HARVIE: sahat prstem na frezu neni nikdy dobry napad, zvlast kdyz se toci, oni ty nastroje muzou byt docela ostre i kdyz uz jsou tupy. U zarovky bych se bal ze prehori vlakno.
DC brzda dela to ze na vystup do motoru privede DC napeti a tim se ve vinuti udela staticke mag pole ktere rotor brzdi, nevyhodou je ze se energie rotoru zmari v motoru a tedy topi pak motor, lepsi je brzdny odpor ten toho snese dost. Ja ho pouzivam vetsinou k dobrzdeni na konci brzdeni, tam je tohle brzdeni sice mene ucine ale da se dobre motor dobrzdit. U motoru s vrtuli na hrideli bych to asi nedelal maji s chalzeni problem obecne, odpor je vzdycky nejlepsi reseni na brzdeni. Kdyz kolem nejakeho pujdes tak muzu jen doporucit, prace je pak pohodlnejsi, kdyz nemusis cekat na dotoceni vretene nez tam zacnes strkat ruce. Kdyz budes delat vice kusu s kratkym pracovnim cyklem tak budes dyl cekat na dotoceni vretene nez obrabet a bude te to pekne srat. DC brzda se vetsinou nastavuje od jake frekvence se pouzije, jake napeti procentualne se pouzije a jak dlouho se pouzije, vretena cnc stroju z hlediska motoru obecne maji pomerne malou setrvacnost, brzdi se v podstate jen rotor, nastroj neni az tak zajimavy z hlediska jeho setrvacne hmoty vuci rotoru motoru.
jog takhle pouzit nejde, ten fungujetak ze v menici nastavis frekvenci a pak ho na tuhle frekvenci roztocis jen vstupem, treba kdyz ho potrebujes katce zapnout a potocit. frekvencni menice se nepouzivaji jen pro vretena cnc stroju ale v hodne sirokem spektru aplikaci a u cnc nema moc vyznam.
na rigid taping potrebujes motor se zpetnou vazbou a menic co s tou zpetnou vazbou umi pracovat. udelas z motoru pak servo a diky zpetne vazbe ma pak motor docela jine vlastnosti, mnohem lip se pak ridi (kompenzuje skluz). U cnc stroju to ma smysl pro ten rigid taping a hlavne pro napolohovani vreetene napr pri zpetnem vyvrtavani (treba zahloubeni diry z druhe strany, natocis nastroj a prostrcis ho dirou, pak do stredu diry a teprve pak ho roztocis, roztocenej nastroj tou dirou neprostrcis. no a hlavne u automaticke vymeny kdyz mas nastrojove upinace s unasecimi kameny tak musis vreteno natocit tak aby ses trefil upinacem do tech kamenu vretene, at uz do zasobniku vretene nebo do ruky vymeniku. Na rigid taping je navic tohle vreteno docela nevhodne protoze na nizke otacky ho neuchladis nebo nebude mit kroutak.
Podle te U/f krivky mas plny vykon prakticky jen pri plnych otackach, na polovicnich budes mit min nez pulku, coz bude to proc jsi rad ze mas 1,5kW misto mensiho. U vrtule na chlazeni na hrideli to tak delam podobne, jinak ji nastavuju podle toho jak motor topi a hlavne koukam na proud pri ruznych otackach. nejvic proudu do motoru tece pri startu pri nizkych otackach, proto je potreba nizke napeti na zacatku U//f krivky aby tam netekl moc velky proud, pri vysich otackach a stejnem napeti pak tece vinutim mensi.