• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALEFČeská pirátská strana - Pirátský přístav na Nyxu
    ZAPPO
    ZAPPO --- ---
    GAARQ: ano, " digitalizace" neni kouzlo, kde nejlepsi skript v bashi vyhraje.
    Digitalizace musi zahrnovat jak mapovani procesu od zacatku k vysledku a pred digitalizaci ma dojit k jejich narovnani a zjednoduseni
    Stejne tak musi obsahovat vstupy od uzivatelu a jinych stakeholderu - vcetne kritiky a jeji vyporadani. Delat neco jako blackbox, aniz bych se staral "o bfu" je recept na odboj.
    Komunikace a rizeni zmeny (nikoliv v itilovem ale kulturnim pojeti) je taky podstatny faktor uspechu.

    Ale pokud tohle vsechno zignorujes s tim ze "ti programatori" to nejak nakodi, tim to prohlasime ze dokonaly a obvinime realitu z problemu je proste silovy a archaicky pristup.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    ZAPPO: já ti to věřím, jen říkám, že při pohledu z druhé strany ten argument ad uživatelum není zas tak invalidní ;) imho se podceňuje psychologický aspekt celé té věci. i kdyby byl systém perfektní a školení na každém rohu, lidé se zuřivě vzpěčují začínat, zvláště na stará kolena, dělat věci jinak, než byli zvyklí. to není jen problém změn IT systému, to se děje obecně všude, kde se nějaké "rozhraní" změní rychle a výrazně. bylo by třeba k tomu přistupovat jinak, což je imho reálná věc, kterou ministerstvo podcenilo.
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    ZAPPO: Samozřejmě, že programátoři v tom obvykle nejsou nevinně.
    Ale já jsem zase jako vývojář alergický na výkřiky typu "vůbec to nefunguje!" bez jakékoliv přesné specifikace s čím má dotyčný problém.
    Přesně tohohle typu byly ty výkřiky úředníků v červenci, že "se do systému nemůžou přihlásit a že je to rozbitý a vůbec to nefunguje" - přitom to byl logický a správný důsledek stavu, kdy jim jejich lokální správce v systému ještě nepřidělil žádnou roli.
    ZAPPO
    ZAPPO --- ---
    GAARQ: ja se pohybuju v oblasti IT pracovne celou karieru a proste na tenhle argument ze za vsechno zle muzou uzivatele jsem alergicky, protoze v 90% pripadu a vys to krylo neschopnost toho IT tymu/produktu/projektu - je to proste pokrytecky shazovani vlastni neschopnosti na obet/zakaznika
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    ZAPPO: já jen učím studentíky na vysoké a co se týče užívání i běžných májkrosoftích aplikací po školení to často končí u problémů mezi klávesnicí a židlí (v roce 2024 si většina studentů přírodovědecké fakulty ani neumí zapnout ve texťáku opravy a cítí se ukřivděni, když jim to vytkneš). já bych neochotu uživatelů se něco netriviálního naučit nepodceňoval, zvlášť když musí, protože jim chceš vzít něco, na co byli dlouho zvyklí a umí i se zavřenýma očima. ve svém vlastním životě jsem se s tím také párkrát pral osobně.

    co mě mate je, že nemálo uživatelů ten systém musí zvládat, tedy podle toho, kolik už bylo údajně zprocesováno žádostí. navíc všechno dostupné info je nespecifické, často ublíženecké a v neposlední řadě bych nepodceňoval kampaň starých pijavic státních peněz po té, co jim došel přístup k životadárným penězovodům. ve státní zprávě a politici často vsázejí na řešení "kdo nic nedělá, nic nepokazí".

    držím palce, ať se to co nejrychleji usadí, a panikářské nálady bych si nechal na potom.
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    MAKROUSEK: Je potřeba rozlišit:
    a) nutné činnosti SÚ, které v aplikaci nelze dokončit žádným způsobem - to je průšvih a tomu se určitě programátoři musí přednostně věnovat - nevím kolik takových věcí existuje.
    b) nutné činnosti SÚ, které nefungují tak jednoduše jako ve starém systému, nebo fungují jinak, neintuitivně - to je už jen mrzení, ne průšvih, a programátoři to určitě budou řešit a vylepšovat, až bude skupina a) prázdná.

    Do b) bych řadil i situace, kdy zdrojem problému je lidská chyba, žadatel nebo úředník někam něco zadali blbě, proto jim nějaká následná věc nejde a nemají to jak opravit - musí jim pomoci admin, nebo to musí zrušit a zadat znovu správně.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    ZAPPO: Jeste navic, kdyz sami tvrdi, ze vedi, ze vydali neefunkcni beta verzi, kterou budou agilnim vyvojem dodelavat.
    ZAPPO
    ZAPPO --- ---
    KEDRIGERN: Tahle arogance je ale fakt priserna, zkusim to jeste jednou - prijde ti ok hazet problemy na uzivatele? To je fakt chovani sklepnich ajtaku z devadesatek
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    KEDRIGERN: Tak já tady mám BFU, co na tom školení byli a docela se o to zajímají, a i když je vydělím pěti, protože to jsou BFU neochotní ke změnám, stejně mi ta podpora jako dostatečná a včasná nevychází.
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    ALDEMIK: Školení na systém pro všechny bylo v červnu. Celý červen byl také spuštěn systém v neostrém provozu a měli tam přístup. Jenže mnoho z těch BFÚ to nezajímalo do půlky července...
    ATROPOS
    ATROPOS --- ---
    ZSIS: Tak tohle je ve státním častá klasika:) Uživatel si prolétne obrázky v manuálu, moc se nenamaha je pochopit a pak běží za ajťáky se slovy “vám to nefunguje”. Manuály s písmenky obtěžují:) Na dobrovolná školení leckdy nepřijde nikdo.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    ZSIS: ano, nicméně ty kurzy vskutku nepokryvaly celou šíří práce s portálem, ani nemohly.
    ZSIS
    ZSIS --- ---
    ALDEMIK: pozornému sledovateli auditka neušlo, že určité kurzy ohledně systému byly nabízeny údajně již měsíce před spuštěním. akorát se prý přihlásil jen zlomek budoucích uživatelů.
    ale možná jsem něco špatně pochopil.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    KEDRIGERN: Jasně, jenže BFU k tomu dostali příručku/manuál kdy? Minulý týden?
    Nesrozumitelné uživatelské rozhraní není chyba uživatele, ale UX, a bez uživatelské příručky...
    (Čímž to nehejtím, jen mi nepřijde fér to v takovém případě na BFU házet.)
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    ZAPPO: Systém není skvělý a navíc je k němu potřeba velmi speciální procesní znalost. Ale pokud se chová nedeterministicky tak bych poprosil víc faktů. Dva týdny jezdím po úřadech a když jim to ukáže někdo zkušený, tak je to "Aha, jasně".
    ZAPPO
    ZAPPO --- ---
    KEDRIGERN: za vsechno muzou BFU, ten system je skvely? Fakt ani trochu ti to neprijde blby?
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    "Systém se chová nepředvídatelně" z úst BFU znamená: "Nerozumím ikonkám", "neumím kroky", "nepoznám, že je něco špatně". Což je z velké části zaležitost UX a zaškolení. Ale neznamená to, že by byl nedeterministický na úrovni kodu. (Samostatnou kapitolou může být deployment, cache apod., ale opět v normálním rozsahu)
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    OTZ: Pokud vím, tak to dělá nějaký výherce výběrového řízení na zakázku.
    Tedy ministerstvo nemá žádné pravomoci určovat, kdo přesně to smí programovat a kdo ne, pokud to nebylo součástí zadávacích podmínek, je to interní věcí firmy, která za to nese (nebo taky občas nenese, když je blbá smlouva) odpovědnost.
    Co si budeme říkat, výběrka ve státní správě se vyhrávají nejnižší cenou, ne kvalitou, nelze čekat, že na tom budou pracovat ti nejlepší programátoři v republice (nebo v dané firmě).
    OTZ
    OTZ --- ---
    KRAMERIUS: "nějaký kus kódu třeba nepočítá s tím, že se systémem může pracovat více uživatelů současně"

    takovej kus kodu tam ovsem nema co delat takze vyhodit programatora a vedouciho projektu, to je blbe by design.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CAIDEL: dobře, ale tady je to o tom, že nechápeme mindset úředníků. Jádro jejich role ve společnosti je hlídat jakoukoliv odchylku od normálu, jakoukoliv nepravidelnost, hlídat, aby lidi napodobovali jeden druhého (aby jeden dům byl jako druhý, apod.) a aby kreativní odchylky od normy byly potlačované už v zárodku. Je to něco jako imunitní systém společnosti. Takže samozřejmě, na takovejchle blbinkách se vozej, tím oni žijou celej život...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAMAHL: třeba to napojení na registry mi ale přijde jako snadno dořešitelné. to mají i soukromé informační systémy, že se cosi předvyplní z registrů...
    CHORCHE
    CHORCHE --- ---
    PJGEPR: ve zkratce: věděl jsem o tom kulové a až v senátorském klubu důchodců jsem si našel něco, s čím se můžu ztotožnit
    zbytečný číst
    plus za ty emotikony místo slov - socky mu dělá vnučka, nebo mu taky jeblo?
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    KAMAHL: Systém jsem neviděl, ale připadají mi zajímavé stížnosti, že systém se chová nepředvídatelně a pro stejný vstup různě - na výsledek se nedá spolehnout.
    Buď jsou dotyční uživatelé hodně neznalí, nebo je něco důležitého uvnitř hodně špatně (nějaký kus kódu třeba nepočítá s tím, že se systémem může pracovat více uživatelů současně).
    PJGEPR
    PJGEPR --- ---
    U Šípové jsem na FB nic nenašel tak ke včerejšímu jednání v senátním výboru:

    Pavel Fischer - Teprve během jednání v senátu s názvem...
    https://www.facebook.com/share/p/8dLpT5UNVsgQhxFp/
    KAMAHL
    KAMAHL --- ---
    Mně by přišlo fakt smutný, kdyby Piráti dojeli na to, že v rámci digitalizace státu vznikl systém, který je technicky těžce superior čemukoliv předchozímu, ale jen má slabé UX
    KAMAHL
    KAMAHL --- ---
    CAIDEL: Tak samozřejmě, ale BFU si řeknou, jak je ten systém hloupý. Technicky to bude prkotikna, ale to výsledné PR je úděsné.
    CAIDEL
    CAIDEL --- ---
    KAMAHL: Reaguji jen na nadpis: No, lepší, když projde i fakticky nesprávný údaj (holt tam nemají zadávat píčoviny), než když by neprošel údaj správný (co já vím, vezmou limit z UNIX_TIMESTAMPU a neprojde nic pod 1970 :) Tohle je blbinka kterou programátor případně doladí za minutu.
    KAMAHL
    KAMAHL --- ---
    Další mediální hnůj na stavební systém

    Projde i rok narození 1111. Úředníci Bartošovi ukázali chyby v digitalizaci - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/ivan-bartos-senat-digitalizace-stavebniho-rizeni-problemy.A240814_144532_domaci_dh
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    KEDRIGERN: To byla jenom nadsázka směrem k tomu, že dříve a stejně i teď si musí projektant informace do dokumentace vyhledat a zapsat sám. Ostatně je to jeho starost, jak zmiňuješ.
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    SPIKE411: 1) Hovořím o výsledcích a o užitečnosti. Prostě to jde i bez firem, co by si za to řekli klidně víc jak 10x tolik.
    2) Neříkám, že to udělali Piráti
    3) Nicméně bez zapojení kabinetu digitalizace a DIA by to nebylo. Pomáhali jsme s legislativou, formálními procesy, napojením na registry, hodně se dělala magie s výkonem systémů, pomáhali jsme mediálně šířit důležité věci (např. se podařilo odstranit peak uživatelů)... bez koordinace by to nevyšlo.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam