• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JIMIQ: To michani BEV a PHEV uz me dost sere, vzdyt je to totalne odlisne.
    Kdybych mel urcit, zda je PHEV blizsi k ICE nebo k BEV, tak je to jednoznacne ICE.
    Srov. dojezd na baterku vs na benzin u daneho PHEV.
    V me hlave asi jako kdyby do ICE pod kapotu nekdo strcil krecka v kolecku a snazil se mi namluvit, ze je to vozidlo na alternativni pohon.

    Krome pokriveni statistik, kdy treti nejprodavanejsi vozidlo v kategorii je BYD seal s drtivou vetsinou PHEV, je to taky cerpani bonusu na nizkoemisni vozidla (ELznacky apod.), kdy jeho majitel ale zvladne vypustit do vzduchu naprosto srovnatelne mnozstvi sracek, jako majitel ICE.

    Ano, existuji vyjimky, ktere ICE nezapnou jak je rok dlouhy (pak je samozrejme otazka, proc si neporidili BEV s malou baterkou, kdyz jim ten dojezd staci), ale kolik jich asi mezi majitely PHEV bude?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: Akorát ten Číňan pak v Evropě skončí s autem, který má sice UX k vzteku a stojí jako evropský auto, ale zato se stejně velkou baterkou ujede o 20% míň.

    Takže reálně BYD Seal s 82 kWh baterkou konkuruje Mercedesu CLA s 58 kWh baterkou, kterej stojí asi o kilo víc.

    Pořád jsem nepřišel na to, proč to tak je, ale Číňanům všechno strašně žere. Ať už je to ICE, HEV nebo BEV, tak jim to žere, a není to jen o WLTP hodnotách, ale je to stejný v reálným světe.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    NIKDAS: Pro ICE se nic nemeni. Spotrebni dan z phm je o 5p nizsi nez pred 11 lety a jedinou vyhodu EV budou mit, ze danova prirazka za drahe auto bude od £50k a ne od £40k.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    W_NOICE78: Absolutní demence s tím přijít takhle brzo... Jinak na britských fórech k tomu píšou, že prodej nových ICE bude zatížený zvýšenou daní, tak snad to pomůže k adopci EV.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Ad průšvih Mercedesu – ten se týká řady EQ, zejména modelů EQE a EQS. Ty se naprosto tragickým způsobem neprodávaly a jako ojetiny padaj na ceně jako šutr, protože je nikdo nechce.

    Přitom to ale jsou dobrý auta, jen jsou strašně hnusný a nevypadaj jako Mercedes.

    Nový CLA je první z nastupující řady Mercedesu, kde ty auta už zase vypadají jako Mercedesy a k tomu mají špičkovou EV techniku. A podle objednávek to zatím vypadá, že se to bude prodávat super.

    DIM_: Za mě je CLA s těma třema displejema moc, stačily by mi menší, celej ten vnitřek je hrozně kýčovitej a ty hvězdičky všude jsou příšerný. Ale ergonomicky to funguje výborně, jezdí se v tom strašně příjemně a za ten rozdíl ceny (250 tisíc v základu proti ekvivalentní TM3LR, výbava něco přidá, sleva něco ubere, reálně tak tři kila tipuju) bych si určitě připlatil.

    Nicméně spíš bych čekal na třídu C nebo na nový BMW i3 touring, ale těma jsem ještě nejel.

    DIM_: Druhej je ukazatel výkonu. Ale jsou tam i jiný zobrazení než tradiční budíkový, můžeš to dát pryč a mít tam třeba navi.

    LAUNCHER: TM3 na nějakým lepším podvozku klidně rychlejší být může, vo tom žádná. Ale v tom, jakou z toho ježdění budeš mít radost, bude pořád BMW nebo Porsche o dost lepší – a dneska si většina lidí nekupuje rychlý auta kvůli tomu, že někam dojedou rychlejc.

    LAUNCHER: Viz výše, ale platformu víceméně použili na vývoj nový, respektive dvou nových. CLA stojí na MMA, která je ještě sdílená s ICE, od C/GLC vejš je to MB.EA, která je čistě elektrická. Ta by měla být ještě o kus lepší, ale to se mi do ruky dostane tak za čtvrt roku hádám.

    LAUNCHER: V tomhle má třeba výhodu to CLA, díky dvoukvaltový převodovce se s ním dá rozumně jezdit do 160 a ještě to moc nežere, vycházelo mi to na nějakých 350-400 reálnýho dojezdu v tom tempu.

    LAUNCHER: Dvě nabíječky už Škodovka začala tuším dávat taky, myslím od Elroqu :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Jinak nepochopím jak to zamýšlel s tou baterkou, má sice placky a já crossover, ale já s tím jezdím po dálnici 130, on létal 200. To si myslím, že na tohle si měl alespoň jedno ICE BMW nechat, na to EV ještě tu baterii prostě nemají.

    Ne že bych chtěl ta Mková BMW servisovat teda, podle toho co říkal...
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ALESH: To je právě ten problém, BEV je tichý, takže je pak slyšet každej prd. Tím chci říct dvě věci:
    1. Může to být subjektivní, tzn. kdybys měřil decibely, tak jsou maxima stejný, ale u ICE to je skrytý konstatním monotónním zvukem motoru, který je pro ucho příjemnější + čím nižší frekvence, tím "příjemnější" zvuk. Navíc když máš stálou hlukovou hladinu, tak ti ucho "zalehne", resp. na zvuk si zvykne.

    2. Už se mi párkrát stalo, že mi v autě něco začalo vrzat, hrozně jsem to řešil (a vyřešil, chvála pánu bohu - naposled to byly špatně uložené sluneční brýle), a prskal, že u ICE tohle nikdy nebylo a pak jsem zase jednou jel s ICE a zjistil, že vrže všechno stejně, jen se to "ztratí".

    Mluvím samozřejmě obecně, s ani jedním z tebou zmiňovaných aut nejezdím. + tvrdý tlumiče u Tesly jsou stará známá věc a naštěstí existují relativně levný (+-10tis kč) aftermarket řešení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOCKINEZ: Nepřestane, protože ani u ICE není žádný důvod, aby byly tak hlučný jak jsou, a to včetně sériových aut (který tím pádem nemůžeš postihovat za to, že jsou moc hlučný, protože jsou naprosto legální).

    Zhruba někdy od přelomu století, kdy začaly bejt auta fakt tichý, protože už to šlo zařídit, se začaly u sportovních verzí objevovat volitelně hlučnější výfuky, typicky přepínací nějakým ventilem, někdy i nafejkovaný částečně reprákem. A ty samozřejmě přidávaly na síle, protože každej chce, aby jeho auto znělo tak, jak si představuje, že zní závoďák.

    Zároveň se "sportovní verze" staly defaultní volbou dražšího auta, takže zatímco před 20-30 lety jsi V8 s hlučným výfukem slyšel jednou za tejden a vlastně i neautaři mohlo přijít zajímavý slyšet vytočený Ferrari, dneska ti v Praze projede za noc pod oknem deset BMW M3 a osum Mercedesů 63 AMG.

    "Výfuk" na elektrický auto, kterej je hlučnější než ty normální, už je taky vymyšlenej. Takže pochybuju, že to přestane.

    Já mimochodem mám zvuk osmiválců (a některých šestiválců) fakt rád a rád si ho užiju, ideálně někde na okresce. Ale když mi usínalo dítě v Praze na Bělehradský a za tu dobu projel kolem třetí kokot v AMG nebo v Corvette, tak jsem měl chuť tam tomu příštímu natáhnout zastavovací pás.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    W_NOICE78: Jasně, ale ICE jsou mnohem efektivnější a lépe filtrují všechny částice včetně UFP.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    KUTAS: Ja jsem občas docela překvapený, když z té Tesly s HEPA filtrem jen vylezu ven. Zvlášť teď v zimě s inverzí.

    Znervózňuje mě, že ta valící se ICE auta čmuchá drtivá většina žáků základní školy cestou nejméně tam (pri cestě zpět je té dopravy méně). Přičemž opozdilci si vedle těch zakouřených silnic ráno i zaběhají.

    Neříkejte mi, že se tohle neprojeví ne zdraví těch děcek, pokud tohle dělají 9 let * 10 měsíců v roce.
    GOR
    GOR --- ---
    W_NOICE78: No, muj point byl, ze i EURO6 za studena smrdi. Podle me je BEV budoucnost mj. proto, ze aby ICE byly emisne (ted mluvim o lokalnich, ne CO2) k necemu, je to jeden velkej rovnak na vohejbak.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    STETKINS: Bev berlingo jsem doted nepochopil, komu je urceny a jak si mohli myslet, ze to bude fungovat. Ocividne do toho vkladali obrovskou nadeji, kdyz prestali nabizet ICE verzi.

    Cena milion, dojezd 200km pri prazdnem aute a idealnich podminkach, to by si koupil jedine masochista.

    Taky velmi rychle vystrizliveli a zacali zpatky nabizet berlingo v ICE verzi.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    COMODOR_FALKON: No akorát, že vůbec.
    TCO má statisticky nižší BEV, takže ekonomicky se nevyplatí kupovat spalovák.

    Jak jsem říkal jiná věc je výběr aut. Taky jsme ještě koupily vloni caddyny, ale jsou to doufám poslední ICE auta ve firmě. Zas tolik peněz abych si mohl kupovat další spalováky nemám :-D

    Ještě bych řekl, že málokdy ten řemeslník, co má tu starou plečku, počítá co ho stojí její nespolehlivost. "Zítra nedorazím, protože jsem musel dát auto do servisu." slýchám celkem pravidelně...
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    W_NOICE78: V létě jak píšeš.

    V zimě: Celá čtvrt rodinných domků kolem nás je plynofikována, ale dost domů si nechalo i starý kotel, případně mají krb/kamna který ale ne vždy nekouří (a netroufnou si spekulovat co v tom kdo pálí). Teď s vyšší cenou plynu jsme se bohužel vrátili k tomu, že v zimě to někdo zakouří. Netuším kolik toho je, stačí jeden blbeček a zničí vzduch okolo.

    Takže jednak jak píšeš s ICE. Ale druhak je tu nevymahatelné a neřešitelné ani to topení a zaroveň EU bohužel tlačí návrat ke kotlům, protože papírová neutralita CO2 při spalování dřeva (a trust me bro, že v tom nepálím i odpad). Ach jo.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DANYSEK: Všude. Teď jsem platil u nás v regionu 5k CZK za pár hodin práce, protože jsem chtěl prioritně. Pán přijel hezkou dodávkou, věřím že za pár let to bude EV dodávka. Neříkám že to má každý řemeslník v regionu, ale ti šikovní takto.

    Ostatně UPS u nás rozváží EV Mercedesama, po Budějovicích super, mezi okresama nic moc (což se IMHO vyřeší do ~ 10 let větší baterií).

    V ulici se nám mmch EV a hybridy příjemně množí. I ty hybridy pomůžou, máme 30km/h, nezaznamel jsem ještě že by tam nějaký projel na ICE (tím neříkám že se to neděje, o hybridech nic nevím a neřeším, pro mé účely preferuji EV).
    FINSON
    FINSON --- ---
    Předem svého příspěvku se přiznávám, že aktuální debatu ohledně šikany řidičů ICE jsem nečetl, nebaví mě to a nebudu se toho účastnit.
    Chtěl jsem jenom napsat takový postřeh, co se mi teď poštěstilo: Bydlím u hlavní silnice na kraji Prahy, před bytovkou mi podél té hlavní silnice vede cyklostezka, po které vyrážím na kolo nebo běhat. V ranní špičce, kdy se navíc pravidelně obrací vítr od silnice k bytovce, nemůžeme v bytě větrat - kdybychom si dovnitř natáhli výfuk z nastartované tatrovky, bude to mít stjný efekt. Kolem poledne se to pak rozptýlí, otočí se proudění a odpoledne a večer naopak míváme lepší vzduch než je v Praze kdekoliv blíž k centru.
    Byl jsem se v týdnu proběhnout a klusal po cyklostezce podél té silnice, provoz byl takový normální, auto každé tři sekundy. Na hluk jsem si za ty roky tady zvykl, vnímám to prostě jako šum okolí.
    A pak bylo najednou chvíli ticho, úplně nezvyklé. Projelo kolem mě asi 6 elektrických aut - 2x VW id3, id7, Škoda Elroq, nějaké Audi eTron a ještě nějaký Renaut, úplně normální kolona aut jako vždycky, ale tenhle kus kolony byl pouze elektrický. Na tu chvilku byl zvukově klid. Navíc jsem si uvědomil, že kdyby nám s tímhle parkovali sousedi u baráku pod oknem, tak nám to nebude vevnitř bručet, než se tam naštelují a vypnou motor.

    Tak to jenom tak, jsem se chtěl podělit.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    DIM_: dřív nebo později to přijít muselo. Ta částka je šíleně velká optikou EV, ale vlastně u spalováků je to ještě více (spotřebka + dph ze spotřebky), takže to asi smysl dává. Stát si přeci nenechá jen tak vzít zdroj příjmů, to by byl velmi nebezpečný precedens, když to vezmu velmi idealisticky, tak z něčeho je třeba tu infrastrukturu udržovat.

    Lidi autama jezdit nepřestanou, ne kvuli ani ne koruně za km, zvlášť když kvůli té koruně nepřestali jezdit s ICE autama. Jen je to víc vidět, což beru pozitivně - ať jsou všechny daně (a v ČR prostředí odvody) vidět na první pohled, třeba se lidi začnou více zamýšlet, jestli je takové současné daňové zatížení v pořádku vzhledem k poskytovaným službám.

    Jestli to bude vybírat domácí stát nebo stát, ve kterém jedeš, je už technikálie, dost možná se to odečte s opačným případem, kdy polák pojede po české silnici. V nejhorším případě se pak zavedou krabičky pro každou zemi :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    W_NOICE78: Je to tak.

    1) Ta váha u toho moderního EV/ICE/autobusu/tramvaje tam ale není ze srandy.

    2) Dnešní komunikace se staví a rekonstruují úměrně těžším vozidlům a rostoucí intenzitě dopravy.

    3) Samořiditelná sdílená EV to posunou. Létající auta to posunou. Dynamické linky samorizenych EV busů to posunou. Sdílená kola to posunula, proč ne, i já jsem za ně rád a využiji kde mi to dává smysl. Atd.

    4) Hele já mám paniku rád, ale trust the engineering. Mobilita obyvatel je dneska úplně jinde než před pár lety a to i v našem skanzenu. Díky za to.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Za prvé, deset není pár. Za druhý, ne jen BEV, ale jen s nulovými lokálními emisemi CO2, což nemusí být jen BEV. Za třetí se to nestane.

    Za čtvrtý a nejdůležitější, i kdyby se ve 2035 začaly prodávat jen BEV, bude na silnici obrovská spousta ICE ještě za 20 let.
    AVATAREK
    AVATAREK --- ---
    BOBASH: Jak je na tom velikostně oproti ICE CLA? To jsem chvíli měl a to auto je neskutečně malý vevnitř
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam