• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUFilosofie matematiky
    ZIKE
    ZIKE --- ---
    KLR_KDD: ahoj, substance je vlastne jenom souhrn na sobe nezavyslych (nutnych) predmetu. Hru nevim jestli hraje nejakou, ale v podstate to ma vyjadrit urcity Wittgensteinuv holismus nebo kontextualismus...Predmety jsou sice nezavisle, presto se vzdy vyskytuju v nejakych vztazich s jinymi predmety stejne jak slova (jmena) nejsou izolovane dostavaji smysl az ve vetach...

    takze ta substance potom urcuje nebo vujadruje (logickou) formu sveta a te je vecna (souhrn tech vecnych predmetu). Ty pak dal tvori stavy veci (moznosti) a fakty (co uz se vlastne realizuje). Souhrn faktu pak tvori svet, ale fakty jsou nezavysle - z existence jednoho faktu neplynne existence jinyho..ale neco jako svet vlastne nexistuje, to jsou jenom takovy 'realisticky' keci, jenom nezavisle fakty

    Nedokononalym pojomovym jazykem se to da rict tak, ze predmety maji vnitrni vlastnosti (protoze jsou jinak nezavysle), ktere urcuji jak se mohou, nemohou ruzne spojovat a tahle forma pak urcuje logickou formu jazyka - to je ten izomorfismus. Jde o to, ze tady vubec nezalezi na vyznamu slov ani tech predmetu, samy o sobe jsou v podstate nic.. jde jenom o tu forma ci strukturu. Je to vlastne takovy zvlastni atomicko holisitcky strukturalismus... ;)
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    Ví někdo o studii, která by se věnovala "mystičnu" v Tractatu?
    KLR_KDD
    KLR_KDD --- ---
    priatelia, otazka pre znalcov traktatu: aku ulohu hra substancia v tom co sa neda vyslovit len sa to "ukazuje" ? unika mi to..
    KLR_KDD
    KLR_KDD --- ---
    HJBH: to by bolo tiez fajn :)
    HJBH
    HJBH --- ---
    McGinn - Elucidating the Tractatus. Wittgenstein's Early Philosophy of Language and Logic (2006)
    Můžu poslat pdf.
    KLR_KDD
    KLR_KDD --- ---
    KOMATSU: to by malo fungovat, pisem ti mail do posty, potrebujem to pre porovnanie vykladu niecoho z traktatu, dakujem
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    KLR_KDD: Jeden kolega je Wittgensteinovec jak poleno a o Wittgensteinově Tractatu dělal bakalářku, magisterskou i rigorózní práci. Můžu poslat na e-mail. Nebo potřebuješ něco, co by se dalo líp citovat?
    KLR_KDD
    KLR_KDD --- ---
    ahoj, nemate prosim niekto, alebo neviete odporucit zohnatelny komentar k Traktatu?
    dakujem.
    MAKOSHARK
    MAKOSHARK --- ---
    MAKOSHARK: http://www.youtube.com/watch?v=qhqbFwjLqzE -autor o věcech z té knížky
    WENCA
    WENCA --- ---
    WENCA
    WENCA --- ---
    jestli nekdo chcete spravcovat tenhle klub, tak mi napiste do posty.
    WENCA
    WENCA --- ---
    http://www.youtube.com/watch?v=r0cN_bpLrxk
    http://www.csfd.cz/film/70565-wittgenstein/

    nevim no, tu ukazku na jutub sem nemohl ani dokoukat. mi bylo trochu trapno, heh.
    MAKOSHARK
    MAKOSHARK --- ---
    Jsem slyšel, že někde na Sázavě byla asi před dvěma týdny konference o filosofii matematiky..
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    MAKOSHARK: Vřelý dík!
    MAKOSHARK
    MAKOSHARK --- ---
    Vyšla tahle zajímavá knížka.

    Naming Infinity:
    A True Story of Religious Mysticism and Mathematical Creativity


    Kniha by měla dokládat možný praktický dopad filosofie matematiky na matematiku samotnou, konfrontuje rozdíl mezi francouzskou a ruskou školou v mat. analýze (to, z čeho pak vznikla deskritpivní teorie množin) na začátku minulého století, kde ta druhá se nakonec dostala dál podle přesvědčení nebo filosofických názorů svých představitelů.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ZIKE: rofl ;)

    toz jsem si to precetla. libi se mi jak witt. oddeluje zkusenost a vysvitnuti... asociuje mi to vsechny ty mysticke kecy na tema ze zkusenost je zkusenost a koncepty (imho vysvitnuti) jsou koncepty a ze je treba jit za koncepty. protoze kdyz se v tom moc vrtame, tak ... citat co se mi taky moc libil:

    Reflection brings obscurity - which is the result of the shadow cast by the inquirer himself.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    HJBH: ad posledni veta: jako ze, hluboce si uvedomovat ze to 'videni jako' tedy provadi mysl dle sve setrvacnosti, arbitrarne, bez navaznosti na nejakou The Truth (TM); vicemene podle toho kterou language game ma zrovna nabootovanou. imho vede postupne k tomu ze neni potreba bojovat proti tomu ktera hra se zrovna promita = vsechny maji podobny princip, everything is stream of bytes. bezi skrze tebe nejaky vypocet a pak umres. hotovo, zbytek zivota mas dovolenou (muzes jit ucit algebru na vesnici treba, no big deal)

    trochu to prehanim
    ZIKE
    ZIKE --- ---
    HJBH: ajaj tady na nyxu jsou fakt sami gurove :) Nastvoval jsem uz docela davno jeden vas seminar, ale byl jsem lajdak, tak jsem musel prave o tomhle psat praci :))), neni to sice nic moc, spis dost shit, jsem tehdy jeste neumel poradne psat ;), ale naprosto relevantni k tematu, a navic mi udela radost, a zvlast tim chci udelat radost ymladris :))) a alespon si to treba i nekdo precte (krome vas..). Mimochodem jsme narazili na hodne zajimave tema...

    http://i.nyx.cz/files/00/00/02/65/265966_076474b369f97981f14f.doc
    HJBH
    HJBH --- ---
    Pokusím se reagovat na několik posledních příspěvků.
    - Číst (nebo recitovat nebe naučit se nazpaměť) Traktát není nikdy naškodu. Ale přes zdánlivou jednoduchost je to extrémně složitá kniha, na první čtení naprosto nesrozumitelná. Stávající český překlad není úplně povedený, lépe sáhnout po originálu. Pokud by se i přesto do toho někdo pustil, doporučuji paralelně číst nějaký komentář či vysvětlující text. A pokud by takové čtení probíhalo na podzim v Brně, rád bych se přišel i podívat.
    - Jinak všechny zvu na seminář o Filosofických zkoumáních, odkaz níže.
    - Víceznačné obrázky jako králíkokachna jsou pro Witt. příklady, kdy má smysl říci, že vidím něco jako něco jiného. Např. Teď vidím tento obrázek jako kachnu. Takové vidění je vnitřně spojeno s jistým pojmem, konkrétně kachnou. To, že obrázky jsou víceznačné, nehraje až takovou roli. Klidně by dal vzít příklad vidění mraku jako beránka. Teď hodně zjednodušeně: Witt. na základě těchto příkladů argumentuje, že vidění (resp. vnímání obecně) nelze oddělit od myšlení. Neprobíhá žádná kontrakce viděného do významu, nýbrž významy jsou ve vidění již obsaženy. Je to kritika naivní psychologie, že člověk něco uvidí, vytvoří se mu mentální představa, ke které pak hledá pojmenování. (když teď tyto věty čtu, tak mám pocit, že jsem celou problematiky zjednodušil na hranici banality)
    - Nevím, jak mohu vědět, zda věci jsou či nejsou, i kdybych to věděl, tak nevím, jak mi takové vědění může dopomoci k čemukoliv.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam