• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MAGGIEučíme matematiku - rady, tipy, nápady


    Rady, tipy, nápady, podněty atd. "matikářů", jak udělat tento momentálně ne příliš oblíbený školní předmět pro studenty co nejvíce zajímavým


    DOUČOVÁNÍ MATEMATIKY:

    MAEP - Plzeň
    MAGGIE - Liberec (ZŠ, SŠ)
    NEVENA - Praha a okolí (ZŠ, SŠ, VŠ)
    TK_ - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    FILLIPPO - Ostrava (ZŠ, SŠ)
    SELATKO - Praha (SŠ, VŠ)
    KEJML - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    MIROSLAV - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    rozbalit záhlaví
    LUKEH
    LUKEH --- ---
    ATOMOUSEK: procento je cesky setina. Kdyz se rekne pet procent, znamena to pet setin. tedy 5%=5/100. Pokud se rekne pet procent z X, znamena to 5/100*X.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ATOMOUSEK: jasny, ze procenta take mohou byt v psanem textu, ale my se tu ted bavime podle mne o rovnicich, tzn. 400 + 5% = 400 + 5/100 = 400,05 zkratka spravne zapsano neni, za tim si stojim
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    MAGGIE: 5% je 5%. Neni pravda, ze musi byt receno, z ceho. Proste 0,05. Az kdyz reknu, ze je neco 5% z 50ti, pak muzu udelat operaci z one druhe tridy, jak jsem psal nize, a pismenko z nahradit * :o)
    RADICETA
    RADICETA --- ---
    MAGGIE: No právě. Po tom všem co se tu s procenty dělo (už jsme je tu bez základu přičítali, násobili a dokonce jsme tu jimi už i dělili) jsem myslel, že by bylo dobré to tu napsat všechno pod sebe a ukázat, jak se věci mají. Ve školské matematice se procenta objevují skoro pořád s nějakým základem, popřípadě jako relativní přírůstek. Ale jinak nevidím rozdíl mezi 5% a 0.05. Mám dojem, že celá sranda se tu točí kolem korektního zápisu slovně zadaného výpočtu (zvětšeno o 5% není +5%)
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    RADICETA: jasne, ale tam je jasny, ze je to x % z daneho mnozstvi (apod.), jenze ve skolske matice, mysleno zakladka, stredni skola, se takto psat rovnice rozhodne nemaji
    RADICETA
    RADICETA --- ---
    MAGGIE: Procento jako takové se používá i samo o sobě, třeba u chyb měřicích přístrojů. Většinou se ale procentama násobí (chyba 3% z měřené hodnoty) Když to tu ale někdo začne samo o sobě, to znamená bez základu, přičítat, myslím, že to nejde chápat jinak, než že základ je implicitně 1.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ovsem prvni radek - to bych asi silela, kdybys mi neco takovyho ve skole v pisemce napsal ;) myslim hlavne ta procenta a z ceho, domysli si

    400 + 5% = 400 + 5/100 = 400,05
    RADICETA
    RADICETA --- ---
    To soudím reverzním inženýrstvím toho zmatku tady, já používám desetinná čísla.
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    RADICETA: to si myslis, nebo tak pracuje tva kalkulacka?
    RADICETA
    RADICETA --- ---
    RADICETA: Čili k původnímu dostazu: 100 "zdraženo" o 5% bych s procenty do kalkulačky zadával takto:
    100 + 5%*100
    pokud nezvládá delší zápis a počítá po operacích, tak
    5%*100 + 100
    a nebo elegantně
    1,05*100
    RADICETA
    RADICETA --- ---
    Já bych začal rozlišovat následující:
    400 + 5% = 400 + 5/100 = 400,05
    5% z 400 = (5/100) * 400 = 20
    400 zvětšeno o 5% = 105% z 400 = (105/100) * 400 = 420

    IMHO je na kalkuačce nejsnazší převést procenta na číslo, kterým základ vynásobíš. Takže třeba sleva o 7% je 0,93*cena.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ATOMOUSEK: to mi vyjde 600 ;) (presne timhle postupem)
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    MAGGIE: tak to je jeste lepsi, nez 100+100/5%=20 :o)
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ATOMOUSEK: ja teda nevim, jak se procenta ucej na zakladce, ale ja jsem je vzdycky ucila prave pouzitim desetinnych cisel - moje kalkulacka opravdu odmita ten zmineny postup - napr. 10 + 5 % = 300 - netusim, jakou operaci to udela, ale procenta to rozhodne nejsou :))
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    ARAGONIT: Tim tvym postupem (pokud pak das jeste tlacitko "=" ), ziskas 95% z 850ti.

    Pokud chces zjistit, jak to funguje, navrhuji ti, abys nahradil cislo 850 cislem 100.
    Pak muzes zkouset do aleluja, co to dela.
    napr.: 100-5%=95
    nebo 100*5%=500
    zabavne pak je 100+100/5%=20

    Ale osobne doporucuji, abys pri hledani 5% z nejakeho cisla, pouzil operaci:
    cislo*0,05=

    kdyz budes hledat 27% z cisla, tak zadas: cislo*0,27=

    Celkove, neni se ceho bat a ve sve hlave nahrazuj slovo "procento" slovem "setina" (mimochodem, nechapu, kterej blbec vymyslel, ze se procenta budou ucit jinak). Nasledne, pokud chces 5% z 850ti, tak chces 5 setin z 850, tj. 5/100 z 850.
    Tusim, ze ve druhe tride se uci, ze v matematice se zadani 5/100 z 850 prevadi na (5/100)*850. O neco pozdeji se pak clovek dozvi, ze to lze zapsat jako 0,05*850.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ARAGONIT: no asi zalezi na kalkulacce - ja jsem to takhle ted zkousela na sve, "vedecke" a takhle to rozhodne nejde, resp. ja to takhle nikdy nepouzivala - ted to tu zkousim uplne poprvy
    ARAGONIT
    ARAGONIT --- ---
    MAGGIE:
    ano, chci vždy dejme tomu vypočítat 5 nebo 10% a proč ne například z 850.
    Myslel jsem že na kalkulačce stačí napsat 850 mínus5 zmáčknu na % a myslel jsem si že mám 5 nebo 10% z 850.
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    a k jakemu cislu se chces dopracovat? Z tveho "klik" nechapu, co chces za cislo. 850-5% je 849,95, ale tak kalkulacka asi nefunguje :o)
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ARAGONIT: a co jako chces vypocitat? kolik je 5% z 850?
    ARAGONIT
    ARAGONIT --- ---
    mám na vás nestoudný dotaz, nějak jsem nezjistil, jak se na bežné kalkulaččce s % vypočítají %?
    Myslel jsem že to je 850-5 klik na % =5% ale tak to asi není ne?
    Dík
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    EMP: neni zac, vsak ja matiku ucim a kolikrat jsem se tu uz na neco ptala, protoze jsem zkratka byla necim zaslepena a nevidela totalne trivialni chybu ;)
    EMP
    EMP --- ---
    MAGGIE: no placl jsem se do cela :)
    MAGGIE: diky moc
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam