• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    W_NOICE78: My 2 cents:

    Fáze A - 2 dveřový mini truck / 2 dveřové mini SUV: Je tu sice malá ale jasná "testovací" skupina zákazníků, která si to ráda koupí. IMHO na tom testují výrobu, zejména ve smyslu dodržení nízkých nákladů. Super nápad a ještě tím udělají radost lidem toužícím po small truck - tomu nahrává US legislativa, kdy malý ICE truck se nedá dost dobře v US vyrobit.

    Fáze B - Jestli se ta platforma chytí a osvědčí zejména ve smyslu příznivých výrobních nakladů, uvedou to jako malé 5 dveřové SUV. Pak o to IMHO bude obrovský zájem.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Throughout 2024, ADAC’s Yellow Angels responded to 3.6 million breakdowns, with the total number of breakdowns increasing by 97 per cent, and the number of EV breakdowns increasing by 46 per cent due to the growing number of EVs on German roads.

    When comparing EVs to ICE vehicles, ADAC limits its comparisons to vehicles of the same age, with 2024’s numbers providing greater confirmation.Limiting its sample size to vehicles aged between two to four years old, ADAC found that combustion engines suffered two and a half times as many breakdowns as electric cars – working out to 9.4 ICE breakdowns per 1,000 vehicles, and 3.8 EV breakdowns per 1,000 vehicles.

    ADAC’s analysis looked at a total of 159 different car models, finding that the Tesla Model 3 demonstrated the best performance among EVs two years old, with 0.5 breakdowns per 1,000 vehicles.

    The most susceptible EV to breakdowns was the Hyundai Ioniq 5, with 22.4 breakdowns per 1,000 vehicles, with its problems blamed on its integrated charging control unit (ICCU).

    The analysis also found that defective starter batteries were a common cause of breakdowns between both EVs and ICE vehicles, accounting for 44.9 per cent of all breakdowns attended by ADAC in 2024. Divided between engine type, defective 12V starter batteries were the cause of 50.5 per cent of EV breakdowns, but only 44.6 per cent of ICE vehicles.
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    Z trochu jiného soudku týkající se techniky napříč všemi auty... Před pár lety jsem ho psal jinam.

    Na servisech se poslední dobou objevují vozy s vyšším nájezdem (buď koupene jako nové, nebo bazarovky), které mají problémy s izolací vysokonapětové sítě - tzn. vyhazují při nabíjení proudové chrániče wallboxu, nefunguje jim klima, nebo mají omezený výkon motoru, nebo nabíjení.

    Vše toto může souviset s jedním servisním zásahem, který zatím neumí správně udělat v mnoha servisech, hlavně u garážistů.

    Jedná se nesprávný postup plnění klimatizace. O co konkrétně jde?

    Klimakompresor v elektrickém autě většinou bývá spirálového typu ( princip zde - https://youtu.be/yNgqI4XPUZc?si=8ygpl8xRRIENOvGa ) a jeho motor je napájen z vysokonapěťové sítě. Důvodem napájení z VN sítě je vyšší účinnost a nižší průřez napájecích kabelů. Jiný pohon klimakompresoru zde nelze použít, protože motor nemáme klikovku jako u ICE a potřebujeme ho používat i při stání vozidla.
    Bez klimakompresoru nefunguje okruh klimatizace, který se využívá u EV také pro chlazení trakčního akumulátoru kvůli jeho nízké provozní teplotě (optimální teplota trakčního akumulátoru bývá podle chemie článků mezi 20-40°C). Pro zjednodušení - zima se do vodního okruhu chlazení baterky dostává hlavně z okruhu klimy přes výměník/chiller (např. obr pozice C), protože klasický okruh chlazení motoru známý z ICE není schopen vychladit vodu pro baterku na tak nízkou teplotu.
    Klimakompresor je zde tedy úplně jiné konstrukce, má jiný pohon a má funkce navíc oproti klimam u spalovacích vozů.

    Při údržbě vznikají problémy diky:
    - špatně provedené diagnostice úniku na okruhu klimy. Místo diagnostiky pomocí dusíku používají neznalci diagnostiku barvivem. Barvivo se okruhem klimatizace v oleji dostává na vinutí motoru klimakopresoru a zapříčiní proražení izolace vysokonapěťoveho okruhu.

    - špatnému plynu. Malá účinnost, nebo nefunkčnost, protože se zde používá jiný způsob stlačení plynu a výměníky jsou koncipovány na jiný přenášený výkon.

    - špatnému oleji. Olej proniká ke všem komponentám klimatizace, protože maže všechny pohyblivé součásti. Tzn. pokud je použit špatný olej, dojde nakonec proražení izolace vinutí klimakopresoru.

    Barvivo a olej se bohužel projevují podle nájezdu až za mnoho měsíců od provedení neodborného zásahu. Například jsem potkal auto, u kterého se díky špatnemu typu oleje projevovala náhodně závada klimakopresoru až po 6000km (v nájezdu zákazníka po cca roce). Náhodná závada = snížení izolačního odporu vinutí klimakompresoru ve chvíli kdy se roztočíl a na vinutí se dostal nevhodný olej nejspíš ještě navíc znečištěný otěrem.

    Zde zatím ještě do puntíku platí - kdo chce ušetřit pár tisíc na údržbě, má pak opravu za desítky tisíc.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Co je ICE mód? Že chci nabít jednou týdně během 5 minut jako když tankuju na pumpě? Nebo že mně nevadí manuální převodovka, resp. je mi to fuk? :)

    #pátek
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JIMIQ: Tesla i I-Pace ano. Dokonce kdyz je kolona v kopci, tak se sam rozjizdi a zastavuje bez zasahu ridice.

    JYRKA: Taky preferuju, kdyz si muzu urcit jak to chci, Tesla ti to prostě vnuti, podobně jako apple. U auta jsem to prekousl, protoze ve vetsine pripadu mi jejich volba vyhovuje (+pomer cena/vykon vychazel nejlip). U mobilu a pc jsem to neprekous.

    Jinak to, ze je zakaznik zaseklej v ICE modu je ocekavatelny a pochopitelny, u vyrobce bych cekal, ze bude mit vetsi rozhled. Ale abych jen neplival, zda se mi, ze pomalu ale jiste se ta lod otaci a uz i legacy automobilky meni mysleni z ICE na BEV.
    GOR
    GOR --- ---
    NIKDAS: Creep je creepy hlavne pro ty, co presedlaj do BEV z ICE z manualem....
    Mozna, kdyby Leaf nemel creep, po 1PD bych si ani nevzdechl...
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: Creep u BEV absolutne nechapu, je videt jak jsou nekteri vyrobci zasekli v ICE premysleni. Vzdyt prece neni zadny duvod proc bys musel stat nonstop na brzdě. U I-Pace jde naštěstí vypnout.
    MISO
    MISO --- ---
    Jedna zaujimavost z Rakuska:

    Dialnica A12 (Inntalautobahn) ma v useku z Kufsteinu do Innsbrucku znizenu rychlost zo 130 na 100 km/h a to kvoli snizeniu emisii z ICE. Takto spomalene dialnice v AT maju vyznacenu prikazanu rychlost 100 a doplnkovu znacku IG-L. EVs a vodikove auta mozu nadalej 130. Takze som to vyskusal, 2x si ma vyfotili a prisli domov 2 pokuty á 60 €, jedna z Kundl, jedna z Kematen, v oboch pripadoch bola namerana rychlost 118 km/h po odcitani tolerancie.

    Na obe pokuty som prislusnemu dopravnemu odboru napisal e-mailom, ze pokutovane auto je ciste EV a je oznacene CZ znackou urcenou pre EV. Z oboch prisla odpoved e-mailom, ze rizeni bude zastaveno.

    Viac info:
    https://www.bmk.gv.at/themen/klima_umwelt/luft/recht/e_autos.html - vcetne zoznamu IG-L usekov
    Umwelt-Tempolimit in Österreich: Ausnahme für Elektroautos
    https://www.adac.de/verkehr/recht/verkehrsvorschriften-ausland/umwelt-tempolimit-oesterreich/
    KURE
    KURE --- ---
    ELIJEN: ono je to stejně dělaný na to že to kliká prodejce v salonu.
    a jak řikam, oproti ice je to celkem příčetny a i "chudobka" je relativně dobře vybavena. až teda na tepelný čerpadlo.
    KURE
    KURE --- ---
    ELIJEN: přijde mi že elektricky skoda & vw maj velmi zjednodušeny nabidky na par modulu.
    u ice to je komplikovanější.
    a obecně japonci a korejci maji jen asi 5 druhu vybav a konec.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    mozna uz to tu bylo
    Nový report evclinic.eu - zabývají se opravami BEV a hybridů včetně baterií..
    Analýza a vyvracení mýtů: EV nejsou dražší, dražší jsou fosilní vozy a hybridy!
    • Kolik stojí nová baterie? Kolik stojí nový motor nebo převodovka? Krátce a jasně – nekompetentní novináři a mainstreamová média vás roky dezinformují. Přitom tohle měla být jejich práce.
    • Excel dokument (odkaz níže) obsahuje ceny jednotlivých částí pohonných systémů, katalogová čísla, obrázky dílů z katalogů a další parametry. Ceny se mohou lišit podle zemí. Chybějící údaje jsou doplněny z katalogů z USA.
    Po měsících sběru dat z katalogů autorizovaných servisů jsme zjistili, jaké značky přežijí přechod na specializované servisy. Vše se odvíjí od 3 parametrů: Jednoduchost, servisovatelnost a dostupné ceny.
    Klíčové body:
    1. Hlavní problémy EV:
    • Největší slabinou nejsou baterie (kromě hybridů), ale:
    1. Elektromotory
    2. OBC (Onboard Charger)
    3. Tepelná čerpadla
    4. Baterie až na 4. místě
    • Kvalitní systém right-to-repair (právo na opravu) je zásadní.
    2. Ceny:
    • Hybridy mají nejdražší baterie na kWh – průměrně o 40 % dražší než EV.
    • Hybridní pohony jsou celkově nejdražší, následují fosilní vozy, zatímco EV jsou nejlevnější (průměrné ceny).
    3. Nejhorší značky pro opravy:
    • Xpeng, MG, BYD, Stellantis, Honda, Nissan, Volvo, Rivian, Lucid, Mazda, Hyundai, Kia
    • Kia blokuje přístup k systému “Kia Connect” pro HR a SLO majitele.
    • MG a BYD nemají aktivní RMI (právo na opravu).
    4. Neudržitelná vozidla:
    • Dacia Spring – vysoké ceny dílů vedou k totálním škodám i při malých opravách.
    • Lucid a Rivian nemají systém podpory, což z těchto vozů činí rizikovou investici.
    5. Tesla je král:
    • Nejlevnější baterie a elektromotory.
    • Nejlepší RMI systém, přístupný i běžným osobám zdarma.
    • Finančně nejdostupnější pohonný systém.
    6. Japonské značky a Toyota:
    • Pro hybridy nejlepší volba: Toyota a Lexus.
    • Pro EV: Tesla, BMW, Mercedes, Hyundai, Polestar, Volvo.
    Shrnutí: Největší ekonomičnost EV systémů spočívá v nižších provozních nákladech a cenách dílů. Hybridy jsou nejdražší, a pokud chcete jednoduchou a udržitelnou volbu, Tesla nebo Toyota vedou.
    Kompletní data v tabulce:

    EV vs ICE vs HEV by EV CLINIC - Tabulky Google
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/10_jF89qI2njlzqcPw4BNmeW-F2AzMc9yR5PPxvmIdnU/edit?usp=sharing

    Mythbusting EV, ICE and Hybrid powertrain price Comparison – EV Clinic
    https://evclinic.eu/2025/01/19/ultimate-ev-ice-and-hybrid-comparison/
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Ale vidím i světlý stránky: než koupit nový ICE, kde ty buzerace jsou taky, ale navíc mají zhovadilosti typu Start-stop, to už fakt radši zatnout zuby, koupit BEV a modlit se za nějakej custom fw, kterej ten tempomat přidá.

    Ale ruku na srdce: nebylo by lepší, kdybych zuby vůbec zatínat nemusel?

    DIM_: Ano, přesně tak. Řídím já, takže o případnou překážku se starám já. A naprosto respektuju, že to máš jinak.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    HANZS: Pokles AutoEsa lze pozorovat delší dobu, prodával jsem ICE před 4 lety, nabídli cenu o 20k níž než AAA, ale koupit to chtěli. Před dvěma lety jsem prodával další auto a to už mi řekli, že veškeré auta nad 200k jedině do komise, AAA auto chtělo vykoupit ihned.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA: Jak vidím rovný štíhlý stín na silnici, držím plyn. Ne že by se mi to dělo nějak casto, navíc furt ty samá a předvídatelná místa.

    Přijde mi to jako s ICE autem, též se člověk s tím musí naučit. Tim to neobhajuju, ale žít s tímhle v poho umím.

    Vadí mi spíš, že to nemá 360 cam.
    ABS
    ABS --- ---
    https://gizmodo.com/tesla-sales-in-europe-plummet-amidst-elons-stupid-meddling-2000558496 osobně mám pocit že se že politice dává moc velký vliv. Prostě konkurence je větší a mimo úzkou skupinu new technology early adopters výběr funguje jinak. Obyčejní zákazníci ocení servis a spolehlivost VW či Toyota,i když ta pověst je založena na ICE.
    Být tedy hrozba že můžete jít k soudu kvůli odchodu flotily od značky může někoho odradit. Opět toto ale není politika jako spíš specifický marketing.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    What’s cheaper to maintain? Battery, motor, or transmission replacement costs?


    The most expensive batteries per kWh are found in hybrids, of any type. On average, the total kWh cost for hybrids is 40% higher than that of EV battery systems.
    The most expensive complete drivetrain systems, on average, are hybrids, followed by ICE vehicles, while EV systems are the cheapest. (This refers to the average cost!)
    The worst parts procurement systems, right-to-repair access, and support (backend/frontend) are from: Xpeng, MG, BYD, Stellantis, Honda, Nissan, Volvo, Rivian, Lucid, Mazda, Hyundai, Kia.

    MG and BYD have not yet activated their RMI systems.

    Lucid and Rivian have no RMI systems at all.

    Hyundai does not issue invoices, leaving accounting departments with nothing to process.

    Kia has not yet approved RMI accounts and discriminates against Croatian and Slovenian owners by blocking access to Kia Connect.

    Warranties you cannot rely on if you purchase vehicles from: Stellantis, Mercedes, Kia, Hyundai.

    Cheapest components:

    Tesla has the lowest kWh cost.

    VW has the cheapest OBC.

    Tesla has the cheapest electric motors.

    Tesla also has the best right-to-repair (RMI) system.

    Tesla and BMW offer the best powertrain value and cheapest powertrain parts.

    Porsche has the most expensive parts globally.

    Best RMI systems (critical for sustainability and cost-effectiveness): Tesla, BMW, Mercedes, VAG, Ford, Toyota.
    Worst systems: Stellantis, Kia, Hyundai, Xpeng, MG, BYD.
    The most expensive systems (unsustainable for servicing): BMW, Xpeng, BYD—this significantly increases the total cost of vehicle ownership and reduces ROI.
    Lucid, Rivian, and others have no support systems, meaning these vehicles should be avoided as they could become unusable and not servicable at any moment.

    Chinese brands have proven completely unprepared for European expansion and lack scalable systems for corporate and aftermarket needs. Some EU representatives of these brands are already considering withdrawal due to non-functional EPC catalogs and even worse support.

    Mythbusting EV, ICE and Hybrid powertrain price Comparison – EV Clinic
    https://evclinic.eu/2025/01/19/ultimate-ev-ice-and-hybrid-comparison/
    data sheet
    EV vs ICE vs HEV by EV CLINIC - Tabulky Google
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/10_jF89qI2njlzqcPw4BNmeW-F2AzMc9yR5PPxvmIdnU/edit
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MESTREY_: Primárně to, že většina zařízení a palubních systémů je pořád totožná jako u ICE modelů a tam je často ta 12V baterka jediný zdroj.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    LAUNCHER: Líbí se mi jeho vysvětlení proč není víc BEV kabrio.
    Protože petrolheadi nekoupí BEV (ok, asi), ale hlavně protože ono už ani není moc ICE kabrio. Dřív šlo "skoro" každý auto koupit v kabrio verzi, ale dnes už je to extrémně okrajový produkt, který některý automobilky ani nedělaj.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    SCHWA: Ze zkusenosti muzu rict, ze driv nebo pozdeji prejdes na neustaly max regen (=>one pedal driving) a jen si vycvičíš pravou nohu, jak moc poustet plyn.
    A cim driv si zvyknes, tim lip.

    Ja na zacatku to mel nastaveny na mildest a max sem tam zkousel. Jakmile jsem presel na max, tak jsem si uvedomil, jaky jsem byl vul. (S nadsazkou je to podobny, jako když clovek prozře a přejde z ICE na BEV :D )
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Skladovka Renault Master E-Tech za 1,3m vč. DPH, což mi nepřijde až tak strašný (pravda, nevím kolik se pohybujou podobný ICE dodávky).
    Každopádně u specs se dá lecos vylepšit:
    baterie 87kWh
    Nabíjení AC22kW / DC 130kW
    Výkon 105kW / 140k / 300Nm
    WLTP 460km

    V prvé řadě mi absolutně není jasný, proč výkon jen 140 koní. To se museli snažit, aby ten elektromotor měl tak málo, ne? - nebo to dělaj proto, aby jim ve wltp vyšlo vyšší číslo? - Fakt nevím, blíž jsem to nezkoumal, tak se ptám, ale nedávno jsem kupoval siemens troubu, kdy starší model měl horší energy rating, protože k novějšímu přestali v balení dodávat výsuvy, takže se rychleji zahřeje. Jako bonus je dražší a každej si ty vysuvy stejně dokoupí.

    130kw DC mi taky přijde docela málo, ale nějaká tragedie to není. Co naopak cením, je 22kw AC nabíječka, to si myslím, že je hrozná škoda, že to nemá téměř žádnej osobák. Přitom z marketingovýho hlediska, lidem říct, že DOMA nabijou z 0% a 100% za 4h je přece naprostá výhra, ne? (Jasně, prakticky stejně každej nabíjí přes noc, ale to marketingové hledisko mi přijde nevyužitý).
    V realu bych těch 22kw spíš viděl jako ušetření pro lidi, co nemaj doma kde nabíjet, ale těm je zase složitý vysvětlit, že za dvě hoďky v obchoďáku nabijou 50% a bude je to stát o 30% míň oproti DC.

    Autoset Centrum - Master Van E-Tech L3H2 3,5t E-Tech EV87 140k long range
    https://renault.autoset.cz/nove-vozy/skladove-vozy/detail/master-van-e-tech-l3h2-35t-e-tech-ev87-140k-long-range
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam