• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    EKIMSkútr
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    Kdyz vas tady ctu, tak me to jen utvrzuje v tom, ze proste vezmu skutr a odvezu ho do servisu. Cena casu, kterej bych stravil hledanim toho, jak si to udelat sam, je nasobne vyssi nez cena toho servisu :-).
    PAN_MYVAL
    PAN_MYVAL --- ---
    DUCATIMONSTER: netuším o nic víc, než ty. Když to má i API SJ, je to na tvém uvážení, jak to vyhodnotíš. Nebo jsou specializovaná fora na oleje do motorů, v čr i hlavně v USA. Tak se tam můžeš zeptat.
    DUCATIMONSTER
    DUCATIMONSTER --- ---
    PAN_MYVAL: Tenhle ma api sj i api sg zároveň. Moc to nechápu, když tam je oboji. Ten myslis můžu dát? https://www.liqui-moly.com/en/gb/motorbike-4t-10w-40-scooter-p000258.html#1618
    PAN_MYVAL
    PAN_MYVAL --- ---
    DUCATIMONSTER: to už je na tobě. Když je to SJ, tak by to mělo odpovídat tomu, na co byl ten motor konstruovaný. Někdy je motor náročnější a kromě normy API vyžaduje i normu přímo výrobce - to jsou ty normy VW, BMW? Fiatu atd. Ale tohle nic takového neudává, takže si prostě vyber to nejlepší s API SJ (SG bych raději neriskoval) a podle mě neuděláš chybu.
    DUCATIMONSTER
    DUCATIMONSTER --- ---
    PAN_MYVAL: Co tohle ? https://www.red-rider.cz/675-castrol-power-1-4t-10w-40-1l.html

    Loni jsem tam dal tohle https://bucekmoto.cz/2-motul-scooter-power-5w40-1l?SubmitCurrency=1&id_currency=1 a letos bych tomu chtěl dat něco , co tam patri .

    2 roky predtim to menili v servisu a řekl bych , že to tolik neřešili.
    PAN_MYVAL
    PAN_MYVAL --- ---
    Doplnění: rozdíl mezi olejem podle nové normy API SN a staré API SJ je v obsahu ZDDP - příměsí zinku. U API SJ bylo 1400 ppm ZDDP, u API SN jen 800. Pro motory bylo optimální více ZDDP, jenže jakmile si emisní normy vynutily instalaci nových katalyzátorů, obsah ZDDP se musel výrazně snížit, protože ZDDP katalyzátory ničí. Nové motory jsou proto stavěné tak, aby to vydržely i bez zinku a snesly API SN stejně dobře, ale staré motory na to stavěné nejsou.

    Na amerických fórech se o tom vedou zajímavé zasvěcené debaty, bez jakéhokoli jednoznačného výsledku...
    PAN_MYVAL
    PAN_MYVAL --- ---
    DUCATIMONSTER: dostupný je snadno a je tam všechno včetně průměrů pístních kroužků... Ale specifikace oleje ne [headpalm]:
    APRILIA SPORTCITY CUBE 250 2010 Service Station Manual (Page 22 of 260) | ManualsLib
    https://www.manualslib.com/manual/1307005/Aprilia-Sportcity-Cube-250-2010.html?page=22#manual

    Takže poslední možnost je reverzní lookup z těch specifikovaných produktů. Tam je problém, že olej stejné značky stejného produktového/obchodního názvu mohl mít v průběhu let různé specifikace. Takže halt dohledat produktový list nebo alespoň etiketu ode všech co jsou zmíněny a podívat se, jakou specifikaci mají většinově.

    Tady je ten AGIP 4T 10W40:
    https://www.tdxltd.co.nz/app_docs/TEC%204T%20(Syn%2010W40%20SJ%20JASO%20MA).pdf
    To je spefifikace API SJ. To je nejstarší doposud platná norma, takže nové oleje jako API SN bych tam nedával.

    Pro tyhle staré motory prodává Shell speciální Shell Helix SL/CF, což je nejblíže API SJ jak se dnes dostaneš. Sám to kupuju do starého Kymco Grand Dinku, prodávají to na Shellce v Čestlicích, jinde jsem to neviděl. Malá červená pixla.
    DUCATIMONSTER
    DUCATIMONSTER --- ---
    PAN_MYVAL: Dík , jdu tedy shánět dílenský manuál , ale to asi dostupné nebude ...
    PAN_MYVAL
    PAN_MYVAL --- ---
    DUCATIMONSTER: máš pravdu, není to tam. Jsou to strašná hovada a ta informace je zřejmě jen v dílenském manuálu:

    "IF YOU ARE ADEQUATELY TRAINED
    AND EXPERIENCED, REFER TO THE
    INSTRUCTIONS IN THE WORKSHOP
    BOOKLET AVAILABLE ALSO AT ANY
    Official aprilia Dealer"
    DUCATIMONSTER
    DUCATIMONSTER --- ---
    PAN_MYVAL: At koukám jak koukám nemohu to najit. Kolik litrů je potřeba je napsané tady, poznáš z toho prosím něco víc ?_
    PAN_MYVAL
    PAN_MYVAL --- ---
    DUCATIMONSTER: tohle je tabulka konkrétních značek olejů, nikoli tabulka předepsaných parametrů. Ta bude někde jinde, bude u ní napsané i kolik litrů je potřeba. U toho najdeš i specifikaci API.
    DUCATIMONSTER
    DUCATIMONSTER --- ---
    PAN_MYVAL: A jak poznám tu normu , kdyz mám v manuálu napsáno pouze 10w-40?
    PAN_MYVAL
    PAN_MYVAL --- ---
    DUCATIMONSTER: při splnění normy (a pozor, některé starší skútry mají rády starší specifikaci s vyšším podílem složek co škodí katalyzátorům ale pomáhají proti oděru) ano, já to tak osobně dělám. Ale je pak nutno častěji měnit.

    Logika je taková, že skútr nemůžeš po startu šetřit v nízkých otáčkách, protože variátor tam prostě pošle více, takže studená viskozita pomáhá šetřit motor než se prohřeje. Jenže se udává, že oleje s velkým rozsahem viskozit rychleji degradují a pak jsou jako s nízkým rozsahem. Takže proto častější výměna.
    DUCATIMONSTER
    DUCATIMONSTER --- ---
    KCE: V manuálu mam napsané tohle:

    _
    KCE
    KCE --- ---
    DUCATIMONSTER: v zasade jo, ale tebe by nemelo tolik zajimat sae (viskozita) jako spis norma, ta byva u novejsich stroju alespon jaso2
    DUCATIMONSTER
    DUCATIMONSTER --- ---
    Ahoj , můžu dát do skútru 5w-40 místo 10w-40 olej ?
    MATISK0
    MATISK0 --- ---
    Takže prakticky, možno aj reálne by som to dostal do Kentoya Rush? Konečne by to svítilo
    CAPTAIN_TACUD
    CAPTAIN_TACUD --- ---
    TOMBRIDER: Já používal Osram Night Breaker https://www.osram.cz/am/sv%C4%9Btla-pro/sv%C4%9Btla-pro-motocykly/index.jsp

    teď už mám LED přímo od Nmax
    CAPTAIN_TACUD
    CAPTAIN_TACUD --- ---
    MARASAN: Hlavne v kolonach bych to teda nechtel
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam