• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VODRHACNC - teorie a rady pro domácí stavbu našich obráběcích strojů frézky, soustruhy, 3D tiskárny, vračky, pily, brusky etc.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: Mam v kompu pripravenej model drzaku, kterej mi umozni na to vreteno dat takovej ten malej dlouhej vykonej 12V vetracek z 1U serveru. Jeste cekam, az mi prijdou konektory, abych to doladil a vyfrezoval. Pak podle me nebude problem ani s mensima otackama bez vodniho chlazeni. Prece jen 12V dvoulinka je mi blizsi, nez tam tahat 2 hadice od cerpadla. Ale je dost hlasitej, asi tam jeste vymyslim nejakej termostat... Ale nevim jestli je to dobrej napad, pac se muze stat, ze telo vretene bude studeny a vinuti uz bude rozpaleny. Takze by ten termostat nemusel sepnout.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: sahat prstem na frezu neni nikdy dobry napad, zvlast kdyz se toci, oni ty nastroje muzou byt docela ostre i kdyz uz jsou tupy. U zarovky bych se bal ze prehori vlakno.

    DC brzda dela to ze na vystup do motoru privede DC napeti a tim se ve vinuti udela staticke mag pole ktere rotor brzdi, nevyhodou je ze se energie rotoru zmari v motoru a tedy topi pak motor, lepsi je brzdny odpor ten toho snese dost. Ja ho pouzivam vetsinou k dobrzdeni na konci brzdeni, tam je tohle brzdeni sice mene ucine ale da se dobre motor dobrzdit. U motoru s vrtuli na hrideli bych to asi nedelal maji s chalzeni problem obecne, odpor je vzdycky nejlepsi reseni na brzdeni. Kdyz kolem nejakeho pujdes tak muzu jen doporucit, prace je pak pohodlnejsi, kdyz nemusis cekat na dotoceni vretene nez tam zacnes strkat ruce. Kdyz budes delat vice kusu s kratkym pracovnim cyklem tak budes dyl cekat na dotoceni vretene nez obrabet a bude te to pekne srat. DC brzda se vetsinou nastavuje od jake frekvence se pouzije, jake napeti procentualne se pouzije a jak dlouho se pouzije, vretena cnc stroju z hlediska motoru obecne maji pomerne malou setrvacnost, brzdi se v podstate jen rotor, nastroj neni az tak zajimavy z hlediska jeho setrvacne hmoty vuci rotoru motoru.

    jog takhle pouzit nejde, ten fungujetak ze v menici nastavis frekvenci a pak ho na tuhle frekvenci roztocis jen vstupem, treba kdyz ho potrebujes katce zapnout a potocit. frekvencni menice se nepouzivaji jen pro vretena cnc stroju ale v hodne sirokem spektru aplikaci a u cnc nema moc vyznam.

    na rigid taping potrebujes motor se zpetnou vazbou a menic co s tou zpetnou vazbou umi pracovat. udelas z motoru pak servo a diky zpetne vazbe ma pak motor docela jine vlastnosti, mnohem lip se pak ridi (kompenzuje skluz). U cnc stroju to ma smysl pro ten rigid taping a hlavne pro napolohovani vreetene napr pri zpetnem vyvrtavani (treba zahloubeni diry z druhe strany, natocis nastroj a prostrcis ho dirou, pak do stredu diry a teprve pak ho roztocis, roztocenej nastroj tou dirou neprostrcis. no a hlavne u automaticke vymeny kdyz mas nastrojove upinace s unasecimi kameny tak musis vreteno natocit tak aby ses trefil upinacem do tech kamenu vretene, at uz do zasobniku vretene nebo do ruky vymeniku. Na rigid taping je navic tohle vreteno docela nevhodne protoze na nizke otacky ho neuchladis nebo nebude mit kroutak.

    Podle te U/f krivky mas plny vykon prakticky jen pri plnych otackach, na polovicnich budes mit min nez pulku, coz bude to proc jsi rad ze mas 1,5kW misto mensiho. U vrtule na chlazeni na hrideli to tak delam podobne, jinak ji nastavuju podle toho jak motor topi a hlavne koukam na proud pri ruznych otackach. nejvic proudu do motoru tece pri startu pri nizkych otackach, proto je potreba nizke napeti na zacatku U//f krivky aby tam netekl moc velky proud, pri vysich otackach a stejnem napeti pak tece vinutim mensi.

    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    HARVIE: PD145 je dobrý k tomu, když potřebuješ s motorem točit i velmi pomalu a frézovat něco tvrdýho - například u frézy na ventilový sedla, kde ti nůž bude točit tak 60 RPM. Problém je, že se potom motor hodně hřeje, takže pokud to nepotřebuješ, nezvedal bych to ;)
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: Jinak U/f krivku mam podle doporuceni dodavatele nastavenou takhle:

    0.5Hz : 7V
    2.5Hz : 14V
    400Hz : 220V
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: Taky jsem si jeste udelal poznamky u tehle dvou nastaveni:

    PD145 ??? Kompenzace kroutaku??? Nevim presne co s tim, nechal jsem default
    PD146 TODO Proud motorem bez zateze v procentech maximalniho proudu, default je 40%, mozna by to slo stahnout...

    Je to ten klasickej cinan:
    https://wiki.spoje.net/...xe/fetch.php/howto/mechanical_engineering/huanyang_vfd_inverter_manual.pdf

    Netusis o tom neco?
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: mimochodem co DC brzda? Je to pro mě zajímavý? Představuju si to tak, že motor při deceleraci naopak ty kondy v DC okruhu vybíjí místo aby je nabíjel a tim se kontruje ten proud co z něj jde. Ale asi sem to pochopil blbě.

    Ten invertor umí i nějakej "jogging", ale nevim jak se to používá. Znamená to, že bych moh tim motorem softwarově otáčet jako s krokáčem (za předpokladu, že bych ho uchladil)? To by se dalo použít na rigid taping...
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: Zatím jsem nastavil start na 2s a stop na 6s. Napětí jsem ještě neřešil.

    Dělal jsem pokusy s největší frézou co tu mám při plnejch otáčkách. Když jsem dal start na 0.5s, tak to startovalo bez problemu, 2s jsem dal, aby tam byla rezerva. Když jsem ale dal deceleraci na 1s, tak se to triplo a motor se točil volně asi půl minuty dokud nedoběhnul. Když jsem dal deceleraci na 2s, tak se to netriplo, ale natáhlo to brždění na 5s (podle stopek), tak jsem tam dal radší 6s. Stejně většinou jedu na čtvrtinový otáčky, takže je to brždění v praxi ještě rychlejší.

    Jinak při prvních pokusech jsem měl místo výkonovýho odporu k invertoru připojenou 100W žárovku. Nevim jak moc je to dobrej nápad, ale bál jsem se, co by se stalo, kdyby praskla a tim pádem by nic neomezilo to DC přepětí. Teď vidim, že by to invertor asi zvládnul.

    Taky musim teda říct, že když to startuje takhle rychle, tak je to celkově děsivější. Šahat prstem na frézu najednou nevypadá jako tak dobrej nápad... Předtim jsem měl pocit, že bych ruku včas vytáhnul.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: myslim takove ty prolinajici se tony od harmonickych frekvenci jak ten druhy ton s rostoucima otackama klesa.

    to se indukuje vzdy, pri prepeti na meziobvodu by mel menic vyhodit chybu a motor odpojit. pripadne nektere delaji i to (nastavitelne) ze pri pretizeni pri startu/brzdeni chvili pockaji, takze kdyz start menic neutahne, treba vlivem tezsiho nastroje tak nespadne do chyby, pri startu chvilku pocka a pokracuje dal, tedy jen ten start uz neni rychlejsi ale menic nevyhodi chybu, to same brzdeni. zakladni ochrany jako prepeti nebo nadproud maji snad i tyhle cinske menice. Si dej na displeji menice zobrazit proud a uvidis kolik do motoru tece jestli to je jeste v norme a s rezervou. Pokdu to nejak moc nerpezenes tak on se hned tak nerozpali. Tyhle vretena obvykle startuju na max za 2-3s a brzdim taky tak i bez pridavneho brzdneho odporu (s nim i pod 1s). Problem byva pozdeji kdyz se poradne zabehnou loziska a jdou volneji, tedy nepomahaji brzdeni tak menic bud vypadne na chybu nebo se to brzdeni o chvilku protahne a pak jeste na konci brzdeni, ten menic nebrzdi do konce se to chvilku dotaci setrvacnosti, pak staci zapnout DC brzdu napr napeti 8% z max napeti po dobu 0.5s od 10Hz a vreteno stoji i kdyz ma uz hodne volna loziska.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: co se tyka zvuku, tak nevim. Myslis takovy to cinkani/tukani nebo jak to nazvat?
    Ale kdyz rychle brzdis, tak se indukuje proud do VFD a je potreba ho nejak srazet. Nemam tam pripojenej vykonovej odpor na brzdeni, tak jsem radsi brzdeni nezrychloval, aby tam nevznikalo prepeti. Spodni napeti je nastaveny podle doporuceni vyrobce motoru, zas ho nechci spalit...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: az dodelam rozpracovanou verzi, tak nejakej screenshot mozna pustim
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: podle zvuku toho rozbehu vretene je tam slyset skluz rotoru vuci mag. poli ten menic nemas uplne dobre nastavenej, to by tam slyset byt nemelo, asi bych trochu zvednul napeti na zacatku U/f krivky, taky by to melo umet startovat a brzdit rychlejs. Jinak to je docela pekny a zvuky taky dobry, to bych od shapeoka ani necekal, asi je to taky dano jinou konstrukci toho nastroje na drevo.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: tak se nestyd a klidne rekni jakej :-D my se ti mozna nebudem smat :-D
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: 2.5D s indexaci 4. osy. je ale placeny takze to neni uplne hobby zalezitost a asi nema smysl to zde nejak zminovat.
    IRUX25
    IRUX25 --- ---
    HARVIE: tak jasny. ty pfoily nejsou nic moc.. a rohove spojeni v mem pripade taky nic moc. :) dik za nazor.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    IRUX25: u laseru to mas asi uplne jedno, pokud mas vse dobre dotazeny... co se tyka frezy, tak to taky nejak funguje. na X je to samozrejme z obou stran. Ale popravde celej tenhle system s plastovejma rolnama na nepodeprenym hlinikovym railu neni moc tuhej at vymyslis co vymyslis. Trochu posilhavam po nejaky jiny konstrukci s podeprenym linearnim vedenim, kterou bych si svaril z ocelovejch jeklu. Ale neni to zadarmo, je to dost prace a nejspis by mi ty jekly/traverzy museli ve vysledku nekde ofrezovat do roviny. Na ballscrew by to chtelo vetsi motory, na vetsi motory vetsi drivery, na to silnejsi zdroj. Proste se to hrozne nabali financne i casove takovej projekt.
    IRUX25
    IRUX25 --- ---
    HARVIE: Ahoj, vidm spravne, ze tam mas ten vodici profil 20x40? Staci to zaveseni kol jen z jedne strany? Mam to ted z obou, ale v plastu (od cinanu), tak bych to mohl udelat podobne jak to mas. Nemam tam frezku ale laser, takze zadne velke sily na prenos podle me.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    A jeste pred spanim sem si dal jednu na odlehceni

    Tetris theme played on grbl+eshapeoko+bcnc
    https://www.youtube.com/watch?v=CIHtG064xDQ
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    A kdyz mam ty novy remeny, tak jsem si troufnul tam strcit poradnou frezu :-) Trisky litaly po cely dilne a chvilema sem mel pocit, ze jestli ulitne nakej suk, nebo kus frezy, tak me zastreli. Musim rict, ze jsem rad, ze jsem vzal 1.5kW vreteno a ne 0.8kW (ktery je jen o malinko lehci). Pri 5mm rezu 7200 RPM ho s touhle frezou eshapeoko udrzelo bez problemu zastaveny, u slabsiho vretene by se to zrejme projevilo vyraznejc. Da se teda rict, ze 1.5kW vykon vretene je prinosnej i na takovym low-end stroji jako je eShapeoko (a to stale krokace jedou na polovinu rated proudu).

    eShapeoko ripping spruce at 24000 RPM
    https://www.youtube.com/watch?v=fe2v7YrQwYs
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    Jeste je teda potreba dodat, ze misto puvodniho zapruzeni o 3mm pred proklouznutim motoru to s timhle setupem prokluzuje rovnou, aniz by se remen nejak viditelne natahnul.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    SALAM23: No, tak jsem to potunil. Dal jsem tam remen s ocelovym jadrem (zatim stale 6mm, casem snad vyupgraduju na sirsi). A vyrobil napinak z mirne priohnuty sadrokartonovy kotvy a kousku zavetrovaci pasky. No neni to zadna precizni parada:



    Zasadni rozdil udelal ten upgrade remenu z aramidu (nebo co to bylo) na steel core. Je o nepatrnej kousicek tlustejsi, takze stejne nesly pouzit puvodni napinaky, coz byla dobra zaminka na upgrade. Jen to ma problem, ze steel core neni asi stavenej na dlouhodobej provoz s takhle malou remenici, takze se asi zlame casem. Nicmene 5m za 80 kc, takze me to zatim moc netrapi.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam