MEDVED007: Možná odpovídám už trochu OT, ale mám potřebu se k téhle debatě, co se už mnohokrát opakovala, z pozice učitele 1. stupně.
Když děláme zápis, jsou tam různé úkoly. Některé spadají do toho, co by mělo dítě v té době umět, některé naopak ukazují, nakolik se orientuje ve věcech, co spadají do 1. třídy. Zjišťujeme to ne proto, abychom se ošklivě tvářili na dítě, co půl roku před nástupem do školy nepozná ani jedno písmenko, ale proto, že pro mě jako učitelku je dost zásadní informace, že pět z dětí, co ke mně do třídy nastoupí, umí perfektně číst už teď, nebo naopak. Pro ředitele je to důležité proto, aby děti rozdělil do tříd (u nás vyrovnaných co do schopností, zastoupení pohlaví, cizinců atp.).
Samozřejmě jiná věc je ta, že učím (učila jsem - teď jsem na RD) na Praze 6, kde je šílený nával a nebýval čas pohovořit s rodičem. Pokud jsme ale něco s rodiči řešili, byla to logopedie nebo držení tužky, případně u cizinců nějaký plán, jak víc rozvinout slovní zásobu do začátku školy.
Jinak řečeno, u zápisu u písmenek jsem to dělala zhruba takhle:
Pozná dítě dvě stejná písmenka? (nejdůležitější - jde o zrakové rozlišování, ne o znalost - jestli ne a není to způsobené nervozitou nebo tak něčím, je to třeba řešit)
Zná jména nějakých písmenek? (Jestli jo, fajn pro něj)
Umí z nich složit vlastní jméno?
Umí přečíst jednoduché slovo, které složím já?
Čte?
To, že v důsledku dávám některým dětem přečíst nebo seskládat z písmen slovo, neznamená proboha, že je to do 1. třídy vyžadováno. Doufám, že je to takhle trochu jasnější...