uz to tu bylo
    Nový report evclinic.eu - zabývají se opravami BEV a hybridů včetně baterií..
    Analýza a vyvracení mýtů: EV nejsou dražší, dražší jsou fosilní vozy a hybridy!
    • Kolik stojí nová baterie? Kolik stojí nový motor nebo převodovka? Krátce a jasně – nekompetentní novináři a mainstreamová média vás roky dezinformují. Přitom tohle měla být jejich práce.
    • Excel dokument (odkaz níže) obsahuje ceny jednotlivých částí pohonných systémů, katalogová čísla, obrázky dílů z katalogů a další parametry. Ceny se mohou lišit podle zemí. Chybějící údaje jsou doplněny z katalogů z USA.
    Po měsících sběru dat z katalogů autorizovaných servisů jsme zjistili, jaké značky přežijí přechod na specializované servisy. Vše se odvíjí od 3 parametrů: Jednoduchost, servisovatelnost a dostupné ceny.
    Klíčové body:
    1. Hlavní problémy EV:
    • Největší slabinou nejsou baterie (kromě hybridů), ale:
    1. Elektromotory
    2. OBC (Onboard Charger)
    3. Tepelná čerpadla
    4. Baterie až na 4. místě
    • Kvalitní systém right-to-repair (právo na opravu) je zásadní.
    2. Ceny:
    • Hybridy mají nejdražší baterie na kWh – průměrně o 40 % dražší než EV.
    • Hybridní pohony jsou celkově nejdražší, následují fosilní vozy, zatímco EV jsou nejlevnější (průměrné ceny).
    3. Nejhorší značky pro opravy:
    • Xpeng, MG, BYD, Stellantis, Honda, Nissan, Volvo, Rivian, Lucid, Mazda, Hyundai, Kia
    • Kia blokuje přístup k systému “Kia Connect” pro HR a SLO majitele.
    • MG a BYD nemají aktivní RMI (právo na opravu).
    4. Neudržitelná vozidla:
    • Dacia Spring – vysoké ceny dílů vedou k totálním škodám i při malých opravách.
    • Lucid a Rivian nemají systém podpory, což z těchto vozů činí rizikovou investici.
    5. Tesla je král:
    • Nejlevnější baterie a elektromotory.
    • Nejlepší RMI systém, přístupný i běžným osobám zdarma.
    • Finančně nejdostupnější pohonný systém.
    6. Japonské značky a Toyota:
    • Pro hybridy nejlepší volba: Toyota a Lexus.
    • Pro EV: Tesla, BMW, Mercedes, Hyundai, Polestar, Volvo.
    Shrnutí: Největší ekonomičnost EV systémů spočívá v nižších provozních nákladech a cenách dílů. Hybridy jsou nejdražší, a pokud chcete jednoduchou a udržitelnou volbu, Tesla nebo Toyota vedou.
    Kompletní data v tabulce:

    EV vs ICE vs HEV by EV CLINIC - Tabulky Google
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/10_jF89qI2njlzqcPw4BNmeW-F2AzMc9yR5PPxvmIdnU/edit?usp=sharing

    Mythbusting EV, ICE and Hybrid powertrain price Comparison – EV Clinic
    https://evclinic.eu/2025/01/19/ultimate-ev-ice-and-hybrid-comparison/
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Ale vidím i světlý stránky: než koupit nový ICE, kde ty buzerace jsou taky, ale navíc mají zhovadilosti typu Start-stop, to už fakt radši zatnout zuby, koupit BEV a modlit se za nějakej custom fw, kterej ten tempomat přidá.

    Ale ruku na srdce: nebylo by lepší, kdybych zuby vůbec zatínat nemusel?

    DIM_: Ano, přesně tak. Řídím já, takže o případnou překážku se starám já. A naprosto respektuju, že to máš jinak.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam