• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MAGGIEučíme matematiku - rady, tipy, nápady


    Rady, tipy, nápady, podněty atd. "matikářů", jak udělat tento momentálně ne příliš oblíbený školní předmět pro studenty co nejvíce zajímavým


    DOUČOVÁNÍ MATEMATIKY:

    MAEP - Plzeň
    MAGGIE - Liberec (ZŠ, SŠ)
    NEVENA - Praha a okolí (ZŠ, SŠ, VŠ)
    TK_ - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    FILLIPPO - Ostrava (ZŠ, SŠ)
    SELATKO - Praha (SŠ, VŠ)
    KEJML - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    MIROSLAV - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    rozbalit záhlaví
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    GRIGORIJ: my diferencialni a integralni pocet dosud v osnovach meli a posledni inspekce nas za to pekne sepsula, takze to asi budeme odstranovat do seminare
    KEJML
    KEJML --- ---
    GRIGORIJ: Za mě (tři roky zpátky) u nás (G. Nad Aleji, Praha) měl analýzu jen tzv. "technický blok" (narozdíl od humanitního a přírodovědného, student si povinně vybírá právě jeden blok). Probrali jsme víceméně celou učebnici na analýzu od Promethea, včetně té substituce.
    Ale jak to je obecně nemám tušení, na to jistě odpoví někdo přímo od fochu :)
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    WENCA: hezke!

    Coz mi pripomina - jak je to ted na gymnaziich? Diferencialni a integralni pocet je standardni soucasti osnov? Pokud si vzpominam, tak substirucni metodu jsme na gymplu moc nebrali napr.
    WENCA
    WENCA --- ---
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    OK, provedu :)
    KEJML
    KEJML --- ---
    Můžu poprosit o přidání do záhlaví? Doučuju SŠ, VŠ. Nikoho ze ZŠ jsem ještě neučil, ale nebál bych se toho. Praha.
    Díky :)
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    prevzato z jineho klubu:

    LOSANYA
    LOSANYA --- ---
    prosím, prosím, neznáte nějaké www stránky, kde by byly vypočítané příklady z komplexníxh čísel, a z kombinací, variací a pravděpodobnosti ?
    SCHEEZE
    SCHEEZE --- ---
    MAGGIE: omluva. Ano Praha. Zkouset me ale budou v Ostrave :-)
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    SCHEEZE: a kdyz nepises kde, tak je to urcite Praha, co? ;)
    SCHEEZE
    SCHEEZE --- ---
    shanim nekoho kdo by me doucil Linearni zobrazeni, matice, baze, charakteristicka cisla matice a podobne. Linearni algebra. Mam na to cca. mesic. Byl by nekdo ochoten? A za jakych podminek? Kdyztak posta, diky.
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    vysel sage-4.0 http://en.wikipedia.org/wiki/SAGE_(computer_algebra_system) :o)
    jako ucebni pomucka vypada cim dal lepe!
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    presunula jsem seznam doucujicich do zahlavi
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    PHOBOS99: to jsem pochopila a na to navazala, ze je tragedie, ze to v pohode vystuduji na VS
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    PHOBOS99: Já vim, proto píšu něco o zkušenostech do nás z PedF, jak se snaží něco udělat s tím, aby nějakou páru měli...
    PHOBOS99
    PHOBOS99 --- ---
    ALDEMIK: MAGGIE spis mela na mysli, ze na prvnim stupni uci matematiku lidi, kteri o ni nemaji ani paru
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    MAGGIE: Jo, to problém fakt je. Já jsem z toho byla dost špatná, a to asi u všech předmětů - sama jsem přišla z gymplu a první ročník pro mě byl z vědomostních předmětů dost šok. Vzala jsem to tak, že je to jako "srovnávací ročník" a že je to holt potřeba, domluvila jsem se s vyučujícíma a na věci, které znám a umím, jsem tam prostě nechodila - nikdo mi žádné problémy nedělal. My jsme měli v prváku na úvod do matematiky Zapotilovou, kterou si tenkrát všichni hrozně chválili, bavilo je to a měli pocit, že to má smysl (většina). Teď už tam není, nevím přesně proč.

    S matematikou je to hrozně těžký, protože většina těch holek ji předem vzdává jako něco, co nemá žádný smysl (a tak ani nemá smysl ho tam hledat) a na co stejně nemají. Zvrátit tenhle postoj je hrozně těžký. Ale teprve když se to podaří, může se ten člověk dál nějak rozvíjet a pracovat na sobě, napravovat si matematické zmatky a sebevědomí... Jasně, že to pak vede k tomu, že se dělá matematika na úrovni prvního stupně (což mi osobně vůbec nevadí), ale na druhou stranu komplexně. A pokud se toho dobře využije, tím, jak reflektujeme svůj poznávací proces a ucime se z vlastních chyb a někdy hodně hloupých omylů, dokážeme pak podobné věci rozpoznat u dětí... ale to je vize, v realitě to tak někdy je a někdy není, samozřejmě.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    LUKEH: Ono k te abstrakci: průměrné a slabší děti na prvním stupni fakt nějakého zobecnění bez manipulace (typu když dělám krychlové stavby, tak si to postavim, převrátim, vyzkoušim si to, jak to funguje, dramatizace úloh na dětech) nejsou moc schopné a z vývojového hlediska to tak prostě je. Některé nadané nebo zkušené děti ji nepotřebují, protože mají buď dostatečný názor/náhled nebo mají zkušenosti, ze kterých získaly nějaké částečné představy, jak to funguje (izolované modely), pomocí kterých můžou tu věc řešit. Ale pro většinu dětí je to naprostý základ, protože je tak pro ně matematika způsobem pohledu na reálný svět a ne něčím abstraktním a od života odtrženým. Nejde o to "muset si nakreslit takový a takový obrázek", ale mít možnost propojovat své myšlení se smyslovým vnímáním a vytvářet tak z jednotlivých náhledů komplexnější matematické představy (generické modely). Ale to je asi jasný...
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    teda, to zni dobre - podle me je matematika na prvnim stupni stejne asi nejdulezitejsi pro cely dalsi vyvoj - kdyz to uci clovek, ktery nevi rozdil mezi ctvrtinou a tretinou, jak to pak maji pochopit deti.. mluvim z vlastni praxe - ucila jsem leta na stredni pedagogicke skole, kde matematicke mysleni neni zrovna silnou strankou tamnich studentu a pritom hodne z nich pak jde studovat prvni stupen ZS, pricemz, a to je na tom hodne smutny, to spousta z nich v pohode dodela a jde pak degenerovat se svymi matematickymi paskvily ty male prvnacky..
    LUKEH
    LUKEH --- ---
    ty knizky maji hroznou obalku,ale jinak to zni dost zajimave a asi si to i koupim a prectu!
    Nejsem ucitel,ale tyhle veci me zajimaji.Nevim jestli bych takovouhle vyuku matematiky chtel nebo ne.Na jednu stranu to zni zabavne a zajimave,na druhou sem mel vzdycky rad abstrakci bez pouziti modelu krychle nebo cisel na zemi a pochodovani po nich,treba me strasne stvalo kdyz sem mel neco malovat/rysovat.Ale zase treba ten problem s pocitanim do deseti a "potom nejak dal" by to resit mohlo doclea pekne.kazdopadne zajimavy info
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    Jinak píšu, resp. budu psát :-) diplomku na sítě krychle a podobné věci s dětma.
    1) Zatím jsme objevovali různé sítě krychle, a to tak, že každé děťátko mělo krychli (prostě dřevěnou kostku) a 6 papírových čtverečků ve velikosti stěny a kousky izolepy, měli nejprve krychli "oblíct". Pak jsme vždycky povolili některé izolepy-švy, abychom zjistili, jak "šaty krychle" vypadají. Objevili jsme tak 9 sítí z 11, děti byly naprosto nadšené, doma pak našel někdo i zbylé 2 sítě.
    2) Pak jsme si hráli t hranami a vrcholy. Děti si vystřihly nějakou svoji oblíbenou síť (máme je ve třídě vystavené) a aniž by ji skládaly, označily na ní vždy každou hranu stejnou barvou (švy - ty sešité, i zipy - ty rozpojené tím, že se síť rozložila). Pak jsme dělali totéž s vrcholy. Zjistili jsme tím, že je vždy zipů a švů stejný počet, že hrany jsou ze dvou půlek a rohy (vrcholy) ze "tří čtvrtin", což byla pro děti totální záhada, protože pravý úhel jako čtvrtinu plochy samozřejmě ze zkušenosti znají a teď hrozně řešili, jaktože to tak v prostoru není a kam se jim ta čtvrtina poděla. Pak jsme z té pomalované krychle udělali hrací kostku (čísla naproti dají součet 7), aby k něčemu byla. Děti dostaly za úkol zjistit, jestli je spravedlivá nebo jestli něco padá víc - aspoň si procvičí statistiku.
    3) Pak jsme dělali domečky v množství, které jsem nechala tak nějak na nich - prostě si vzali síť krychle a malovali to jako svůj vysněný zevnitř pokoj a zvenku dům. Takže museli dost přemýšlet, kde je nahoře a kde dole...
    Plánuju některýma pak provlíknout nit tak, aby se při zatažení krychle složila, to jsem odkoukala od Jitky Michnové a je to úžasné, skvělé a efektní, děti to milujou a v představivosti jim to pomáhá. Mám tak udělané některé sítě na ukázku, tak je můžu nafotit... pokreslené ale nejsou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam