• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MAGGIEučíme matematiku - rady, tipy, nápady
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    ALDEMIK: pokud ma matematika podobu memorovani vzorecku, tak je to tragedie sama o sobe.
    Celkem verim, ze pokud pokracujes ryze humanitnim smerem, tak ti derivace nechybi...
    Nicmene gymnazium je skola vseobecneho zamereni a a matematika ke vseobecnemu vzdelani proste patri. A derivace potkas na jakekoli skole prirodovedneho zamereni (to ze je jejich neznalost tolerovana je vysledkem toho, ze se z osnov vytlacuji)

    Asi neni neni potreba, aby maturant plynule derivoval nebo integroval (koneckoncu integrace je dost netrivialni zalezitost), ale chapat pojem derivace, popripade interpretovat diferencialni rovnici rozresenou vzhledem k derivaci by umet mel.

    A jeste poznamka: "nekde si neco najit" bez znalosti principu vede v matematice obvykle ke katastrofe :)
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    Ja mam pocit, ze vzhledem k tomu, ze vetsina veci ma podobu memorovani a aplikovani naucenych vzorecku, tak je lepsi osekat. Ja jsem se osobne derivace ani integraly neucila - byla jsem na "humanitni vetvi" a nemam rozhodne pocit, ze bych propasla nejaky osobni nebo intelektualni rozvoj. Kdyz to budu potrebovat, tak si to nekde najdu, a krome pointy par matfyzackych vtipu nemam pocit, ze by mi cokoliv unikalo...
    WENCA
    WENCA --- ---
    MAGGIE: nevim nevim. prijde mi, ze kdyby to meli vsichni povinny, tak se to zvrhne v memorovani vzorecku pro derivovani, integrovani.
    NEVENA
    NEVENA --- ---
    MAGGIE: Tak stačí podívat se na západ, kde se v některých zemích učí jen "science" místo fyziky, chemie a biologie. Pak to dopadá tak, že na hodině angličtiny na VŠ vysvětlujete lektorovi, že magnet má vždycky dva póly a neexistuje monopól...
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    MAGGIE: co asi :)
    Derivace a integraly patri ke vseobecnemu vzdelani... nebo by aspon mely. A pokud jde o pretezovani, mam pocit, ze uz ted je vetsina skol neunosne lehkych.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    NEVENA: vzdycky si rikam, jestli je to "osekavani" uciva dobre nebo ne

    mimochodem, co si o tom myslite?
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    WENCA: To mi prijde jako naprosto klasicka ucebnice... V cem to ma byt nejake pokrokove? (navic tam maji chyby v carkach a tak...)
    NEVENA
    NEVENA --- ---
    MAGGIE: Já jsem ten první ročník s devítiletou základkou a derivace i integrály jsme ještě brali. Ještě v ročníku po mně na MFF to uměli všichni až na holku z hubedního gymplu, kde neintegrovali. Jak to bylo dál, to nevím, ale teď za RVP to už snad není vůbec povinné a záleží na škole. Docela dost zkrouhnutá je i fyzika, úplně se vypustila astronomie...
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    GRIGORIJ: no zkratka jim vadilo, ze tim pry studenty zbytecne pretezujeme a stresujeme (doslova cituji) - vadilo jim treba i to, ze v analyticke geometrii studenty zbytecne "tyrame" casti ve 3D, ze pry bohate staci jen v rovine apod.
    BURKHAR: zalezi, na jaky gympl jsi chodil - my v Liberci mame uz dohromady 4 gymply (+ samozrejme spousta ruznych odbornych skol s maturitou), coz je imho na "nabidku" budoucich studentu az moc, takze je minimalni previs - berou se i taci, kteri meli na vysvedceni na zakladce treba i trojky, a je to znat - kolegove, co letos ucili prvaky, dokonce nakonec presli z bezneho uciva na opakovani zakladu matematiky z Belouna..
    SCHEEZE: pokud se nepletu, tak mi kdysi byla tato latka taky naservirovana nejdriv v seminari, ale pak jsme na to narazili i v beznych hodinach - ale je to uz hodne zpet, takze se muzu mylit
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    SCHEEZE: My jsme se dostali i k tem substitucim, ale tusim, ze vzhledem k casu, ktery na to byl a nedostatku teorie, bylo pomerne zavadejici pouzivat operace dx=x*dy => dx/x=dy .

    Osobne si nejsem jisty, jestli to melo smysl.
    SCHEEZE
    SCHEEZE --- ---
    GRIGORIJ: to by me taky zajimalo. Jinak my jsme meli na gymplu taky nejake zaklady integralu a derivaci. Ve ctvrtaku ke konci.
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    BURKHAR: Nemachruj... :o)
    BURKHAR
    BURKHAR --- ---
    Nevim teda, nás na gymplu ve všeobecně zaměřenym víceletym ročníku (byli jsme poslední sedmiletí, po nás přišel rok pauzy a osmiletí) diferenciální a integrální počty čekaly už na začátku posledního ročníku. Po pololetí to bylo lehčí opakování všeho, ale taky základy algebry... Je to sice dávno, ale mám pocit, jak kdybych studoval na gymplu inťošů, když vás tady čtu...
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    MAGGIE: to jako fakt?? A proc to ty inspekci vadilo?
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    GRIGORIJ: my diferencialni a integralni pocet dosud v osnovach meli a posledni inspekce nas za to pekne sepsula, takze to asi budeme odstranovat do seminare
    PALACH
    PALACH --- ---
    WENCA: Ot, ale nebylo by něco podobného i pro chemii?
    WENCA
    WENCA --- ---
    my jsme meli na gymplu (1o let zpatky) diff. a integralni pocet jenom v nepovinnym matematickym seminari.
    STANLEY
    STANLEY --- ---
    Osnovy v dřívějším slova smyslu už nefungují. Každá škola (učitel) musí mít zpracovaný ŠVP a záleží v podstatě na ní jak moc dopodrobna půjde viz třeba: Matematika a její aplikace http://www.rvp.cz/sekce/473
    KEJML
    KEJML --- ---
    GRIGORIJ: Za mě (tři roky zpátky) u nás (G. Nad Aleji, Praha) měl analýzu jen tzv. "technický blok" (narozdíl od humanitního a přírodovědného, student si povinně vybírá právě jeden blok). Probrali jsme víceméně celou učebnici na analýzu od Promethea, včetně té substituce.
    Ale jak to je obecně nemám tušení, na to jistě odpoví někdo přímo od fochu :)
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    WENCA: hezke!

    Coz mi pripomina - jak je to ted na gymnaziich? Diferencialni a integralni pocet je standardni soucasti osnov? Pokud si vzpominam, tak substirucni metodu jsme na gymplu moc nebrali napr.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam