• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    TOFI: no ja cet prave opacny vysletleni:

    Ferrari now says it only expects 20% of its lineup to be electric by 2030. (It previously estimated 40% of its model lineup would be EVs by 2030.) Now, Ferrari sees a mix of 20% electric, 40% internal combustion engine (ICE), and 40% hybrid.

    The 2030 projections caused today's sell-off, which wiped out all of Ferrari's 2025 stock gains.

    https://finance.yahoo.com/news/why-ferrari-stock-crashed-today-163900110.html
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To, že ojetý supersedany a super-SUV jsou levný, není nic novýho. Netýká se to zdaleka jen elektrických aut. Za cenu nového Kodiaqu se dá běžně koupit 3-5 let staré Porsche Cayenne.

    Taycany nejsou nijak dramaticky levnější než Panamery.

    Paradoxně ale u elektrických aut budou ty levné ojetiny možná dávat větší smysl, protože elektrická ojetina není tak riskantní jako ojeté superluxusní ICE. Byť oboje je riskantní, respektive nákladné.

    Ojetý původní e-tron koupíš taky za 600 tisíc, skoro stejně jako o málo novější Enyaq. Otázka je, jestli se ti bude chtít jít do toho e-tronu i s výhledem na to, že třeba vzduchovej podvozek bude stát hádám tak 200k, a je tam spousta dalších podobně veselých věcí.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Pokud musíš mávat telefonem u dveří, je problém v telefonu (uspal aplikaci). Taky se mi to projevovalo, dokud jsem nenastavil prioritu, od té doby ani jednou, na ani jednom telefonu.

    Já zas nechápu řešení, že telefonem můžeš celé auto ovládat, ale nenastartuješ. Proboha proč?

    A už teda vůbec nechápu řešení škodovky, ICE ovládat appkou můžeš a BEV ne? WTF???
    FINSON
    FINSON --- ---
    DIRTJUMPER: Nepůjdu, rozhodl jsem se ještě vyčkávat. Počkám, až se vysype stávající rodinný ICE a pak zalovím nějaké BEV jako hlavní auto s odpovídajícím budgetem (tzn. klidně i za 400k 😆). Teď jsem řešil, jestli má smysl nějaký elektrický trakač převážně na poskakování kolem domu - a zjistil jsem, že to zatím moc smysl nemá.

    CUKI: Aha, já loni seděl v benzínové Astře v automatu a ta mi přišla naprosto v pohodě...
    CUKI
    CUKI --- ---
    ELIJEN: Je ale (pokud přežil motor) tím, že na to nejsou díly, což je prostě u většiny elektromobilů dost problém. Kdyby se to prodávalo v milionech jako ICE, tak to za 14dní vidíš jezdit na silnici Podobně jako mnoho Ochcávek, které jsou svařené z více kusů a ani to stávající majitel neví :-D
    CUKI
    CUKI --- ---
    Tady je pošrábanej Spring: https://auto.bazos.cz/inzerat/208722017/elektromovil-dacia-spring-2025-mesic-stara-2000-najeto.php
    :-D

    Ty plechy vem čert s tím by se klidně popral (kdyby byl za ucházející cenu), ale to je kolo, těhlice pravděpodobně i nápravnice a pokud to odnesla jen poloosa a ne motor tak je to skoro kouzlo. To se bude hodně blbě shánět na auto co se tu v ICE nedělá :-)
    CUKI
    CUKI --- ---
    FINSON: Já bych měl problém obecně se značkou Opel a Corsa dvojnásob. v ICE verzi to bylo asi nejhorší auto ve kterém jsem kdy jel. Což bych od auta za mega nečekal. není to jen v tom, že to bylo v matu. Nové auto bylo plné neduhu, kastle odspodu rezla i měsíc starého auta! Jedny dveře nešli zamknout. Jeden stěrač fungoval velice divně (senzor deště), to auto žralo jak Zil. Vevnitř to bylo menší než blbej starej Yaris. Furt to pípalo. Sedačka u řidiče byla nějaká uvolněná, vydávala dost divné zvuky,...
    CUKI
    CUKI --- ---
    KUTAS: Fobie je všechno, jen ne spolehlivé auto. Srajdu můžeš mít u ICE stejně jako u BEV.
    CUKI
    CUKI --- ---
    WACLOSH: jedinou provozní kapalinu kterou BEV nemá je motorový olej. A ta stojí spíš jednotky stovek než tisíce. Brzdy si samy řeknou, na to nepotřebuješ prevenci. Navíc je to vidět skoro na první pohled. U ICE stav motoru slyšíš, tam poznáš většinu problémů pohledem a poslechem. Navíc je tři prdele spolehlivých motorů kde to řešit nemusíš, protože jsou nesmrtelné.

    Ale ty baterie jsou bohužel, doufám že jen zatím, velký problém. Kde tedy seženeš baterie třeba na toho Smarta, Citigo nebo ten Spring? Tedy asi tři nejčastější menší auta? A hlvně za kolik? O druhovýrobě jsem zatím ještě ani neslyšel.
    Jo a jak moc dobře se projevuje masovost u ICE na cenách ojetin je jasně vidět třeba na tom Citigo, který si pořád drží cenu, protože většinu věcí sdílí s ICE. Naopak třeba ten Spring jde cenově dost dolů, protože na to ty díly neseženeš a nebo za nesmysl. Takže pár plechů tě může stát na opravě klidně polovinu auta. Což je možná slibná cesta jak si nějaké levně pořídit protože mě nějaké promáčklé plechy neserou, bohužel jemně poškozené se neprodávají :-(

    A třeba na Tesle stačí opravdu malinký náraz a jseš v tom za stovky tisíc, protože t tam má tři prdele senzorů pyropatron a kdo ví čeho.

    Menší problém při parkování na Tesle trojce stál na opravě asi 200k Kč a měsíc čekání na opravu. To bych u takto častého vozu nečekal.
    LELI
    LELI --- ---
    WACLOSH: to bavoracky udavani kapacity v Ah, kdyz zbytek sveta pouziva kWh, je pekne pitomy, ale 60 vypada jako lepsi cislo nez 22 kWh (mimochodem cca stejne jako prvni 500e nebo renault zoe) :-)

    WACLOSH: nedavno jsem resil ze si koupim pro radost ICE, a presne to ze se baterka da diagnostikovat a clovek vi co kupuje, oproti slozitymu italskymu motoru do kteryho nikdo nevidi, muzes jen matne tusit, nebo ho kus rozebrat a stravit s tim X hodin merenim kompresi a koukanim endoskopem, at o trochu lip a malinko min matne tusis, jestli je to nacaty/snad v pohode/etc... Kdyz kupujes levnou slupku za jednu nebo pul vejplaty, tak to asi resis min nebo vubec, ale kdyz chces neco hezkyho pro radost a koupit to nejak zodpovedne, abys z toho mel tu radost a ne moc starosti, ma to byt na jezdeni idealne hned a nema to byt koupe na totalni renovaci, tak si uvedomis, jakej je ICE stredovek s obrovskym mnozstvi nejistoty oproti elektru.
    WACLOSH
    WACLOSH --- ---
    CUKI: správná koupě ojetiny ICE se spojuje s výměnou provozních náplní. To samotný přijde u ICE klidně na tisíce (chlazení, brzdy, oleje (až 3 různé náplně), klima). Za první rok se k tomu přidávají brzdy a spojka, nejobvyklejší zanedbávky váhavých předchozích majitelů.

    Naprostá většina těch investic u ojetého BEV odpadá a zůstává ta "velká neznámá" baterka. Tu si můžeš nechat proklepnout hned na několika místech před koupí a je ve výsledku mnohem míň záhadná než moderní spalovací motor, jehož tisíc dílů a sto snímačů žádná diagnostika neobsáhne.

    S druhovýrobou bych si ve střední Evropě nedělal vrásky. Tady se svižně specializuje podhoubí a tahají se baterie a součástky ze všech konců EU. Plus na profláklejší auta už na netu kolují nabídky na celé baterie z druhovýroby.
    CUKI
    CUKI --- ---
    STARE_CASY: To já netvrdím, že je to neopravitelné protože je to BEV, ale protože s ty auta nesekaj jak Bata cvičky a není ten díl v deseti modelech pěti značek deset let v kuse. Prostě čím míň je těch dílů potřeba, tím je menší snaha dělat druhovýrobu. Na baterie IMHO neexistuje. A to se týká i ne moc běžných ICE.

    Ale třeba ta baterie kolik stojí nová baterie třeba na toho R ZOE, Citigo E, Smart E,.. nebo i na tu zmíněnou Teslou S85kW? Klidně druhovýroba ale nová. Cena pro běžného smrtelníka?

    To prostě nikdo neprodává a nebo za nesmysl. A druhovýroba neexistuje protože se to na těch pár kusů nevyplatí.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    ABS: s tou neopravitelností BEV, resp. tím, že opravit to je drahé, by dost neouhlasil Jirka Zima*. Reálně to zas tak složitý a ani drahý není, když víš, co děláš. Tedy úplně totéž jako u ICE - každá nová technologie byla na začátku drahá, doma neopravitelná a spousta keců, že je pryč doba, kdy si každej opravil škodovku kladivem a kusem drátu. Dneska má každej druhej jouda na vesnici noťas s diagnostikou a je schopnej opravit většinu sám s tím, že díly si objedná klidně z Číny (což nechválím, jenom popisuju realitu).

    S BEV to bude stejně, jak jich bude víc a víc a hlavně jak bude spousta levných ojetin, tak se to rozšíří a lidi se to naučej.


    * Doporučuju projít kanál Zimy na youtube - opravují tam (nejen) BEV, dobře to popisují, většinou řeknou, kolik to stojí atd. Je to zatím parta nadšenců, podobné opravy moc lidí ještě nedělá, ale od nich a jim podobných se to další mechanici budou učit a hlavně najdou odvahu se do toho vůbec pustit, protože zjistí, že to o tolik složitější než ICE není.
    KULA
    KULA --- ---
    Schválně, nemá někdo v šuplíku nějaký referát od někoho, kdo koupil ojetou elektriku a za týden mu vytekly baterky a byl v tom za statisíce? Já si pamatuju spíš příběhy s ICE, např. jeden nyxák s XC70? Nájezd ~250 tisíc? A auto začalo žrát statisíce na servisu a byl v tom pěkně zacyklenej. Taková ta klasika, už jsem do toho dal 80, tak dám dalších 50, prásk, chce to dalších 60....To je fakt lepší vyměnit baterii za 200k a být zase dekádu v klidu.
    CUKI
    CUKI --- ---
    DOCKINEZ: Kdyby k tomu tedy docházelo, jako se píše v článku. Ten článek vyloženě nepíše nepravdu, ale pracuje silně na zavádějících tezích.

    Když to beru srovnatelně z ICE, tak své nejnovější auto 5let stáří 34k Km (reálných) jsem nakoupil za 1/3 původní ceny.
    18let stará dodávka 380k Km cca 15% původní ceny.

    18let starou elektrododávku asi nenajdu, ale malé elektrické auto (našel jsem třeba citigo) navíc s mizivým dojezdem a nepoměrně horší spolehlivostí. S baterií neznámé kapacity a dojezdu se pohybuje nad 300k Kč
    No a nové se prodávalo asi za 380k Kč (chatgpt)?

    Mě naopak přijde že si tu cenu drží. A co hůř když se s tim autem něco stane tak je na odpis protože i přes vysokou cenu je oprava nerentabilní. Novou baterii seženu leda za nesmysl, motor, či jakékoliv díly?

    Za mě nejvíce chybí ta masovost, aby člověk nekupoval šrot, protože na to auto nic nesežene.
    ABS
    ABS --- ---
    W_NOICE78: píše tam pravdu.
    Vážně opravy EV jsou drahé a nelze udělat to co s ICE opravit v garáži a prodat v cizině jako nebourané
    Morální zastaráváni - o tom není pochyb, vývoj EV běží rychle a dojezd nových EV se zvyšuje odhadem o 7% ročně - je logické že ojeté EV jsou na tom hůř na trhu (sám jsem prodával a mohu potvrdit) - u mne ioniq před lety cca 250km a za stejnou cenu po inflaci Bz4x 400km o 5 let později
    EV není investice-opět jasné. Ale zde každé auto je spotřeba, bez výjimky pohonu. Toto je zavádějící argument.

    Já bych jiným než EV jezdil již posledních cca 6 let nechtěl. Ale ano nové bych si kvůli ceně nekoupil i z důvodů, které jsou v článku popsány. Havarovat sice neplánují osobně mám problém s technologickým zastaráváním.
    CUKI
    CUKI --- ---
    W_NOICE78: A kde že jsou ty staré BEV co nikdo nechce? :-)
    Jako článek vyloženě nelže, jen je to celé pěkně zavádějící. Ale v jednom to je pravdivé. Není tam žádný standard a tedy nemožnost trhu z druhovýrobou dílů. Auta se po záruce prakticky nevyplatí opravovat, ale to platí často i u ICE které se nedělají ve větších sériích.
    KURE
    KURE --- ---
    JOHNIEZ: No ta neviditelnost nabíječek mě zaráží. To byl můj wtf moment když jsem zjistil že jsou celkem na každém rohu, ale jako řidič ICE je prostě nevidíš.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    JYRKA: Naše děti se jednou budou smát, v čem prehistorickém jsme to jezdili a že to někdo byl schopný obhajovat.

    Ve filmech se ICE auto bude používat jako alegorie roztomilého old school, něco jako když Hank Moody v Californication používal psací stroj místo počítače.
    FINSON
    FINSON --- ---
    IV0: Tak s tímhle tak nějak počítám, stejně jako když jsem měl benzínové Mitsubishi, co jezdilo za 6 litrů, tak se 4 koly na nosiči vzadu na kouli to bylo za 10 :-) Ale dobrý vedět, že ten nárůst spotřeby je u BEV jiný než u ICE, někde jsem to na Nyxu nedávno zachytil, jenom to teď nemůžu najít - díky vyšší efektivitě BEV pohonu (BEV žere výrazně míň v nižších rychlostech a s rostoucí rychlostí lineárně roste spotřeba, nemá ten sweet spot na ~90 km/h jako ICE).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam