• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MAGGIEučíme matematiku - rady, tipy, nápady


    Rady, tipy, nápady, podněty atd. "matikářů", jak udělat tento momentálně ne příliš oblíbený školní předmět pro studenty co nejvíce zajímavým


    DOUČOVÁNÍ MATEMATIKY:

    MAEP - Plzeň
    MAGGIE - Liberec (ZŠ, SŠ)
    NEVENA - Praha a okolí (ZŠ, SŠ, VŠ)
    TK_ - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    FILLIPPO - Ostrava (ZŠ, SŠ)
    SELATKO - Praha (SŠ, VŠ)
    KEJML - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    MIROSLAV - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    rozbalit záhlaví
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    NEVENA: tak malo? ja nejdu pod 250 za 60 minut
    DEMONOFANARCHY
    DEMONOFANARCHY --- ---
    NEVENA: opacko SS, uz jsem to par let nevidel a budu zacinat VS
    NEVENA
    NEVENA --- ---
    DEMONOFANARCHY: ZS, SS, VS? Tipuju to tak 150-250, podle úrovně.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    GRIGORIJ: ucim prvni stupen, resp. ted jsem v pataku na ucitelstvi 1. st. ZS a mam jednu "svoji" tridu, kterou chodim ucit casteji - ted dva roky, takze uz je dobre znam.

    Treti stupen se rika stredni skole, mam za to, ze se to bezne pouziva...
    DEMONOFANARCHY
    DEMONOFANARCHY --- ---
    mozna dotaz uplne mimo tema, ale kolik je bezna sazba za doucovani matematiky? budu pravdepoobne potrebovat nekoho kdo na me ted par hodin vyzkousi svoje novatorske postupy:-D
    AIRGURU
    AIRGURU --- ---
    ALDEMIK: jde to delat s derivaci, staci spojit vyuku derivovani a integrovani s vyukou mechaniky ve fyzice. Clovek se pak ani nenada a prirozene se dospeje k diferencialnim rovnicim. Kdyz jsem nekdy v druhaku na gymplu programoval ve volnem case jednoduchou hru, tak mi stacily prave ty klasicke mechanicke vzorecky (S = 1/2 a t^2 + vt , a = vt), abych s nima jen tak intuitivne vlastne numericky resil diferencialni rovnice, akorat tehda jsem vubec netusil, ze resim nejake diferencialni rovnice, ani nic podobneho. Matiku a fyziku neucim, jen doucuju, ale chtel bych si vyse popsany postup zkusit.
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    ALDEMIK: ty ucis matematiku? Ktere rocniky? (po pravde nemam tuseni, co je "treti stupen")
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    GRIGORIJ: Ja jsem prave myslela "nekde si najit" princip te veci, jinak to samozrejme pro me smysl nema.

    Zajimalo by me, jestli existuje nejaka ucebnice konstruktivisticke matematiky pro druhy a treti stupen (klidne cizi). Nevite o tom nekdo neco? Prijdou mi cim dal nesmyslnejsi ucebnice postavene ve stylu "definice, vysvetleni pojmu v definici, vzorecek s pripadnym kratkym a abstraktnim vyvozenim, aplikovani vzorecku, jeho variace, procvicovani". Nevim, jestli existuje postavena ucebnice na tom, ze zaci postupne pri reseni jinych uloh z jinych sfer maji moznost objevit a nahlednout nejake zakonitosti, ktere je dovedou k tomu, jak se chova v tech pripadech neco, co pozdeji maji moznost zjistit, ze je derivace, napriklad, ale maji to moznost zjistit, protoze s tim uz vlastne maji ruznorode zkusenosti, ktere si daji dohromady a pojmenuji...

    V cervnu jsem delala se svyma casto pujcenyma tretakama "velky vyzkum" - hazeli jsme dvema kostkama a scitali vysledky, odhadovali, co padne nejcasteji, pak kazdy delal 10 pokusu, psal si to do tabulky, pak to davali dohromady a delali jsme z toho histogram. Napad neni muj, bude to ted v trojce ucebnice od Frause. Nicmene decka z toho byly uplne hotovy (par nadsencu, ale docela nadchli i ty ostatni), jeden kluk udelal doma 100 pokusu, aby jich bylo opravdu co nejvic, delani toho konecneho histogramu, co jsme delali na velky arch papiru, jim prislo "fakt husty" a byly schopny se do krve pohadat, jak to dopadne. A ziskavali zkusenost s nahodou, kombinatorikou, pravdepodobnosti, statistikou, vysla nam pekna gaussova krivecka, delali samostatne pokusy, evidovali a v nekolika fazich sbirali a sesypali data a tak vubec. Na vsechny tyhle zkusenosti se bude jeste navazovat a vyuzijou se u slozitejsich problemu a muzou z nich vychazet pozdeji... nerikejte mi, ze neco takoveho nejde delat s derivaci :-) A to v ramci "procvicovani" jinych temat, takze to rozhodne neni ztrata casu, ale jen otazka promyslenosti ucebnic...

    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    ALDEMIK: pokud ma matematika podobu memorovani vzorecku, tak je to tragedie sama o sobe.
    Celkem verim, ze pokud pokracujes ryze humanitnim smerem, tak ti derivace nechybi...
    Nicmene gymnazium je skola vseobecneho zamereni a a matematika ke vseobecnemu vzdelani proste patri. A derivace potkas na jakekoli skole prirodovedneho zamereni (to ze je jejich neznalost tolerovana je vysledkem toho, ze se z osnov vytlacuji)

    Asi neni neni potreba, aby maturant plynule derivoval nebo integroval (koneckoncu integrace je dost netrivialni zalezitost), ale chapat pojem derivace, popripade interpretovat diferencialni rovnici rozresenou vzhledem k derivaci by umet mel.

    A jeste poznamka: "nekde si neco najit" bez znalosti principu vede v matematice obvykle ke katastrofe :)
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    Ja mam pocit, ze vzhledem k tomu, ze vetsina veci ma podobu memorovani a aplikovani naucenych vzorecku, tak je lepsi osekat. Ja jsem se osobne derivace ani integraly neucila - byla jsem na "humanitni vetvi" a nemam rozhodne pocit, ze bych propasla nejaky osobni nebo intelektualni rozvoj. Kdyz to budu potrebovat, tak si to nekde najdu, a krome pointy par matfyzackych vtipu nemam pocit, ze by mi cokoliv unikalo...
    WENCA
    WENCA --- ---
    MAGGIE: nevim nevim. prijde mi, ze kdyby to meli vsichni povinny, tak se to zvrhne v memorovani vzorecku pro derivovani, integrovani.
    NEVENA
    NEVENA --- ---
    MAGGIE: Tak stačí podívat se na západ, kde se v některých zemích učí jen "science" místo fyziky, chemie a biologie. Pak to dopadá tak, že na hodině angličtiny na VŠ vysvětlujete lektorovi, že magnet má vždycky dva póly a neexistuje monopól...
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    MAGGIE: co asi :)
    Derivace a integraly patri ke vseobecnemu vzdelani... nebo by aspon mely. A pokud jde o pretezovani, mam pocit, ze uz ted je vetsina skol neunosne lehkych.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    NEVENA: vzdycky si rikam, jestli je to "osekavani" uciva dobre nebo ne

    mimochodem, co si o tom myslite?
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    WENCA: To mi prijde jako naprosto klasicka ucebnice... V cem to ma byt nejake pokrokove? (navic tam maji chyby v carkach a tak...)
    NEVENA
    NEVENA --- ---
    MAGGIE: Já jsem ten první ročník s devítiletou základkou a derivace i integrály jsme ještě brali. Ještě v ročníku po mně na MFF to uměli všichni až na holku z hubedního gymplu, kde neintegrovali. Jak to bylo dál, to nevím, ale teď za RVP to už snad není vůbec povinné a záleží na škole. Docela dost zkrouhnutá je i fyzika, úplně se vypustila astronomie...
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    GRIGORIJ: no zkratka jim vadilo, ze tim pry studenty zbytecne pretezujeme a stresujeme (doslova cituji) - vadilo jim treba i to, ze v analyticke geometrii studenty zbytecne "tyrame" casti ve 3D, ze pry bohate staci jen v rovine apod.
    BURKHAR: zalezi, na jaky gympl jsi chodil - my v Liberci mame uz dohromady 4 gymply (+ samozrejme spousta ruznych odbornych skol s maturitou), coz je imho na "nabidku" budoucich studentu az moc, takze je minimalni previs - berou se i taci, kteri meli na vysvedceni na zakladce treba i trojky, a je to znat - kolegove, co letos ucili prvaky, dokonce nakonec presli z bezneho uciva na opakovani zakladu matematiky z Belouna..
    SCHEEZE: pokud se nepletu, tak mi kdysi byla tato latka taky naservirovana nejdriv v seminari, ale pak jsme na to narazili i v beznych hodinach - ale je to uz hodne zpet, takze se muzu mylit
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    SCHEEZE: My jsme se dostali i k tem substitucim, ale tusim, ze vzhledem k casu, ktery na to byl a nedostatku teorie, bylo pomerne zavadejici pouzivat operace dx=x*dy => dx/x=dy .

    Osobne si nejsem jisty, jestli to melo smysl.
    SCHEEZE
    SCHEEZE --- ---
    GRIGORIJ: to by me taky zajimalo. Jinak my jsme meli na gymplu taky nejake zaklady integralu a derivaci. Ve ctvrtaku ke konci.
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    BURKHAR: Nemachruj... :o)
    BURKHAR
    BURKHAR --- ---
    Nevim teda, nás na gymplu ve všeobecně zaměřenym víceletym ročníku (byli jsme poslední sedmiletí, po nás přišel rok pauzy a osmiletí) diferenciální a integrální počty čekaly už na začátku posledního ročníku. Po pololetí to bylo lehčí opakování všeho, ale taky základy algebry... Je to sice dávno, ale mám pocit, jak kdybych studoval na gymplu inťošů, když vás tady čtu...
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    MAGGIE: to jako fakt?? A proc to ty inspekci vadilo?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam