• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MAGGIEučíme matematiku - rady, tipy, nápady


    Rady, tipy, nápady, podněty atd. "matikářů", jak udělat tento momentálně ne příliš oblíbený školní předmět pro studenty co nejvíce zajímavým


    DOUČOVÁNÍ MATEMATIKY:

    MAEP - Plzeň
    MAGGIE - Liberec (ZŠ, SŠ)
    NEVENA - Praha a okolí (ZŠ, SŠ, VŠ)
    TK_ - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    FILLIPPO - Ostrava (ZŠ, SŠ)
    SELATKO - Praha (SŠ, VŠ)
    KEJML - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    MIROSLAV - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    rozbalit záhlaví
    MONI
    MONI --- ---
    SRNECEK:Tu nerovnost máš obráceně. (já bych raději místo toho použila slovo nejvýše, tomu rozumí každý...)
    SRNECEK
    SRNECEK --- ---
    Ahoj, prosím Vás, potřebuji napsat do jedné faktury poznámku, že směna trvá méně nebo max. (tj. rovno) 13 hodin. Mohu použít tento zápis? Děkuji za radu.

    Cena za denní nasazení (≥ 13 h)
    THOMASMORTA
    THOMASMORTA --- ---
    EUCHENIE: eX je zkrácený zápis za 10 na X. Tím vzniká to posouvání desetinné čárky:-)
    EUCHENIE
    EUCHENIE --- ---
    BATEAU: díky!
    BATEAU
    BATEAU --- ---
    jo.
    5.4e-4 = 0.00054
    EUCHENIE
    EUCHENIE --- ---
    AHoj, mám dotaz, nevím, pod čím to hledat na netu..
    když mám číslo slovy_ pět celých čtyři na e na minus čtvrtou, takže s opominutím horního indexu 5,4 e-4, tak jak je to bez toho e? posune se desetinná čárka o 4 místa doleva? Fakt už si to nepamatuju...
    díky!
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ICARUS: úžasné, děkuji!
    ICARUS
    ICARUS --- ---
    MAGGIE: krynicky a jeho realisticky.cz?
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    Poslední dobou si říkám, že bych brala nějakou didaktickou příručku, ve které by mi kdosi fundovaný radil, jak učit každou dílčí látku ze ZŠ či SŠ (gympl) zajímavě, rozvíjet přitom u studentů logické myšlení a úplně super by bylo, kdyby ke každé látce bylo také využití v běžném životě. Ve škole používáme v nižších třídách osmiletého gymnázia řadu od Promethea (zelená, modrá, fialová, červená) a na čtyřletém gymplu Matematiku pro gymnázia taktéž od Promethea. Obě řady považuji za velice zdařilé, leč stále bych ráda ještě nějaký další posun v mém učení. Předem díky za tipy.
    KOC256
    KOC256 --- ---
    Dik. Nektere niance mi nedosly.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    Jinak osobně by při konstrukci šel trochu jinou cestou, pro mne pohodlnější.

    Udělal bych bod A.
    Sestrojil bych kružnici K1 se středem A, poloměrem Va.
    Sestrojil bych kdekoli tečnu T ke kružnici.
    Sestrojil bych kružnici K2 se středem v A, poloměrem c.
    Kde se mi protne K1 s T, tam je bod B.
    Mám stranu c.
    Udělám rovnoběžku s c, kde se protne s T, mám bod C.

    Doufám, že jsem to popsal dobře a srozumitelně.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    KOC256: Va a a jsou kolmice, z toho bys měl při konstrukci vycházet, takže opravdu nemůžeš vést úsečku kdekoli na správné straně. Je jedna jedna úsečka z bodu B, která splní zadání - musí to být tečna k té kružnici.
    KOC256
    KOC256 --- ---
    Lze sestrojit jednoznacne trojuhelnik pri znalosti c, Vc a Va?

    Prijde mi ze ne.

    Postup:
    - sestrojim c
    - vedu rovnobezku s c ve vzdalenosti Vc
    - udelam kruznici se stredem v A (na jednom konci c) s polomerem Va

    Ale vlastne "kdekoliv" na spravne strane (neresme to! vsak vime jak to myslim) pokud vedu usecku skrz konec Va z B po rovnobezku s c, tak tech reseni je nekonecne mnoho. Nebo mi neco unika?

    konkretne:
    c = 5cm
    Va = 4cm
    Vc = 5,5 cm
    THOMASMORTA
    THOMASMORTA --- ---
    LUKEH: To mi možná přijde lepší tohle:
    Recenze Boogie Boardu Sync 9.7!
    https://www.youtube.com/watch?v=WomAHmkkST0
    LUKEH
    LUKEH --- ---
    THOMASMORTA: na to jsou taky podobný, ale nemohl jsem to předtím najít. Myslím že třeba na Khan Academy používají tohle: https://www.alza.cz/wacom/v1465.htm
    THOMASMORTA
    THOMASMORTA --- ---
    LUKEH: Hezká hračka, ale nevhodná na to, co potřebuji. Není problém něco napsat na papír a foto poslat přes Skype, já ale potřebuji, abych mohl v reálném čase streamovat postup, takže potřebuji spíš přenášení videa.
    THOMASMORTA
    THOMASMORTA --- ---
    Chtěl bych se na místní obrátit o pomoc: doučuji studentku, se kterou z technických důvodů občas mohu komunikovat jen po internetu, momentálně přes Skype. Potřeboval bych poradit nějaké technické vybavení na streamování toho, co píšu (ideálně i jaké technické vybavení by potřebovala druhá strana), protože přes chat psát cokoliv jiného než slovní úlohy je peklo a přes videohovor to není o moc lepší.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    SKOKY: pro všechny případy zde ještě přidávám univerzální blbuvzdorný vzoreček :)

    P = (A + B) ÷ (A ÷ X + B ÷ Y)

    Kde P označuje průměrný počet kusů produktů A a B zpracovaných za hodinu, poměr zpracovávaných produktů je vyjádřen jako A : B, X označuje počet kusů výrobku pouze typu A zpracovaných za hodinu a Y počet kusů výrobku pouze typu B zpracovaných za hodinu.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    SKOKY: každý z výpočtů operuje s poměrem na jiné „straně“ :)

    Ten původní (blbý) výpočet počítá s poměrem 3 : 7 na straně pracovníka — ať již tak, že 30 % času zpracovává produkt A a 70 % produkt B či tak, že mám pracovníky zpracovávající produkt A resp. B v poměru 3 : 7. Poměr zpracovaných produktů za hodinu ale v takovém případě nebude 3 : 7 (pokud se ovšem oba typy produktů nezpracovávaly stejně rychle).
    Dejme si příklad — produkt A se zpracovává rychlostí 2 ks/h hodiny, zatímco produkt B 10 ks/h. Pro jednoduchost počítejme poměr 1:1. Po osmihodinové pracovní době, kdy polovinu času věnuji produktu A a polovinu produktu B, tedy zpracuji celkově 8 + 40 = 48 produktů v poměru 1 : 5, průměrným tempem 6 produktů za hodinu (0,5 × 2 + 0,5 × 10 = 6).

    Druhý výpočet naproti tomu počítá s poměrem 3 : 7 na straně produktů, kdy ale zas ale poměr času stráveném na každém z typů produktu bude jiný než 3 : 7 (opět pokud se tedy oba produkty nezpracovávají stejně rychle).
    Zpět k našemu příkladu, nyní však poměr bude pro produkty. Zpracovávám-li tedy produkt A rychlostí 2 ks/h vím, že jeden kus mi trvá 30 minut. U produktu B to činí 6 minut na kus. Poměr A ku B je 1 : 1, tedy za každým kusem typu A přijde kus typu B. Časově je to tedy 30 minut + 6 minut + 30 minut + 6 minut (atd.). Cyklů „30+6“ za osmihodinovou pracovní dobu zvládnu 13,333 a zpracuji tedy „pouze“ 26,667 produktů v poměru 1 : 1, průměrným tempem 3,333 produktu za hodinu (1 ÷ (0,5 ÷ 2 + 0,5 ÷ 10) = 3,333).
    SKOKY
    SKOKY --- ---
    BINARY_PARANOIC: mno, ke mě se dostávají dvě varianty, jak to počítat. Tu co sem tu napsal já (17560), ale pak i tu tvojí původní s 23954. tak sem z toho trochu jelen :-D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam