• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SMAGUEmateřské školy
    Vážení přátelé, zasloužilé matky (a otcové), tato diskuze vznikla jako reakce na nedávné zkušenosti s přijímáním dítěte do školky. Nás naštěstí vzali, ale soudě podle rozčarování v řadách známých, klientek nebo jen z rozhovorů s matkami tříletých capartů někde na hřišti toto štěstí měl opravdu málokdo. Ráda bych tuto diskuzi věnovala osobním zkušenostem ať už s kontaktem s konkrétními mateřskými školkami či přímo názor na chod školky v případě, že do ní vaše dítě dochází či docházelo, v každé mi totiž bylo řečeno něco jiného a podle všeho má každá školka jiná kritéria pro přijímání dětí. Dále by mě osobně zajímal i záhadný systém jednotlivých obvodů v Praze pro výběr školky pro dítě v případě, že bylo přihlášeno na více školek atp. Tak kdyby o tom někdo něco věděl...
    rozbalit záhlaví
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    MEDVED007: pokud bych svoje dítě nutila do něčeho, co dělat nechce, nebaví ho to, např. cpát mu do hlavy písmena a učit ho počítat - tak to podle mého názoru dril je. Stačí věci, které opravdu musí a jsou nezbytné typu čistit zuby, brát léky, cvičit logopedii - i když i tu logopedii mu dávám vybrat s tím, že to má jednak odměňovaný a jednak ho samotného hrozně rozčiluje, když mu druzí nerozumí a stačí mu to jenom připomenout.
    No jo, ty máš pořád pocit štěstí a úspěchu spojený s nějaký výkonem, to je pak těžký se vzájemně pochopit. Možná, že tvoje holky jsou po tobě, možná následují tvého příkladu, možná je od malička driluješ a máš pocit, že ne, s vámi nebydlím a je mi po tom houbec. Ale já mám prostě na životní úspěch trochu jiný názor, nemám ho spojený s profesním postupem, vzděláním nebo penězi a proto svoje děti zas vedu trochu jiným směrem. Nemyslím si, že je tvé nahlížení na svět a život horší nebo lepší než moje, jen je jiné a tady jsou desítky jiných, kteří úspěch svých dětí a jak jim k němu pomoct, vidí zase úplně jinak.
    A velmi pravděpodobně to naše děti jednou uvidí zase naprosto odlišně než my :-)
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    MARKYSHA: a proč se pod slovem věnovat se hned vytahuje nějaké drilování ? dětem se jde věnovat i přirozeně v rámci běžné komunikace stejně jako se jim jde nevěnovat ač je máš denně na krku.....a ač jsem tomu moc nevěřila, když byly děti menší, tak čím jsou starší, tím víc vidím na nich i na jejich kamarádech, že je sakra vidět, kterému dítěti se rodiče věnují a kterému ne......teď jsme o tom zrovna debatovali s kamarádkou, která učí první stupeň.....říkala, že na dětech max. po týdnu pozná, které dítě má jaké rodiče a jak se mu věnují.....

    každé dítě má dané nějaké mantinely....když nebude dělat nic, tak se bude courat při dolním mantinelu, když se mu bude okolí (a nemusí to být jen rodiče) věnovat, tak je možné ho natlačit k hornímu mantinelu....možná, že dítě bude mít kliku a jeho dolní mantinel bude pořád nad horním mantinelem sousedovic Pepíčka, ale to neznamená, že to je správně nechat ho být.....já osobně se snažím v životě dostat co nejvíc i ze sebe....je to pro mě přirozené....přijímám výzvy, protože se chci někam posunout, nechci zakrnět na jednom místě a doufám, že naše děti to vidí, vnímají a budou se chovat podobně....jinak než svým osobním příkladem jim to neukážu..........hrozně by mě mrzelo, kdyby mrhali svým potenciálem.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    Já neřikám, že se nemá cenu dětem věnovat, ale na druhou stranu ho drilovat písmena nebo počítání, pokud k tomu přirozeně neinklinuje, protože sousedovic Pepička čte od čtyř je blbost a fakt, že to dítě nezajímá, rozhodně neznamená že bude pomalejší nebo že ho to zajímat nezačne.
    KATIA
    KATIA --- ---
    MARKYSHA: tím, že se dítěti věnuješ, ho můžeš dost posunout. jistě, pomalejší dítě třeba nikdy nedožene nějaké rychlejší, ale nechat ho být, tak na tom může být ještě hůř. postupuje třeba pomaleji, ale můžeš mu pomoct, že si přijde jak na to. jistě je zbytečné učit děti něco děsně dopředu, nutit je, když nechtěj, do něčeho, co zrovna není nezbytné atp., ale nechat děcko být, že to jako časem dojde, není dobrá varianta, což se myslím dostatečně ukazuje v široké praxi.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    SARGO: A hlavně spolu nebudou chodit do jedné třídy, tak ho nebude zastiňovat.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    SARGO:no je to těžké, co se pamatuju Jáša byl vždycky osobnost, ale však on si své místečko na slunci také najde.
    SARGO
    SARGO --- ---
    ANNAWA: Vidíš, a to mi zrovna přijde zcela přirozené. Má tvou plnou pozornost, to se taky počítá... :-)

    MARKYSHA: U toho našeho mám pocit, že se vymezuje vůči bráchovi. Ano, opakovat po něm blbiny, to je krása a blaho největší. Ale pak jsou věci, ve kterých je brácha DOKONALÝ a té mety nelze nikdy dosáhnout a tak to dělat ani nebude, basta. Taky si hraje naprosto a zcela jinak než on. Jistě existuje nějaká přirozená míra inteligence, ale v našem případě je zcela převálcována vnějšími vlivy :-D
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    SARGO: já bych se toho nebála, taky se přiláním spíš k tomu, že přirozeně inteligentní dítě se chytne a to pomalejší by bylo pomalejší, i kdyby doma vyplňovali tuny časopisů, protože by na to stejně nebylo vyzrálé. Třeba Toník se o písmena nezajímá, za to se dost živě zajímá o čísla, na ty se ptá. Nedávno jsem si na tabletu pouštěla z voyo.cz filmy a on si sám spustil pohádku, není to tam moc intuitivní. Ptala jsem se ho, jak se na ni dostal a on mi řekl, že tam byl nápis děti. Čuměla jsem jak puk. Nevim, jestli to byla náhoda nebo co...protože se opravdu o nějaké čtení nezajímá, nechápu.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    SARGO: můj B je starý stejně, mohli bychom číst furt, ale vůbec nekreslí, prostě nic, nebaví ho to, nezajímá. Navíc skoro vždycky dá přednost čtení před hraním, což mě taky trochu zaráží.
    SARGO
    SARGO --- ---
    TAPINA: Trochu se obávám, aby nám tohle doma nerostlo :-) Ale tak je mu tři a půl, může se to ještě stokrát změnit. Nicméně fakt bych nevěřila, že budu mít dítě, které nedovedu motivovat ke knížkám. Neprohlížíme, nečteme, vybojovali jsme jen pohádku před spaním pomocí nejdrsnějším vydíráním. Kreslit taky odmítá. Přitom blbej není, když ho něco chytne, je to blesk. Jenže o tom, co ho chytne, my jaksi vůbec nerozhodujeme :-D
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    TAPINA: vidím to stejně a tenhle rozdíl pozoruju už i mezi dětstvím svého nejstaršího a nejmladšího dítěte.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    TAPINA: znám pár takových....prostě je zajímají jiné věci než písmena....obvykle se umí podepsat čili znají písmena ve svém jméně a šlus.....u nás taky byly holky hodně jiné....starší uměla v 1,5 roce půlku abecedy, jsem se děsila, že bude číst ve dvou letech noviny...no naštěstí jí tahle záliba pustila....mladší o to naopak tak do čtyř let nejevila nejmenší zájem, podpis matlala zrcadlově děsně dlouho, ale zato v předškolním roce jí to chytlo a do školy šla ve finále s lepší znalostí než její starší ségra.....
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    MEDVED007: Já si prostě myslím, že chytré dítě vždycky půjde v dnešní době alespoň trošku s písmenama obeznámeno. Teď ještě mnohem pravděpodobněji, než třeba za našeho dětství. Za nás byly písmena v knížkách a v novinách, která nás nezajímaly, protože tam byly jenom černobílé obrázky socialistických politiků. Dneska jsou písmena VŠUDE, naprosto všude. A dítě hodně brzy pochopí, že pomocí písmen si třeba i máma povídá s tátou, který není doma (u nás pravidelně) a to je sakra motivace do těch šifer proniknout. Není mi jasné, jak dneska vznikne dítě, které jde do první třídy a nezná jediné tiskací písmeno.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    EDERA: Vlastně o obojí :o)
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    LUCYA:
    MEDVED007:
    EDERA:

    Katalogy hraček mi domů v podstatě nesměly a nesmí dodnes. Kdyby do Bartolomějovi dávali ve školce, ohradím se velmi. Je mu tři a půl a zatím teda fakt nemám problém vymyslet pro něj dárek, o kterém vím, že ho potěší a nějak nevidím důvod, proč mu zahlcovat hlavu zjištěním, že existují miliony dalších hraček.

    Velké děti si občas hledají dárky na netu a holt posílají odkazy, z čehož nadšená nejsem, ale ano, je to praktické.

    A taky od školky čekám, že se budou dítěti věnovat, což teda ta naše (soukromá) dělá úplně zlatě, jsem ráda, že to není jen draze placené hlídání, oni je fakt rozvíjejí a já to oceňuju, protože na něco nemám čas, plus spoustu věcí dítě spíše udělá mezi vrstevníky. Mají dokonce program s dlouhodobými projekty, ale rozhodně záleží i na nadšení učitelů.

    SARGO: věřím, mě to taky točí a taky to nekupuju, jedeme jen v knížkách.

    MEDVED007: písmena a čísla umí i naše tříapůlleté dítě, přijde mi, že už je to tak nějak školkový i domácí standard, rozhodně ho v tom doma netrénujeme, jen když se zeptá, odpovíme.

    SARGO: ono se to mění v čase, kdy šly do školy moje velké děti, ročníky narození 1997 a 2000, standard to zdaleka nebyl a kluci číst neuměli, jen se to tam během podzimu úplně naučili.


    EDERA: taky jsem si toho u mých příspěvků všimla a hlava mi to nebere. Já ani neminusuju, tak moc nechápu, co k tomu koho co vede.


    MEDVED007: nemáš typické děti... fakt ne. Píšeme ti to pořád dokola, ale můj nejstarší syn, přes veškerou snahu, místy vypadal, že je spíš nevzdělavatelný, což říkali i ve školce a z jedné ho s takovou vyrazili.


    SARGO: to se obávám, že nestačí - teoreticky ano, ale poud jsou standardem písmena a čísla, nebo dokonce čtení a počítání, bude dítě bez nich pozadu.


    ADD: amen.
    EDERA
    EDERA --- ---
    TAPINA: Opravdu o číslovky? Ne o číslice?:-P
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    TAPINA: já neříkám, že to děti nezvládnou, zvládnou, ale je to pro ty nepolíbené fakt náročné a vyžaduje to denní dril doma.....nebo pokud není, tak to zvládnou, ale pak se dalších x let perou s tím, že čtou blbě a tudíž neradi.....starší je ve čtvrté třídě jazykové základní školy a to ve třídě, která prošla přijímačkama tj. jsou to "vybrané děti" a stejně se každé třídní schůzky ve třetí třídě řešilo, že některé děti neumí dobře/rychle/bezpečně/ číst....a to je problém, protože pak si nepřečtou ani úlohu z matiky, nechápou zadání z vlastivědy, no prostě jsou nahrané ve všech směrech....

    suma sumárum jsme se snažila říct, že ač je populární kázat na téma, že když dítě umí číst před vstupem do školy, tak je to špatně a bude se nudit a blablabla, tak moje obě děti šly do první třídy čtoucí (aniž bych na tom já měla nějakou zásluhu) a u obou jsem viděla, že to je pro to dítě prostě lepší
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    MEDVED007: Je s podivem, že v takové Číně vůbec existuje někdo, kdo se stihl naučit psát před důchodem :o) Jistěže to jde líp těm, kdo už občas s písmeny přišli do styku. Ono to taky vyžaduje buď hodně velkou ignoranci, nebo hodně velkou izolaci, nepřijít s nimi do styku do 6 - 7 let (moje dvouleté dítě se včera prosím začalo zajímat o číslovky). Ale osnovy jsou nastaveny tak, že to většina zvládne. Nepamatuju si, jak rychle jsme se učili číst my, ale mám dojem, že během prvního pololetí se zvládla probrat celá abeceda a pak už s to jenom trénovalo. Zvládli to všichni kromě dvou exemplářů, který si první třídu zopakovali. A fakt si nemyslím, že správně se celých zbylých 28 lidí mělo přizpůsobit jim.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    TAPINA: no možná sis toho nevšimla (já ostatně taky ne), ale každé písmeno jsou vlastně 4 znaky - velké a malé tiskací a velké a malé psací - dítě to musí umět jednak poznat a druhak napsat.....když se ve škole vlastně co dva dny bere nová sada, tak děti prostě nemají dost času to vstřebat a normálně se jim to plete....zato když má dítě aspoň oporu v tom, že ví, že písmena existují a jak vypadá aspoň jeden z tvarů a mají to zafixované, tak jim to jde mnohem líp....dítě nepolíbené prostě musí doma sakra makat navíc, aby si to zafixovalo.....vždyť prvňáci mají denně učení 4 hodiny a to se tam neučí jen čtení a psaní, ale i plno jiných předmětů......
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    Dvě písmena za týden jsou vražedné tempo? To si teda myslím, že dvě písmena za týden pojme i průměrně inteligentní dospělý, když se učí cizí písmo. A dítě je schopno nasát informaci mnohem rychleji. Že někdo tempu v první třídě nestačí, to obvykle není způsobeno tím, že přišlo do školy čtením nepoblíbené (byť to souvisí, protože zvídavé dítě se se čtením někde v průběhu předškolního života samovolně potká), ale spíš tím, že je prostě pomalejší, než vrstevníci.
    SARGO
    SARGO --- ---
    MEDVED007: Naštěstí to měli dost pestré, tak ho to asi ani pořádně nenapadlo :-D Tuhle našel nějaký nevyplněný sešit předškolácký... to nadšení, s jakým se mu celé odpoledne věnoval! To jsem nikdy dřív nezažila. Takže ano, stačilo dojít do druhé třídy, a... :-D

    RYBKA: Che che, to by z něj moc nevytloukli. Skelný pohled má po obědě dodnes. :-D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam