• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUFilosofie matematiky


    Dedekind, Russell, Frege, Wittgenstein, Hilbertuv program, Godelovy vety
    rozbalit záhlaví
    MAKOSHARK
    MAKOSHARK --- ---
    MAKOSHARK: Tak jsem tu knížku přečetl. Trochu mě zklamala, protože v ní není to, co jsem čekal a co slibovala.
    Jak jsem už tady psal, vznik teorie množin na konci 19. století změnil matematickou analýzu. Změnil chápání funkce v analýze jako nějakého pravidla předepisujícímu, jak z bodu x dostat jeho funkční hodnotu y (dobře, vím, že takhle zúženě už funkce nechápali i před vznikem množin), na prostě množinu všech dvojic bodů splňujících nějaké vlasnosti, a umožnil tak zkoumat mnohem širší třídu funkcí než doposud. První průkopníci byli z Francie jako Borel, Lebesgue, Baire, udělali výrazný pokrok, ale pak se na určitém bodě zasekli. Pak stručně řečeno přijeli dva výborní matematici z Ruska (Dmitrij Jegorov a Nikolaj Luzin) do Paříže, seznámili se s francouzskými výsledky a pak doma v Moskvě založili vlastní školu a rozvinuli tuhle disciplínu do toho, čemu se dnes říká deskriptivní teorie množin.
    Teze autorů je, že to mělo co do činění s jmenoslavím (onomatodoxie je možná český termín) (Имяславие rusky, name worshipping anglicky http://en.wikipedia.org/wiki/Name_worshippers) zakladatelů moskevské matematické školy, zmíněnými Jegorovem a Luzinem. Že právě přesvědčení Rusů přímo ovlivňovalo jejich kreativitu a píšou, že prý i dnes, když člověk ze západu navštíví moskevský matematický seminář, tak ucítí závan mysticismu.

    Tak jsem zvědavý čekal, co o tom dokážou napsat.. teď když jsem dočetl, tak bohužel vidím, že nic moc. Knížka je prostě historií několika postav matematiky, hlavně Jegorova a Luzina. Dozvěděl jsem o jejich vztahu k onomatodoxii, o jejich problémech s náboženstvím po revoluci v roce 1917, ale nic o tom, co by mohla onomatodoxie mít společného s matematikou (v článku na wikipedii je toho o ní možná víc než v celé knize). Jen a jen, že tyhle postavy byly ve stejnou chvíli matematiky a ve stejnou chvíli se zajímaly o náboženství, což je bohužel úplně nezajímavé a nijak nepřekvapující.

    Co čtenářovi asi po přečtení dojde, ale co není nijak originální, je, že teorie množin nebyla ze začátku obecně přijímaná a že panovala určitá skepse proti nekonečnu v matematice, resp. proti zacházení s ním tak, jak to teorie množin dělá. Touhle skepsí, která měla filosofický původ, trpěli mimojiné i Francouzi; naopak jinak filosoficky založení Rusové s nekonečnem v matematice žádný problém neměli a směle pokračovali v práci Francouzů, kam se oni sami neodvážili.

    Krátce shrnuto, knížka je historií matematiky, ne filosofií matematiky.
    MAKOSHARK
    MAKOSHARK --- ---
    MAKOSHARK: http://www.youtube.com/watch?v=qhqbFwjLqzE -autor o věcech z té knížky
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    MAKOSHARK: Vřelý dík!
    MAKOSHARK
    MAKOSHARK --- ---
    Vyšla tahle zajímavá knížka.

    Naming Infinity:
    A True Story of Religious Mysticism and Mathematical Creativity


    Kniha by měla dokládat možný praktický dopad filosofie matematiky na matematiku samotnou, konfrontuje rozdíl mezi francouzskou a ruskou školou v mat. analýze (to, z čeho pak vznikla deskritpivní teorie množin) na začátku minulého století, kde ta druhá se nakonec dostala dál podle přesvědčení nebo filosofických názorů svých představitelů.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ZIKE: rofl ;)

    toz jsem si to precetla. libi se mi jak witt. oddeluje zkusenost a vysvitnuti... asociuje mi to vsechny ty mysticke kecy na tema ze zkusenost je zkusenost a koncepty (imho vysvitnuti) jsou koncepty a ze je treba jit za koncepty. protoze kdyz se v tom moc vrtame, tak ... citat co se mi taky moc libil:

    Reflection brings obscurity - which is the result of the shadow cast by the inquirer himself.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    HJBH: ad posledni veta: jako ze, hluboce si uvedomovat ze to 'videni jako' tedy provadi mysl dle sve setrvacnosti, arbitrarne, bez navaznosti na nejakou The Truth (TM); vicemene podle toho kterou language game ma zrovna nabootovanou. imho vede postupne k tomu ze neni potreba bojovat proti tomu ktera hra se zrovna promita = vsechny maji podobny princip, everything is stream of bytes. bezi skrze tebe nejaky vypocet a pak umres. hotovo, zbytek zivota mas dovolenou (muzes jit ucit algebru na vesnici treba, no big deal)

    trochu to prehanim
    ZIKE
    ZIKE --- ---
    HJBH: ajaj tady na nyxu jsou fakt sami gurove :) Nastvoval jsem uz docela davno jeden vas seminar, ale byl jsem lajdak, tak jsem musel prave o tomhle psat praci :))), neni to sice nic moc, spis dost shit, jsem tehdy jeste neumel poradne psat ;), ale naprosto relevantni k tematu, a navic mi udela radost, a zvlast tim chci udelat radost ymladris :))) a alespon si to treba i nekdo precte (krome vas..). Mimochodem jsme narazili na hodne zajimave tema...

    http://i.nyx.cz/files/00/00/02/65/265966_076474b369f97981f14f.doc
    HJBH
    HJBH --- ---
    Pokusím se reagovat na několik posledních příspěvků.
    - Číst (nebo recitovat nebe naučit se nazpaměť) Traktát není nikdy naškodu. Ale přes zdánlivou jednoduchost je to extrémně složitá kniha, na první čtení naprosto nesrozumitelná. Stávající český překlad není úplně povedený, lépe sáhnout po originálu. Pokud by se i přesto do toho někdo pustil, doporučuji paralelně číst nějaký komentář či vysvětlující text. A pokud by takové čtení probíhalo na podzim v Brně, rád bych se přišel i podívat.
    - Jinak všechny zvu na seminář o Filosofických zkoumáních, odkaz níže.
    - Víceznačné obrázky jako králíkokachna jsou pro Witt. příklady, kdy má smysl říci, že vidím něco jako něco jiného. Např. Teď vidím tento obrázek jako kachnu. Takové vidění je vnitřně spojeno s jistým pojmem, konkrétně kachnou. To, že obrázky jsou víceznačné, nehraje až takovou roli. Klidně by dal vzít příklad vidění mraku jako beránka. Teď hodně zjednodušeně: Witt. na základě těchto příkladů argumentuje, že vidění (resp. vnímání obecně) nelze oddělit od myšlení. Neprobíhá žádná kontrakce viděného do významu, nýbrž významy jsou ve vidění již obsaženy. Je to kritika naivní psychologie, že člověk něco uvidí, vytvoří se mu mentální představa, ke které pak hledá pojmenování. (když teď tyto věty čtu, tak mám pocit, že jsem celou problematiky zjednodušil na hranici banality)
    - Nevím, jak mohu vědět, zda věci jsou či nejsou, i kdybych to věděl, tak nevím, jak mi takové vědění může dopomoci k čemukoliv.
    WENCA
    WENCA --- ---
    YMLADRIS: za komiks dik. je to vlastne to samy jako knizka udel genia.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    /files/000/002/265481_8481a4cfc0b82b316226/original.bin"https://is.muni.cz/predmety/predmet.pl?id=524706">https://is.muni.cz/predmety/predmet.pl?id=524706

    a spis se smal, jako ze se do traktatu fakt spis nemam poustet, jako laik. no prectu si aspon ten komiks ;-)
    MAKOSHARK
    MAKOSHARK --- ---
    A viděli jste to nedávno v Levných knihách?

    Jinak zatím se můžete podívat na hydru.
    Je to hra, kdy jako Herákles usekáváte hydře hlavy a další jí podle určitých pravidel narůstají. Přesto s předpokladem existence nekonečné množiny ji v konečném čase zabijete (useknete nakonec všechny hlavy), a to dokonce nezávisle na strategii, tj. i když sekáte úplně náhodně.
    Bez předpokladu nekonečna to ale dokázat nejde.
    Tady na té stránce je ilustrativní aplet, kde si můžete likvidaci hydry vyzkoušet a získat nějakou intuici, že ta hydra prostě musí jít vždycky zabít. Takže příklad nějakého tvrzení o konečných objektech, které je intuitivně asi patrné, ale bez nekonečna nedokazatelné.
    WENCA
    WENCA --- ---
    ADAMBERNAU: jo, udel genia je na nastence. je to dobra knizka.
    ADAMBERNAU
    ADAMBERNAU --- ---
    KOKES: Jakou chceš odpověď? Humornou, anebo vážnou?
    KOKES
    KOKES --- ---
    ADAMBERNAU: tys vážně Adam Bernau? pozdravuje Tě CML:-)
    ADAMBERNAU
    ADAMBERNAU --- ---
    WENCA: Zájemcům o příběhy z Wittgensteinova života bych doporučil Monkův "Úděl génia", který se svého času prodával v Levných knihách za 19,- Anebobo Wuchterlova a Hubnerova "Wittgensteina", který vyšel ve Votobii.
    WENCA
    WENCA --- ---
    Wittgenstein manželku ekonoma Keynese např. přivedl k slzám, když na její výrok "to je ale krásný strom" odpověděl s upřeným pohledem: "co tím vlastně myslíte?"
    WENCA
    WENCA --- ---
    On his friend Ludwig Wittgenstein's return to Cambridge, Keynes famously wrote:
    Well, God has arrived. I met him on the 5.15 train.
    MAKOSHARK
    MAKOSHARK --- ---
    WENCA: já proti citátu nic nenamítám:)
    WENCA
    WENCA --- ---
    MAKOSHARK:to je citat z ty knizky. :))
    tak zacnem az si vsichni sezenou tu knizku, ja jsem ready.
    MAKOSHARK
    MAKOSHARK --- ---
    WENCA: Na skutečnosti našeho čtení je třeba se domluvit co nejvíc konkrétně, ať nezůstane jenom u plánů
    WENCA
    WENCA --- ---
    skutečnost je definována jazykem a jako taková vždy abstraktní
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam