• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MAGGIEučíme matematiku - rady, tipy, nápady


    Rady, tipy, nápady, podněty atd. "matikářů", jak udělat tento momentálně ne příliš oblíbený školní předmět pro studenty co nejvíce zajímavým


    DOUČOVÁNÍ MATEMATIKY:

    MAEP - Plzeň
    MAGGIE - Liberec (ZŠ, SŠ)
    NEVENA - Praha a okolí (ZŠ, SŠ, VŠ)
    TK_ - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    FILLIPPO - Ostrava (ZŠ, SŠ)
    SELATKO - Praha (SŠ, VŠ)
    KEJML - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    MIROSLAV - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    rozbalit záhlaví
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    RADICETA: jasne, ale tam je jasny, ze je to x % z daneho mnozstvi (apod.), jenze ve skolske matice, mysleno zakladka, stredni skola, se takto psat rovnice rozhodne nemaji
    RADICETA
    RADICETA --- ---
    MAGGIE: Procento jako takové se používá i samo o sobě, třeba u chyb měřicích přístrojů. Většinou se ale procentama násobí (chyba 3% z měřené hodnoty) Když to tu ale někdo začne samo o sobě, to znamená bez základu, přičítat, myslím, že to nejde chápat jinak, než že základ je implicitně 1.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ovsem prvni radek - to bych asi silela, kdybys mi neco takovyho ve skole v pisemce napsal ;) myslim hlavne ta procenta a z ceho, domysli si

    400 + 5% = 400 + 5/100 = 400,05
    RADICETA
    RADICETA --- ---
    To soudím reverzním inženýrstvím toho zmatku tady, já používám desetinná čísla.
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    RADICETA: to si myslis, nebo tak pracuje tva kalkulacka?
    RADICETA
    RADICETA --- ---
    RADICETA: Čili k původnímu dostazu: 100 "zdraženo" o 5% bych s procenty do kalkulačky zadával takto:
    100 + 5%*100
    pokud nezvládá delší zápis a počítá po operacích, tak
    5%*100 + 100
    a nebo elegantně
    1,05*100
    RADICETA
    RADICETA --- ---
    Já bych začal rozlišovat následující:
    400 + 5% = 400 + 5/100 = 400,05
    5% z 400 = (5/100) * 400 = 20
    400 zvětšeno o 5% = 105% z 400 = (105/100) * 400 = 420

    IMHO je na kalkuačce nejsnazší převést procenta na číslo, kterým základ vynásobíš. Takže třeba sleva o 7% je 0,93*cena.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ATOMOUSEK: to mi vyjde 600 ;) (presne timhle postupem)
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    MAGGIE: tak to je jeste lepsi, nez 100+100/5%=20 :o)
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ATOMOUSEK: ja teda nevim, jak se procenta ucej na zakladce, ale ja jsem je vzdycky ucila prave pouzitim desetinnych cisel - moje kalkulacka opravdu odmita ten zmineny postup - napr. 10 + 5 % = 300 - netusim, jakou operaci to udela, ale procenta to rozhodne nejsou :))
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    ARAGONIT: Tim tvym postupem (pokud pak das jeste tlacitko "=" ), ziskas 95% z 850ti.

    Pokud chces zjistit, jak to funguje, navrhuji ti, abys nahradil cislo 850 cislem 100.
    Pak muzes zkouset do aleluja, co to dela.
    napr.: 100-5%=95
    nebo 100*5%=500
    zabavne pak je 100+100/5%=20

    Ale osobne doporucuji, abys pri hledani 5% z nejakeho cisla, pouzil operaci:
    cislo*0,05=

    kdyz budes hledat 27% z cisla, tak zadas: cislo*0,27=

    Celkove, neni se ceho bat a ve sve hlave nahrazuj slovo "procento" slovem "setina" (mimochodem, nechapu, kterej blbec vymyslel, ze se procenta budou ucit jinak). Nasledne, pokud chces 5% z 850ti, tak chces 5 setin z 850, tj. 5/100 z 850.
    Tusim, ze ve druhe tride se uci, ze v matematice se zadani 5/100 z 850 prevadi na (5/100)*850. O neco pozdeji se pak clovek dozvi, ze to lze zapsat jako 0,05*850.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ARAGONIT: no asi zalezi na kalkulacce - ja jsem to takhle ted zkousela na sve, "vedecke" a takhle to rozhodne nejde, resp. ja to takhle nikdy nepouzivala - ted to tu zkousim uplne poprvy
    ARAGONIT
    ARAGONIT --- ---
    MAGGIE:
    ano, chci vždy dejme tomu vypočítat 5 nebo 10% a proč ne například z 850.
    Myslel jsem že na kalkulačce stačí napsat 850 mínus5 zmáčknu na % a myslel jsem si že mám 5 nebo 10% z 850.
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    a k jakemu cislu se chces dopracovat? Z tveho "klik" nechapu, co chces za cislo. 850-5% je 849,95, ale tak kalkulacka asi nefunguje :o)
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ARAGONIT: a co jako chces vypocitat? kolik je 5% z 850?
    ARAGONIT
    ARAGONIT --- ---
    mám na vás nestoudný dotaz, nějak jsem nezjistil, jak se na bežné kalkulaččce s % vypočítají %?
    Myslel jsem že to je 850-5 klik na % =5% ale tak to asi není ne?
    Dík
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    EMP: neni zac, vsak ja matiku ucim a kolikrat jsem se tu uz na neco ptala, protoze jsem zkratka byla necim zaslepena a nevidela totalne trivialni chybu ;)
    EMP
    EMP --- ---
    MAGGIE: no placl jsem se do cela :)
    MAGGIE: diky moc
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    EMP: a ted ta pravdepodobnost - jen vysvetlivky - PD = pravdepodobnost, ze prijde divka, PMD = prijde mala divka, PVD = prijde velka divka, PCH = prijde chlapec, PMCH = prijde maly chlapec, PVCH = prijde velky chlapec

    PD = 0,6
    PMD = 0,4
    PMCH = 0,3

    a) PCH = 1 - PD = 1 - 0,6 = 0,4 (c)
    b) PVD = PD - PMD = 0,6 - 0,4 = 0,2 (a)
    c) PMCH,PMD = PMCH + PMD = 0,4 + 0,3 = 0,7 (f)
    d) neprijde mala divka = 1 - PMD = 1 - 0,4 = 0,6 (e)
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    EMP: samozrejme muzes mit ve jmenovateli neznamou, pak je ale nutne udat podminky, tzn. tady v tom pripade se x nesmi rovnat 0 (nulou nelze delit)

    ad tvuj postup: prvni krok (vynasobeni cele rovnice 2x) je OK, pak i zacatek druheho kroku, ALE pak uz mas chybu - kdyz od obou stran rovnice odectes x, tak ti na leve strane nemuze vyjit 2x, ale 0x, tzn. posledni radky by mely byt:

    x - 2 = x
    0x = 2
    x = 0, coz nelze kvuli podminkam pro jmenovatele, tzn. rce nema reseni
    EMP
    EMP --- ---
    pripominam si matiku ze zakladky k maturite zakladni uroven a chci se zeptat jestli tuhle rovnici resim spravne nebo se na to musi uplne jinak? :)
    [zarazilo me x ve jmenovateli a jestli muzu vubec /*2x ...ty cc a ccc jsou kvuli zobrazeni s mezerama se mi to... ]

    x-2 cc 1 /*2x
    ---- = --
    2x ccc 2
    =========
    x-2 = 1x /-1x
    =========
    2x-2 = 0
    2x = 2
    x = 1
    =>L se nerovna P jestli si dobre vzpominam, tak nema reseni?

    a pak mam jeste tenhle priklad vim ze jsem to umel ale ted uz vubec netusim :/ a na prvni pohled mi prijde ze bych nad tim zabil moc casu

    vychazejme z nasledujicich predpokladu:
    Mezi detmi, ktere maji k pani hospodarce chodit po jednom, jsou mali a velci chlapci a i mala a velka devcata. Casteji nez chlapci prichazeji devcata, male deti chodi vice nez velke. Prevdepodobnost, ze k hospodarce prijde divka, je 0,6. Pravdepodobnost, ze prijde mala divka, je 0,4. Mali chlapci prichazeji s pravdepodobnosti 0,3.

    Jaka je pravdepodbnost,
    1. ze k hospodarce prijde chlapec (mali nebo velky),
    2. ze k hospodarce prijde velka divka,
    3. ze k hospodarce prijde male dite (chlapec nebo divka),
    4. ze k dospodarce neprijde mala divka?

    ke kazde otazce 1-4 vybirejte spravnou odpoved z nabidky a-f
    a)0,2
    b)0,3
    c)0,4
    d)0,5
    e)0,6
    f)0,7


    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam