• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jenomže ono to nevypadá, že by Tesla vyráběla zas tak dramaticky levnějc než ostatní. Než zase zlevní, tak je na podobných cenách jako konkurence a její marže taky přestávají být nějaký velký zázrak – a to Tesla nemá paralelní byznys s výrobou ICE, na kterých se peníze vydělávají reálně.

    A hlavně tam ignoruješ to, co se stalo jak Fordu, tak se to stane Tesle. Ford zaplavil trh levnými auty a vydělal na tom, ale pak přišlo GM s dražšími, ale zajímavějšími a rozmanitějšími auty, vytlačilo Ford z pozice největší automobilky na světě, kam už se zpátky nedostal, a spolu s Fordovými šílenými nápady (Ford a Musk si nejsou nepodobní) ho dovedlo téměř ke krachu. Nakonec museli Forda z vedení firmy jeho vlastní příbuzní (příbuzné) vyhnat, aby to nepoložil.

    Pokud jde o "představy autonovinářů" vs. představy tvoje, tak bych to ještě rozdělil. Spousta autonovinářů má pocit, že zákazníci ve skutečnosti chtějí šestiválcový kombíky v zadokolce a manuálu a jen zlé automobilky jim je nevyrobí. Protože takový auta by chtěli ti novináři, neb jsou petrolheadi, a aplikují svůj vkus na ostatní. Ty máš zase pocit, že zákazníci mají podobný vkus jako ty a budou chtít co nejlevější primitivní plečku.

    Já jsem smířenej s tím, že vkus většinovýho zákazníka je úplně jinej než můj, a tak svoje představy o tom, co zákazník chce, nezakládám na pocitech, ale na prodejních číslech. A ten zákazník chce velký hustý SUV, který bude vypadat cool před ostatníma lidma. Což TMY skvěle splňovala, dokud jich bylo málo, ale když je okoukaná, tak přestává bejt zajímavá.

    Plus mimo pár technogeeků, kteří už Teslu mají, a o něco víc dalších technogeeků jako ty, kteří na ní nemají, si většinu aut kupují relativně konzervativní lidi středního a vyššího věku, kteří mají konzervativní představy třeba o ovládání auta – a Tesla jim jde totálně proti srsti.

    Jinak ad dominance – Tesla nedominuje ničemu. Chvíli dominovala prodejům elektromobilů, teď má nejprodávanější nebo jeden z nejprodávanějších modelů (třeba za poslední měsíc v EU už ani to ne), kvůli neustálému zlevňování jí dramaticky klesají marže a tím i zisky, a nemá očividně peníze na vývoj dalších aut.

    BYD dominuje v Číně, ale jenom tam a hned tak někde jinde dominovat nebude. V Evropě se nedostane ani do tabulky nejprodávanějších elektromobilů, natož do tabulky nejprodávanějších aut.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PETER_PAN: pritom ten Superb je i dost drahej a velkej aby to fungovalo (elektro by stalo stejne jako ice/phev a baterka se tam v pohode vejde)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MAGE: Když pominu to, že věta "ICE jsou většinou předokolky" je v kontextu BMW, který mimo nejmenší řadu 1, 2, X1 a X2 vyrábí výhradně zadokolky nebo RWD-biased čtyřkolky, tak důvod, proč to BMW dělá takhle, je víceméně to, co píše SPEEDY:.

    V reálným světě reálných lidí kupujících reálný auta za reálný peníze se ukázalo, že BMW se daří mnohem líp prodávat svoje EV, který jsou postavený na stejný platformě a nacpaný do stejný karoserie jako ICE, než konkurenčnímu Mercedesu jeho mnohem logičtěji navržený EV na samostatný platformě, která je podřízená tomu, že jsou to EV a podle toho vypadá.

    Ano, i4, i5 nebo i7 je svojí koncepcí veskrze idiotský auto, protože má vpředu dlouhou kapotu, pod kterou je prostor na řadový šestiválec nebo V8, a v případě elektrický verze je tam prázdný místo.

    Jenomže prodejní čísla ukazují, že zákazníci mnohem radši zaplatí peníze za auto, který má pod přední kapotou prázdný místo, než za auto, který má kratičkou přední kapotu a proporce očividně odpovídající elektromobilu.

    Mercedesy EQE a EQS jsou skvěle navržený jako elektromobily, ale VYPADAJÍ JAKO ELEKTROMOBILY.

    BMW i4, i5 a i7 jsou pitomě navržený jako elektromobily, protože používají nejen platformu, ale dokonce i karoserii ICE verze, ale VYPADAJÍ JAKO BMW.

    Mercedes po téhle zkušenosti už oznámil, že končí se značkou EQ a nástupci modelů EQE a EQS budou prostě třída E a třída S, přičemž pravděpodobně budou vypadat mnohem víc jako Mercedes a míň jako elektromobil, byť ne do extrémní úrovně jakou předvádí BMW.

    Ale důvody, proč bavoráku fungujou ti kočkopsi, jsou následující.

    1) Lidi jsou zvyklí na určitý proporce, který signalizujou drahý a rychlý auto. Nejdůležitější z nich je dlouhej čumák. Je úplně jedno, že u EV není potřeba. On není potřeba ani u spousty ICE, který mají čtyřválce napříč, přesto se ty auta proporcema snaží co nejvíc přiblížit typický zadokolce s motorem podél, protože to vypadá "nóbl".

    2) Většina zákazníků nechce, aby bylo vidět, že jezdí elektromobilem. Chtějí, aby ideálně nebylo poznat, co mají nebo nemají pod kapotou.

    3) Zákazníci jsou zvyklí na užitnou hodnotu omezenou dlouhým čumákem a motorem pod ním, nepřijde jim to divný a nemají potřebu tu užitnou hodnotu zvýšit eliminací prostoru pro motor.

    4) Zákazníci nad tím vůbec nepřemýšlí. Speciálně u BMW, pro který jsou auta se zadním náhonem naprostým základem jeho DNA, neví minimálně u nižších řad asi 80% zákazníků, jestli to auto má poháněný přední nebo zadní kola. Úvahy nad tím, jestli by to auto nemohlo být lepší, kdyby nemělo zbytečnej dlouhej čumák, jsou naprosto mimo rámec jejich uvažování nad autem. Chodili si koupit BMW 120d v době, kdy BMW jako jediný v autě velikosti Golfu mělo prostor na šestiválec podél. To auto kvůli tomu, aby mohlo mít motor podél a pohon zadních kol, mělo vnitřní prostor menší než Fabia a naprostá většina zákazníků přitom netušila, že to není předokolka.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    DZODZO: To uz i4 je konkurence Tesly. Jak to popsal Financial Times, auto pro lidi, kteri by si kupili Teslu, ale nemuzou vystat Muska, coz je muj pripad :-)

    MAGE: BMW jsou predevsim zadokolky... A i ta stavajici i4 je k nerozeznani od ICE verze, coz byl druhy duvod, proc jsem do ni sel.

    (tretim duvodem bylo, ze se vyrabi v Evrope a ne Cine)
    MAGE
    MAGE --- ---
    KUTAS: ICE mas vetsinou predokolku tezkej motor vpředu s prevodovkou u BEV zas zadokolku s baterii po cele delce vozu. A to auto musis naladit pro oba. U ICE tak musis mit delsi cumak abys tam narval motor. U BEV muzes posunout kola dopredu a mit tak pri stejne delce vetsi rozvor a tim padem vice mista pro cestujici.
    TIGU
    TIGU --- ---
    LOPIK: Kolegovi přestalo auto občas reagovat na plynový pedál. Měl starší verzi SW v jednotce, která se má starat o věci jako stahování okýnek ... Byl to teda ICE Renault.

    Nicméně Tesla to přesně takhle dělá. Když se sosne update, tak se pak instalují jednotlivé části. Dokonce to i píše co se zrovna instaluje a co je zrovna mimo provoz. Ono by to šlo - musel by tam být mechanismus pro rollback, etc.

    Problém je, že v těch autech nemusí být vždy ani stejný HW - prostě těch dodavatelů je X a do auta se instaluje "co zrovna je a splňuje objednané specifikace zákazníkem".
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    NIKDAS: vzhledem k vysokému průměrnému stáří aut v ČR se klidně vsadím, že ICE nebudou okrajovou záležitosti ani za 10 let :-)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Kamil Jaššo: Pokud porovnáme vozidla důkladně a spravedlivě, je téměř nemožné, aby byl elektromobil v České republice méně ekologický než konvenční automobily | Centrum dopravního výzkumu, v. v. i....
    https://www.cistadoprava.cz/odborne-clanky-konference-rozhovory/kamil-jasso-pokud-porovname-vozidla-dukladne-spravedlive-je-temer-nemozne-aby-byl-elektromobil-v-ceske-republice-mene-ekologicky-nez-konvencni-automobily/

    Rozhovor s autorem téhle studie MAGE:, je vidět kam až může frustrace nad lidskou hloupostí zajít :D
    Já osobně už nikomu nic ohledně BEV nevysvětluju, jakmile začnou blekotat o hoření, výfuku v elektrárnách apod. zeptám se, jesli se chtějí vsadit, že do 10 let bude ICE okrajová záležitost, většinou tím debata končí a zatím se se mnou nikdo nevsadil :D
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Gasoline/diesel auto sales have moved into long-term decline – Chemicals and the Economy
    https://www.icis.com/chemicals-and-the-economy/2024/09/gasoline-diesel-auto-sales-have-moved-into-long-term-decline/

    ICE sales peaked in 2017, EVs displace 1.7mbpd
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    MAGE: JIMIQ: Kdykoli vidím tyto grafy (a je jedno, jestli vyjdou pro EV oproti ICE líp, nebo hůř) vzpomenu si, že se mi ještě nestalo, abych v ČR vyjel z domu a nepotkal minimálně jedno auto, za kterým zůstává hustej černej, nebo bílej dým. A je uplně jedno jak dlouhá ta trasa je, třeba včera jsem jel 5x4km, pokaždý minimálně jeden a jednou to byla taková šílenost, že jsem uvažoval, jestli nevolat PČR, to auto regulerně vypadalo že hoří.

    S tímhle se pojí, že jsem si všiml, že u TMY2023 (tzn. ta, co už má "biohazard") cítím smrady z výfuků mnohem míň, aniž bych měl ten mód zapnutej. V I-Pace musim dycky rychle přepnout na recirkulaci a když to nestihnu, tak si "užívám" popílku.
    KURE
    KURE --- ---
    MEDWYN: navic, snad s výjimkou tesly, automobilky se snaží zařídit abys s EV platil stejnou pravidelnou servisni kontrolu jako s ICE.
    MEDWYN
    MEDWYN --- ---
    LAUNCHER: Tak brzdy ti zase zreznou, protoze se moc nepouzivaji. ;-) Jen jsem tim chtel rict, ze argumenty s "neustalym servisovamim" ICE mi prijdou vetsinou prestreleny. Ja sam jsem aspirant na EV, ale zatim pozoruju z povzdali, vzdelavam se (mimo jiné i zde) a vyckavam, az soucasny auto zestarne a bude mi to davat ekonomicky vetsi smysl. A az vznikne lepsi mainstream trh s ojetinami. Najezdim malo km, treba do 15k rocne, hlavne kolem komina. Mam kde parkovat a urcite poridim FVE kvuli nabijeni (a taky mam cely novy dum na elektriku vcetne TC a bude se mi hodit backup kvuli vetsi samostatnosti). Jen zrovna servis nevidim jako prekazku v pouzivani spalovaku, a urcite ne jako business case, na kterym se da ten nakup postavit. Potejtou-potatou.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MEDWYN: Brzdy na T je dobre kontrolovat v 24m cyklu, ale tou kontrolou ty vydaje konci. Pokud nejezdis okruh a nebrzdis doopravdy. Jinak brzdis v 90% jen rekuperaci a viz predchozi. Nahradni sterace a nabijeni mam v garazi, vodu do ostrikovace ve frunk. Jednou za 2 roky se meni HEPA filter, coz si udelas sam. Ma to relativne citlive senzory na pneu, dal jsem dusik a na rohu mam sprateleny pneuservis, kteri by mi to kdyztak dofoukli zdarma.

    Jeste to taky budes muset jednou za cas umyt :-)

    Neresis CZ dálniční známku, protoze EV.

    Havarijko je v CZ o fous nizsi, nez ten samy ICE, nazory na duvody se ruzni.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    LAUNCHER: mě auto nepřínáší radost, ale spíš starost - a to je moje hlavní motivace k EV - menší maintenance. Radost mi přináší jen zprostředkovaně tím ,že mě doveze za zážitkama :) A to zatíím zvládá i moje plnoletý ICE auto
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    x.com
    https://x.com/evclinic/status/1803398791720001668

    Hybrid battery for 31000€ and 1.7kWh? Is hybrid new dieselgate2? Range Rover battery pack wins Guinness World Record, it costs “more than complete” car and it is primary reason why people hate electrification and why EV sales are declining, because Hybrids are tied to EV narrative where bad experience is “returning owners to pure ICE cars”. I am not sure are we only on planet earth who sees connection and primary reason of EV Xenophobia. Having 2 complicated systems is just too expensive to service and it is not sustainable.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    ehm luxusní sportovni ICE auta přece nikdy nevyřou !

    Porsche is halting production of its Cayman and Boxster models at parent Volkswagen Group's plant in Osnabrueck, Germany, placing the factory's future at risk.

    https://europe.autonews.com/automakers/vws-former-karmann-sports-car-plant-faces-closure
    GOR
    GOR --- ---
    W_NOICE78: Pokud ti to tak vyhovuje, tak kdo jsem ja, abych ti do toho kusnil? ;-)

    Pokud to z toho nevyplynulo, tak jsem jen chtel upozornit na tenhle aspekt. Jestli to nekomu vadi nebo nevadi nabijet jen na verejnejch si kazdej vyhodnoti sam podle svejch preferenci. Jako cim vice EV, tim lepe (teda za predpokladu, ze je to na ukor ICE, ne na ukor tramvaje ;-)), zase nam o kousek klesne koncentrace NOx v ulicich ;-)

    Pro me vesnicana je nabijeni vyhradne jen na verejnejch o nicem, nejblizsi mam 20 km a navic tam bezne nejezdim.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    W_NOICE78: No jsem zastáncem toho, že u EV chceš úplně změnit svoje tradiční ICE návyky, čili dát sbohem tomu "jet jednou za týden natankovat", ale prostě chceš jen dorazit domu, zapojit se a nic víc neřešit.
    U dlouhých cest samozřejmě tak jak píšeš.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Tak to máte bezva, ale W_NOICE78 psal naopak o nabíječkách bez vyhrazeného místa, což ty vaše evidentně nejsou.

    SPEEDY: Jo, to je, řekl bych, velmi podobná situace jako v Praze a jedna z bolestí téhle fáze elektromobility. Když u stojanů na lampách není vyhrazené místo, tak tam permanentně stojí ICE a když tam vyhrazené je, tak zase téměř pořád zeje prázdnotou a zbytečně blokuje parkovací místo pro ICE. Zapeklitá situace :D
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Právě že to není vyhrazené parkoviště, což je ta věc, kterou W_NOICE78 psal. Některé nabíjecí body PRE prostě nemají vyhrazené parkovací místo, takže jsou tam sice nabíječky, ale zároveň u nich můžou běžně parkovat ICE a s elektromobilem pak musíš mít prostě kliku a místo chytit, když tam zrovna náhodou nikdo neparkuje :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam