• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    EKIMSkútr
    FUNIAK
    FUNIAK --- ---
    NTR23: olej nic?
    NTR23
    NTR23 --- ---
    Mám vespu 2012, 50 ccm, takže servis je asi jednodušší než u stříkačky. Mám najeto 13000km.
    Jediný servis byl u nového odstranění restrikce na 45 km/h (to ale nebyla závada). U 10kkm výměna valečků, barvení rezaveho výfuku. Koupě zadní pneu. Dvě svíčky. A oleje.

    JAVESEU
    JAVESEU --- ---
    FUNIAK: Taky jsem ho původně chtěl pořídit, hlavně kvůli ceně, ale všichni mí známí moto/skútraři mě před tím varovali, že servis atd. Teď už asi chápu proč, a jsem rád za Hondičku. Akorát jsem si musel připlatit. Každopádně olej i vzduch. filtr už jsem si měnil sám na podzim (teď už vím že Jaro je lepší) a ten olejovej flek co jsem udělal svou nešikovností na silnici, už je taky pomalu opršenej :)))
    NTR23
    NTR23 --- ---
    FUNIAK: Protože to je hromada práce.
    A když servisak řekne u nového skutru, kolik bude stát oprava, tak si majitel řekne, že si servis nevidí do huby a chce ho natáhnout. A proč by měl platit tolik, kdyžtak skoro novy skutr.
    FUNIAK
    FUNIAK --- ---
    JAVESEU: nazdar vespolek, jen pro info, v ABmoto kymca taky neservisuji :D, borci s tema kymcama je neco spatne? Ze od toho dava kazdej ruce pryc? :D haha
    Mimochodem diky za navod na vymenu oleje, zda se ze si to vazne budu muset udelat sam :D
    EKIM
    EKIM --- ---
    aby řeč nestála

    EKIM
    EKIM --- ---
    jo to určitě

    PAN_MYVAL
    PAN_MYVAL --- ---
    PAN_MYVAL: ještě doplním, že po zašroubování zátky a nalití nového oleje je potřeba papírovým kapesníkem očisti okolí šroubu, nechat to přes noc stát, a ráno zkontrolovat zda nový olej nevytéká. Je totiž třeba utahovat s citem, protože blok motoru bývá hliníkový, a tímhle se ověří zda člověk neutáhl naopak moc málo. Plus po prvním nastartování motoru jen zahřát, vypnout a po 5 minutách zkontrolovat hladinu nového oleje, a po první kratší cestě opět vizuálně zkontrolovat, zda zahřátý nový olej nevytéká okolo zátky.

    Plus na typu oleje záleží; do skútrů není potřeba kupovat žádný speciál jako na motorku, protože nemá mokrou spojku, ale je potřeba koupit oleje který zvládá vyšší teploty a zatížení. Já do svého Kymca Xciting beru přesně podle manuálu "závodní Rally" 5W50, ale třeba do starého Grand Dinku je ideální levný Shell Helix HX5 15W-40, který je určen výslovně pro staré hliníkové motory.
    PAN_MYVAL
    PAN_MYVAL --- ---
    FUNIAK: jestli "jarním servisem" myslíš výměnu oleje a brzdovky, to fakt zvládne každý i na ulici. Taky jsem se toho bál, ale nakonec mne "zábavná koupě" donutila začít se ve skútrech vrtat, tím mne zbavila bázně, a je to fakt snadné.

    Olej:
    1) koupíš: vaničku pod květináče, nový olej.
    2) zahřeješ motor, vypneš.
    3) ráčnou vyšroubuješ spodní šroub oleje, necháš spadnout do vaničky od květináče
    4) přes noc (máš-li garáž) nebo během hodinky (jsi-li na ulici) necháš vytéct i zbytky oleje
    5) vylovíš a očistíš zátku, zašroubuješ, doplníš nový olej
    6) starý olej přeliješ z vaničky do uzavíratelné flašky, kterou pak hodíš do sběrného dvora. Finito.
    Má-li tvůj skútr olejový filtr, měl bys vyměnit i ten, v tom případě si stáhni servisní manuál v PDF (z motorkari.cz) a najdi si konkrétní postup.

    Brzdovka:
    1) koupíš: novou brzdovku odpovídající třídy DOT, plastovou hadičku potravinářskou (jsou v řemeslných potřebách na metráž).
    1) odšroubuješ víčka brzdovky na řídítkách
    2) nasadíš na vypouštěcí šroub brzdových třmenů nástrčný klíč, a pod něj na ústí výpustného ventilku průhlednou hadičku, kterou vyvedeš do nějaké odpadní nádoby s víčkem
    3) povolíš výpustný šroub - zmáčkneš brzdovou páčku (tím vytlačíš kus brzdovky ven) - utáhneš výpustný šroub - povolíš brzdovou páčku, GOTO 3. Takhle vypumpuješ starou brzdovku ven aniž by se to zavzdušnilo. Zároveň občas koukneš do nádobky brzdovky a jakmile hladina klesne poblíž odtokového otvoru, doleješ novou brzdovku. Opakuješ tak dlouho, dokud z plastové hadičky od výpustného ventilu nejde krásná čistá nová brzdovka.
    4) odneseš starou brzdovku do sběrného dvora.

    Fotky pro lepší představu viz zde: https://www.motorkari.cz/motorka/?mid=114406&act=moto-denik-detail&ddid=70461
    A určitě někdo nahrál i videonávod na internety.

    Destičky jsou větší hardcore, ale to jen protože mívají brutálně zatuhlé šrouby teplem od brždění. A dá se samodomo i rozebrat a vyměnit i řemen variátoru a válečky, ale na to už je potřeba buď rázový utahovák, nebo přípravek na zablokování variátoru.
    JAVESEU
    JAVESEU --- ---
    FUNIAK: Ale jak jsi psal, Kymco asi nedělají.
    FUNIAK
    FUNIAK --- ---
    SHYLOCK: to jsou ku*vy, jdu si tam zavolat jen tak :D
    SHYLOCK
    SHYLOCK --- ---
    FUNIAK: ja tam včera objednal svoje Piaggio, jak píšu níže.
    JAVESEU
    JAVESEU --- ---
    FUNIAK: Hondu servisují, co vím.
    FUNIAK
    FUNIAK --- ---
    SHYLOCK: skutry uz neservisuji, minimalne kymca.
    SHYLOCK
    SHYLOCK --- ---
    FUNIAK: cus a proc jsi nebyl v K2? Něco mi uniklo? Teď tam posílám svoje Medley na příští týden poprvé.
    JAVESEU
    JAVESEU --- ---
    FUNIAK: Byl jsem zatím jen jednou v ABmoto. Servisák v pohodě, jen je potřeba se dopředu domluvit, jezdit na blint nemá smysl. Materiál + práce (výměna destiček na předním kotouči, kontrola provozních kapalin, oprava stupátka (na křižovatce to do nás s ženou poslal dement v VW a ujel, naštěstí v malé rychlosti, odneslo to jen vyvrácený stupátko na PCXku). Cena byla do 2k a nabídl mi termín do týdne, žádné dlouhé čekání. Můžu doporučit.
    FUNIAK
    FUNIAK --- ---
    Čus Virus, resim porad ten jarni servis skutru, objednal jsem se do Vrsovic, Motoluky. Mate s nimi nejakou zkusenost, borec mi po telefonu povida ze servis od 3K a vice, ale u K2 moto jsem za servis daval tak kolem 2K i s vymenou oleje. Koukam na to ABMOTO a nejspis jim taky zavolam, pac ten borec z motoluky me po telefonu neznel moc duveryhodne. Mate jeste nejaky zkusenosti se servisem v Praze?
    HAFI
    HAFI --- ---
    JAVESEU: presne, alespon neco se tu delo:-D
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JAVESEU: Neboj, ono se tam určitě ještě něco vysere :D
    JAVESEU
    JAVESEU --- ---
    NIKDAS: Gratulace! I když teda mě osobně se bude po tvých pravidelných dílech tohohle "skvělého" příběhu stýskat ;)
    NTR23
    NTR23 --- ---
    NIKDAS: Ne. Jsem doma s dcerou.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    NTR23: Neodbočoval jsi dneska z 1. máje na Průmyslovou u MALLu? Někdo na takovém krásném stroji jel zrovna kolem, když jsem si šel do servisu pro skútr.

    NIKDAS: Pokračování 6.
    Dneska jsem si byl vyzvednout opravenej skútr, čímž se můj příběh zakončil (doufám). EKIM: měl pravdu, bylo vadné těsnění pod hlavou, takže se tlak z válce dostával do chladícího okruhu, čímž vytlačil veškeré chladivo (ještě, že tam předchozí majitel lil je destilku, takže nebyl problém s toxicitou nebo tak).
    Přiznávám, že jsem to s Ekimem probíral, bohužel jsem se do toho nemohl pustit sám, protože bylo těsně před termínem, kdy jsem měl skútr dovést do servisu, navíc kdyby to nebylo těsněním, vyhodím veškeré náklady a stejně s tím budu muset do servisu, kde by mě vzali kdo ví kdy.
    Na druhou stranu, ještě, že jsem se do toho nepouštěl, protože při rozebírání zjistili, že hlava je pozohýbaná, takže jí museli narovnat. Do toho mi svařili stojan, kterej byl nakřupnutej.
    Celková cena opravy byla 2 200Kč, což mi přijde jako hodně levné, vzhledem k tomu, že jen těsnění stojí 700Kč, navíc do chladiče dali nemrznoucí směs, což je další 200Kč (Škoda, že jsem jim nedodal tu moji, kterou jsem koupil v době, kdy jsem si myslel, že je chyba v termostatu, a opravím si to sám, teď mi bude ležet ve sklepě kdo ví jak dlouho.) Asi by to vyšlo dráž, kdybych jim ho nedovezl oholenej :D
    Jako bonus jsem si z toho odnesl informaci, že tenhle skútr už má 70ccm válec, i když to není nikde napsaný. (já si říkal, že je divný, že jede 90+, ale svaloval jsem to na chybu v ukazateli rychlosti).

    Teď už mě čeká jen výměna řemenu, válečků a vodítek a můžu jezdit. Teda ještě tomu budu muset nasadit všechny plasty, na což se taky „těším“ :D

    Joo, a servisák mi ukázal idle šroub, kterej jsem nemohl najít!!
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    EKIM: Toho se trošku bojím, že vyměníme celej válec a nakonec to bude něco úplně triviálního. Možná na to těsnění ještě mrknu, ale asi nebudu mít čas, v pondělí už to vezu do servisu, ať mi to vezmou, kdybych to propásl, tak kdo ví, kdy bude další volný termín.
    EKIM
    EKIM --- ---
    NIKDAS: hlavně s klidem, jsem měl před lety vojety piaggio nrg, no a najednou to netáhlo do kopce, tak já válečky, variátor, řemen, svíčka, výbrus, nový ložiska na klice, a na konec jsem zjistil že to bylo ucpaným vejfukem, kterej jsem dostal jako bonus k zánovnímu variátoru. Takže když už tam bylo všechno vopravený, tak jsem jen zkusil ten vejfuk :), ty věci sice byly potřeba udělat, a jelo to suprově, ale bejt trochu bedna, tak jsem nemusel utratit 10k a litry nervů, ale naký to kylčo a drandit drandit dál...
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    KCE: Jo tohle, mno to je možný

    NIKDAS: *odvzdušněný
    KCE
    KCE --- ---
    NIKDAS: tesneni pod havou ne?
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    EKIM: Jojo, voda utíká vrchem přes expansku, najeto 7k, stroj má 20 let. Ale teda utíká okamžitě po nastartování. Když jsem měl ovzdušněný a plný chladící okruh, tak jsem ze zvědavosti otevřel radiátor a neteklo do něj vůbec nic.

    Které těsnění myslíš? :)
    EKIM
    EKIM --- ---
    NIKDAS: prosimtě jen ze zvědavosti, ta voda ti utíká teda přetlakem? A máš najeto 7tis, možná bude stačit vyměnit těsnění.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    NIKDAS: Pokračování 5
    Koupil jsem ten rázový utahovák co jsem tady postoval+gola sadu, celej natěšenej, že se do toho konečně podívám, rozbalím, nasadím zmáčknu čudlík, držím a šroub se ani nehne! Tak to zkusím ještě několikrát a furt nic. Zkusím šroub u spojky a ten povolil hned, stačilo jen přidržet zadní brzdu, ale do spojky se taky nepodívám, protože matka, která drží spojdu pohromadě je velikost 36. Největší ořech mám 32, v nově zakoupené gola sadě taky! Povolit klíčem samozřejmě nejde, protože spojku neudržím v ruce a do svěráku ji dávat nebudu.

    Mám pocit, že z toho zešedivím (vlasy už mi slezly u pokračování číslo 4), když v tom si vzpomenu na horkovzdušnou pistoli, po 6min nahřívání na 630°C ten sviňák povolil! Vypadá to, že tam někdo kromě loctite (modrý, bylo ho tam tolik, že byl vylezlý až ven, po zásahu pistolí se odpařil) dal i teflonovou pásku, protože po odšroubování tam zbyla podezřelá bílá vrstva (samozřejmě to může být zbytek loctite, ale už bych se fakt nedivil ničemu.) Neuvěřitelná radost, která mi ovšem vydržela jen pár minut, než jsem se dostal k řemínku vodní pumpy, který je neporušený, a funguje perfektně viz video na konci. Zbývají tedy dvě možnosti, jedna dražší než druhá - v prdeli je pumpa(3k+-), nebo celý válec (10k+).

    Když už jsem vevnitř, rozložím variátor a zjišťuju, že válečky jsou všechny sjeté (mají plošky), modrý prach uvnitř pochází právě z nich. Vodítka vydřené, padají z talířku. Řemen je v dobrém stavu, bohužel o 1,5mm užší.

    Tzn. koupit:
    Nové válečky
    Nové vodítka
    Nový řemen
    Nové čidlo teploty
    + Pumpa/válec

    Uvažuju, že bych si válečky, vodítka, řemen a čidlo koupil a vyměnil sám, ještě před tím, než ho zavezu do servisu (stejně na mě mají čas nejdřív příští týden). Ale s mým stěstím to chlazení nepůjde vůbec opravit a všechno bych mohl vyhodit, takže to buď nechám po opravě, nebo se domluvím se servisákem.

    Video: https://youtu.be/UUpAOXDv-Yk

    Ps: Jediná dobrá zpráva je, že jsem to úspěšně složil zpátky a stále jde nastartovat
    Ps2: Stále platí nabídka, že mě tady umínusujete a já zmlknu :D
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    NTR23: HAFI:
    To byla samozřejmě nadsázka, já jen že ta oprava bude stát jak novej číňan a kdo ví co se vysere za chvilku :D
    Jinak jsem s tím skůtrem spokojenej, kromě toho prdícího zvuku, kterej oznamuje všem okolo, že přijíždím:D Dokonce jede až 90km/h, což je super, protože bydlím poblíž dvou SMV, na který bych s obyč 50ccm asi nemohl :)

    Jinak pořád mám v plánu tu motorku, akorát musím vyřešit tohle, ať to nevracím nepojízdný (resp. nepoužitelný, protože pojízdný to je :D )
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam