• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALEFČeská pirátská strana - Pirátský přístav na Nyxu
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    XCHAOS: O centru se ale nebavím, bavím se o periferiích, dejme tomu Kunratice - Radotín autem 20min mhd 1:20 protože se musí jet přes centrum nedejbože, když si k tomu vezmeš ještě Prahu východ/ západ. A všechno tohle nepodchytíš, že prostě na tolik spojů nejsou prachy.
    Jinak se železnicí souhlasím, měly by na ní být napojený všechny větší města okolo Prahy. U nás v Brandýse jezdí akorát bus tj autem je to vždycky rychlejší a pohodlnější (jezdí to po stejný silnici, ale nemusíš zastavovat a můžeš si dle aktuálního provozu vybrat rychlejší trasu), kdyby byl sbahn, tak tím bude jezdit určitě víc lidí
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    HONCKA: nemyslím, že je to TAK neřešitelný. Ve městě máš většinou limit 50 km/h, na městských dálnicích sice 70 km/h a řidiči se vztekaj, když to někde nedostanou a je tam padesátka (to nemluvím o zóně 30 mimo hlavní tahy... to je další věc, která je v Praze zatím tabu). No, tramvaj to nepředjede... ta jede průměrně, včetně zastávek, v uliční síti asi jen 17 km/h. Tramvaj je skvělá, ale jen jako celodenní předvídatelná páteřní soustava s krátkými intervaly, ale sama o sobě auto nepředjede...

    U městské železnice není nikde psáno, že by nemohla být dimenzovaná třeba na stovku. A nejsou na ní křižovatky se semafory. Takže je to jen počtu přestupů, potřebných do dosažení cílové stanice. Jako jo, budou trasy, kde prostě MHD nevyhraje, budiž (zvláště, když by congestion pricing eliminovalo dopravní zácpy). Ale pořád třeba dojezdový čas ze záchytného parkoviště na Dlouhé Míli dejme tomu na Letnou (Výstaviště) by mohl být snadno kratší, než autem - a to klidně i mimo špičku a včetně nejdelšího intervalu. Jakmile intervaly na městské železnici začnou být 10 minut jako na metru, začne to být hodně zajímavé....
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    XCHAOS: udělat mhd, aby byla vždy rychlejší je imho neřešitelný (resp nezaplatitelný), že vždycky na určitých trasách bude rychlejší jet autem, zvlášť pokud jezdíš mezi periferiemi. Důležitý je mít infrastrukturu postavenou tak, aby ty co nechtějí jet do širšího centra do toho širšího centra jet nemuseli, protože se nedostanou jinak
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    EL_TOPO: to bys ale rychle zjistil, že celý centrum je vlastně jedna velká zamotaná dálniční křižovatka, s nějakýma místníma službama, nějakej ten zábavní sektor, shopping mall... a tím to hasne. Místní si nic nevydupou, protože žádní nejsou: ty domy jsou prázdná skořápka. Za 1.republiky přímo v oblasti Václaváku bylo něco ke 20000 lidí, dnes jsou z toho různý kancly, ale některý domy (např. U Stýblů) jsou uvnitř jen prázdný skořápky - Detroit. V blocích okolo Václaváku dnes trvale bydlí jen asi 1000 lidí - jak by si mohli asi něco "vydupat"? To je začarovanej kruh, když to není místo k životu, dělá se tam "business".

    HONCKA: tím si ale přesně vystihl, jaký bude doopravdy efekt otevření toho okruhu: vyrazí auty i ti, kteří do té doby radši jezdili MHD. Spíš by to chtělo řešení, aby tou MHD to bylo vždycky rychlejší, než autem. A případně congestion pricing - tedy, že se může stát, že některé dny prostě nebude průjezd Prahou zadarmo.
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    EL_TOPO: tak ono u nějakých věcí to pomůže, hlavní problém je chybějící most na severu, kdy máš v Troji a pak až v Kralupech, tj když potřebuješ něco převést z Roztok do Klecan, tak musíš přes Prahu. Žena třeba pracuje na ČZU v Suchdole, jezdí z Brandýsa, Jezdí většinou MHD, to trvá nějakých 80min (100min door to door) Autem jezdí, když potřebuje být brzo doma, když jede včas tak 40min. Kdyby byl otevřený okruh, tak se Praze skoro úplně vyhne a počítám, že za 20min je v práci
    EL_TOPO
    EL_TOPO --- ---
    LOPIK: Jestli to poroste takhle dál, tak si to u svých politiků vydupou sami místní. Třeba aby se do jejich bočních ulic které začínaj sloužit jako neoficiální průtahy městem daly třeba zajížděcí sloupky s přístupem jen pro rezidenty jako na Západě. Tím se vyřeší i parkovací zóny, protože se tam nikdo jinej nedostane.

    LOPIK
    LOPIK --- ---
    EL_TOPO: Jestli bude Hřib&co u vesla, tak už bude celá Praha pěší zóna a kolony jsou přece vyřešený.
    EL_TOPO
    EL_TOPO --- ---
    SHAMAAN: Pokud se bude Praha dál rozšiřovat a bude sem dojíždět víc lidí ze Středních Čech, tak tu bude za dalších 25 let už totální peklo. Na dnešek se bude vzpomínat jako na selanku. Nevim co si kdo jako slibuje od dokončení okruhu, když velká část těch lidí nekrouží kolem a jede dovnitř města:DD
    SHAMAAN
    SHAMAAN --- ---
    XCHAOS: Přesně, zácpa je levicová, všichni dojedou stejně pozdě nehledě na příjem :)

    Za mě je ucpaná praha netéma, možná skoro antitéma, proč proboha lejt miliardy do sanace problému co objektivně nemá řešení, žejo. Ale pokud už si motopravice v médiích protlačí, že to bude téma voleb, zasloužili by ochutnat vlastní medicínu - rozděl a panuj - mýto pro náplavy uvnitř městskýho okruhu VČETNĚ. Ať středočeši cálujou. Je to asi vhodnější téma pro Prahu sobě, která se nemusí ohlížet na voliče v SČK v jiných volbách.

    A až za pár dekád trochu civilizačně dospějeme, tak se to prostě rozšíří na všechna auta.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    NIEKT0: no, hlavně na rozdíl od nějakého trvalého mýtného to prostě řeší problém jen když nastane a umožňuje lidem naplánovat si cesty jindy. Samozřejmě, v českém prostředí si všichni vymyslí mraky vyjímek, proč zrovna pro ně by to platit nemělo, ale řekněme to takhle: DPH se taky platí i z knih, že ano...
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    XCHAOS: Toto, budi to emocie, ale racionalne je to podla mna velmi funkcny princip.
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    XCHAOS: Já po Praze pravidelně autem nejezdím, pracuju z domova.
    A pokud někam jedu, tak se obvykle dopravním špičkám a zácpám dokážu vyhnout - buď časově nebo trasou.
    Ale ten problém autobusů stojících ráno a odpoledne v kolonách vnímám, v Praze je spousta míst kam se jiným druhem MHD nedostaneš a přitom ve špičce tam dokážeš nabrat proti jízdnímu řádu 15-20 minut navíc a chůze je v daném úseku srovnatelně rychlá alternativa.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Congestion pricing - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Congestion_pricing

    Na rozdíl od "nízkoemisních zón", které by u nás zatím ještě fungovaly, protože elektromobilů je zatím pořád málo, tohle platí všechna vozidla. Hlavně je to tržní řešení, zatímco zablokovat všechno osobníma autama je "diktatura proletariátu", svým způsobem :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ZAPPO: je to blbý, ale existují dopravní trasy, které jsou relativně nezasažené. a řešením je, aby se našlo dost lidí, kteří pochopí, že "congestion charge" by nakonec pro ně byla výhodou. Taxikáři by ji asi přirazili ve špičkách k ceně jízdného, ale pointa by byla: člověk by s nima dojel tam, kam potřebuje.

    Mají to v Londýně, New Yorku, Singapuru. Je to jediná šance, jak to vyřešit. Akorát se musí dobře vymyslet, kde budou přesně "mýtné brány" a kde bude možnost se jim vyhnout.

    Congestion charge se může vyhlásit klidně i večer v neděli, aby lidi rozložili svoje odjezdy z chalup. A může být dynamická.. když můžeme mít občasných 150 km na dálnici, řízených dopravní značkou, tak proč bychom nemohli mít občasné mýto za vjezd do centra, které taky oznámí dopravní značka, co já vím, někde v Řepích, na Strakonické a na takových místech? Důležité je, aby to byla souvislá zóna - ne, že to půjde objet - a aby existovala definovaná místa, kde to lze vzdát, zadarmo auto odstavit a dojet MHD
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    ZAPPO: kolega KEDRIGERN ale napsal asi jen hodně řvou lidé, co volí velmi špatný způsob dopravy., proto jsem odkázal na ten článek. ti, kdo volí jiný způsob než osobák, se patrně potkají s menšími obtížemi, takže generalizace o zasekanosti prahy je do velké míry falešná, páč praha nemůže nebýt zacpaná pro osobáky, ani kdyby se hřib či kdokoliv jiný postavil na hlavu.

    jezdím do brna od jihu, po vídeňce, a ta je ve špičce zasekaná v jednom kuse (ovšem ne pro šaliny). když stávám na zastávce a koukám na obsazenost aut, tak průměr nedosahuje ani optimistického 1.3 člověka na auto, ale je někde u 1.1, což je příčina té pohromy.

    nechci se přít, asi je poznat, že nejsem zastánce ježdění osobákem do velkých měst (brno? velké město? ok, ok, pořád je to největší vesnice v ČR) a jsem zastánce využívání MHD. i my máme auto pro cestu z lontu do brna, ale jezdíme jen na sběrná parkoviště a pak MHD. meziměstská funguje o poznání hůř než městská MHD.
    ZAPPO
    ZAPPO --- ---
    GAARQ: Ja jen reagoval na z meho pohledu bizarni pohled KEDRIGERN: ze to tema neexistuje a Praha zasekana neni, je naprosto v klidu. To mi prislo tak moc odtrzene od reality, zejmena kdyz data (nebyvali Pirati data-driven stranou?) rikaji ze je to fucking nejhorsi co to kdy bylo, ever.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEDRIGERN: ano, ale stejně jsem se před lety hádal, že 1+cyklopruh na Jugoslávských partyzánů ve směru do centra není příčina dopravních zácp, ale že vzhledem k nízké propustnosti Kulaťáku naopak jen odsouvá ty zácpy na příjezdovou komunikaci do Podbaby...

    Prostě víra, že svět se vyřeší přidáním dalšího pruhu, patří mezi nejrozšířenější lidová náboženství dneška... a chrámem tohoto náboženství je pochopitelně každý další přidaný pruh :-) lidi nechtějí svět bez dopravní zácpy - chtějí více místa na stání v dopravní zácpě, s lepším výhledem a tak. A tihle lidé jsou voliči... a chtít 20% voličů by jednoznačně znamenalo, že musíš nějak absorbovat i TYHLE voliče a ten další pruh jim prostě přidat. Dá se říct, že naše fáze úpadku Římské říše dospěla do fáze "chléb a pruhy".
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    ZAPPO: tadá

    Zapomeňte na pozemský motoráj, Praha už průjezdná nebude. Nikdy | Hospodářské noviny (HN.cz)
    https://archiv.hn.cz/c1-67813730-zapomente-na-pozemsky-motoraj-praha-uz-prujezdna-nebude-nikdy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KRAMERIUS: čemu si nerozuměl na větě "Asi jen hodně řvou lidé, co volí velmi špatný způsob dopravy" a proč chceš po Praze jezdit zrovna autem? :-)

    Hřibus z Břevnova na Petřiny to dává podle jízdního řádu za 10 minut, i když teda často 5 minut z toho stráví v dopravní zácpě na Patočkově. Opravdový průser je snažit se autobusem dostat do města z předměstí, kde se to zaseká na výpadovkách...

    "Congestion charge", kterou navrhuju, by mohla být účtovaná ne konstantně, ale jen když se vytvoří zácpa. Prostě by na kritických místech byly dopravní značky, které by upozorňovaly na zahájení výběru mýtného... fungovalo by to na podobné bázi, jako placené parkovací zóny, v podstatě v čase dopravní zácpy se celá ulice mění v parkoviště, tak proč nevybírat parkovné, za načatých 5 nebo 15 minut, nebo tak něco? Ve dnech, kdy by se zácpa nevytvořila, by se mýtné nevybíralo, ale samotná hrozba, že to může nastat, by měla lidi motivovat k tomu, aby radši jeli MHD.... protože v zácpě to auto nejen nebude rychlejší, ale ani levnější...

    Samozřejmě, vymyslet to tak, aby lidi nenadávali, že se o zácpě dozvěděli pozdě a neměli šanci auto odstavit a jet MHD, to by byl docela hlavolam.. ale pointa je, že je to velmi tržní řešení. Většina mýtného se totiž stejně vybere jen ve chvíli, kdy ta zácpa vznikne - když zácpa není, tak by se ho vybralo tak málo, že je ho v tom mezičase možné zrušit :-) Za vybrané mýtné se můžou budovat bezplatná odstavná parkoviště u předměstské železnice, tramvají a konečných metra. Navíc pokud se tomu bude chtít vyhnout zásobování, tak holt začne jezdit třeba v 6 ráno, apod. ... historicky nebylo samozřejmost, že "servis" města probíhá ve stejném čase, jako jeho "užívání"...
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    Ano, já si dovolil pohled jednoduše obyvatele. Z domova koukám na ulici V Holešovičkách. Vidím kolik je tam aut. A je naprosto jedno, co se udělá - ve špičce tam bude plno.

    Naopak vidím úpravy, které omezují auta, a mě zlepšují život (Stros, Dukelských hrdinů, Vystaviště, ...).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam