• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    EKIMSkútr
    PAN_MYVAL
    PAN_MYVAL --- ---
    TOMBRIDER: to nevím.

    Nicméně tady se píše, že ETBE může podle vyhlášky EU činit maximálně "22% složky v E10".

    A protože E10 znamená 10% biosložky, asi bych to vykládal tak, že ETBE smí činit maximálně 22% biopaliva a zbylých 78% je tím pádem ethanol se všemi svými škodlivými efekty - jinak řečeno, neexistuje benzin kde by biosložka byl čistý ETBE, a to i kdyby ETBE neměl negativní vliv na staré motory což nevíme.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Není benzín jako benzín aneb Benzín v zahradních strojích | Zahrádkářská poradna
    https://zahradkarskaporadna.cz/clanek-32140-pouzivani-benzinu-ve-strojich-bez-starosti
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    PAN_MYVAL: Nejen ve Vervě100 není klasický ethanol, ale ETBE. I pro něj toto platí?
    PAN_MYVAL
    PAN_MYVAL --- ---
    MARASAN: jen producenti biopaliv... A Evropská Komise, která to předepsala povinně.

    Totiž, v logice EC jsou biopaliva "obnovitelné zdroje", takže "podíl obnovitelných zdrojů na přepravě" rovná se podíl biopaliv - viz https://ec.europa.eu/energy/topics/renewable-energy/biofuels/overview_en

    No a v roce 2018 si EC protlačila směrnici, kterou zvedla povinný podíl biosložky na 14% a nyní aktivně zadala výzkumníkům úkol prohlásit E20 za bezpečný pro motory natolik, aby jej mohla uzákonit ("These data create the scientific basis for changing the legislation").

    Ale jak to zkoumám, přestávám se zlobit, protože se ti lidé očividně snaží magicky tím vykoumat, jak by spalovací motory směly existovat i po roce 2030 jako alternativa k elektromobilům. Takže pro naše karburátory je to hnus, a je to iracionální Lysenkismus, ale jako alternativa k elektromobilům - juhů!
    JAVESEU
    JAVESEU --- ---
    KUHL
    KUHL --- ---
    Cus co používáte za plachty?Potřeboval bych na forzu neco vetsiho, co to pojme i s kufrem..
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    PAN_MYVAL: "Zeleni Baroni"? Koho mas na mysli? Biopaliva uz v EU propaguji jen producenti biopaliv (a prekurzoru).
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    PAN_MYVAL
    PAN_MYVAL --- ---
    EKIM: podívej se vždycky na stojan jaké číslo je tam v kroužku, jestli E5 nebo E10:



    Ta bílá nálepka nahoře na stojanu, a malý bílý kroužek přímo na čerpací pistoli.

    Mimochodem, tohle je bombastická stránka:
    Samepage
    https://samepage.io/public#!/OV4FJsGbyuq3Xz9AeQ9AWBleEFktE
    Lidi od čerpaček tam totiž dokládají co konkrétně E10 a dokonce EU plánovaná úchylná E20 ničí za materiály, a dokládají to řadou studií z rafinérského průmyslu i věhlasných laboratoří. To je důležité proto, že aktivisti a zkorumpovaní Zelení Baroni propagující biopaliva bezostyšně lžou, že ničemu nevadí.
    EKIM
    EKIM --- ---
    a co třeba 95ka premium u makra, co je tam to přemium...
    PAN_MYVAL
    PAN_MYVAL --- ---
    DZANDIS: stručně řečeno ano.

    Pokud chceš "prémiová" aditiva benzinu, čerpej N95 V-power u Shellu protože ten má jen 5% ethanolu a přitom tam jsou stejná aditiva, jako u 100oktanového benzinu V-power 100. Tak to dělám já.

    Problém není v samotném 100oktanovém palivu (tvé mašině neuškodí ale ani nepomůže), ale problém je v ethanolu který se do toho míchá z nařízení EU. Kolik % ethanolu v benzinu je poznáš podle čísla v kroužku přímo na čerpacím stojanu. E10 je velké špatné, E5 se ještě jakž takž snese.

    A protože EU zvyšuje limity kolik je povinnost přimíchávat;
    a protože benzinky vědí, že E10 ničí staré motory a karburátory;
    a protože benzinky zároveň vědí, že 100oktanové benziny jsou pro stará auta nesmysl, ale musí se lít do nových aut, která s E10 nemají problém;
    logicky se rozhodly splnit stupidní požadavky EU tak, aby se pes nažral a koza zůstala celá, tzn. zprznili E10 pouze stooktanová paliva a N95 nechali s E5.
    DZANDIS
    DZANDIS --- ---
    PAN_MYVAL: ztratil jsem se.
    Mam Hornet 2002, karburatory, na naftu jezdit nemam, to jsem pobral, na plyn nemam koncovku, mam tam lejt teda N95 a vysrat se na 100 oktanova paliva??
    MRTVEJ
    MRTVEJ --- ---
    EKIM: jj mas to presne obracene cim vic oktanu tim vetsi odolnost proti samovzniceni pri kompresi
    jenze ty takovy tlaky nemas tak ti je to k prdu jen sou ty benziny kvalitnejsi cistejsi a maj aditiva
    CAPTAIN_TACUD
    CAPTAIN_TACUD --- ---
    PAN_MYVAL: ok dik za podrobne info.
    EKIM
    EKIM --- ---
    PAN_MYVAL: Díky za upřesňující info. Trochu mě neštimuje ten seznam. Jde to pdle kubatůr, a u hondy jsou 125...150ky chybí a dále jsou 250ky.
    PAN_MYVAL
    PAN_MYVAL --- ---
    EKIM,CAPTAIN_TACUD: ethanol přimíchávaný do některých 100oktanových benzinu (Verva 100) spolehlivě zlikviduje palivové hadičky, membrány karburátorů, podpaluje ventily a dokonce může sežrat i válec motoru. Podrobně rozebráno vedle:
    [PAN_MYVAL @ Motorky, motorkáři, motorkářky a motocyklisté - dobrovolní dárci orgánů :-)) (mažte si řetězy!!!)]

    Pouze pokud je skútr schválen výrobcem pro provozování s více jak 5% ethanolu tak je to "bezpečné", zde je seznam:
    https://www.dat.de/fileadmin/de/download/E10Vertraeglichkeit.pdf
    (motorky + skútry začínají na straně 17)

    Ale i tak to rozežírá gumové díly a je bezpodmínečně nutné na to přenastavit karburátor podle popisu viz zde.

    100oktan je sám o sobě úplně k ničemu, jeho jediný význam je pro motory s velmi vysokým kompresním poměrem. Pro starší mašiny bez turba jsou na něm podstatné jedině speciální aditiva pro čištění palivové soustavy, kompenzaci ethanolu atd.

    Ale totéž se míchá i do "závodního" N95 V-power u Shellu, takže to je pro motorku resp. skútr optimální. S8m jsem teď bral V-Power 95 abych si vyčistil nádrž po zimně a přestal mi příležitostně chcípat karburátorová Xciting 250 na volnoběh v koloně.
    EKIM
    EKIM --- ---
    NTR23: u dvoutaktů, je dobré mít filtr paliva, máš palivový fitr? :)
    EKIM
    EKIM --- ---
    CAPTAIN_TACUD: Už jsi slyšel o podpáleném ventilu? To je když si natankuješ 100oktan, a máš předepsáno výrobcem 95ku. Tuším že je to pro to že 100oktan zažehne dříve než má 95ka, tudíš reakce proběhne dříve než se sací ventil uzavře. Je tedy nesmysl lejt dražší benzín, když předstih je u karburátoru věc pevně nastavená. Samozdřejmě pokud máš přímé vtřikování, je situace snad příznivější. Přímé vtřikování mambdasondu (čidlo) pomocí které může upravovat směs benzínu se vzduchem. Kolega tenkrát do hondy PSi 125 lil, 95ku s ethanolem 85, půl na půl, a říkál že je to zajímavé, scooter mu tušim žral více oleje, ale ušetřil 1/4 peněz na km. Bohužel jaký to mělo dlouhodobý účinek nevím. Ale troufám si tvrdit že situace bude podobná jako kdyš jsi lil ekodisel do turbodiselu, ta ušetřená koruna na litru ti nepomohla zacvakat nové turbo za 30tis. Které ti v důsledku odešlo právě diky tomu.
    U dvoutaktu, je to ještě trochu jiné, když zahřátý motor s karburátorem jede i na naftu.
    Jsem jen amatér, začátečník, tak snad mě za ty keci neukamenujete...
    CAPTAIN_TACUD
    CAPTAIN_TACUD --- ---
    davat akorat 100 benzin a v zivote se ti to nestane
    PAN_MYVAL
    PAN_MYVAL --- ---
    HARVIE: nepřímé vstřikování, když už. Přímé je stejně náchylné na kontaminované palivo, jako karburátor - akorát oprava je cca. 100x dražší.

    Oproti tomu nepřímé vstřikování je z hlediska spolehlivosti optimum.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam