• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SMAGUEmateřské školy
    Vážení přátelé, zasloužilé matky (a otcové), tato diskuze vznikla jako reakce na nedávné zkušenosti s přijímáním dítěte do školky. Nás naštěstí vzali, ale soudě podle rozčarování v řadách známých, klientek nebo jen z rozhovorů s matkami tříletých capartů někde na hřišti toto štěstí měl opravdu málokdo. Ráda bych tuto diskuzi věnovala osobním zkušenostem ať už s kontaktem s konkrétními mateřskými školkami či přímo názor na chod školky v případě, že do ní vaše dítě dochází či docházelo, v každé mi totiž bylo řečeno něco jiného a podle všeho má každá školka jiná kritéria pro přijímání dětí. Dále by mě osobně zajímal i záhadný systém jednotlivých obvodů v Praze pro výběr školky pro dítě v případě, že bylo přihlášeno na více školek atp. Tak kdyby o tom někdo něco věděl...
    rozbalit záhlaví
    NIENNA
    NIENNA --- ---
    MARKYSHA: Přesně... Když jeví zájem, tak to tajit nebudu...

    Vážně si myslím, že to tu myslíme všechny více-méně obdobně... Ovšem, ne že by se v přírodě nevyskytovaly vámi zmíněné lahůdky (tj. přehnaně ambiciozní matinky a přehnaně ignorující matinky... ).

    ANNAWA: Já vidím dobře - jinak by to bylo to samé... :-)
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    NIENNA: tak jasně, když o to Lenka stála, proč jí odbýt, že jo :-) To je zase něco jiného, ač pro ty, co tě neznají, můžeš vypadat jako ambiciozní cvoklá matka :-) Tondu třeba auta vůbec nezajímají, za to musí mít nastudovanou terminologii všech stavebních strojů :-)
    NIENNA
    NIENNA --- ---
    MARKYSHA: Myslím, že jste myšlenkově v souladu, jen se rozcházíte terminologicky...

    Lenka v 18 měsících propadla vášni k číslům (resp. ona už dřív se zajímala o ty čárky, co jsou VŠUDE a leckterou ceduli objímala s vášní přímo ukázkovou, ale to jsme jí četli jako text a tak OK, pak ale zjistila, že ve výtahu se mění čísla a chtěla je číst a neřekneš NE), tak jsme pak po ulici chodily a četly na procházkách SPZ. Tam odhalila samostatná písmena. Za chvíli uměla obé... A ano, každý, kdo šel kolem na mě koukal jak na magora -dítě sotva mluví, ale hlavně, že umí číst, že...
    Minulý týden na plavání jsem se Lenky ptala, co máme za číslo skříňky (konfiskuje klíče i kartičku hned u stolku) - tak přečetla, že 5 a 0. Slyšela to lektorka a ptala se, jestli mi to jako přijde normální... Tak jsem jí vysvětlila, že mometnálně už mě to tak netrápí, neboť se domluví, odříká říkanky a celá leporela, zazpívá a zatančí, tak se to čtení znaků ztratí v tlačenici... :-)

    Jak tu kdosi psal - těžko si nevšimnout, že si máma s tátou(který tu není) píšou pomocí tabletu a mobilu a používají se u toho písmena...
    Taky "chce psát tátovi". Někdy napodobuje mě - tj. píše co nejvíc prsty... někdy chce psát text, tak hlásí co a já jí to hláskuju...a ona ťuká do klávesnice... :-)
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    MEDVED007: tak logopedii považuju za nutnou stejně jako bych považovala za nutné cvičit s miminkem Vojtovu metodu. Toník má obrovskou slovní zásobu, myslí mu to, má skvělou fantazii, jenže má tu vadu řeči tak velkou, že mu málokdo rozumí, považují ho za hloupého. Zatím to nevnímá, ale je jen otázkou času, kdy to vnímat začne a bude ho to trápit. Takže se snažím, aby se to zlepšilo dřív, než ta doba nastane. Taky nad ním visí ta operace mandlí, pokud se to do tří měsíců nezlepší, ona to sice není žádná hrozná operace, ale už je to zásah a stres, navíc on je na školkové dítě nadprůměrně zdravý a mám strach, když mu do toho hrábnou, že se to třeba nepříznivě změní.
    Ad lenost a pohodlnost, tak v tom si třeba nerozumíme, já si o sobě třeba taky, třeba neskromně, myslím, že mám navíc, než co dělám, mám potenciál mít lepší zaměstnání, lepší platové ohodnocení, ale nechci, ne z lenosti, ne z pohodlnosti, ale protože chci mít prostě volný čas, dřív na svoje koníčky, přátele, teď ještě na rodinu, kdyby můj život tvořila jen jedna složka a to pracovní, tak by mě to nebavilo a ono se bohužel za všechno platí i za vyšší plat a lepší kariéru. Nebo naopak např. akademické uznání, i to stojí čas a spoustu práce. Moje priorita prostě stojí někde jinde.
    KATIA: "nechat ho být" je ve smyslu, nechat ho udat směr a tím směrem s ním jít a rozvíjet ho v tom, co ho baví. Kdybych ho třeba nutila do písmenek, malování - tak bych mu ten směr určila já. Takže já to myslím tak, že když nějaký dítě nebaví ty písmena a čísla, ale baví ho a hraje si s něčím jiným, zajímá se o něco jiného, tak ho rozvíjet tím směrem.
    SARGO: já v tom rozdíl cítím.
    KATIA
    KATIA --- ---
    MARKYSHA: ale jak vidíš, ty se mu hodně věnuješ, takže to tak nějak popírá to tvoje "nechat ho být", nenecháváš ho být, jenom ho rozvíjíš třeba jinak, ale pracujes s tím dost cíleně.
    SARGO
    SARGO --- ---
    MARKYSHA: A v čem přesně si teda odporujete s Medved007? :-D
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    KATIA: já se vždycky snažím to dělat tak nějak přirozeně, třeba je pravda, že hodně věcí probereme cestou ze školky, na procházcese psy a že si dost pamatuje, co mu řeknu. Taky má rád takové ty pracovní sešity s kvízy, hlavně teda nalepovací, že máš nějaký úkol a ty někam správně nalepíš nálepku. Ale písmena ho zatím moc netankují, spíš ta čísla a počítání. Dřív rád kreslil a vybarvoval, teď ho to nebaví, tak ho do toho nenutím a když nám řekla logopedička, že máme kreslit sluníčka a klubíčka, aby si uvolnil zápěsti a on k tomu měl vysloveně odpor, tak jsem ho nenutila. Až teď, když ho baví sbírat šnečí ulity a doma barvit a lakovat, tak jsem mu navrhla, že zkusíme takovou ulitu spolu nakreslit a ejhle už to šlo. Je to i o povaze každého dítěte, náš Tonda se zatvrdí, když ho člověk do čehokoli nutí a osvědčuje se mi ho nechávat k věcem dojít samotného jen s mírným usměrněním i za cenu nějakoho toho neúspěchu či zklamání, přijde mi takové "učení" prospěšnější než kdybych do něj pod tlakem drtila celou abecedu. A koneckonců..když bude pomalejší?...no a co, tak spolu najdeme školu, zaměstnání, kde se uplatní a bude spokojený.
    ADD
    ADD --- ---
    MARKYSHA: Tak nějak - když někomu něco jde, tak to samozřejmě dělá rád. Někdo má to štěstí, že od začátku dobře vyslovuje, má dobrou jemnou motoriku, baví to psát, číst, plnit úkoly z knížek. Někomu takové věci samy od sebe nejdou, tedy ho to nebaví. Možná mu to časem půjde líp, ale "věnovat se" takovému dítěti tak, aby obstálo ve srovnání s dítětem na tyto věci nadaným, to znamená ho v potu a slzách denně hodinu držet u psacího stolu. A to pětiletému dítěti dělat nechci - přijde mi, že pak k tomu už nikdy nemůže najít kladný vztah.
    KATIA
    KATIA --- ---
    MARKYSHA: však to píšu - zvážit, co je zbytečně dopředu atp. ale i tak můžu řešit, čím ho motivovat, jak mu třeba něco přiblížit a samozřejmě se mu věnuju v celé škále věcí, nejen "příprava do školy", která tady byla zmíněná. na druhou stranu, jestli už to dítě do té školy brzo půjde, tak je dobrý postupně ho na to připravovat, ať to zas není takový šok, že jo... nemusím v něm hned vidět budoucího ředitele, ale se slušným vzděláním bývá život poněkud víc v pohodě a je to i životní spokojenosti, co si budeme povídat.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    MEDVED007: pokud bych svoje dítě nutila do něčeho, co dělat nechce, nebaví ho to, např. cpát mu do hlavy písmena a učit ho počítat - tak to podle mého názoru dril je. Stačí věci, které opravdu musí a jsou nezbytné typu čistit zuby, brát léky, cvičit logopedii - i když i tu logopedii mu dávám vybrat s tím, že to má jednak odměňovaný a jednak ho samotného hrozně rozčiluje, když mu druzí nerozumí a stačí mu to jenom připomenout.
    No jo, ty máš pořád pocit štěstí a úspěchu spojený s nějaký výkonem, to je pak těžký se vzájemně pochopit. Možná, že tvoje holky jsou po tobě, možná následují tvého příkladu, možná je od malička driluješ a máš pocit, že ne, s vámi nebydlím a je mi po tom houbec. Ale já mám prostě na životní úspěch trochu jiný názor, nemám ho spojený s profesním postupem, vzděláním nebo penězi a proto svoje děti zas vedu trochu jiným směrem. Nemyslím si, že je tvé nahlížení na svět a život horší nebo lepší než moje, jen je jiné a tady jsou desítky jiných, kteří úspěch svých dětí a jak jim k němu pomoct, vidí zase úplně jinak.
    A velmi pravděpodobně to naše děti jednou uvidí zase naprosto odlišně než my :-)
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    MARKYSHA: a proč se pod slovem věnovat se hned vytahuje nějaké drilování ? dětem se jde věnovat i přirozeně v rámci běžné komunikace stejně jako se jim jde nevěnovat ač je máš denně na krku.....a ač jsem tomu moc nevěřila, když byly děti menší, tak čím jsou starší, tím víc vidím na nich i na jejich kamarádech, že je sakra vidět, kterému dítěti se rodiče věnují a kterému ne......teď jsme o tom zrovna debatovali s kamarádkou, která učí první stupeň.....říkala, že na dětech max. po týdnu pozná, které dítě má jaké rodiče a jak se mu věnují.....

    každé dítě má dané nějaké mantinely....když nebude dělat nic, tak se bude courat při dolním mantinelu, když se mu bude okolí (a nemusí to být jen rodiče) věnovat, tak je možné ho natlačit k hornímu mantinelu....možná, že dítě bude mít kliku a jeho dolní mantinel bude pořád nad horním mantinelem sousedovic Pepíčka, ale to neznamená, že to je správně nechat ho být.....já osobně se snažím v životě dostat co nejvíc i ze sebe....je to pro mě přirozené....přijímám výzvy, protože se chci někam posunout, nechci zakrnět na jednom místě a doufám, že naše děti to vidí, vnímají a budou se chovat podobně....jinak než svým osobním příkladem jim to neukážu..........hrozně by mě mrzelo, kdyby mrhali svým potenciálem.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    Já neřikám, že se nemá cenu dětem věnovat, ale na druhou stranu ho drilovat písmena nebo počítání, pokud k tomu přirozeně neinklinuje, protože sousedovic Pepička čte od čtyř je blbost a fakt, že to dítě nezajímá, rozhodně neznamená že bude pomalejší nebo že ho to zajímat nezačne.
    KATIA
    KATIA --- ---
    MARKYSHA: tím, že se dítěti věnuješ, ho můžeš dost posunout. jistě, pomalejší dítě třeba nikdy nedožene nějaké rychlejší, ale nechat ho být, tak na tom může být ještě hůř. postupuje třeba pomaleji, ale můžeš mu pomoct, že si přijde jak na to. jistě je zbytečné učit děti něco děsně dopředu, nutit je, když nechtěj, do něčeho, co zrovna není nezbytné atp., ale nechat děcko být, že to jako časem dojde, není dobrá varianta, což se myslím dostatečně ukazuje v široké praxi.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    SARGO: A hlavně spolu nebudou chodit do jedné třídy, tak ho nebude zastiňovat.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    SARGO:no je to těžké, co se pamatuju Jáša byl vždycky osobnost, ale však on si své místečko na slunci také najde.
    SARGO
    SARGO --- ---
    ANNAWA: Vidíš, a to mi zrovna přijde zcela přirozené. Má tvou plnou pozornost, to se taky počítá... :-)

    MARKYSHA: U toho našeho mám pocit, že se vymezuje vůči bráchovi. Ano, opakovat po něm blbiny, to je krása a blaho největší. Ale pak jsou věci, ve kterých je brácha DOKONALÝ a té mety nelze nikdy dosáhnout a tak to dělat ani nebude, basta. Taky si hraje naprosto a zcela jinak než on. Jistě existuje nějaká přirozená míra inteligence, ale v našem případě je zcela převálcována vnějšími vlivy :-D
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    SARGO: já bych se toho nebála, taky se přiláním spíš k tomu, že přirozeně inteligentní dítě se chytne a to pomalejší by bylo pomalejší, i kdyby doma vyplňovali tuny časopisů, protože by na to stejně nebylo vyzrálé. Třeba Toník se o písmena nezajímá, za to se dost živě zajímá o čísla, na ty se ptá. Nedávno jsem si na tabletu pouštěla z voyo.cz filmy a on si sám spustil pohádku, není to tam moc intuitivní. Ptala jsem se ho, jak se na ni dostal a on mi řekl, že tam byl nápis děti. Čuměla jsem jak puk. Nevim, jestli to byla náhoda nebo co...protože se opravdu o nějaké čtení nezajímá, nechápu.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    SARGO: můj B je starý stejně, mohli bychom číst furt, ale vůbec nekreslí, prostě nic, nebaví ho to, nezajímá. Navíc skoro vždycky dá přednost čtení před hraním, což mě taky trochu zaráží.
    SARGO
    SARGO --- ---
    TAPINA: Trochu se obávám, aby nám tohle doma nerostlo :-) Ale tak je mu tři a půl, může se to ještě stokrát změnit. Nicméně fakt bych nevěřila, že budu mít dítě, které nedovedu motivovat ke knížkám. Neprohlížíme, nečteme, vybojovali jsme jen pohádku před spaním pomocí nejdrsnějším vydíráním. Kreslit taky odmítá. Přitom blbej není, když ho něco chytne, je to blesk. Jenže o tom, co ho chytne, my jaksi vůbec nerozhodujeme :-D
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    TAPINA: vidím to stejně a tenhle rozdíl pozoruju už i mezi dětstvím svého nejstaršího a nejmladšího dítěte.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    TAPINA: znám pár takových....prostě je zajímají jiné věci než písmena....obvykle se umí podepsat čili znají písmena ve svém jméně a šlus.....u nás taky byly holky hodně jiné....starší uměla v 1,5 roce půlku abecedy, jsem se děsila, že bude číst ve dvou letech noviny...no naštěstí jí tahle záliba pustila....mladší o to naopak tak do čtyř let nejevila nejmenší zájem, podpis matlala zrcadlově děsně dlouho, ale zato v předškolním roce jí to chytlo a do školy šla ve finále s lepší znalostí než její starší ségra.....
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam