• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SMAGUEmateřské školy
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    SARGO: Ještě je moc brzy na nějaké soudy o inteligenci a srovnávat se starším nemá cenu, oni ti mladší bývají zastíněnější a upozaděnější a rozvíjejí se později, zvlášť když je starší silná osobnost.
    RYBKA
    RYBKA --- ---
    Kamarádka uměla ve třech letech kosti v těle pojmenovat latinsky ;-) (Maminka se učila na zkoušku z anatomie. Když se ale pak v dospělosti sama učila na stejnou zkoušku, nepamatovala si z dětství ani slovo a musela to nadrtit jako ostatní.)
    SARGO
    SARGO --- ---
    ANNAWA: Jen už bych pomalu ráda něco objevila :-D
    Pravda, ledacos napovídá, že se neučí mluvit ve slovech ani větách, ale kvalitně mířených hláškách. ;-) Vidím jeho budoucnost v roli policejního vyjednavače, protože odvzteká kohokoli jedinou větou. Jestli to ale bude jediný člen naší rodiny s nějakou solidnější sociální inteligencí, tak bude fakt chudák. :-D
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    SARGO: navíc, ona chytrost, běžně posuzovaná, je stejně jen jednou za složek inteligence - moje druhé dítě taky vypadalo méně chytré než jeho starší bratr, ale spíš by se dalo říci, že je jiný, empatičtější, také k tomu, pravda, patří, že má hlavu více v oblacích a ta matematika mu vážně nejde, ale zase je nadaný v jiných věcech.

    SARGO
    SARGO --- ---
    Jen nevím, nakolik je společensky přijatelné dítě, které vidí kočku a hlasitě a radostně hlásí: "Hele mami, myška." Že je to od něj schválnost, protože se těší, až začnu dělat: "Cože! Tohle že je myška?" už okolí nedocení. Nemluvě o tom, že paní doktorka mě pomalu začíná stíhat soucitnými pohledy, protože u ní se mrňous stydí neuvěřitelně důsledně a předvádí Forrest Gumpa s bravurou hodnou Oskara, a jen mé nezdolné trvání na tom, že je v normě, ji drží zpět. Což i u mně je napůl zbožné přání, protože nemám jaksi srovnání. Je pravda, že mladší nebude asi tak chytrý jako starší, ale zato je použitelný pro běžné činnosti, a to je taková úleva! :-))
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    NIENNA: jj, mně se velmi ulevilo, když K. projevil zájem o značky aut - o jiné vzájemně jednoznačné zobrazení, než jsou čísla a písmena... dítě, které z golfek hlásí "mažda" a "citoje", je přece jen společensky přijatelnější, než když předtím z těch golfek předčítal SPZky...
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    MARKYSHA: Aha, vidíš! Ale jinak, on to cisla nadchl sám, jen je chtěl cist a uměl je hodně brzy, i písmena, pak ho to zase trochu pustilo. Jako ambicemi postizena matka vypadám, když v metru jakoby čte název stanice, což neumí, jen vi, kde jsme.
    NIENNA
    NIENNA --- ---
    MARKYSHA: Přesně... Když jeví zájem, tak to tajit nebudu...

    Vážně si myslím, že to tu myslíme všechny více-méně obdobně... Ovšem, ne že by se v přírodě nevyskytovaly vámi zmíněné lahůdky (tj. přehnaně ambiciozní matinky a přehnaně ignorující matinky... ).

    ANNAWA: Já vidím dobře - jinak by to bylo to samé... :-)
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    ANNAWA: aby tě z legrace nevypekl :-D
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    NIENNA: já špatně vidím na dálku a nechávám si od B číst, jaka jede tramvaj :-)
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    NIENNA: tak jasně, když o to Lenka stála, proč jí odbýt, že jo :-) To je zase něco jiného, ač pro ty, co tě neznají, můžeš vypadat jako ambiciozní cvoklá matka :-) Tondu třeba auta vůbec nezajímají, za to musí mít nastudovanou terminologii všech stavebních strojů :-)
    NIENNA
    NIENNA --- ---
    MARKYSHA: Myslím, že jste myšlenkově v souladu, jen se rozcházíte terminologicky...

    Lenka v 18 měsících propadla vášni k číslům (resp. ona už dřív se zajímala o ty čárky, co jsou VŠUDE a leckterou ceduli objímala s vášní přímo ukázkovou, ale to jsme jí četli jako text a tak OK, pak ale zjistila, že ve výtahu se mění čísla a chtěla je číst a neřekneš NE), tak jsme pak po ulici chodily a četly na procházkách SPZ. Tam odhalila samostatná písmena. Za chvíli uměla obé... A ano, každý, kdo šel kolem na mě koukal jak na magora -dítě sotva mluví, ale hlavně, že umí číst, že...
    Minulý týden na plavání jsem se Lenky ptala, co máme za číslo skříňky (konfiskuje klíče i kartičku hned u stolku) - tak přečetla, že 5 a 0. Slyšela to lektorka a ptala se, jestli mi to jako přijde normální... Tak jsem jí vysvětlila, že mometnálně už mě to tak netrápí, neboť se domluví, odříká říkanky a celá leporela, zazpívá a zatančí, tak se to čtení znaků ztratí v tlačenici... :-)

    Jak tu kdosi psal - těžko si nevšimnout, že si máma s tátou(který tu není) píšou pomocí tabletu a mobilu a používají se u toho písmena...
    Taky "chce psát tátovi". Někdy napodobuje mě - tj. píše co nejvíc prsty... někdy chce psát text, tak hlásí co a já jí to hláskuju...a ona ťuká do klávesnice... :-)
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    MEDVED007: tak logopedii považuju za nutnou stejně jako bych považovala za nutné cvičit s miminkem Vojtovu metodu. Toník má obrovskou slovní zásobu, myslí mu to, má skvělou fantazii, jenže má tu vadu řeči tak velkou, že mu málokdo rozumí, považují ho za hloupého. Zatím to nevnímá, ale je jen otázkou času, kdy to vnímat začne a bude ho to trápit. Takže se snažím, aby se to zlepšilo dřív, než ta doba nastane. Taky nad ním visí ta operace mandlí, pokud se to do tří měsíců nezlepší, ona to sice není žádná hrozná operace, ale už je to zásah a stres, navíc on je na školkové dítě nadprůměrně zdravý a mám strach, když mu do toho hrábnou, že se to třeba nepříznivě změní.
    Ad lenost a pohodlnost, tak v tom si třeba nerozumíme, já si o sobě třeba taky, třeba neskromně, myslím, že mám navíc, než co dělám, mám potenciál mít lepší zaměstnání, lepší platové ohodnocení, ale nechci, ne z lenosti, ne z pohodlnosti, ale protože chci mít prostě volný čas, dřív na svoje koníčky, přátele, teď ještě na rodinu, kdyby můj život tvořila jen jedna složka a to pracovní, tak by mě to nebavilo a ono se bohužel za všechno platí i za vyšší plat a lepší kariéru. Nebo naopak např. akademické uznání, i to stojí čas a spoustu práce. Moje priorita prostě stojí někde jinde.
    KATIA: "nechat ho být" je ve smyslu, nechat ho udat směr a tím směrem s ním jít a rozvíjet ho v tom, co ho baví. Kdybych ho třeba nutila do písmenek, malování - tak bych mu ten směr určila já. Takže já to myslím tak, že když nějaký dítě nebaví ty písmena a čísla, ale baví ho a hraje si s něčím jiným, zajímá se o něco jiného, tak ho rozvíjet tím směrem.
    SARGO: já v tom rozdíl cítím.
    KATIA
    KATIA --- ---
    MARKYSHA: ale jak vidíš, ty se mu hodně věnuješ, takže to tak nějak popírá to tvoje "nechat ho být", nenecháváš ho být, jenom ho rozvíjíš třeba jinak, ale pracujes s tím dost cíleně.
    SARGO
    SARGO --- ---
    MARKYSHA: A v čem přesně si teda odporujete s Medved007? :-D
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    KATIA: já se vždycky snažím to dělat tak nějak přirozeně, třeba je pravda, že hodně věcí probereme cestou ze školky, na procházcese psy a že si dost pamatuje, co mu řeknu. Taky má rád takové ty pracovní sešity s kvízy, hlavně teda nalepovací, že máš nějaký úkol a ty někam správně nalepíš nálepku. Ale písmena ho zatím moc netankují, spíš ta čísla a počítání. Dřív rád kreslil a vybarvoval, teď ho to nebaví, tak ho do toho nenutím a když nám řekla logopedička, že máme kreslit sluníčka a klubíčka, aby si uvolnil zápěsti a on k tomu měl vysloveně odpor, tak jsem ho nenutila. Až teď, když ho baví sbírat šnečí ulity a doma barvit a lakovat, tak jsem mu navrhla, že zkusíme takovou ulitu spolu nakreslit a ejhle už to šlo. Je to i o povaze každého dítěte, náš Tonda se zatvrdí, když ho člověk do čehokoli nutí a osvědčuje se mi ho nechávat k věcem dojít samotného jen s mírným usměrněním i za cenu nějakoho toho neúspěchu či zklamání, přijde mi takové "učení" prospěšnější než kdybych do něj pod tlakem drtila celou abecedu. A koneckonců..když bude pomalejší?...no a co, tak spolu najdeme školu, zaměstnání, kde se uplatní a bude spokojený.
    ADD
    ADD --- ---
    MARKYSHA: Tak nějak - když někomu něco jde, tak to samozřejmě dělá rád. Někdo má to štěstí, že od začátku dobře vyslovuje, má dobrou jemnou motoriku, baví to psát, číst, plnit úkoly z knížek. Někomu takové věci samy od sebe nejdou, tedy ho to nebaví. Možná mu to časem půjde líp, ale "věnovat se" takovému dítěti tak, aby obstálo ve srovnání s dítětem na tyto věci nadaným, to znamená ho v potu a slzách denně hodinu držet u psacího stolu. A to pětiletému dítěti dělat nechci - přijde mi, že pak k tomu už nikdy nemůže najít kladný vztah.
    KATIA
    KATIA --- ---
    MARKYSHA: však to píšu - zvážit, co je zbytečně dopředu atp. ale i tak můžu řešit, čím ho motivovat, jak mu třeba něco přiblížit a samozřejmě se mu věnuju v celé škále věcí, nejen "příprava do školy", která tady byla zmíněná. na druhou stranu, jestli už to dítě do té školy brzo půjde, tak je dobrý postupně ho na to připravovat, ať to zas není takový šok, že jo... nemusím v něm hned vidět budoucího ředitele, ale se slušným vzděláním bývá život poněkud víc v pohodě a je to i životní spokojenosti, co si budeme povídat.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    MEDVED007: pokud bych svoje dítě nutila do něčeho, co dělat nechce, nebaví ho to, např. cpát mu do hlavy písmena a učit ho počítat - tak to podle mého názoru dril je. Stačí věci, které opravdu musí a jsou nezbytné typu čistit zuby, brát léky, cvičit logopedii - i když i tu logopedii mu dávám vybrat s tím, že to má jednak odměňovaný a jednak ho samotného hrozně rozčiluje, když mu druzí nerozumí a stačí mu to jenom připomenout.
    No jo, ty máš pořád pocit štěstí a úspěchu spojený s nějaký výkonem, to je pak těžký se vzájemně pochopit. Možná, že tvoje holky jsou po tobě, možná následují tvého příkladu, možná je od malička driluješ a máš pocit, že ne, s vámi nebydlím a je mi po tom houbec. Ale já mám prostě na životní úspěch trochu jiný názor, nemám ho spojený s profesním postupem, vzděláním nebo penězi a proto svoje děti zas vedu trochu jiným směrem. Nemyslím si, že je tvé nahlížení na svět a život horší nebo lepší než moje, jen je jiné a tady jsou desítky jiných, kteří úspěch svých dětí a jak jim k němu pomoct, vidí zase úplně jinak.
    A velmi pravděpodobně to naše děti jednou uvidí zase naprosto odlišně než my :-)
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    MARKYSHA: a proč se pod slovem věnovat se hned vytahuje nějaké drilování ? dětem se jde věnovat i přirozeně v rámci běžné komunikace stejně jako se jim jde nevěnovat ač je máš denně na krku.....a ač jsem tomu moc nevěřila, když byly děti menší, tak čím jsou starší, tím víc vidím na nich i na jejich kamarádech, že je sakra vidět, kterému dítěti se rodiče věnují a kterému ne......teď jsme o tom zrovna debatovali s kamarádkou, která učí první stupeň.....říkala, že na dětech max. po týdnu pozná, které dítě má jaké rodiče a jak se mu věnují.....

    každé dítě má dané nějaké mantinely....když nebude dělat nic, tak se bude courat při dolním mantinelu, když se mu bude okolí (a nemusí to být jen rodiče) věnovat, tak je možné ho natlačit k hornímu mantinelu....možná, že dítě bude mít kliku a jeho dolní mantinel bude pořád nad horním mantinelem sousedovic Pepíčka, ale to neznamená, že to je správně nechat ho být.....já osobně se snažím v životě dostat co nejvíc i ze sebe....je to pro mě přirozené....přijímám výzvy, protože se chci někam posunout, nechci zakrnět na jednom místě a doufám, že naše děti to vidí, vnímají a budou se chovat podobně....jinak než svým osobním příkladem jim to neukážu..........hrozně by mě mrzelo, kdyby mrhali svým potenciálem.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam