• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VODRHACNC - teorie a rady pro domácí stavbu našich obráběcích strojů frézky, soustruhy, 3D tiskárny, vračky, pily, brusky etc.
    Diskuze týkající se problematiky při stavbě domácího CNC a i jiných obráběcích strojů, nejsem žádnej profík, ale můžeme se zde společně podělit o těch pár poznatků co jsme nasbírali. Samozřejmostí bude prezentace našich výrobků a výsledných produktů.
    rozbalit záhlaví
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: nevim jestli bych tomu robocnc rikal "lip". tlacitko mozna nebude tak presny jako kdyz meris kontakt mezi nastrojem a pliskem. nicmene u nekterejch vreten by nejspis slo zajistit kontakt i pres loziska, nebo DIY kartacem na hridel, abys nemusel cvakat drat na nastroj, tak bude sonda tvrvale pripojena k vretenu. (stejne je asi dobry ho uzemnit). druha elektroda s pullupem pak muze bejt kdekoliv.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    SALAM23: slozity zarizeni, jak se to vezme, muze byt udelano velice jednoduse ve forme pouze kovove desticky s kablikem az k 5 smerove sonde s cenovkou pres 100k kc.

    Prestoze to lidi pouzivaji, je kovova desticka s kablikem spatne. principielne funguje tak ze se jeden drat chytne na nastroj, druhy na tu desticku a stroj jede nastrojem dolu nez se dotkne desticky.

    Spatne je na tom to ze takovy kontakt je spinaci misto rospinaci, kdyz ti jeden drat nekde upadne tak o tom RS nemuze vedet a vesele ti protlaci nastroj skrz tu desticku a znici nastroj i desticku.

    Dale spatne je na tom dale to, ze spinani je realizovano primo pomoci nastroje, takze kdyz na nem bude nalepena plastova spona, tak napred pri kontaktu bude muset propichnout tu sponu, pripadne oxid na te desticce. pak je na tom taky spatne to, ze ta desticka neni nijak odpruzena, takze ti stroj udela do ni nastrojem diru, protoze az po kontaktu s ni teprve zacne brzdit a jeste nejakou drahu ujede v zavislosti na rychlosti a akceleraci. takze krome toho ze ti do te desticky udela drobnou dirku, v tom samem miste uz bude merit jinak, tak ti taky trochu olame spicky toho nastroje a mas-li vreteno s keramickimy lozisky, tak ti casem, jako dalsi bonus, znici i ta loziska :D desticku nebrat.

    inspirace jak to udelat lip napr zde https://robocnc.cz/tag/probe/
    (i kdyz taky se mi to uplne nelibi)
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    HARVIE: to jsem prave nechtel,chci to vsechno v jednom kodu,abych jen jednou naloadoval a nemusel se srat s loadovanim dalsich kodu - slo mi o to,aby jeden ten kod obsahoval vsechno a ja max prehodil nastroj a zmacknul enter
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    JVCNC:vidis na delku nastroje jsem uplne zapomnel -resil jsem jen prumer, asi si teda budu muset nejakou tu sondu do budoucna zbastlit,ted mam sadu nejakejch frezek od cinana do dremela - tusim ze je to 0,8 - 3mm vsechny maji shodnou delku i nalisovany ten dorazovy prstynek,tak se zatim naucim to ovladani a vymenu na nich a az mi to bude fungovat na tehle shodnejch bitech,pustim se do laborovani s rozdilnejma delkama.Ta nastrojova sonda neni nejaky slozity zarizeni ne?Typuju neco na bazi vypinace,kterej sepne pri dotyku nastroje o nejakou vodivou podlozku?
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    SALAM23: VCarve by to umet mel, v CAMu je to napred otazka postprocesoru kde by melo byt pro vymenu neco jako
    T(cislo nastroje) M6
    takto by to mel sezrat snad kazdej RS

    Dale je to veci RS jak je nastaven co ma pri vymene udelat. lze to resit postprocesorem kde pak bude
    M5 ;vypnout vreteno
    G0 X(poloha vymeny X) Y(poloha vymeny Y) Z(poloha vymeny Z) ;odjet na polohu vymeny
    M0 ;cekat na vymenu a potvrzeni pro pokracovani od obsluhy

    dal uz bezny kod co CAM vygeneruje pro drahy, tzn. zapnuti vretene atd.
    ty 3 radky v podstate nahrazuji to T(cislo nastroje) M6.

    otazkou je co budes delat s ruznou delkou nastroje. takto to lze pokud mas na stroji nastrojovou sondu ktera si pak nastroj zmeri a nemusis nic dalsiho resit. nebo pokud mas vreteno s upinaci nastroju tak delkove korekce ktere zmeris a natukas do tabulky nastroju, protoze ten nastroj s upinacem tam das pokazde stejne. (uplne stejne ne, podle teploty dutiny vretene tam zaleze ruzne hluboko ale to tu asi tedka resit nemusime)

    u vretene s ER klestinou pro rucni vymenu je asi nejjednodussi mit na kazdy nastroj samostatny soubor a po vymene zmerit ref bod obrobku znova novym nastrojem, korekce nemaji moc smysl protoze tam nastroj das pokazde jinak. Sice se da na nastroj nalisovat krouzek ktery ti bude delat doraz, pak se bude delka pri vymene lisit podle toho jak utahnes prevlecnou matici a daly by se pouzit korekce. Za me osobne je nejjednodussi nastrojova sonda, vymenis das pokracovat a stroj si to pak zmeri sam a nemusis se o nic starat, zalezi ale taky co RS umi a jak ho nastavis, moznosti je spousta.
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    HARVIE: protože jsem celkem hledal (neb taky chci páchat pár součástek z 7075 T6 :D), záleží co chceš dělat...
    7075 se podle všeho obrábí celkem dobře, protože je podstatně pevnější a tvrdší než jiný hliníkový slitiny, vytvrzená na T6 je pevnější než za tepla válcovaná nízkouhlíkatá ocel ;-)
    Nemá rád teplo (už nad nějakejch 150°C začínaj problémy), resp. když ho zahřeješ, tak ztrácí vytvrzení a má velmi mizernou odolnost proti korozi. Nedá se použitelně exolovat a nedaj se na tom dělat pevnostní sváry. (svařit se dá, ale místo okolo sváru bude značně oslabený a křehký). Stejně tak vytvrzenej se nedá ohejbat za studena - zaručeně praskne (a za tepla zase ztratí vytvrzení).
    Problém je ale hlavně v tom, že plech má skoro každej JEN na objednávku a tažený věci bejvaj omezený na tyče, dutý profily prostě nejsou.
    Cenově je to při tlustejch polotovarech (nevim jak tenký plechy) kolem 120kč/kg, takže nic hroznýho.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    SALAM23: no ty nastroje co sem zatim videl ja umi vygenerovat jednotlivy operace do vic souboru, takze neni problem poslat jeden soubor, vymenit nastroj a poslat druhej...
    JVCNC: pouzivas lih jo? ja zkousel wd-40, ale popravde co sem ted rezal zavity, tak sem srovnaval wd-40 a neredeny tekuty mejdlo a prislo mi, ze to mejdlo na ty zavity bylo lepsi... to mozna zkusim i na frezovani...
    JVCNC: ubrat otacky sem se bal no :-D ono preci jen dreml 3000 nema zpetnou vazbu :-/ asi budu muset trochu experimentovat... nebo sehnat lepsi vreteno... akorat si porad rikam jestli ma smysl dat 7 tacu za vreteno kdyz to ten stroj pak neudrzi...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: on tam neni celkovy zaber, tak jsem nepostrehl ze to je u kraje. Vetsinou plati ze kdyz to piska tak pridat posuv nebo ubrat otacky. Spiralni kontura nebo aspon zapich po rampe bude vzdycky lepsi a k nastroji setrnejsi, pokud je to mozne tak je pouzij.

    0.8mm a zvlast karbidove nastroje jsou uz na stroj, vreteno a rezne podminky docela dost narocne, ty rupnou hned. Pri hazivosti nastroje v klestine okolo 0.01-0.02mm to nema smysl ani zkouset.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    TEAPACK: nevim jak je tomu ted, ale driv co jsem HDD rozebiral tak to telo je tlakovy odlitek s naslednym obrobenim, takze to uplne mekke bahno nebude. jak je v tom aspon trochu horciku tak to docela jde, pod lihem, na sucho se nastroj zalepi hned. Bezne delam z AlMg2 a AlMg3, coz jsou obecne docela mekoty a pod lihem bezproblemu (nastroj se zalepi jen kdyz dojde lih). Tvrdsi slitiny se sice obecne obrabeji lip a nekteere jdou i na sucho ale pri vetsich naroku na stroj. U mekcich slitin je to hodne o nastroji, u tvrdsich zase vice o stroji.
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    TEAPACK: generator to asi umi - jen to nedokazu nejak nastavit,aby mi to pri ty vymene nastroje odjelo na home - pouzivam vcarve pro na pripravu gcodu
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    SALAM23: Pokud to tvuj generátor Gkodu umí udělat, tak to reálné bude a přesně takhle se to i dělá =)
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    taky bych poprosil o radu - mozna debilni dotaz,uplne nevim jak to mam napsat,jak mam vyresit abych mohl vymenit nastroj behem frezovani,tim myslim,ze bych treba nejakou cast vyrobku,kde je potreba ubrat velkou plochu udelal velkym bitem abych nemusel moc cekat a pak na detaly vymenil za drobotinu,musim si generovat vic gkodu nebo se to da nacpat do jednoho,jako vic toolpathu s rozdilnejma nastrojema? napr. Udelej 70% kodu 6mm frezou,pak sjed na home,pockej na potvrzeni a pokracuj zbytek treba 0,8mm?
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    HARVIE: ad nástroje - lepší sehnat si jednobřitky.. s takovejma otáčkama, házivostí a tuhostí jsou vícebřité nástroje spíš za trest a budou se rychleji lámat
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    TEAPACK: AKA_THE_A: Zajímalo by mě 7075, ale to predpokladam nebude jednoduchy.
    TEAPACK: taky je otazka na jakym stroji mas toho cinana pridelanyho...
    JVCNC: u kraje jsem to upevneny mel. lepsi dotazeni ve sveraku asi nepomuze, pac sverak je stejne pridelanej k drevotriskovy desce :-D no musim rict, ze to delalo fakt hodne neprijemnej bordel a musel sem si zacpat usi.

    pri vyjezdu z oblouku se to chvilku zastavi, pac tam je prestavka na plunge o dalsi 0.1mm dolu. mozna by bylo misto jednotlivejch vrstev zajimavejsi pouzit spiralovou toolpathu... nevim...
    JVCNC: mam naky 0.8mm dvoubrity frezky ale zas nevim abych je nezlomil... jak je to s posuvama? predpokladam, ze to musim snizit proporcialne se snizenim prumeru frezy...
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    TEAPACK: pak je ale otázka jestli daná součástka může bejt z automaťáku :P
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    HARVIE: Ono taky bude záležet, jaký materiál s tím budeš dělat... obyčejná hlína se blbě obrábí i na dospělých CNC strojích, ale mám dobré zkušenosti s duralem (2017A) =)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: pak jeste zkusit 2mm misto 3mm nastroje. s 2mm 2 britym jezdim v hliniku v drazce 1mm do hloubky pri 24k rpm a posuvem 360mm/min s vretenem 150W ktere ma na hrideli i vetrak, takze vysledne bude mit taky tech 130W a zcela bez poklesu otacek. Kdyz je tupej tak mu otacky taky uz padaji ale nastroj vyhodim driv nez se otupi az tak ze by ho to 150W vreteno neutahlo.

    dalsi vec je to ze shapeoko na obrabeni kovu neni vhodne, jedine za cenu nesmyslne drastickeho snizeni zivotnosti nastroju a od toho nesmyslne ceny vyroby, to jsem psal uz driv ze shapeoko je na kovy nesmysl a cena takto opotrebenych nastroju by mohla rychle presahnout cenu stroje.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: sem puvodne mel dvojnasobnej posuv pri stejnejch otackach a prislo mi, ze to zadrhava... ten dreml je slabej a stroj malo tuhej, takze ani nevim jestli by melo smysl davat tam neco silnejsiho... tezko rict...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: zkus otacky snizit na pulku a posuv 2x zvednout a dostanes se do vhodnejsi oblasti reznych podminek. pri 33k rpm je uz i rezna rychlost za hranou. tedy otacky 15k rpm a posuv 300mm/min, snad to dremmel jeste utahne.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    TEAPACK: JVCNC: 3000 nejsou otáčky, to je model dremelu. otáček je skutečně 33000.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: napred veci ktere jdou zlepsit hned,
    vylozeni nastroje a delka, vzdy pouzivat co nejkratsi nastroje s co nejmensim vylozenim. Vetsinou se to dela kuli zmenseni ohybu nastroje v rezu, tobe to zmensi paku co pusobi na ulozeni vretene.
    upinat co nejblize kraji a co nejvejs kde je stroj nejtuzsi, co nejmene uprostred kde ma nejmensi tuhost.
    Ten disk vypodlozit necim ze spoda, pak lehce dotahnout, doklepat k te podlozce a dotahnout, strasne ten disk drnci a to nechces.

    snizit otacky nebo pridat posuv, jednobritky taky drncej kdyz nejsou dostatecne zatizene. Predpokladam ze 3000rpm je preklep protoze co jsem nasel tak dremmel 3000 ma rozsah otacek 10000-33000 a posuv 0.005mm/ot je strasne malo, minimalne to chce 2x spis jak pise Teapack 4x tolik, tedy zvednout posuv pri tehle otackach na 660mm/min.

    ve videu je slyset v otackach ze stroj jede skokove, vzhledem k tomu ze se rychlost toho zvuku meni s tim jak se blizi konec oblouku, tzn meni se rychlost jedne osy tak to bude mozna zpusobeno hrubym rozlisenim, muze to byt zpusobeno ale i tuhosti, stroj se napina tak dlouho dokud sila v napnuti mechaniky neni vetsi nez rezna sila a pak teprve poskoci, spis to bude to prvni, protoze v tehle hloubce uberu jeste nejake meritelnejsi rezne sily jeste nevznikaji.

    obecne je dobre kdyz nastroj bere co nejdelsi casti britu, kdyz se pouziva napr jen 0.1mm, tak se opotrebi 10x driv nez kdyz bere 1mm. obecne se hloubka rezu v drazce udava jako 0.5xD nastroje, tedy v tomhle pripade by to bylo 1.5mm hloubka (kazdy nastroj a material to ma samozrejme trochu jinak,je to nejobecnejsi pravidlo co muze byt)

    dremlu padaj otacky protoze ten nastroj je uz tupej k zahozeni od pulky frezovani.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam