• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KULHYAdobe LIGHTROOM


    Kdyby bylo potřeba v auditku něco pořešit, tak napište do pošty ID KULHY, moc to tu nesleduji. Dík.

    Na jakém systému LR provozujete?

    61 hlasy od 61 respondentů

      rozbalit záhlaví
      IV0
      IV0 --- ---
      GIF_242: Když fotím svítání nebo západ slunce, tak cvaknu tabulku jen během normálního slunečního svitu. Například dvacetiminutové expozice za (téměř) tmy nebo růžovkové západy slunce nejsou tak náchylné na přesnost barev - stejně je to pak (barevně) o tom, co Ti divák "uvěří", resp. se stejně snažím zachytit ten pocit, tzn. já takovéhle fotky klidně i trochu barevně posunu a nemám s tím problém. Ale když fotím třeba lidi během dne, tak kartičku nabírám zvlášť na slunci a zvlášť ve stínu a zase pak třeba zvlášť, když fotím lidi pod zeleným stromem.
      BLACKX
      BLACKX --- ---
      GIF_242: Normálně to funguje tak, že tu tabulku jednou vyfotíš ve dvou extrémech: Na denním světle (6500 K) a podruhé se žárovkou (2850 K) a z těchto dvou fotek vytvoříš jediný tzv. Dual Illuminant profil, který ti teoreticky stačí navždy pro všechny situace (interpoluje mezi změřenými výsledky). Tabulku už dál nepoužíváš.

      Pokud chceš extrémní přesnost, tak si tu tabulku vyfotíš přesně v dané situaci, ale to hádám jen pokud bys fotil produkty a chtěl dokonale věrné barvy.

      BTW pro ostatní majitele Passportu (IV0): Asi líp než originální software generuje profily Adobe DNG Profile Editor. Dělal jsem to podle totohle návodu a opravdu je to jiné, někdy lepší, někdy horší:
      ColorChecker: How to get PERFECT skin colors with every camera - Hans van Eijsden Photography
      https://www.hansvaneijsden.com/colorchecker-perfect-skin-colors/
      GIF_242
      GIF_242 --- ---
      IV0: jako toto řešení mi dává smysl u focení kde se nemění světelné podmínky, např. studio. Nicméně jak s tím fotit třeba krajinu? Kde se během focení dokáže změnit světlo i barva a na focení tabulky, mezi jednotlivejma záběrama, není úplně čas (např. při svítání). Máš s tím zkušenost?
      GIF_242
      GIF_242 --- ---
      LWEEK: jak jsi to zjistil, že to nevyužívá 4 jádra? Po pravdě nevím jak to zjistit, ale když si pustím Monitor aktivit a zobrazím si okno využití CPU, a dám v LR export tak mi alespoň graf ukazuje, že se rozjela všechny 4 jádra. Viz obrázek. Po skončení exportu ten graf vypadá viz druhý obrázek, z čehož usuzuju, že to 4 jádra používá. Ale jak jsem psal na začátku, možná to monitoruju nějak blbě. BTW Aperture končí, takže i "nevýkonej" LR bude za chvilku dobrej ;)



      IV0
      IV0 --- ---
      Používám ColorChecker Passport, což je trochu něco jiného, než chceš, ale myslím si, že to je mnohem lepší řešení Tvého požadavku. Jestli neznáš - je to kartička, kterou vyfotíš na místě, uděláš z ní pak barevný profil (stejně jako Landscape/Standard apod.) a použiješ jí na všechny fotky z toho focení.

      Můj názor je, že takováhle kalibrace stírá rozdíl v barvách mezi levnými a profi aparáty. Pro mě osobně je nekvalitní barevné podání u levnějších foťáků ten hlavní rozdíl, který doopravdy dostaneš a využiješ, když si koupíš aparát za 80.000 Kč namísto za 20.000 Kč (ale já nefotím sport, svatby ani nic podobného). Jsem na Nikonu D7000 a tak dobré barvy, jako má Fuji X100 dosáhnu jedině s barevnou kalibrací (mluvím hlavně o té super hnusné Nikon zelené).

      Samozřejmě můžeš tahat za posuvníky do bezvědomí, ale stejný výsledek nedosáhneš :)
      MINER
      MINER --- ---
      Existují nějaké profily, které by byly bližší křivkám foťáku a šli použít jako default pro RAWy (jde mi o Canon (50D)).

      Mám samozřejmě camera profiles (Standard, Landscape...), které jsou sice blížko (krom Landscape, který je jak kanárek, téměř nepoužitelný), ale ocenil bych např. křivku AutoLightningOptimizer. Ten používám docela často, a LR ho ignoruje, takže musím vždycky potahat hady, aby to vypadalo nějak rozumně. Jde mi o to urychlit ten základní setup.

      Nakonec v LR vyrobim lepší fotku než original, ale trvá to. Ten import je většinou hnusnější než DPP/Original.
      LWEEK
      LWEEK --- ---
      Musím tu vyventilovat své zklamání ... zjistil sem že LR neumí pracovat se čtyřjádrovými procesory a nemá OpenCL. Výsledek je, že to jede stejně "pomalu" na dvojádru jako na čtyřjádru a celkově srovnání rychlosti s Aperture je nesrovnatelný. Koukal sem po diskusích a zjistil sem že na tento fakt si stěžují lidi už od verze 3 nebo tak nějak. <ironie> Takže určitě to bude Adobe brzy řešit. </ironie>
      HUGGI
      HUGGI --- ---
      hm..me zhruba od verze 5.4 obcas spadne ve chvili kdy se importuje velky mnozstvi fotek/pocitaj jejich nahledy a ja zaroven chci na mape pridat lokaci..ale jinak je bez problemu stabilni i po tydnu aniz bych ho zavrel..
      BLACKX
      BLACKX --- ---
      Taky mně to už nepadá (ťuk ťuk), ale jako u SKALARIAK se třeba jednou za dva týdny stane, že se interně "zasekne" výběr. LR funguje navenek normálně, ale všechny operace se provádějí nad výběrem fotek, který byl aktivní před delší dobou a aktuální výběr se ignoruje.

      Takhle jsem jednou převedl fotku do černobílé a pak jsem zjistil, že se to ve skutečnosti provedlo nad úplně jinými 200 fotkami z jakési svatby. Takže jsem pak procházel hezky jednu po druhé a oddělával poslední změnu :)
      SKALARIAK
      SKALARIAK --- ---
      sem zvedavej, me treba sice nepada uz vubec skoro oproti 5.5, ale porad se deje ze kdyz ho mam hodne dlouho zapnutej, tak se najednou rozhodne, ze treba soubry do quick collection nebude pridavat ale naopak odebirat, coz je trochu problem, kdyz si toho clovek vsimne po pulhodine prace :)
      MENTOL_
      MENTOL_ --- ---
      BLACKX: O ty stabilite bych dost pochyboval, s kazdou novou verzi jsou bohuzel cim dal tim min schopni rozumne reagovat na chyby, treba ty exporty u 5tky trvaly skoro rok snad nez to uplne doladili :/ Ale v tu vyssi rychlost/odezvu trochu doufam, porad je tam asi dost rezerv. Nedavno jsem postoval tu zminku o AVX cpu instrukcich u novyho Camera Raw, tak treba to bude jedna z tech veci co se projevi v novym LR.
      SUN_VU_KUNG
      SUN_VU_KUNG --- ---
      Tak jsem si poradil :) konvertor - http://fredrikforsberg.se/acvconverter/
      a kupodivu to i funguje :D
      SUN_VU_KUNG
      SUN_VU_KUNG --- ---
      Jde nějakým způsobem používat v Lightroomu .ACV křivky z Photoshopu?
      SKALARIAK
      SKALARIAK --- ---
      KOZEL: nikon sem zas prodal, d800 fakt neni pro me fotak, nicmene ted koukam po ty d750, tak uvidime :)
      KOZEL
      KOZEL --- ---
      SKALARIAK: OT: Prechod na Nikon nepomohl?
      SKALARIAK
      SKALARIAK --- ---
      KOZEL: no tak to je jasny, me staci kdyz to je ostry ve fullHD rozliseni, coz ma muj monitor a vice neni pro webuse treba, nicmene to nic nemeni na tom ze me sere ze muj drahej fotak a moje drahy skla nejsou schopny ostrit konzistentne kam maji :)
      KOZEL
      KOZEL --- ---
      SKALARIAK: Otazka je, co je real? 1:1 ? To je stale jen pro tisk, kde neostrosti vypadaj jinak a mnohem min vadej imo nez na monitoru. Sam teda v LR zvetsuju na 1:1 taky, ale snazim se moc se na to neupinat, protoze superostrost na pixelovy urovni temer nikdo z mych zakazniku neoceni.

      Jak psal MINER na MBPR mi to prijde tak akorat bez zvetseni. DPI toho displeje je cca na urovni tisku a tak ma clovek dobrej odhad, jak by to vypadalo vytiskly na cca 13x18 cm.
      SKALARIAK
      SKALARIAK --- ---
      MINER: to jo, ale zase kdyz sem upravoval fotky na qhd+ 12'' yoga padu, tak tam vypadalo vsechno hrozne super uz hned po importu, coz v realu tak neni :)
      MINER
      MINER --- ---
      SKALARIAK: Výhoda rozlišení je, že nemusíš zoomovat, abys zjisil, jestli je fotka ostrá. Na rMBP jsem to úplně přestal dělat, protože, pokud neni neostrost vidět na retině, tak nebude ani v tisku nebo rozumném zvětšení nebo výřezu.
      SKALARIAK
      SKALARIAK --- ---
      tak ja mam osmijadro v desktopu uz mozna naky dva roky, akorat to neni Intel :) Kazdopadne, me neprijde ze by to od urictyho levelu bylo o procesoru, zpracvavam 24mpix rawy v rekl bych dost extremnich mnozstvich a holt si chvili ockam, kdyz generuju nahledy, nebo pak exportuju, ale dost srovnatelne s ostatnima sestavama co jsme testovali tady, zaroven kdyz mi jede jeden export tak muzu delat jinou selekci, nebo upravovat jiny fotky, nijak vyrazne to nezpomaluje, kdyz to potrebuju hrozne rychle tak exportuju jeden select 4x najednou po castech, coz je nejrychlejsi.... kazdopadne bych tipnul ze mi tohle jeste bude chvili stacit, otazaka je jak by to slapalo po planovanym upgradu na 4k monitor, ale zase s tim take vaham, protoze je asi blbost delat fotky na necem tak odlisnym od beznyho uzivatele (por web use...). Kazdopadne taky zalezi na rawech, u d800 to trvalo o poznani dele nez se s tim komp vyporadal, napriklad v develop modu 1:1 zobrazeni, to uz me sralo dost a asi bych uvazoval o naky nadupanejsi sestave....
      BLACKX
      BLACKX --- ---
      BTW když jsem hledal info o procesorech, tak jsem narazil na několik zpráv, že Lightroom 6 má být v březnu 2015. (Např. tady nebo tady ) Prý by to mělo být hlavně rychlejší a stabilnější.
      Těžko říct, jak moc se na to dá spoléhat, když někde bylo i info, že beta verze bude v září 2014 a pořád nic. Ale můžeme doufat, časově by ta prodleva mezi verzemi zhruba vycházela.
      MENTOL_
      MENTOL_ --- ---
      BLACKX: no jasne no, ta "velka zmena" je proste ted. Jinak do tech Z97 pujdou i pozdejsi Broadwelly, ale vzhledem k tomu, ze mezirocni narust vykonu procesoru se stejnym poctem jader je cca 15%, tak ani to neni moc zhavy. Puvodni plan byl jit do 6-8jader Hasswell-E, ale kdyz jsem to spocital, tak jsem vzal tohle kde na HW staci deska+cpu za 13k a jeste mi vrati 1200 v nejakym cashbacku. Samozrejme, pokud za pul roku prijde Adobe s nejakou obrovskou optimalizaci v LR6, ktera vyuzije 6+ jader, tak se prastim do cela, ale vzhledem k tomu, ze zatim nezvladaji vyuzit poradne ani ty 4, tak nevim nevim :)
      Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam