• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MAGGIEučíme matematiku - rady, tipy, nápady
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    MAGGIE: mozna by bylo dobre tu anketu udelat tak, aby se zobrazovalo, kdo jak hlasoval.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ha, akorat je na nastence, tak pardon - priste se polepsim - jak jsem uz psala, je to poprve, co neco takoveho vytvarim
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    tak jsem to vytvorila, muzete se do toho dat
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    WENCA: no, anketu jsem nikdy nevytvarela, tak moment - kouknu na to a neco vypotim
    WENCA
    WENCA --- ---
    MAGGIE: dobrej namet na anketu :)
    STANLEY
    STANLEY --- ---
    a tuhle znáte http://www.coolmath.com/ ?

    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    mimochodem - kdo z vas sledujicich tuto diskuzi taky uci na (viceletem) gymplu?
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    no to je dobry - to neznam! diky
    WENCA
    WENCA --- ---
    nevim, jestli to neni OT, ale kenken je hezka matematicka hricka podobna sudoku, ktera by mohla pomoct pri vyuce matiky:

    http://en.wikipedia.org/wiki/KenKen
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    GRIGORIJ: ucim na gymplu - jak vicelete gymnazium, tak "klasicke" ctyrlete, ale mame tu dohromady i pedagogickou skolu, kde jsem uz taky mela (bohuzel) tu cest ucit - bohuzel, protoze ty lidi jdou na pedak s tim, ze si mysli, ze se tak urcite vyhnou matice, pritom ji maji ve vsech rocnicich

    jelikoz je ale u nas na skole hodne matikaru, tak mam uz tento rok jen jednu tridu a to sextu + seminar ve druhaku - momentalne zaciname stereometrii

    NESMELY: diky, asi to zacnu davat na nastenku
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    MAGGIE: ktere rocniky vlastne ucis?
    ted jsem nasel v knihovne knizku "Zajimava geometrie" (J.I. Perelman), docela kouzelna knizka - zajemcum mohu zapujcit. Vsechno elementarni matematika (na urovni zakladni skoly vicemene), ale bavi to i me :)
    NESMELY
    NESMELY --- ---
    Učím se na přijímačky a narazil jsem na, z mého pohledu zajímavé stránky. Třeba to nebude OT. :-)

    http://www.ucebnice.krynicky.cz/Matematika/

    http://www.matweb.cz/

    http://maths.cz/
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    OLIII: urcite to bylo hodne narocny na cas - taky ale zalezi, kolik hodin tydne meli.. a co se tyce "vyssi matiky", tak i ja jsem ji mela rada, a proto ji snazim obcas protlacit i mym studentum
    OLIII
    OLIII --- ---
    IJACZEK: A neni tenhle způsob výuky příliš náročný na čas? Není to potom na úkor "objemu" znalostí? (a ráda bych pominula otázku, jestli je lepší objem nebo to, že si na všechno žáci přijdou sami) Nebylo potom aktivních jenom pár jedinců a nekoukali ostatní na hodinky?

    A za sebe říkám, že mě na gymplu vždycky bavil jakýkoliv "závan vyšší matematiky", prostě cokoliv co bylo nad rámec středoškolskýho učiva.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ty jo, takhle bych chtela jednou ucit.. ale treba se k tomu i diky tomuto klubu dohrabu ;)
    IJACZEK
    IJACZEK --- ---
    MAGGIE: Na integrály a derivace sme měli už bejvalýho ředitele, kterej naposledy učil v roce 68, ten by nám ani neobjasnil, proč slunce vychází a zapadá ./

    Ale jinak ano, ale řikám, ona tu diskuzi směřovala, vždycky upozorňovala, proč je tadle úvaha špatně a že na to jdeme hloupě. Tak jsme na to šli jinak a nějak sme se k tomu prokousali, opravdu.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    takze jste si sami treba odvodili i co to je urcity a neurcity integral? kosinovou vetu? vzorec pro objem koule atd.? pokud ano, tak smekam
    IJACZEK
    IJACZEK --- ---
    My měli na gymplu matikářku, která nás ze začátku přísně srovnala do latě, ale jak šli měsíce a roky, tak byla stále přátelštější.

    Když sme začali probírat novou látku, tak nám nikdy nic nevysvětlovala, ale nechala nás spekulovat a směrovala diskuzi k cíli, kterej nám odhalila až na skoro na konci hodiny, jenže my už sme na většinu věcí k tématu přišli, takže jí v podstatě zbejvalo vysvětlit jen na co si máme dávat pozor a bylo.

    (Přišla, napsala na tabuli "x na druhou" a zeptala se:"Co to je? Co mi k tomu kdo řekne?")

    Fakt tý ženský za to vděčim! Mám středoškolskou matiku v malíku, samosebou sem to už pár let neviděl, takže z voleje se mi počítá špatně, ale stačí mi si to jen tak lehce připomenout a je to.

    Proto doporučuju vyzkoušet tento postup: "Nikdy nic nevysvětlovat, nechat žáky si na to přijít! Ukázat cíl umí každej trouba!"

    Prostě vděčim jí za to tak, že to píšu sem, protože mi ten postup výkladu přišel fakt geniální!
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    zkratka byla bych vdecna, kdyby se tu postupne ukazovaly ruzny didakticky tipy k jakekoliv probirane latce, prakticke aplikace v beznem zivote, matematicke hricky atd.

    pro zacatek bych mohla uvest napriklad matematicky poker - ucitel si udela karticky s cisly - kazda 4x, cisla od 1 do 13 - studenti si nakresli ctvercovou sit 5x5, ucitel pak losuje cisla a studenti si je libovolne vepisuji do ctvercove site, cilem je ziskat na konci co nejvice bodu - presnou bodovou stupnici mam ve skole, klidne pozdeji dodam, ale bodovaly se dvojice stejnych cisel vedle sebe, trojice cisel, ctverice cisel, postupka v celem radku ci sloupci ci na diagonalach (cisla mohou byt klidne prehazena, napr. 1 - 5 - 3 - 4 - 2)

    dalsim tipem mohou byt prochazky po krychli, kdy si studenti procvicuji prostorovou predstavivost - kazdy si predstavi krychli, vrcholy se oznaci ABCDEFGH, ucitel zvoli jeden z vrcholu, ze ktereho se "vyjde", a pak uz jen rika pokyny "jdete nahoru, jdete vlevo, jdete dopredu, jdete dozadu" atd. a na konci teto rady se zepta, v jakem vrcholu se nachazime

    dalsi vec na prostorovou predstavivost je obdoba predchoziho - ucitel se pta, z jakeho vrcholu na krychli muze clovek jit napr. vlevo, dolu a dopredu

    vyse zminene matematicke hratky jsou samozrejme aplikovatelne na jakekoliv teleso (vyjma valce, koule, kuzelu)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    MAGGIE: preju hodne stesti, vic takovych ;-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam