• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHARELATED - spříznění na cestě
    rozbalit záhlaví
    BEZEJMENNY
    BEZEJMENNY --- ---
    NATASHA: Mýlíš se. Mezi odborníky psychology a sociology tato diskuze existovala dávno předtím, než se stala "věcí veřejnou", Tash. ;o))))))))))))
    Dovol, abych tě upozornil, že tvá naivně subjektivní představa, že pokud se o tom nebaví veřejnost, tak problém neexistuje, je poněkud mimo. ;o))))))))))))))
    Problém se vztahem státu a rodiny, co se týče třeba výchovy potomků existoval vždy, a problém homosexuality rovněž. ;o)
    Odborníci byli jen první, kdo ho rozeznal a začal ho řešit. Pravda sice je, že zde bylo toto téma ovlivňované politicky - komunisté měli na mnoho věcí velmi vyhraněný názor, ovšem Česko ani zdaleka není celý svět. Jinde se o to odborníci zajímají už mnoho desetiletí, a jejich vývody, teorie a poznatky jsou pro okruh specialistů běžně dostupné. ;o)
    Problém je spíše v tom, že širší veřejnost se orientuje spíše na základě popularizačních příruček toho typu, který doporučuješ.
    Ale zkus se na druhé straně zeptat třeba Snopa, co si myslí o popularizačních příručkách určených laické veřejnosti - odhaduji, že jednu, dvě ti pochválí, pár dalším vytkne zjednodušenost, a zbytek odsoudí stejným způsobem jako to činím já, když si přečtu některou z těch popularizačních příruček vydaných jen kvůli ekonomickým zájmům autora a nakladatele. Už jsem četl i popularizační knihu o rodinné psychologii, napsanou stylem, jakým Přemek Podlaha píše své rady zahrádkářům. ;o))))))))))))))))))))))

    Úvahy o rodinných vztazích a výchově potomků jsou stejně staré jak lidská společnost, takže tvůj dojem, že by byly nějak "moderní" je zaručeně mimo. Moderní je spíše, že o určitých problémech se začíná více a otevřeně mluvit. Přestávají být letitým společenským tabu. To je samo o sobě v pořádku a doporučeníhodno. Ovšem, jako ve všem, je nutno si zachovat určitou míru skepse, a nikoli bezhlavě přebírat kdejaký moderní trend či teorii, které se kde objeví. Sociologické teorie prověřuje především praxe, a u "moderních" teorií (obrazně řečeno "z minulého týdne"), v podstatě žádné poznatky, jak by se skutečně osvědčovala, nejsou. Jsou to fakticky jen představy autora. Takže určitá skepse je na místě. Rozumíš mi? ;o)))))))))))
    Reprezentuji názor skutečně podpořený studiem "kdysi". Ale na rozdíl od vás, je to názor vycházející ze znalostí základů vědních oborů, a ty základy se nemění tak často, jako názory veřejnosti, úhly pohledů, či různé praxí nepodložené teorie, vznikající jako houby po dešti, po nichž za pár let ani pes neštěkne. ;o))))))))))))
    Všimla sis vůbec někdy, že lidé, kteří něco skutečně vědí, jsou skoro vždy dosti skeptičtí? Je to přesně z toho důvodu. Znají totiž na rozdíl od laiků přehršle teoriií, které byly svého času vysoce společensky vyzdvihovány a oceňovány, a dnes se nad nimi odborníci leda usmějí, pokud se rovnou významně nepoklepou na čelíčko.. ;oD
    Takže shrnu-li to: tebou zmíněné vědní obory skutečně prodělaly určitý vývoj. Je to zákonité a nepopiratelné. Ale, mohu-li to alespoň z povzdálí sledovat, k nějakým zásadním zjištěním bourajícím ony základy těchto vědních oborů za ta léta nedošlo. K nejzajímavějším a nejperspektivnějším patří teorie a směry, které se snaží o predikci sociologických aspektů vývoje společnosti za pomoci výpočetní techniky. To se týká sociologie. Psychologie se během těch let nijak moc nezměnila. Je totiž závislá na objektu, jímž je člověk. A ten je psychologicky v podstatě už celá tisíciletí stejný jako jeho předkové. Jen podmínky jeho existence se mění. Posuv psychologie jako vědy tedy spočívá jen v detekci těchto změn a občasných teoriích jak je eliminovat. ;o))))

    NATASHA: přesně tak. Jogín má pravdu v tom, že mě, mé názory a představy, jenž jsou jen mou osobní extenzí sem, sociologicky stejně bezvýznamnou jako moje existence zde, která různé podřadné subjekty, neschopné se na věci dívat s nadhledem, tak štve, nejsou směrodatné pro cokoli. Ani pro tento klub, ani pro kohokoli v něm.
    Takže jakékoli úvahy typu: "jest záhodno toho Beze vyhodit, či nikoli..." jsou jen hloupě subjektivní prezentací a prosazováním subjektivních názorů vůči celému spolčenství. Demokracie naruby, zparchantěle liberární představa, že jejich zcela soukromé osobní problémy s mou osobou lze řešit veřejným plebscitem. Je to směšné. ;o))))))))))))))))

    NAVON_DU_SANDAU: přesně tak, pane. Zatím zde nic není natolik vážné, aby to zdůvodnilo nějaké sankce vůči komukoli. Nejsem osobně nijak sociálně blbej, abych nedokázal v libovolném společenství rozeznat onu hranici, kterou nesmím překročit. Tu respektuji, i když se jí občas blížím. A Tash tohle ví. ;o))))))))))))
    Fakt, že si zde určití spolčensky méně disponovaní jedinci berou určité věci mnohem více osobně, než by se slušelo, není spolčenský problém zdejší komunity. Je to problém dotyčných. ;o)))))))))))))))
    A soukromé problémy nelze řešit formou plebscitu. I tohle už asi Tash pochopila, a proto, tu anketu tak rychle smazala. ;oD
    Uvědomila si totiž co ji k té anketě vedlo. Nárazové emoce, jimž se za normálních okolností snaží moudře vyhýbat, aby se nedostala do rozporu s představou vlastní etiky. ;o))))))))
    K zamyšlení nad vlastními emocemi a preferencemi ji přiměly i výsledky ankety. Uvědomila si, že bez ohledu na mínění pár jednotlivců, kteří si přes vztah k mé osobě řeší soukromé problémy, většině ostatních nijak nepřekážím, ani jim nevadím.
    Normálně své spolubližní nerozebírám, ale tohle si vysvětlení zaslouží. Už věříte, že je docela dobré trošku rozumět aplikované psychologii?

    A všímáte si, jak hodně záleží na úhlu pohledu? Při ryze obecném úhlu pohledu lze konstatovat, že se nic neděje. Jak říká Tash, kdyby tu nebyla, vyhnilo by to časem samo bez jakýchkoli následků. Račte si z toho vzíti poučení pro příště, až začnete mít cukání někoho vyhazovat. Vždy je dobré napřed zamést před vlastními prahy. ;o)))))))))
    Aby bylo jasno, nic mi není vzdálenější, než představa, že bych ten fakt výsledků oné ankety měl považovat za nějaké vítězství. Jednak mi bylo už předem jasné, jak to dopadne, a jednak se mi to zdálo spíše směšné. jak jsem už napsal, zase mi tak na tomto klubu nezáleží, abych kvůli emociálním problémům pár neznámých lidí, jichž si nijak nepovažuji, měnil vlastní názory.

    NAVON_DU_SANDAU: pane, vy se mi opravdu líbíte... ;o)))))
    BTW: problém třeba Baspe je v tom, že nesouhlas s vlastní představou považuje apriori za popření vlastní osobnosti. Velmi časté u jedinců, kteří si nejsou jisti sami se sebou a souhlas okolní společnosti s bezvýznamnými vlastními názory považují za měřítko své společnské úspěšnosti. Což je hluboce naivní a hloupé. Společenskou úspěšnost ovlivňují jedině a výhradně naše osobní schopnosti! Náš charakter, etika a schopnosti. Jakékoli, které si zasluhují pozornost. Vyjadřovací schopnosti, znalosti, zkušenosti, přehled, ....
    A jejich nedostatek nelze nahradit žádnou názorovou koherencí s ostatními. ;o))))))))))))
    Představovat si, že lze, je dětinské. Je to myšlení klukovské party. Klasika třeba Goldingova románu "Pán much" (Lord of the Flies).

    NATASHA
    NATASHA --- ---
    BEZEJMENNY:
    Vidíš. Studoval jsi tedy před určitou dobou.
    V té době určitý druh diskuse vůbec neexistoval - v oblasti sexuálních menšin je otevřený dialog stále ještě nesamozřejmý, a nezaujatý výzkum vlivu sexuálních preferencí rodičů na chování dětí v dospělosti bude asi záležitost velmi moderní.
    Ale nemusí, já to nevím. Proto bych byla ráda za ta data, protože sama o tomhle nemám dost informací a proto jsem v počátku debaty na toto téma řekla, že je pro mě těžké se rozhodnout.

    Snažím se říci, že prezentuješč názor, podpořený studiem kdysi.
    Psychologie/sociologie od té doby mohla pokročit k novým zjištěním, s tím je třeba počítat.
    DOTY
    DOTY --- ---
    SHEEN: Ja si nemyslim, ze je to ok. Udelat anketu pozde odpoledne a nenechat ji ani do druheho dne nepovazuji za spravne.
    SHEEN
    SHEEN --- ---
    Ja myslim, ze to je v pohode. Ve skutecnosti opravdu nikdo o nic neprisel.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Ke smazané diskusi:
    Záloha opravdu neexistuje, nepokládala jsem ji za nutnou. Byl to víceméně chat, jehož se Bezejmenný neúčastnil, takže to vzniklý problém nijak neosvětlovalo.
    ad anketa: Uznávám, mohla jsem ji nechat otevřenou déle, ale zdálo se, že hlasovala včera přítomná většina, a navíc vyrovnanost odpovědí byla signálem, že není jednotný názor, natočený ani jedním směrem - což se mi ostatně zdá i jako vhodná reflexe stávajícího stavu.
    BASPE
    BASPE --- ---
    A dale si myslim, Jogine, ze prirovnavat onu anketu k procesu vedenemu komunisty proti Milade Horakove, bylo smesne. Nezlob se. Tohle jsem musela rict, prestoze si te jinak vazim.
    BASPE
    BASPE --- ---
    Jinak mne mrzi predcasne uzavrena anketa. Nerikam, ze by mel byt Bezejmennemu zakazan zapis do klubu. Myslim si vsak, ze pravo hlasovat meli mit vsichni. Tedy i ti, kteri se pripojuji az v praci behem dne.
    BASPE
    BASPE --- ---
    Ja bych o tu zalohu smazanych prispevku taky stala.
    DOTY
    DOTY --- ---
    NATASHA: Odpovedi na nase vcerejsi dotazy se asi nedockame, ze? Koukam, ze uz tady nejsou ani nase prispevky. :(
    BILYHAVRAN
    BILYHAVRAN --- ---
    ještě se debatí o rodině??? ... sem dnes narazil na stránkách www.czso.cz na "Populační vývoj v České republice v roce 2004 & aktuální údaje za rok 2005" (Třetí odkaz rubrice Aktuální informace) .... je mi z toho smutno ....
    PLAVEVA
    PLAVEVA --- ---
    KRULDA --- --- 15.26:12 19.7.2005 mno poste naprosto animalni pocit. neni to moje, buhvi co to provede. nejsou v tom rysy a geny me a toho druhyho co miluju, je to cizi. kdovi co to bylo za lidi co to meli.
    nic racinalniho. sama jsme z toho(ze sebe) v tomto pripade lehce zklamana:-)


    btw zaloha tech sedesati pripevku co se smazaly asi neni, ze?
    BEZEJMENNY
    BEZEJMENNY --- ---
    NATASHA: nic by jim to neřeklo. Většinu z těch jmen znají v podstatě jen studenti a odborníci. I ti se je nakonec pamatují jen z nutnosti. Každá teorie je šedivá, jen strom života se zelená. [Niels Bohr] ;o)

    Netvrdím o sobě, že bych byl odborníkem. Jen se snažím udržet si určitý přehled. Prostě jsem to před cca čtvrtstoletím studoval. Navíc s jinou specializací. Je mi jasný, že tím nikoho neohromím. Je to jen pro mě. Jako ryze obecný přehled o věcech, o nichž má většina obecné populace jen tak matnou představu, že to vypadá skoro jako ignorance. Ale ten přehled současně ovlivňuje a formuje i mé názory.
    Nemám moc přehled ani o tom, co jsi v tom ohledu kdysi studovala ty. Čtvrtstoletí je 25 let. O moderní psychologii a sociologii v soudobých extenzích už vůbec. Nemám na to čas. Živím se jinými věcmi a vážné studium poslední dobou už omezuji jen na ně. Víc bych časově nezvládl. O soudobých teoriích ti tedy moc nepovím, a o kvalitách soudobých publikací rovněž. Dostávám se k nim jen náhodně, nikoli cíleně. Ani bavit se o tom s odborníky už nemohu. Zkoušel jsem to, ale byl problém najít společné body, mimo základy. Těch 25 let. Hodně se změnilo. Ne ani tak z hlediska teorií, jako názorů na věci, rozumíš mi? ;o)
    Co vím, mi s přehledem stačí na libovolnou diskuzi s laiky, na víc ne. Nevadí mi to, neživím se tím. ;o)
    Problém s tako specializovanými informacemi je obecný, Tash. Jako informatik vím, že když člověk shání nějakou konkrétní informaci v určité množině obecných dat, je důležitá statistická četnost výskytu, zadávající čistě statistickou pravděpodobnost nalezení. Zadáš-li třeba řetězec "Matějíček" do Googla, dostaneš cca 14 a půl tisíce odkazů, z nichž adekvátních je jen asi 40. Proto jsem psal, že jména ti nic neřeknou. ;o))))))
    A navíc, jsem silně skeptický, pokud se týče citací z příruček a děl odborníků.
    Vezměme třeba tu kulturně nejznámější knihu - Bibli. Víš stejně jako já, že v ní lze nalézt citace potvrzující cokoli, co se ti jen zamane. Stačí si vybrat. U jakékoli odborné příručky nemá laik bez přehledu žádné měřítko pro to, aby z ní mohl citovat. Takže jsme vlastně vždy závislí na tom, co nám o dané publikaci řekne někdo, kdo má přehled.
    A zde začnou okamžite rozhodovat úplně jiné věci - zda tomu, kdo nám něco tvrdí věříme, nebo nikoli, .... Stane se z toho zase jen otázka víry, stejně jako při hodnocení citací z bible svaté. ;o))))))))))
    A protože víru si vybíráme sami, tak .... ;o))
    Tash, tvoje představa je nefunkční. ;oD
    V rámci tohoto klubu NELZE žádnou citací odborných příruček NIC dokázat. Nikdo zde mi totiž nemusí uvěřit, ani kdybych každou větu, kterou sem napíšu, doplnil zkopírovanou odbornou statí, potvrzující mé závěry. ;o)
    Je to opravdu tak. Když se o víru v různé teorie hádají i kovaní odborníci na seminářích, co chceš prosímtě od laiků?
    Aby zaujali stanovisko k něčemu na základě nějakého textu, který by je normálně ani nenapadlo číst? Chceš cizí odborné znalosti podrobovat plebscitu, abys zjistila, zda jsou košer? ;o))))))))))))))))
    KRULDA
    KRULDA --- ---
    Takze trochu jsem prosmejdil internet:
    ::: Dve zeny z nichz jedna prodelala oplodneni po domacku: http://www.partnerstvi.cz/rp-dokumenty/mamy_lesbicky.phtml
    zitra se poohlednu po necem dalsim.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    BEZEJMENNY:
    Do pošty by to byla škoda. Ta jména by mohla zajímat i ostatní.
    Mýlíš se v mých motivech, o nějaké pomíjivé pocity výhry nejde - snažím se držet nějaké věcné linie i u takto emotivních diskusí.
    Moje vzdělání v psychologii je samozřejmě zlomkové.
    Znám pár jmen - která by mohla v debatě pomoci. A neznám jich moc a hlavně ne ta nová - zajímalo by mě, o čí vědeckou práci se opíráš, protože - upřímně - na některá specifická témata ohledně rodiny se v našich podmínkách asi příliš nedošlo. A jestli došlo, pak by mě to právě zajímalo.
    První mě napadl Zdeněk Matějček. Četla jsem výbornou knihu Co, kdy a jak ve výchově dětí. Z ní a z Koukolíkovy/Drtilové Vzpoury deprivantů (a ještě z něčeho, ale už nevím z čeho) jsem psala zápočtovou práci...ale to mi přijde tématu dost vzdálené.
    Nebo Václav Břicháček. Výborné studie o adolescenci a vlivu vzorů. Ale nic, co by se mi hodilo uvést zde a teď...
    Takže znovu: Nevím a ráda se dozvím.

    Obecně: Uvádějme zdroje, známe-li je. Není nutné opisovat celé kapitoly, stačí nastínit, odkud pochází informace - zaujatí si je dohledají.

    BEZEJMENNY
    BEZEJMENNY --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: na sebevraždu nemám žádný vyhraněný názor. Obecně je to vždy otázka dynamického výběru. Pojem svoboda osobnosti nám poskytuje i tuto možnost, jako velmi okrajové řešení.
    Soukromě bych ale hodnotil sebevraždu spíš jako pokus o útěk z něčeho, co člověk nezvládá. ;o)))


    NATASHA: jména ti pošlu do pošty. Uvidíš sama, že ti nebudou k ničemu. Pravděpodobně, při vší úctě ke tvému vzdělání, je vůbec nebudeš znát - generační rozdíl.
    Maximálně můžeš zkusit univerzitní knihovnu. ;o)))
    Ale pochybuji, že ti to bude stát za to... jsem realista. Mě by to za to nestálo. Co si tím dokážeš? Záleží ti tak moc na tom, kdo má pravdu? Copak to není jedno? Co se tím změní když se na vlastní oči přesvědčíš, že kdosi bezvýznamný, kdo ti kafrá na auditu náhodou ví, o čem mluví? Poskytne ti to nějaké zadostiučinění? Změní to tvůj názor na třeba buzeranty? Tak oč jde? Tash, nenechávej se unášt emocemi a uvažuj logicky! ;o)))))))))

    Ad anketa: zjišťovat statut občanské oblíbenosti touto formou se mi zdá skutečně velmi osobní, Natasho. Podotýkám suše, že kdyby mi záleželo na nějaké formě všeobecné oblíbenosti dokázal bych si ji zde získat také. Ale záleží mi na jiných věcech. Zcela vážně. Vůbec netoužím po tom, abych byl oblíben za každou cenu, notabene už vůbec ne tak, že bych musel korigovat své názory podle požadavků kdekoho, kdo sem do klubu, třeba i náhodně vstoupí, a má pocit, že se mu obsah toho, co zde píšu, nelíbí. Necítím se zodpovědný za myšlení ani chápání jiných.

    SHEEN: také sociologicky žádný takový problém neexistuje. Problém je jen v tom, že stát se nám plete z důvodů ochrany obecných sociálních zájmů do soukromí. ;o)

    JOGIN: to není tak jednoduché. Já lidi neseru, je to jejich problém, pokud se v mé společnosti cítí poněkud méněcenní, nikoli můj. Jsem takový, jaký jsem. Lze se mnou báječně vycházet, ale pak musíte přijmout jako nevyhnutelnost onen fakt, že každého z vás beru tak, jak se, mi jeví, nikoli tak, jak by on sám chtěl, abychom ho viděli. A netajím se tím. Citlivým povahám s nejistým sebevědomím daným soudobou liberární výchovou to připadá jak svatokrádež. Někdo jim bourá základy jejich převzácné osobnosti... odmítá uznat bez požadovaných důkazů (přesně jako teď Tash) cizí přepečlivě budované veřejné image dotyčného. jako by na to byl nějaký nárok... Na to nikdy žádný nárok nebyl a nebude. ;o))))))
    V praktickém životě je to vždy "Hic Rhodos, hic salta." Nezáleží na ničem jiném, než na tom, čeho jsme v dané situaci schopni. Nic jiného. ;oD

    NATASHA: ano, to vím, a je to i důvod, proč tu vlastně ještě jsem. V podstatě kvůli tomu, že si tě vážím pro tvou specifickou etiku a tvůj vyvinutý cit pro sociální spravedlnost, který ti nedovolí jednat neeticky. ;o)
    Nehledě už na podružné důvody - přitahuji do tvého klubu lidi. Spousta lidí si s tajeným potěšením počte ta extempore, v nichž argumentačně decimuji své oponenty gladiátorským stylem římské arény. Nepřiznají to veřejně, ale mají z toho podobné potěšení jako moje maličkost. ;o))))))))
    Ono to "Panem et circenses" dodnes neztratilo svůj půvab, Tash. ;o))))))))))))
    Vůbec nejde o nějakou tu Kruldovu představu o "humanismu". Prostě lidi bavím, zatímco on je nudí. A já si toho, na rozdíl od něj, jsem plně vědom. ;o))))
    Jeho "názory" ani nadávky nikdo zde nebere v úvahu, natož aby je bral vážně. Je tu jen do počtu. Zato mých názorů si zde lidé všímají a zaujímají k nim stanoviska. ;o))))))))))
    A to se z hlediska diskuzáku cení, a ty si toho jseš plně vědoma.... ;o)
    A to bez ohledu na to, zda tě štvu, nebo se mnou souhlasíš. ;o)
    Pokud odtud odejdu já, Snop, Jogín, plus pár dalších, co se tu sporadicky objeví, zbude ti tu jen podřadný chat, který tě časem omrzí. To víš také. Klub dělají lidé, stejně jako divadlo dělají herci, ne kulisy. ;o))))))

    JOGIN: je to směšné, Jogíne. ;o))

    NATASHA: záznamy existují. Církevní matriky se vedou už od dob Marie Terezie. ;o)
    KRULDA
    KRULDA --- ---
    PLAVEVA: dokazes to nejak obsirneji vysvetlit? pripada mi to od tebe ponekud nedostatecne...
    BASPE: taky me to zajima, ale jak jsem napsal, nestiham se tim ted zaobirat, kdyby ses do toho chtela pustit, byl bych rad
    PLAVEVA
    PLAVEVA --- ---
    DOTY: no dyt rikam, je mi to tak nejak animalne proti srsti.
    BASPE
    BASPE --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Mne by duvody tveho postoje taky zajimaly. Mozna, kdybys je uvedl, byl by tvuj prispevek mnohem strucnejsi, nez kdyz jsi musel dlouhosahle vysvetlovat, proc ony duvody sdelit nechces.

    Jinak by mne taky zajimaly ony nazory psychologu, kteri se v otazce vychovy ditete homosexualnimi pary tak vzacne shoduji. Vice by mne ale zajimaly fakta... tedy ona realita, ktera jim dava zapravdu. Kde to ten Bezejmenny vzal?
    DOTY
    DOTY --- ---
    PLAVEVA: Proc si nedokazes predstavit, ze bys adoptovala dite? A proc by sis nevzala psa z utulku? :)
    PLAVEVA
    PLAVEVA --- ---
    no ja bych to, co rika NAVON celkem chapala na takovy animalni, emocnejsi urovni, takovy to jako"hlas krve" atp...ale nikoli racionalne zpracovane.
    sama tedy tomu animalnu asi take podleham, nedokazala bych si predstavit adoptovat dite (stejne jako vzit psa z utulku, pejskar vi, nepejskari srovanani prominou). a kdo to dokaze, toho obdivuju. ackoli ho nechapu:-)
    vzhledem ke tem detem doufam, ze nas je spis mene s takovymi pocity.
    a nemyslim si proste , ze by nahradni rodina byla menecenna ani ze rodina se stejnopohlavnim parem by byla menecenna. ani ze rodina s ruznopohlavnim parem by byla mencenna.
    hlavne fungujici.
    rodina.
    PLAVEVA
    PLAVEVA --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: men by to celkem zajimalo ale samo tvoje vec:-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam