• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALEFČeská pirátská strana - Pirátský přístav na Nyxu
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    Takže to klasicky dopadlo jako vždycky...
    Zprasili (neudělali) úvodní analýzu, bůhví co bylo v zadání, testování a QA doprasili nebo neudělali a RTPko dopadlo jak vidíme...

    Což je ale u statniho cvičení s jakýmkoliv systémem pořád dokola to samý...
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    Hele já neříkám, že za vše můžou uživatelé. Mě se jen hrubě nelibí opakování lživých narativů. Když jsem osobně 5x viděl celou kolaudaci a celkově je v systému hotové vyšší desítky kolaudací a já se dozvím: "V systému nejde udělat kolaudace", tak mě to poněkud vytáčí. A pak se řeší jak odpovědět na lživé narativy, namísto řešení těch problémů, které tam reálně jsou.

    KRAMERIUS: Problémy a) de facto nebyly. Resp. jen procesně typu: "Potřebuji to předat na dotčený orgán, ale ten se neobtěžoval přihlásit do systému"...
    ZAPPO
    ZAPPO --- ---
    GAARQ: ano, " digitalizace" neni kouzlo, kde nejlepsi skript v bashi vyhraje.
    Digitalizace musi zahrnovat jak mapovani procesu od zacatku k vysledku a pred digitalizaci ma dojit k jejich narovnani a zjednoduseni
    Stejne tak musi obsahovat vstupy od uzivatelu a jinych stakeholderu - vcetne kritiky a jeji vyporadani. Delat neco jako blackbox, aniz bych se staral "o bfu" je recept na odboj.
    Komunikace a rizeni zmeny (nikoliv v itilovem ale kulturnim pojeti) je taky podstatny faktor uspechu.

    Ale pokud tohle vsechno zignorujes s tim ze "ti programatori" to nejak nakodi, tim to prohlasime ze dokonaly a obvinime realitu z problemu je proste silovy a archaicky pristup.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    ZAPPO: já ti to věřím, jen říkám, že při pohledu z druhé strany ten argument ad uživatelum není zas tak invalidní ;) imho se podceňuje psychologický aspekt celé té věci. i kdyby byl systém perfektní a školení na každém rohu, lidé se zuřivě vzpěčují začínat, zvláště na stará kolena, dělat věci jinak, než byli zvyklí. to není jen problém změn IT systému, to se děje obecně všude, kde se nějaké "rozhraní" změní rychle a výrazně. bylo by třeba k tomu přistupovat jinak, což je imho reálná věc, kterou ministerstvo podcenilo.
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    ZAPPO: Samozřejmě, že programátoři v tom obvykle nejsou nevinně.
    Ale já jsem zase jako vývojář alergický na výkřiky typu "vůbec to nefunguje!" bez jakékoliv přesné specifikace s čím má dotyčný problém.
    Přesně tohohle typu byly ty výkřiky úředníků v červenci, že "se do systému nemůžou přihlásit a že je to rozbitý a vůbec to nefunguje" - přitom to byl logický a správný důsledek stavu, kdy jim jejich lokální správce v systému ještě nepřidělil žádnou roli.
    ZAPPO
    ZAPPO --- ---
    GAARQ: ja se pohybuju v oblasti IT pracovne celou karieru a proste na tenhle argument ze za vsechno zle muzou uzivatele jsem alergicky, protoze v 90% pripadu a vys to krylo neschopnost toho IT tymu/produktu/projektu - je to proste pokrytecky shazovani vlastni neschopnosti na obet/zakaznika
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    ZAPPO: já jen učím studentíky na vysoké a co se týče užívání i běžných májkrosoftích aplikací po školení to často končí u problémů mezi klávesnicí a židlí (v roce 2024 si většina studentů přírodovědecké fakulty ani neumí zapnout ve texťáku opravy a cítí se ukřivděni, když jim to vytkneš). já bych neochotu uživatelů se něco netriviálního naučit nepodceňoval, zvlášť když musí, protože jim chceš vzít něco, na co byli dlouho zvyklí a umí i se zavřenýma očima. ve svém vlastním životě jsem se s tím také párkrát pral osobně.

    co mě mate je, že nemálo uživatelů ten systém musí zvládat, tedy podle toho, kolik už bylo údajně zprocesováno žádostí. navíc všechno dostupné info je nespecifické, často ublíženecké a v neposlední řadě bych nepodceňoval kampaň starých pijavic státních peněz po té, co jim došel přístup k životadárným penězovodům. ve státní zprávě a politici často vsázejí na řešení "kdo nic nedělá, nic nepokazí".

    držím palce, ať se to co nejrychleji usadí, a panikářské nálady bych si nechal na potom.
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    MAKROUSEK: Je potřeba rozlišit:
    a) nutné činnosti SÚ, které v aplikaci nelze dokončit žádným způsobem - to je průšvih a tomu se určitě programátoři musí přednostně věnovat - nevím kolik takových věcí existuje.
    b) nutné činnosti SÚ, které nefungují tak jednoduše jako ve starém systému, nebo fungují jinak, neintuitivně - to je už jen mrzení, ne průšvih, a programátoři to určitě budou řešit a vylepšovat, až bude skupina a) prázdná.

    Do b) bych řadil i situace, kdy zdrojem problému je lidská chyba, žadatel nebo úředník někam něco zadali blbě, proto jim nějaká následná věc nejde a nemají to jak opravit - musí jim pomoci admin, nebo to musí zrušit a zadat znovu správně.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    ZAPPO: Jeste navic, kdyz sami tvrdi, ze vedi, ze vydali neefunkcni beta verzi, kterou budou agilnim vyvojem dodelavat.
    ZAPPO
    ZAPPO --- ---
    KEDRIGERN: Tahle arogance je ale fakt priserna, zkusim to jeste jednou - prijde ti ok hazet problemy na uzivatele? To je fakt chovani sklepnich ajtaku z devadesatek
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    KEDRIGERN: Tak já tady mám BFU, co na tom školení byli a docela se o to zajímají, a i když je vydělím pěti, protože to jsou BFU neochotní ke změnám, stejně mi ta podpora jako dostatečná a včasná nevychází.
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    ALDEMIK: Školení na systém pro všechny bylo v červnu. Celý červen byl také spuštěn systém v neostrém provozu a měli tam přístup. Jenže mnoho z těch BFÚ to nezajímalo do půlky července...
    ATROPOS
    ATROPOS --- ---
    ZSIS: Tak tohle je ve státním častá klasika:) Uživatel si prolétne obrázky v manuálu, moc se nenamaha je pochopit a pak běží za ajťáky se slovy “vám to nefunguje”. Manuály s písmenky obtěžují:) Na dobrovolná školení leckdy nepřijde nikdo.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    ZSIS: ano, nicméně ty kurzy vskutku nepokryvaly celou šíří práce s portálem, ani nemohly.
    ZSIS
    ZSIS --- ---
    ALDEMIK: pozornému sledovateli auditka neušlo, že určité kurzy ohledně systému byly nabízeny údajně již měsíce před spuštěním. akorát se prý přihlásil jen zlomek budoucích uživatelů.
    ale možná jsem něco špatně pochopil.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    KEDRIGERN: Jasně, jenže BFU k tomu dostali příručku/manuál kdy? Minulý týden?
    Nesrozumitelné uživatelské rozhraní není chyba uživatele, ale UX, a bez uživatelské příručky...
    (Čímž to nehejtím, jen mi nepřijde fér to v takovém případě na BFU házet.)
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    ZAPPO: Systém není skvělý a navíc je k němu potřeba velmi speciální procesní znalost. Ale pokud se chová nedeterministicky tak bych poprosil víc faktů. Dva týdny jezdím po úřadech a když jim to ukáže někdo zkušený, tak je to "Aha, jasně".
    ZAPPO
    ZAPPO --- ---
    KEDRIGERN: za vsechno muzou BFU, ten system je skvely? Fakt ani trochu ti to neprijde blby?
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    "Systém se chová nepředvídatelně" z úst BFU znamená: "Nerozumím ikonkám", "neumím kroky", "nepoznám, že je něco špatně". Což je z velké části zaležitost UX a zaškolení. Ale neznamená to, že by byl nedeterministický na úrovni kodu. (Samostatnou kapitolou může být deployment, cache apod., ale opět v normálním rozsahu)
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    OTZ: Pokud vím, tak to dělá nějaký výherce výběrového řízení na zakázku.
    Tedy ministerstvo nemá žádné pravomoci určovat, kdo přesně to smí programovat a kdo ne, pokud to nebylo součástí zadávacích podmínek, je to interní věcí firmy, která za to nese (nebo taky občas nenese, když je blbá smlouva) odpovědnost.
    Co si budeme říkat, výběrka ve státní správě se vyhrávají nejnižší cenou, ne kvalitou, nelze čekat, že na tom budou pracovat ti nejlepší programátoři v republice (nebo v dané firmě).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam