• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KATUSARomipen * cesta k romské duši *
    S_TEJK
    S_TEJK --- ---
    dnešní Právo

    ● Rozhovor s historičkou Adélou Gjuričovou, která se specializuje na porevoluční transformaci a se Salonem mluvila o tom, proč nemáme v parlamentu Romy, že česká antipolitická tradice sahá až do 19. století a jak se proměnila psychoterapie přes sametovou revoluci i koronu

    Vychází nový Salon: S historičkou Gjuričovou o české zálibě být utlačovanou menšinou - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/...-s-historickou-gjuricovou-o-ceske-zalibe-byt-utlacovanou-mensinou-40353499
    S_TEJK
    S_TEJK --- ---
    FRUITS: z hlavy mě teď nic nenapadá, tady je spíš takový pelmel

    možná napsat sem https://www.rommuz.cz/kontakt/
    FRUITS
    FRUITS --- ---
    Heleďte nemáte nějaké zajímave materiály či zdroje k romskému (výtvarnému ale i obecně) umění ? Vím, že se začalo hodně zpracovávat v ČR až v 90. letech, je o tom pár publikací, a dnes je vidět hodně třeba Lada Gažiová. Budu rád za jakékoli tipy..
    S_TEJK
    S_TEJK --- ---
    Jiří Letov, šéf hospodářské správy protektorátních lágrů, který by si zasloužil státní vyznamenání – A2larm
    https://a2larm.cz/...podarske-spravy-protektoratnich-lagru-ktery-by-si-zaslouzil-statni-vyznamenani/
    FRUITS
    FRUITS --- ---
    https://eriac.org

    RomaMoMA is a transnational, collaborative and discursive art project of the European Roma Institute of Arts and Culture (ERIAC) and OFF-Biennale Budapest. It is a platform to envision and discuss the possible forms of a Roma museum of modern and contemporary art that will expand in time and space through a series of exhibitions, discussions, and art projects.
    FRUITS
    FRUITS --- ---
    Roma Voices in History – A Sourcebook | Brill
    https://brill.com/view/title/58332

    Volume Editors: Elena Marushiakova and Vesselin Popov
    This ground-breaking book is an impressively extensive collection of primary historical sources in various languages that reflect the history of the Roma (formerly referred to as ‘Gypsies’ in local languages).
    The selection of the included materials reflects the authentic voice of the Roma themselves, and presents their visions and the specific goals pursued by the Roma civic emancipation movement. The source materials are published in original and translated in English, and are accompanied by explanatory notes and summarising comments discussing the specific historical realities and their interrelation to the Romani emancipatory movement in Central and Eastern Europe, thus presenting a comprehensive picture of the historical processes.
    SCHIFFI
    SCHIFFI --- ---
    Na svém blogu mimo jiné napsal, že „na vytvořeném bohatství v USA měla v minulosti značný podíl práce černošských otroků, pak totéž se o evropských Romech v žádném případě říci nedá“. Pisatelé v listu odkazují i na další vyjádření o zaměstnávání či vzdělávání Romů.


    Ombundsman Křeček se opřel do Romů. Organizace píší Babišovi a poslancům, aby se od výroků distancovali | Domov | Lidovky.cz
    https://www.lidovky.cz/...sovi-a-poslancum-aby-se-od-vyroku-distancoval.A210216_134008_ln_domov_lkra
    S_TEJK
    S_TEJK --- ---
    Cikáni jsou tu...!

    Rozbili své ležení v jámě „u lesíčka“, kam přitáhla hubená herka jejich obytný vůz,
    doprovázený dvěma muži a dvěma ženami i celým houfem dětí. Děti umazané, sotva v košili
    oblečené, snědé, kudrnatých vlasů, jiskrných očí, celkem hezké typy, bosé, děvčata nejvýše
    jednou kytlicí přioděná. A jejich matky a otcové? Staré cikánky, stejně snědé, orientální typy,
    s černýma výraznýma očima, s orlími nosy a běloskvoucími zuby, vlasy do copů spletené,
    hladce přičesané a jak uhel černé. Na hrdle měly obyčejně bílé nebo červené korále, v uších
    náušnice, ba někdy i náramky na rukách v zápěstí. Oděny byly tmavou jupkou a černou sukní,
    přes kterou měly pestrou zástěru. V létě chodily většinou prostovlasé a bosé, jinak měly hlavu
    přikrytou pestrým šátkem. A muži? Snědí, středních postav, hubení, s nakroucenými knírky a
    pichlavýma, těkavýma očima, s barevnou kamizolou a vestou s lesklými kovovými knoflíky a
    s přiléhavými kalhotami ve vysokých botách zastrčenými. Nebo snad znáte cikány jiného typu
    a ústroje? Možná.
    Jakmile se utábořili, ihned si udělali venku oheň a cosi v kotli vařili. Kolem vozu
    rozvěsili svoje peřiny, pleny a bůhví co ještě. Kůň se zatím popásal kolem. Cikáňata si hrála
    okolo ohniště a ti starší šli do obce si něco vyprosit. Cikánkám připadl hlavní úkol: Sehnat
    něco v obci k jídlu – k práci se ovšem nenabízely. Psi byli odjakživa velkými nepřáteli cikánů
    a proto záhy pobouřili celou ves svým štěkotem. Nouzovské hospodyňky a hospodáři, jakmile
    z okna zahlédli cikány, nabádali všechny k opatrnosti a raději hned zavírali vrátka a dveře od
    síně. A když cikánka zaklepala na dvířka vrátek nebo síně, šla jí hospodyně raději sama
    otevřít, aby dávala pozor, co cikánka dělá a zdali jsou ještě slepice a husy všechny. Cikánka
    spustila velmi pokorně a skromně: „Paňmaminko, dejte kousek chleba, nebo dětem mléka a
    máte-li nějaký odložený kus šatstva nebo boty, prosím vás, darujte něco pro mé ubohé
    dětičky..atd“. Panímámy byly již připraveny na tuto litanii proseb a mámení a napořád mu
    nepodléhaly. Přesto však, aby se neodbytné cikánky zbavily, podaly jí kus chleba, vdolku, či
    čeho jiného. Ještě spíše dostaly dárek, když nesly na zádech v uzlu uvázané děcko, nebo je
    vedly za ruku a budily tak soucit hospodyň. Velmi často nabízely cikánky hádání z ruky nebo
    vyložení karet. Málo která hospodyně odolala, aby si nenechala vyložit karty či hádat z ruky
    svůj osud. Když jí hádání dobře dopadlo, to byla panímáma hned štědřejší a také nějaký peníz
    vtiskla cikánce do ruky. Když cikánka viděla, že je panímáma útlocitná a štědrá, to chtěla
    hned to, hned ono. Když cikánka odcházela, to ji panímáma raději doprovázela až k vrátkům,
    aby něco pod zástěrou neodnesla – však věděla, jak jsou cikánky nenechavé. Muži - cikáni
    také obcházeli ves a představovali se jako kotláři, kteří chodí spravovat kotle. To byla spíše
    jen výmluva, ve skutečnosti jim šlo o to, aby poznali své okolí. Leckterá slepice doplatila na
    přítomnost cikánů a dověděli-li se cikáni, že ve vsi zdechlo v posledních dnech prasátko či
    koza, bylo jisté, že druhý den byly na mrchovišti vyhrabaný a cikány zužitkovány.
    Ted den, kdy přijeli cikáni do vsi se v noci dobře zamykalo a hlídalo. Starosta obce
    velmi nerad povoloval cikánům v obci pobyt. Když se cikáni nechtěli hýbat a včas odjet, tu je
    prostě ze vsi vykázal, někdy i za pomoci četnické asistence. Cikáni byli tedy živi jako to
    ptactvo nebeské – neseli, ale sklízeli. Byli pravou metlou venkova a proto ani u nás nebyli
    rádi viděni.


    https://www.senomaty.cz/...1.pdf&original=IV.NOUZOV%20-%20naform%C3%A1tovan%C3%BD%20s%20podpisem.pdf
    S_TEJK
    S_TEJK --- ---
    MTO
    MTO --- ---
    kdyby si nekdo chtel vzpomenout na veru gondolanovou

    R.I.P

    GONDOLAN VERA - Klenoty romske hudby (CZ 2004)[MP3.CBR.320].rar | Ulož.to
    https://uloz.to/file/V3Qz7KnaFFFV/gondolan-vera-klenoty-romske-hudby-cz-2004-mp3-cbr-320-rar
    S_TEJK
    S_TEJK --- ---
    Bývalá poslankyně Mihaličková: Mladí Romové jsou ambicióznější než rodiče - Pražský deník
    https://prazsky.denik.cz/...ika-mihalickova-mladi-romove-jsou-ambicioznejsi-nez-rodice-20190408.html
    SCHIFFI
    SCHIFFI --- ---
    Křeček minulou středu na webu svého úřadu uvedl, že dokument je „nerealizovatelný a sestavený bez znalosti věci“. Ve svých připomínkách kritizuje neziskové organizace a vládní agenturu pro sociální začleňování, kterou považuje za zcela nefunkční. Podle veřejného ochránce práv mají někteří Romové problémy s bydlením ne kvůli diskriminaci, ale kvůli tomu, že „devastují bytový fond a přeměňují část obcí ve vyloučené lokality“. Křečkovi ve strategii chybí zapojení Romů do řešení. Diskriminační jednání vůči nim nepopírá, podle něj ale k jeho odstranění nepomůže „potěmkinovská vesnice Strategie“. Je také proti tomu, aby se jeho úřad podílel na zprávě pro vládu o dřívějších protiprávních sterilizacích.

    Zdroj: https://www.lidovky.cz/...mbudsmana-krecka-cilene-pry-podkopava-dustoj.A210118_191953_ln_domov_lihem
    S_TEJK
    S_TEJK --- ---
    Policajtov, ktorí pokutovali Rómov na ceste po drevo, ministerstvo nepreverí - SME
    https://domov.sme.sk/c/22574472/policia-dokazy-proti-romom-z-moldavy-nezverejni.html
    SCHIFFI
    SCHIFFI --- ---
    Nouzový stav nic neznamená. Romské rodiny ve Varnsdorfu přišly před Vánoci o bydlení – A2larm
    https://a2larm.cz/...vy-stav-nic-neznamena-romske-rodiny-ve-varnsdorfu-prisly-pred-vanoci-o-bydleni/
    S_TEJK
    S_TEJK --- ---
    Nebyli jen oběťmi. Romové, zapomenutí hrdinové protinacistického odboje - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/...nacisticky-odboj.A150518_122519_xman-styl_fro?c=A150518_122519_xman-styl_fro
    S_TEJK
    S_TEJK --- ---
    RÓMSKA ENCYKLOPÉDIA
    Romano kher – Rómsky dom o.z.
    Úvod - Rómska Encyklopédia
    http://amariluma.romanokher.sk/
    S_TEJK
    S_TEJK --- ---
    MARTA_KLOFACOVA: neuspěl :(
    MARTA_KLOFACOVA
    MARTA_KLOFACOVA --- ---
    FRUITS: Vím, že S_TEJK to řešil, ale netuším, jestli nějak uspěl ...
    FRUITS
    FRUITS --- ---
    Zdravím nemáte náhodou nněkdo staženého toho serinka z vltavy? :)
    S_TEJK
    S_TEJK --- ---
    Je pozice romské komunity naším ekvivalentem kulturně nadřazeného vztahu ke koloniím?
    Umělecké artefakty se vracejí do bývalých kolonií. „Je to složitý proces,“ říká historička | Radio Wave
    https://wave.rozhlas.cz/...e-artefakty-se-vraceji-do-byvalych-kolonii-je-slozity-proces-rika-8379758
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam