Fórum Pirátské strany - Přihlásit sehttps://forum.pirati.cz/viewtopic.php?f=1535&p=798092#p798092Stručně by bylo možno shrnout hlavní problémy takto:
Dohoda legitimizuje předchozí porušení evropského práva ze strany PL (článek 3 odstavce 11 a 12 konstatují, že k datu podpisu smlouvy byly zásadní pochybení a legislativní nesoulady napraveny, oproti tomu stanovisko generálního advokáta SDEU posuzuje stav k datu podání žaloby, ve prospěch České republiky). V textu dohody je to napsáno nenápadnými slovy, které vyžadují znalost právní terminologie z oblasti mezinárodní/evropské ochrany životního prostředí.
Dohoda umožňuje vládám utajovat informace o tom, jaké dopady má pokračující těžba. To je schované v čl. 14 odst. 9, na bázi procesu “PL označí tyto informace za informace v zájmu státu, my to uznáme a utajíme je.” To je velký problém, protože pokud by to fungovalo takto, pak dohoda fakticky omezuje listinou chráněné právo na informace o životním prostředí (čl. 35 Listiny) a pak to znamená, že ji měl před schválením projednávat Parlament. Režim smluv upravujících práva a povinnosti lidí je totiž jiný než režim mezivládních smluv. Toto může být důvod, proč dohodu zpochybnit u Ústavního soudu. Pokud by k tomu došlo, pak budou Piráti nuceni hájit dokument, který bere lidem informace.
Existuje test, jak toto ověřit. Dohoda v čl. 2 odst. 5 d) konstatuje, že CZ strana dostala od PL strany informace o posouzení stávající funkčnosti podzemní bariéry. Jsou to tedy informace, kterými oficiálně disponují české úřady. Pokud by si je kdokoliv vyžádal (například 106kou), dostane je, nebo mu úřady odpoví, že podléhají režimu utajení?
Dohoda předpokládá ustavení zmocněnců na české a polské straně, kteří budou mít rozsáhlé rozhodovací pravomoci (navrhují jména, opatření, technické věci), kontrolní pravomoci (odpovídají za vzájemné plnění závazků) a sami budou rozhodovat o tom, jaké informace pustí dál. Dohoda neobsahuje žádné kontrolní mechanismy, jak kontrolovat zmocněnce.
V dohodě se česká strana zavázala každý rok reportovat Polsku, jaké projekty udělala za peníze poskytnuté na kompenzacích. Projekty ale nejsou ve smlouvě specifikované. To znamená, že Polsko může zpochybňovat české kroky až do úrovně žaloby před SDEU. Česko je v tomto zcela podřízené.
Dohodou se Česká republika vzdala nároků, které jí plynuly z dosavadního porušení evropského práva polskou stranou. Podruhé už v téže věci žalovat nemůže. (Čl. 2 odst. 4) a dokonce ani v jiných pochybeních týkajících se dolu Turów (čl. 14 odst. 10). Dozorčí role SDEU je omezená jen na rozhodování o tom, jestli strany postupovaly v souladu se smlovou, nebo ne (jde o zcela jiný typ soudního řízení).