• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VODRHACNC - teorie a rady pro domácí stavbu našich obráběcích strojů frézky, soustruhy, 3D tiskárny, vračky, pily, brusky etc.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    WSKVXQ: Nejdřív jsem myslel, že se ti to nelíbí, protože těch 30k se ti zdá moc málo, ale za 15k budeš mít akorát tak použitelné vřeteno s měničem a ty drobný co ti zbydou utratíš za kabeláž a pár hadic na chlazení.

    Pokud opravdu trváš na ceně kolem 15k, tak si kup 3D tiskárnu a přidej si na ní laser, ale na nějaký frézování zapomeň.
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    WSKVXQ: FYI pokud je tvym cílem jen gravírování, zkusil bych se podívat na laserový...ne že za tyhle peníze to zvládne přímo do hliníku, ale můžeš to použít pro výrobu masky a následně odleptat
    WSKVXQ
    WSKVXQ --- ---
    HYENA: Máš pravdu, potřeboval jsem rozpustit počáteční nadšení. Díval jsem se na na nějaké DIY na https://openbuilds.com/?category=cnc-router&id=316, tady už mě odrazují ty náklady kolem 30000 Kč.

    Zkusím se zeptat ještě jinak. Dá se pořídit zařízení do 15000 Kć, které by vyhovělo mým původním požadavkům, zejména tedy gravírování duralu v přijatelné kvalitě? DIY jen do určité míry - na výrobu jednoho cnc by nemělo být potřeba jiné cnc .)
    HYENA
    HYENA --- ---
    JVCNC: On se ale prece ptal, jake muze ocekavat vysledky. Ne, ze si to chce osahat. Jenom jsem se snazil uvest ho do reality, aby z toho ruzovyho snu pak nebyl stejne vyrizenej jako muj kamarad :)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    panove, zase s tim strojkem z ciny neblbnete, copak nekdo ocekava ze za cenu mensi nez co stoji nejlevnejsi uz pouzitelne levne cinske vreteno muze byt srovnatelne s plnohodnotnym strojem? to je jako chtit auto jen za cenu sedacek v nem. Na nauceni se zakladum treba co je to tuhost a proc je dulezita, ze vreteno je pul stroje, jak se to vlastne ovlada atd. je za super cenu za kterou ja nekoupim ani jen slusnejsi motory s driverama.
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    HYENA: ja nikdy ty cinsky profily nemel v ruce,tak nemuzu soudit jak moc jsou spatny,jinak me chodi masinka na alu profilech od markerslide "original" na tu moji praci se drevem a uhlikem je to pevny dostatecne,pri rozumny drazce a rychlosti to zvlada relativne presne i hlinu - ale podepreny tyce nebo jinej plnohodnotnej linear bude jiny kafe

    HYENA
    HYENA --- ---
    SALAM23: Ano, mas pravdu. Ale zase bych si ji radsi postavil, protoze si ji nadimenzujes na svoje potreby: tuhost vs presnost vs rychlost.
    Jejich (cinska stavebnice) hlinik je totiz hodne tenkostennej asi cinem redenej recyklat plechovek od piva...
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    HYENA:da se udelat uchazejici gravirka i z alu profilu,to bych uplne nezatracoval,ale toto je shit uz od pohledu,jinak souhlasim se vsim co jsi napsal
    HYENA
    HYENA --- ---
    Zacli sme vymenou vsech kabelu za stineny. To vedeni nemen, zbytecne by ses trapil ;)

    Nevyplati se to predelavat. Nejlepsi je si tu masinu postavit, protoze vis, co na ni budes delat... Ja jsem kdysi koupil jetou 1200x1200x120mm cnc frezku, co ma krome osy Z linearni vedeni. Pocitam, ze do roka bude linear i tam a trochu ji zvednu, pac 120mm na vejsku moc neni. Koupil sem taky 1,5kW vreteno s menicem. Pocitam, ze na moje bukovy spalky, obcas hlinik nebo mosaz mam do smrti pokoj :)

    Ty cinsky alu profilovy stavebnice nemuzu ani videt. Nepamatuju si / ani nechci, jaky to melo vule. Z jemnyho gravirovani uz bych mel trochu strach ze se to nebude vracet na stejny misto. Je to proste spis hracka, aby sis to osahal a zjistil jak to vlastne funguje a ce se s tim vubec da delat. Vsechno, co na tom vyrobis bude tak hnusny a krivy ze to stejne nikdo nekoupi.
    WSKVXQ
    WSKVXQ --- ---
    AKA_THE_A: Aha, tak to jsi mi odpověděl i na předchozí post. Co říkáš určitě dává smysl, nedokážu jen odhadnout, jestli to, na co se ptám, jsou nějaké minor úpravy nebo práve to 3/4 mega. Ale už začínám tušit.

    Byl by něhaký tip, kde pátrat? Klidně bazary atd. Chtěl bych zůstat v nějakých neprofi relacích.
    WSKVXQ
    WSKVXQ --- ---
    HYENA: Díry jsou pro mě druhotná záležitost, jak říkáš, můžu vrtat nebo objednat děravé panely. Zajímá mě zejména to gravírování. S tím rušením jste se dokázali nějak vypořádat?

    A protože jsem neznalý problematiky, nedokážu odhadnout sentiment první věty - mám to chápat tak, že to je reálná možnost, nebo smajlík na konci říká, že to je úplná hovadina? .)
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    WSKVXQ: je nesmysl koupit Fábii v základu a pak do ní investovat 3/4 mega v dílech a práci aby se parametrama víc přiblížila třeba STi, který by tě stálo skoro stejně peněz, ale bude to bez sraní a funkčnější :P

    btw stroj s mizernou tuhostí ti bude lámat frézy mnohem častěji (spíš pořád :P) než něco pevnějšího ;-)
    Hledej něco, co nemá rám postavenej z těch taženejch profilů
    HYENA
    HYENA --- ---
    WSKVXQ: Jednoducha pomoc, vymenis vsechny vedeni a je to v pohode :D

    Tak si to vygraviruj a udelej si dirku oro dulcik a diry dovrtej na stojanovce...

    Ta masina je krap. Davali sme to kamaradovi dohromady snad tejden. Nakonec se ukazalo ze "vreteno" rusilo Z osu a ta neustale pomalinku klesala... Priste to rovnou rozmlatim az to nekde uvidim. Prijemnou zabavu a pevne nervy preju!
    WSKVXQ
    WSKVXQ --- ---
    AKA_THE_A: Díky za informaci. Hodnotil bys příklad níže jako náročnější? Dá se té tuhosti pomoct nějakým zlepšovákem? Přidáním vzpěr, výztuh nebo tak? Byl by případně nějaký příklad zařízení, u kterého bych mohl očekávat slušný výsledek?

    http://yusynth.net/Modular/Commun/STEINERVCF/synthacon-panel-improved.pdf
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    WSKVXQ: gravírování ano, ale u čehokoliv náročněšího bude výsledek stát za prdlajz...stoj neni určenej k opracovávání kovu, má lehoučkou konstrukci která se nemá potřebnou tuhost...
    WSKVXQ
    WSKVXQ --- ---
    Zvažuju pořízení levného CNC na domácí kutění. Využití by bylo:

    1. Gravírování popisů přístrojových panelů do plechu AlMg2.
    2. Frézování otvorů do plechu AlMg2 o tloušťce 3mm.

    Narazil jsem na toto https://m.ebay.com/...-CNC-3018-Mill-Wood-Router-Kit-Engraver-PCB-Milling-Machine-ER11-/112545845996

    Je to pro moje potřeby použitelné? Na jaké bych mohl narazit komplikace?
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    jo a jeste doporucuju nepouzivat bocni krok 50% prumeru nastroje, mensi nebo vetsi ok, ale polovinu ne, to proto, ze radialni rezna sila pusobi kolmo na smer pohybu, coz ma za nasledek horsi povrch, protoze nastroj meni svoji stopu kolmo od smeru pohybu, pri mensim nebo vetsim bocnim kroku nez 50% nepusobi primo kolmo na smer pohybu a povrch je pak lepsi, rozmer presnejsi a nastroji to tolik nevadi
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    predchoyi prispevek jsem mel royepsanej od vcera a dneska jen odeslal a nevidel prispevek od id Teapack, o tom zatizeni nastroje je to docela pekne vysvetleno zde

    GARANT TPC - Trochoidal Performance Cutting
    https://www.youtube.com/watch?v=S-DB2Vmr0qw

    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: tohle delam treba v tech videich, i s tim parkside vretenem, velka hloubka a maly bocni krok a i pak i na tom videu s elte vretenem, tam je hloubka 4mm, bocni krok 0.2mm. Funguje to tak ze opotrebovavas delsi cast britu nastroje, kdyz jedes po malych hloubkach opotrebovavas brit jen do delky te male hloubky, jak hloubku zdvojnasobis, hned ti nastroj vydrzi 2x dele na stejny objem, protoze pouzijes delsi cast britu. Univerzalni tabulka na to neni. Konstantni plocha rezu uplne zustat nemusi, ale muzes z toho vychazet. vetsinou do jake hloubky pri drazkovani na plny zaber udava vyrobce, univerzalne 1/2 prumeru, pro ten pravy obrazek pouzivam minimalne 2x prumer a 10-20% prumeru bocni krok. zalezi to samozrejme na mnoha vecech jako tuhost stroje atd. takze nutno vyzkouset s konkretnim nastrojem a strojem
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    HARVIE: Ne tak docela... jde spíš o to udržení konstantního namáhání nástroje. S tím, jak se mění profil řezu - Slot (nástroj jede plným materiálem), profil (kdy nástroj odebírá čtvrtinou až polovinou průměru) a copy, kdy nástroj odebírá pod 10% průměru.

    U profilu jsou pomalejší řezné rychlosti, menší přísuv (pro běžná železa často 3-6 stovek na zub) a hloubka řezu je doporučovaná maximálně do průměru nástroje. Tady je neustále v záběru polovina břitů a tím, že na začátku řezu odebírají sousledně a výjezd z mareriálu je nesousledný, tak je nástroj dost namáhaný.

    U Profilu se často zvedá doporučená řezná rychlost o cca 20-40%, společně s tím i přísuv na 5-7 stovek na zub a hloubka řezu je kolem dvojnásobku průměru, protože délka ostří, které odebírá materiál je kratší a při nesousledném obrábění máš i menší boční síly, které by mohly způsobit vibrace nástroje.

    A Copy styl má ještě vyšší řeznou rychlost a hloubka řezu může být na celý nástroj, ALE jelikož jednotlivé břity budou zajíždět a vyjíždět z materiálu v různý čas, budou se i síly působící na nástroj celkem rychle měnit, takže tvoje mašina/vřeteno/upínač nástroje na to pak musí mít potřebnou tuhost - což i já s poctivou čtyřtunovou mašinou z litiny už mám vyzkoušené, že mohu používat jen určité nástroje s určitým stoupáním...

    když se mi podaří dohledat nějaký katalog, tak sem klidně hodím kus tabulek, kde jsou popsané změny řezných rychlostí i přisuvu podle stylu obrábění.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam