• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PETER_PAN: pritom ten Superb je i dost drahej a velkej aby to fungovalo (elektro by stalo stejne jako ice/phev a baterka se tam v pohode vejde)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RATTKIN: Přibrzdit do zatáčky uměl už Superb před asi pěti lety. Reálně v českých podmínkách to tý Škodovce funguje líp než tý Tesle (zkoušeno na aktuální TMY, žádná stará vykopávka).

    JYRKA: Jo, to jsem četl, je to jedna z věcí ze kterých jsem vycházel ve svým hodnocení FSD, nebo spíš který to potvrdily – někde byl ještě nějaký "exaktnější" test kde právě vyšlo těch 20 km.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Upřímně, nezkoušel, bo mě to nenapadlo. Chytil jsem v TMY průtrž mračen, potřeboval jsem rychlejší stěrače a jel jsem po silnici na kterou jsem skoro neviděl a kde bylo dost vody na to, abych mohl kdykoliv chytit aquaplaning.

    Potřeboval jsem nějakou možnost, jak zrychlím stěrače aniž bych pouštěl ruku z volantu a oči se silnice – což je věc, která byla úplně bez problému snad v každým autě novějším než 1970, co jsem řídil. Možná s výjimkou Buchanky.

    Jinak ano, čudlík na kabel by byl dobrej, byť to jsem řešil tak, že jsem ho odemknul v appce ještě než jsem přišel k autu. Nebo třeba čudlík na kufr, u normálních aut jsem zvyklej, že když vystupuju, tak cvaknu čudlíkem na dveřích a otevřu kufru, takže je otevřenej než tam dojdu – proto chci mít elektrickej.

    Nebo třeba normální dekl na kufr. Některý superluxusní auta jako třeba Superb už ho maj dokonce automatickej a elektrickej, v TMY je jakási skládací věc kterou jsem měl chuť vyhodit.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Poslal mi kamarad, stalo se v dubnu tady u Pisku, dneska jsem tou krizovatkou jel. Hrozny 😞 Chapu, ze i tak jsou ty auticka asi bezpecnejsi nez treba kolo, ale i tak si budu muset to Ami atp "jednou pro moje decka" jeste muset hodne promyslet. Mmch pry za to nemohli, vinik udajne ridic Supa, ktery je sundal.

    Vážná nehoda mladistvých v mopedautě: Na hlavní u Protivína je smetl Superb - Písecký deník
    https://pisecky.denik.cz/nehody/nehoda-milenovice-protivin-mopedauto-zraneni.html
    CAL
    CAL --- ---
    KORKMAZ: nový Passat i Superb mají v PHEV 20kw baterku. Některý čistý EV nemají o moc víc, takže o co přesně ti jde? Ono nejde mít všechno najednou.. Až tahle motorizace dorazí do Multivanu, budeš mít i ten obří kufr, ale zase to bude auto 2.5 tuny v základu.
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    Sry, jestli to sem nepatří, ale má někdo přehled o PHEV? Chtěl bych asi většího kombíka typu superb a když jsem si naklikal vlastně v plný palbě passata, tak mi to vyšlo na 1,1mio. Dá se za tyhle peníze sehnat něco podobného, co má už použitelný dojezd na elektro a slušné nabíjení? Mrzí mě absence 4x4 a taky poloha baterky pod kufrem (takže bych přišel skoro o třetinu kufru oproti spalováku). Teď mám golfa kombi a ten má papírově větší kufr než ten passat PHEV, ale ty jejich počty jsou stejně trochu divný.

    BEV nemůžu, protože nabíjení bych neměl úplně pokrytý.

    Díky a klidně mě pošlete někam jinam :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Ale o extrémních případech se tu mluvilo, Cybertruck je přímá konkurence F-150, Silverada a Ram 1500, tedy fullsize trucky, který mají ten popisovanej problém – nejsou z nich vidět třeba děti a lidi je potom přejížděj. Podobně to platí o extrémních SUV (Mercedes GLS, kterej je tím známej u nás kvůli tomu případu v Brně).

    U běžných SUV, se kterýma se můžeme setkat na našich silnicích (včetně třeba Modelu Y nebo Enyaqu, ať zůstaneme u elektromobility) tenhle problém nenastává, protože nemají za prvé tak vysokou kapotu a za druhý je z nich často vidět LÍP než ze sedanu, protože v nich člověk sedí výš.

    Posaď třeba menšího člověka do Superbu a pak do Kodiaqu, zjistíš, že nejspíš bude míň nebezpečnej okolí s tím Kodiaqem, protože díky vyššímu posazu má lepší výhled (použil bych elektrický příklady, ale nízkejch elektrickejch aut zatím moc není a Kodiaq vs. Superb jsem teď zrovna srovnával těsně po sobě).

    Jinak podmínku jsi možná měl ve svý hlavě, já o ní nic nevím, a ve světě žijeme stejným – kompatibilní možná nejsme, ale to, jestli je z nějakýho auta vidět nebo ne, stejně jako jestli má nebo nemá problém s přejetím retardéru, jsou objektivní fakta.

    Rozdíl je jen v tom, že já o autech neuvažuju v primitivních škatulkách SUV = terénní a zároveň SUV = zlá obluda ze který není vidět, což je daný tím, že mám poněkud víc osobních zkušeností než je běžným smrtelníkům zvykem a tak vím, že jsou SUV který zvládaj retardér hůř než některý sedany a taky SUV ze kterých je líp vidět než z jiných aut, SUV který nezabírají tolik místa a dokonce i SUV, který jsou úsporný.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: Jasně, iPhone se neprodává jen proto, že je hezkej, ale kvůli tomu, že FUNGUJE a nemusíš nad tím přemejšlet. Čehož je mezi autama ekvivalent Mercedes a ne Tesla.

    Ad Škodovky – minulej infotainment byl strašnej, novej už tyhle problémy nemá a je skvělej (to auto, o kterým mluvíš, není "novej" Superb, ale starej). Že se auto vzteká, že "klíč opustil vozidlo"? To mi přijde vcelku logický, proč se to děje pochopíš ve chvíli, až si s někým budeš předávat auto, dáš mu ho nastartovaný a s tím klíčem odejdeš.

    Mimochodem, OTA aktualizace umí i ta Škodovka, problém s minulou generací MIB byl hardwarovej a to by neopravila ani Tesla. Stejně jako Tesla už třeba neopraví to, že do aut přestala dávat parkovací senzory, protože si Elon myslí, že můžou parkovací senzory nahradit za pomoci kamer. Což se jim teda zatím nějak nepodařilo dostat do funkčního stavu, takže Tesla za milion postrádá funkci, kterou má snad i Fabie v základu.

    A když jsme u srovnání Tesly se Škodovkou, tak už Tesla taky nenapraví to, že má tragickou ergonomii s kokotinama jako je absence palubní desky nebo aspoň head-up displeje nebo idiotský kolečka na volantu místo páček pod volantem.

    Nicméně chápu fascinaci ajťáků Teslama.

    Moje pointa je ale o něčem jiným – prémiovost auta je o tom, kolik za něj lidi zaplatěj. Model Y se prodává, protože je levnej, ne proto, že je skvělej. BMW ti sice teoreticky prodá i4 "jen" asi o 200 tisíc dráž než Model 3, ale v reálu si do toho nakoupíš ještě výbavu za další statisíce. Nemusel bys, ale většina lidí to udělá.

    Tesla by mohla mít naději na to, prodávat svoji automobilovou techniku draho, kdyby dodala někomu jinýmu to, co umí (platformu, software, baterky, motory) a nechala na tom někoho, kdo umí dělat auta, postavit opravdový auto a ne NPC autíčko z GTA.
    DIM_
    DIM_ --- ---
    BOBASH: Mne jako "nerdovi" muzes verit, ze iPhone se neprodava, protoze hezky vypada (vypada jako vsechny ostatni telefony), ale protoze ma iOS a ten si umi povidat s MacOS a ten si umi povidat s watchOS a za vsechno samozrejme Applu vesele platime mesicne za uloziste, protoze ti to da nepoznany pohodli.

    Kdyz vidim kamarada, co si svoji fotku z mobilu posila na svuj email, aby ji mel v PC, tak se chci rozbrecet. Jako kdyz ridim novyho Superba. Kdyz jdu k automatu zaplatit parkovani a to auto sili, ze "klic opustil vozidlo !!!" nebo tak neco.. please.

    Proste ... jsme jiny, v tom mas pravdu :)

    Ad Enyaq - ze mel adaptabilni svetla od zacatku me nezajima. To zminuju, ze to ted mame u Tesly jako novinku. Enyaq ma hromadu problemu, ktery uz nikdy nevyresi. Tesla jo.

    Ale jako - s hodne vecma co rikas souhlasim. Nejsem uplne kontra. A Elon je podle me nebezpecnej blazen. Nemam ho rad. Ale tak nejak si nedovedu predstavit mit jiny auto.

    SPEEDY: Jasne. Nastartuju novyho Superba a kamos rika "no.. ted ta obrazovka nereaguje, to se obcas deje, nastartuj znovu". To je to prvni, proc bych si to nekoupil, protoze vim, ze to neopravi - narozdil od jinde. Me SW zajima mega moc.

    Btw ten Superb je sluzebni. Taky by si takovou jebku prej za svy nekoupil. Ale to je hodne mimo tema.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: FEDAJKIN: Prémiovost se nijak neredefinovala, protože prémiovost není o kožených sedačkách nebo logu, prémiovost je o tom, že to auto dokážeš prodat za hodně peněz.

    Tesla není prémiová značka, protože aby svoje auta úspěšně prodala, musí je prodávat levně. Když už DIM_: zmínil toho Enyaqa, tak kromě toho, že nemusel dostat adaptivní světla přes OTA, protože je měl od začátku (a Superb je měl někdy od tuším 2015), tak se Enyaqu, přestože je to jen jedno z mnoha aut VW na týhle platformě, prodává přibližně tolik, kolik ho Škodovka zvládne vyrobit, a to přesto, že je znatelně dražší než odpovídající Model Y.

    Moc nerozumím větě že "prémiový BMW se může jít rovnat s Číňanama za půlku". Za prvé žádný Číňani za půlku (v odpovídající kategorii) nejsou, čínský auta nejsou levný. Nebo respektive jsou, ale v Číně, ne tady. Jestli se něco může blížit BMW, tak je to Nio, a to je zase stejně drahý. Což vede k tomu, že se neprodává a prodávat nebude.

    Můžete donekonečna spřádat teorie, jak Tesla změní zavedený pořádky v automobilovým průmyslu a jak to bude celý o softwaru a ne o tom, kdo udělá lepší auto celkově, ale teorie ajťáků a reálnej svět lidí, co si kupujou auta, říká něco jinýho.

    To BMW dokáže prodat víc aut než Tesla a dokáže je prodat za výrazně víc peněz – protože i když základní BMW tý Tesle často uměj teoreticky konkurovat (iX1 vs. Model Y, třeba), tak reálně prodaný BMW jsou dost daleko od základu, protože BMW umí zákazníkům prodat ty píčoviny navíc.

    Což se vám nerdům může zdát jako blbost a nepodstatný, ale když se bavíme o hodnotě automobilky, která je závislá na vydělávání peněz, tak je sice hezký, že Tesla má skvělej software (teda až na FSD, který je podvod a občas někoho zabije), ale BMW umí ze zákazníka vytáhnout stejný prachy jako Tesla za to FSD na tom, že mu prodá lepší audio, koženější kožený čalounění, velký kola nebo hezčí lak. Což má mimo jiný tu výhodu, že zákazník potom to BMW nebude žalovat za to, že ten lak nefunguje, což se u FSD brzo stane.

    Mimochodem, když jsme u toho srovnání s Applem, tak za prvé automobilovým ekvivalentem Applu není Tesla, ale Mercedes a za druhý to, proč si lidi dneska kupujou věci od Applu, je to, že jsou hezky udělaný a spolehlivě fungujou. Což je ten Mercedes – ten nikdy nebyl "avantgardně inovativní", ale sice na špici vývoje, nicméně s tím, že do výroby pustil až věci, u kterejch je jistý, že fungujou a nabídl k nim špičkovou kvalitu, servis a spolehlivost.

    Tesla nic z toho neumí.

    Proto jí v prodejích dochází dech, i když se s bídou doškrábala na pozici asi patnáctý největší automobilky na světě, někam mezi Subaru a Volvo, a doškrábala se tam proto, že její nejprodávanější produkt je levnější než Škodovka.

    A teď už ani tohle nestačí a nedokáže prodat svoje auta ani za ty nízký ceny, který má.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Mě to nebaví víc než původní Kabaňoviny (Superb III), ale o hodně víc než současný "kabaňoviny co pak někdo zakulatil". Tohle, i když si to představím bez kravin a na menších kolech, je asi věc kterou bych se nestyděl vlastnit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DJFRACTAL: Ale tam jsou i prodávaný. Vyráběný:

    Všechny Škodovky kromě Citigo, takže:
    Fabia, Rapid, Scala, Kamiq, Yeti, Karoq, Octavia, Superb, Kodiaq, Enyaq
    Seat Ateca (ve Vrchlabí)

    TPCA Kolín:
    Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroen C1, po převzetí komplet Toyotou pak Aygo X a Yaris

    Hyundai Nošovice:
    i30, i30N, Tucson, Kona EV

    A pak ještě nějaký Kaipany, Gordony a možná ještě něco, ale to budou maximálně desítky ručně vyrobených kusů, u Gordonu spíš jednotky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    STARE_CASY: A s tím Springem, opět jsi absolutně nepochopil, co jsem psal.

    Rozdíl je řekněme v "míře špatnosti". Když si koupíš Kodiaq místo Superbu, tak za zhruba stejný peníze dostaneš auto, který je:
    - horší v jízdních vlastnostech, ale pořád dost dobrý tak, abys při jízdě jakoukoliv normální rychlostí nepoznal rozdíl (pokud to není Kodiaq RS, kterej je v zatáčkách lepší než jakejkoliv Superb
    - víc žere, třeba o litr
    - je nepatrně hlučnější

    ale taky:
    - zabírá míň místa (tohle spousta lidí nechápe – v SUV, který není kokotsky navržený, se sedí "víc na výšku" a tudíž zaberou lidi míň místa na dýlku a je tam víc místa celkově – Kodiaq je velký jako Octavia a má prostor Superbu)
    - projede polní cestu nebo pole
    - je z něj lepší výhled
    - líp se do něj leze

    Oproti tomu Spring:
    - není dobrej vůbec v ničem
    - jezdí jako velmi špatný auto z roku 1995
    - výkon má jako jedničková Fabie v základu (před faceliftem jako stodvacítka)
    - nedojede do Brna
    - jezdí tak špatně, že je nebezpečnej
    - není v něm místo
    - nemá výbavu
    - ta výbava, co má, je kreténsky udělaná
    - je vyrobenej z odporných plastů a odporně
    A K TOMU VŠEMU NAVÍC STOJÍ 576 TISÍC KORUN

    Pokud ti tyhle dva případy přijdou nějak podobný, tak moc nevím, jak ti to vysvětlit.

    SUV má nějaký výhody a nějaký nevýhody, přičemž pro většinu trhu jsou v současnosti výhody SUV převažující nad nevýhodama, což je důvod, proč jejich prodeje tak šíleně rostou a proč se přestává vyplácet vyrábět jiný auta.

    Dacia Spring je prostě jen špatná.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOCKINEZ: Ok, fyzický ovladače ještě nějaký má, ale ty má třeba novej Superb taky, stejně jako třeba všechny BMW. Ty jsi původně řešil, že nechceš muset používat obří displej, a ten už máš i v tý Ramce.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Nebo proč už to není tak, že Superb je předesignovanej Passat, ale proč se Passat vyvíjí v Boleslavi... stejně jako všechny spalovací motory koncernu do 1.5 TSI včetně a všechny auta pro JV Asii.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Ano. Facelift/nový model se týká kastle, ne motoru.

    Furt je to menší rozdíl než už zmiňovaná E200 v. E63.


    DZODZO: změna z benzinu na diesel nebo hybrid je ještě větší a taky nikdo neříká, že hybridni Superb je novej model.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: No ono je právě vtipný, že taková S63 AMG moc pohodlná není a naopak Superb 1.5 TSI s DCC a malejma kolama je pohodlnej nádherně.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: A komfort odpružení právě není na prémiovosti značky závislej skoro vůbec, můžeš mít superluxusní Mercedes od AMG, co bude drncat a Škodovku, která bude plavná.

    Třeba zrovna současnej nebo minulej Superb, pokud je správně nakonfigurovanej (tedy ideálně benzín, neb diesely jsou těžký a kurví vyvážení, a hlavně adaptivní podvozek DCC) je podvozkově pohodlnej extrémně.

    Naopak třeba Audi S8 je otravně drncavý i v komfortním režimu. Základní Mercedesy měly vždycky tendenci být laděný spíš komfortně, ale není to úplný pravidlo a ve výsledku může být větší rozdíl v tom, jestli zvolíš sportovnější nebo komfortnější podvozek a hlavně jaký si objednáš kola. Dneska si každej, zejména na prémiový značky, objednává kokotský nízkoprofily a pak to drncá. Tenhle tenhle tejden jezdím Bentleyem Continental GT Azure a drncá teda víc než Superb na základních kolech. Protože má 22".

    Co skutečně má přímou závislost na "prémiovost" je to odhlučnění, to bývá u prémiovek lepší. Ale u elektrik na tom záleží o dost míň než u dieselu.

    Jinak v porovnání s C5 na Hydractivu není dneska komfortní víceméně nic.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Klaus Zellmer (CEO ŠKODA Auto)

    With 6 new #EVs and an extensive update of our #ICE models, we are catering existing and new customers‘ needs around the globe. We are providing the best of both worlds during the transition towards #emobility. Let me summarise the most important things:

    🔋By offering 6 all-electric vehicles, we will provide the right car for every need: small, compact, combi and large EVs
    🔋In 2024, we will introduce our #Elroq - our all-electric compact SUV
    🔋In 2025, the #Enyaq iV family will receive a comprehensive update and adopt our new Modern Solid design language
    🔋In the same year, our small EV with a price tag of around 25,000 euros will be introduced - an important part of our product line-up
    🔋2026 will be the year for spacious EV fans: We will introduce an electric seven-seater for families
    🔋And last but not least: An all-electric #Combi model will take our strengths of this popular and successful Škoda body style into the electric age

    Efficient ICE engines and plug-in hybrid powertrains remain a mainstay during the transformation phase. Already this year, we'll combine the best of both worlds.

    🚙 The new generations of our flagship #Superb and top-of-the-line #Kodiaq SUV will include a plug-in hybrid version. And our Superb will be available as liftback AND combi.
    🚙 Upgrades of best-selling #Octavia, #Kamiq and #Scala underline our focus on affordable mobility for a wide range of customers.

    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Ford začal vyrábět legendární pickup v elektroverzi. První rok má vyprodaný - Seznam Zprávy
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/tech-technologie-ford-zacal-vyrabet-legendarni-pickup-v-elektrovezi-prvni-rok-ma-vyprodany-200188

    Docela dobra ta videoreportaz. Jestlize 131kWh verze je v prepoctu za 1.26M CZK, tak pro obycejny osobni auta tady prostor pro zlevneni je. Kombik na urovni SuperB se 131kWh baterkou za tuhle cenu udelat a s profitem prodavat lze a samozrejmne to prijde.

    Jak opakovane pisu, evropskemu trhu se to bude davkovat postupne aby si nepodrezali vetev dlouhodobe udrzitelnosti a zbytecne neprodluzovali cyklus obmeny. Cyklus obmeny vozoveho parku ted teda za automobilky prodluzuje krize soucastek a dodavatelskeho retezce, ale to je zase jina pisnicka.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam