• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MAGGIEučíme matematiku - rady, tipy, nápady
    CIBL
    CIBL --- ---
    AIRGURU: pokud te to stale zajima, tak do posty, nechci byt off topic.
    KACHITA
    KACHITA --- ---
    zdravim pratele... mam na vas velkou prosbu... u statnic se nam objevila otazka metody postupne derivace a integrace... bohuzel na tento predmet mame debilni skripta, kde je napsany vzorec a basta fidel a na internetu se mi taky moc nic nepodarilo nalezt...

    jde o to ze to ma souvislost s prechodovou charakteristikou.... a tak bych rada vedela, zda jde o to u postupne derivace (zjednodusene), ze se prechodova charakteristika rozdeli na ekvidistantni casti a pak se scitaji casove diference?

    a postupna integrace spociva zas v tom, ze se funce rozdeli na casove useky a scitaji se obsahy lichobezniku?


    pokud byste nekdo poradil, pomohl byste asi deseti nestastnikum ani nevite jak...
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    CIBL: diky
    AIRGURU
    AIRGURU --- ---
    CIBL: coze? a obycejne cislo neni bezrozmerna jednotka? a jakou ma teda jednotku/rozmer? wtf?
    CIBL
    CIBL --- ---
    neni. procento neni to same co 1/100 , prave z tohoto duvodu. procento neni cislo, je to bezrozmerna jednotka.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    OK, tak ja uz mlcim ;)
    LUKEH
    LUKEH --- ---
    400+5%=400.05 je sice neobvykle, ale matematicky spravne
    LUKEH
    LUKEH --- ---
    ATOMOUSEK: procento je cesky setina. Kdyz se rekne pet procent, znamena to pet setin. tedy 5%=5/100. Pokud se rekne pet procent z X, znamena to 5/100*X.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    RADICETA: musis udat, z ceho je tech 5% prece, to je 5% z jablek, 5% z obsahu my tasky, 5% ze 400, nebo z ceho - ja jsem tohle vzdy vyzadovala - aby si zvykli vse zapisovat co nejvic korekt, aby si nikdo nemusel domyslet, co tim chtel autor rict
    RADICETA
    RADICETA --- ---
    MAGGIE: A takhle už to napsat můžu? 400 + 1*5% = 400,05
    Akorát myslím, že původní tazatel se už dávno vytratil.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ATOMOUSEK: jasny, ze procenta take mohou byt v psanem textu, ale my se tu ted bavime podle mne o rovnicich, tzn. 400 + 5% = 400 + 5/100 = 400,05 zkratka spravne zapsano neni, za tim si stojim
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    MAGGIE: 5% je 5%. Neni pravda, ze musi byt receno, z ceho. Proste 0,05. Az kdyz reknu, ze je neco 5% z 50ti, pak muzu udelat operaci z one druhe tridy, jak jsem psal nize, a pismenko z nahradit * :o)
    RADICETA
    RADICETA --- ---
    MAGGIE: No právě. Po tom všem co se tu s procenty dělo (už jsme je tu bez základu přičítali, násobili a dokonce jsme tu jimi už i dělili) jsem myslel, že by bylo dobré to tu napsat všechno pod sebe a ukázat, jak se věci mají. Ve školské matematice se procenta objevují skoro pořád s nějakým základem, popřípadě jako relativní přírůstek. Ale jinak nevidím rozdíl mezi 5% a 0.05. Mám dojem, že celá sranda se tu točí kolem korektního zápisu slovně zadaného výpočtu (zvětšeno o 5% není +5%)
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    RADICETA: jasne, ale tam je jasny, ze je to x % z daneho mnozstvi (apod.), jenze ve skolske matice, mysleno zakladka, stredni skola, se takto psat rovnice rozhodne nemaji
    RADICETA
    RADICETA --- ---
    MAGGIE: Procento jako takové se používá i samo o sobě, třeba u chyb měřicích přístrojů. Většinou se ale procentama násobí (chyba 3% z měřené hodnoty) Když to tu ale někdo začne samo o sobě, to znamená bez základu, přičítat, myslím, že to nejde chápat jinak, než že základ je implicitně 1.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ovsem prvni radek - to bych asi silela, kdybys mi neco takovyho ve skole v pisemce napsal ;) myslim hlavne ta procenta a z ceho, domysli si

    400 + 5% = 400 + 5/100 = 400,05
    RADICETA
    RADICETA --- ---
    To soudím reverzním inženýrstvím toho zmatku tady, já používám desetinná čísla.
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    RADICETA: to si myslis, nebo tak pracuje tva kalkulacka?
    RADICETA
    RADICETA --- ---
    RADICETA: Čili k původnímu dostazu: 100 "zdraženo" o 5% bych s procenty do kalkulačky zadával takto:
    100 + 5%*100
    pokud nezvládá delší zápis a počítá po operacích, tak
    5%*100 + 100
    a nebo elegantně
    1,05*100
    RADICETA
    RADICETA --- ---
    Já bych začal rozlišovat následující:
    400 + 5% = 400 + 5/100 = 400,05
    5% z 400 = (5/100) * 400 = 20
    400 zvětšeno o 5% = 105% z 400 = (105/100) * 400 = 420

    IMHO je na kalkuačce nejsnazší převést procenta na číslo, kterým základ vynásobíš. Takže třeba sleva o 7% je 0,93*cena.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam