• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VODRHACNC - teorie a rady pro domácí stavbu našich obráběcích strojů frézky, soustruhy, 3D tiskárny, vračky, pily, brusky etc.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: na c-n-c.cz je v sekci prodej atas 750w za 5k kc, menicu je tam na vyber vicero takze teoreticky se do tech +-7k kc vejdes, spis je otazka jestli zvladnes ten menic nastavit, jinak neco z toho znicis.

    nejsou lepsi nebo horsi, zalezi na stroji vreteni a materialu a podle toho jsou nastroje vice vhodne nebo mene vhodne. Vicebrite maji mensi prostor pro odvod spon + to co pises, potrebujes bud vetsi posuv nebo nizsi otacky kde ti zase nemusi stacit kroutici moment vretene. Vicebrite jsou taky narocnejsi na tuhost stroje protoze je v zaberu vice britu najednou-vetsi rezne sily.

    na to neexistuje odpoved, zalezi co a jak budes konstruovat a pak frezovat.

    na frezovani tvarovych obvodu nebo vetsich der endmill, na hranaty obvod na rozlamani pak v grove, na cesty gravirovaci jehly
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    TEAPACK: JVCNC:
    VRETENO:

    Jo toho kravalu se bojim... popravde mame sousedy, takze bych ho rad vyeliminoval co nejvic... Ale ten kress ma uz v sobe regulaci otacek... pocitam ze na synchronni motory (ktery jsou uz tak drahy) budu potrebovat VFD, ktery samo o sobe stoji jak ten kress kterej uz regulaci ma. Co se tyka rozpoctu, tak bych asi potreboval aby se to veslo do 7 tacu... Nebo je naka sance ty otacky regulovat levnejc?

    Co je tam za matku nevim, asi tohle:

    Upínací matice - CNCShop.cz
    http://www.cncshop.cz/upinaci-matice


    FREZKY:

    cim jsou dvoubrity lepsi nez jiny? sem myslel ze to bude jako u vrtani do zdi... cim vic britu tim lip... ale na vic britu je asi potreba rychlejsi/silnejsi posun co? :-/

    je lepsi kupovat takovy ty co maj sirsi drik a zuzujou se, nebo ty co maj drik stejne sirokej jako tu rezaci cast? jaky prumery frezek jsou nejuniverzalnejsi/nejpouzivanejsi?

    co konkretne na ty pcb? delaj se ruzny tvary... je lepsi klasickej endmill nebo takova ta v-groove pul-spicka?
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    HARVIE: Tomuhle vřetenu se vyhni, má to komutátorovej motor, dělá to děsněj kravál a žere to uhlíky...
    raději bych vybral něco tady: https://cnc.inshop.cz/asynchronni-vretena/

    Důležitější než kleština je spíš průměr matice - tam máš ER16 nebo něco menšího? Na většinu věcí ti bude stačit ta šestka. A možná bych se kouknul po 3mm kleštině (1/8"), protože se na to dělá hromada drobných věcí na gravírování, ale kupuj to až s nástroji, je to běžně dostupné =)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: na tistaky budes potrebovat klestinu 1/8" protoze tistakove nastroje se delaji prakticky jen s drikem 1/8" a kdyz narves drik 1/8" do 3mm klestiny tak ji znicis (tu klestinu)

    co nejlevnejsi, budes jich potrebovat hodne, obecne se 2 brity

    kdyz si ho vyfrezujes tak kupovat to smysl nema jestli je drazsi, spis si k tomuhle vretenu kup hluchatka
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    Co byste mi radili za setup vřetena a fréz na shapeoko s 1x1.5m obrabecí plochy?

    Zatim premejslim o KRESS FME 1050

    KRESS FME 1050-1 - vysokootáčková frézka 1050W - CNCShop.cz
    http://www.cncshop.cz/kress-fme1050-1-vysokootackova-frezka-1050w

    v ceně je kleština 6mm, 8mm. bude mi to stačit? jaký kleštiny budu používat nejčastěji, když chci obrábět dřevo, tvrdý dřevo, překližku, plasty, frézovat tišťáky a čas od času si zkusit nějakej leteckej hliník (až s tim budu kamarád).

    má smysl rovnou objednat i menší kleštiny? jaký?

    jaký kleštiny a frézy bych si měl objednat na první pokusy? (překližka, plasty, pcb)

    má smysl kupovat držák na kress s odsávací botičkou? nebo si ho vyfrézuju sám až to zprovoznim? :-D
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    JVCNC: Megmet řiká že Alles Gute, ale je jen na 1kV...
    Každopádně počítám s tim že v práci vyžebrám kus stíněnýho kabelu, snad tam bude něco normálního, ne nějaká šílenost pro 30kW motor :D

    Nejspíš stejně dojde na rozborku motoru, alespoň jedno ložisko je slyšet podstatně víc než by bylo zdrávo, tak rovnou uvidim v jakym stavu je lak...z otevřenýho víka svorkovnice motoru leze ten komunistickej fenolickej smrad :P

    btw Siemens nezklamal, najít od nich návod jak vůbec ten měnič dokopat ke komunikaci s PC přes RS485 je taky umění, jako že je tak strašně těžký nechat v základnim manuálu pár odkazů >:-(
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    AKA_THE_A: yep, neuzemneny motor a nestineny kabel od FM sviti i tak ze je schopnej zarusit klavesnici u PC, stinit a zemnit u pohonu s FM plati vic nez kde jinde. plast motoru muze i stipat. V kazdem pripade doporucuju zmerit odpory civek vuci kostre. potkal jsem i vreteno s prorazenou jednou faz na kostru, ktera nebyla uzemnena protoze to to pak teprve rusilo kdyz jedna faze sla do zeme :D
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    ok, takže dokážu dokopat měnič aby točil motorem... je normální že na neuzeměnym motoru fázovka vesele svítí stejně jako kdyby byla v zásuvce? :D
    Rozsvítí se hned jak cvakne relé měniče, takže to asi jsou naindukovaný VF proudy, ale stejně...

    Jdu hledat Megmet :P
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    AKA_THE_A: no to uz je lepsi, to je uz vice v oblasti mohlo bz to jit a mene v oblasti nesmysl, zaroven je to taky ale vice v oblasti nevim nez vim a doporucovat ti mozny hazard se mi moc nechce, bude to zalezet vic na konkretnim motoru. S trochou stesti by to nejakou dobu vydrzet mohl, ale na tohle by se tu mohl najit nekdo povolanejsi.

    jestli jsou videt oba konce hridele tak ta ma obvykle dulky na hroty do brusky a kuchat ho nemusis, jen oblepit hridel atd. aby nikam nevlezli spony kde nemaj co delat a na male otacky, podle soustruhu se to da, obcas je ale jednodussi ho kuchnout. Spis to co zustane v naboji remenice v miste drazky mi prijde ze uz by mohlo byt pomalu malo, kdyz se pas kousne, setrvacnost by mohla dokonat svoje.

    uchlazovat se bude podle toho jak menic nastavis, i kdyz by to mohlo behat v podstate i v defaultnim nastaveni, coz je U/F krivka se jmenovitym napetim pri 50Hz, pri nizsi frekvenci je napeti mensi takze motor bude min topit, kdyz se uchladi tak se da zvednout zacatek krivky kuli momentu, kdyz se bude prehrivat, da se naopak snizit atd. Pro vektorove rizeni by mel mit motor nucene chlazeni v podobe vlastniho ventilatoru ale s tim uz moc zkusenosti nemam, pouzivam hlavne U/F krivku.
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    JVCNC: jsem lehce ustřelil při počítání rychlosti, jen lehce nad 100Hz ... :D
    Je to pásová pila na dřevo a provádim na ní pár upgradů aby se dala použít i s bimetalovym pásem na pižlání měkčích kovů...
    Soustružit hřídel by znamenalo kuchat motor a pak rotor nějak uchytit v soustruhu (a doufat že jakmile se toho dotkne nůž, tak to rotor neprohodí oknem ven :P), do toho se mi moc nechce... stačí že budu muset vyrábět nástroj na výrobu drážky, možná rovnou 2, protože hřídel pily má nejspíš jinou velikost pera...
    btw současnej 1f motor (taky 500W@1400rpm) má hřídel 24mm kdyby se ti 19mm zdál jako overkill :D

    Současnej převod je 1:2, s novejma řemenicema by to bylo 1:5, což už by samo o sobě mělo stačit na neželezný věci (na ocel furt moc rychlý, ale ta se na tom nejspíš řezat nebude), kdyžtak se může ještě lehce podtakovat případě potřeby (ale asi by záleželo jako by se motor zvládal uchladit).
    Přetaktování přijde ke slovu když na tom zase bude potřeba řezat dřevo, měnit řemenice je moc velkej oser :D
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    AKA_THE_A: 500w/1400rpm neni nejak moc, dost ale bude zalezet na dynamickych zmenach zatizeni, (1kw pri zozbehu z 0 otacek udrzis i rukou na 120mm prumeru). mozna by stalo za to zmensit tu hridel aby byl ten otvor mensi a v remenici kolem ni zbylo vice masa, 199 hridel z ohledu preneseneho vykonu je bohate naddimenzovna (pokud neni metr dlouha)

    moc se mu to libit nebude z duvodu lozisek, vyvazeni rotoru a celkove konstrukce, mozna spis koupit treba i jete bourane cinske vreteno kde ti bude jedno ze dutina hazi 0.02mm a vice, coz je obvykle pro obrabeni nepouzitelne ale ziskas vysokootackovy moto elektricky a konstrukcne pro takove otacky uzpusobeny, jen to teda bude 2 pol, protoze na 200hz bude tocit 12 000 rpm, (jsou kontruovany obvykle do 24000rpm pri 400hz) moment pri niykzch otakach se ti takz moc libit nebude. nicmene meneotackove by mohly byt vicepolove, to zjistis z hz a rpm, cinan tyhle veci ne moc casto pise
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    dotaz - jak moc "odvážný" by bylo do tohodle vyrobit díru (a drážku) pro 19mm hřídel? (náboj má 30mm) ~500W při 1400 ot/min...
    Sebevražedný nebo ještě připustný? :D
    S větší řemenicí na motoru bych pak potřeboval podstatně větší řemenici pro hnanou věc...

    a druhej dotaz - jak moc se bude 380V (ne 400V, tenhle je old-school :D) 3f motoru (ne)líbit provoz na 3x230V a "přetaktovanej" na 200Hz? (frekvenčákem)
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    jen FYI - na 150mm kulatinu duralu 7075 T6 mi dali nabídku 128 kč/kg (bez DPH), čimž mě mile překvapili...čekal jsem podstatně víc :D

    a víc k tématu - kdo by si tu dokázal poradit se soustruženim radiusu? (a za kolik? :D)
    Teď u sebe nemám ten model, ale je to přibližně r=76mm a je umístěnej skoro tečně s hranama na špalíku d=140 l=52 mm a směrem dovnitř (konkávní)...
    Model bude večer...

    Trochu blbý že většina levnejch ebay přípravků pro soustruh na výrobu radiusu je do 60mm :-(
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    AKA_THE_A: Soustruh by na to byl lepší, ono těch 52mm hloubky bude na frézky hodně a navíc se to bude blbě upínat aby ses vešel nástrojem kolem upínek...
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    blbej dotaz - nějakej nápad jak do 140mm kulatiny vyrobit d=120mm l=52mm díru naslepo? (zatim vidim reálně jen frézku...)
    Matroš buď tvrzenej 7075 nebo nějakej pevnější automatovej dural (opět tvrzenej)...
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    TEAPACK: spíš tipuju že někdo je nenažranej a ani se tim netají :P
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    AKA_THE_A: O.O asi jsi na to klikal tak usilovně, že si někdo všimnul, že je o to zájem a tak zvednul cenu? =D
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    TEAPACK: WTF? :D

    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    JVCNC: tak tak, navíc já to nechci na vyřezávání cest v PCB, ale jenom na vyvrtání děr a v tu chvíli je velmi jednoduché ošetřit všechny vůle - stačí, když v obou osách budeš najíždět vždy z jednoho směru, pak tam problém není. Vygenerovat si takový cesty taky není moc složitý... feedforward je tady zbytečný, jen musí být dobře nastavený rampy, aby ti vřeteno dojelo na souřadnice bez překmitu.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    TEAPACK: vzhledem k převodovce předpokládám že osy budeš tahat řemenem (což je dobrá volba protože šrouby a sklolaminát se nemají rádi), se šrouby to bude strašně pomalé, obávám se té převodovky, enkodér není na výstupu ale je na rotoru motoru, tedy enkodér nesrovná vůli převodovky, kdyby byl na výstupu tak jakákoliv vůle nebo pružnost je pro regulaci problematická. Vůle není udána tedy může být v podstatě libovolná a při použití s řemenem zase vnese do polohy značnou chybu i malá vůle. Ten první motor má docela hrubý enkodér, ale na vrtačku DPS to bude dobře použitelný i on. Jestli drivery už máš tak ok. Jinak tohle je přesně aplikace kde jsou i 2F krokáče 0,5-1Nm dostatečné řešení pro dyi strojek (když není ATC). jak se má obrábět sklolaminát tak polohování je zrovna ten nejmenší problém, problémy jsou ve vřeteni a v lineárním vedení os (sklolaminát sežere spolehlivě všechno)

    u vrtání dps stačí i pomerně dost hloupý driver, ani není moc potřeba feed forward, pracovní pohyb je pouze v Z a jen z A do B, takže to bude fungovat ok.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam