JAZZZ: Hm, ono je to dost komplexní záležitost, nebo tak mi to aspoň připadá. protože těch možností jak fenomén buskingu regulovat je celá řada a já nemám patent na rozum, abych jeden, ten svůj, teď prosazoval: právě proto by to chtělo opět nějakou skupinu, která by pražský buskery reprezentovala a případně i přijímala jejich návrhy.
Protože třeba mě se líbí systém povolenek, neměl bych problém, kdyby si lidi chodili kupovat nějakou levnou povolenku k produkci, jak tomu je v jiných evropských městech. Ale na magistrátu jsme naráželi na hrozný odpor, že prý to nejde (vždycky bullshit důvody). Divný, že v Mnichově to jde a v Praze ne. Každopádně tohle téma názorově rozděluje i buskery, takže by to bylo dost výbušený.
Ale podle mě by to dost pomohlo odfiltrovat takovou tu žebráckou produkci a kontrolovat, aby se dodržovaly nějaká pravidla hry. V Mnichově člověk musí prostě úředníkům zahrát, než tu povolenku dostane. Oni nijak nehodnotí styl a uměleckou produkci, dají to v podstatě všem, co hrají a jen to nepředstírají, mají v pořádku nástroje a je vidět, že nebudou nikoho otravovat. (a platí to jen pro centrum města, mimo centrum si může hrát kdo chce, nebo aspoň tak to platilo před několika lety, když jsem tam byl, tyhle věci se pořád mění)
Honza Gregar, který organizuje ten festival Praha žije hudbou, zase sní o jakémsi systému povolenek nebo regulace pomocí telefonní aplikace. Což je podle mě hrozná blbost. Pirátům by se to možná líbilo: jenže to vytváří podle mě digital gap, existuje sorta buskerů, kteří prostě chytrý mobily nemaj a mít nebudou. Takže za mě bych třeba byl rád, aby piráti Honzu v tomhle neposlouchali :D
Na čem se ale asi většina shodne, tak je to, že by se měla překopat stávající vyhláška. Tam je podstatný to, že
1) zakazuje strašně moc ulic a míst v centru Prahy. Některý ulice, jako třeba Na Příkopě, by klidně mohly být povolené i pro hudební produkci, třeba bez zesilovačů (to na té ulici není slyšet už pár metrů od kapely) a třeba jen na omezený čas, třeba mezi 19:00 a 21:00, kdy jsou lidi z kanců, kteří si tam hlavně stěžovali, už doma.
(A takových míst je víc)
2) zakazuje plošně celou řadu nástrojů a to pod naprosto bullshit důvodama: například se tam píše, že se nesmí hrát na dechové nástroje,hrající vysoké tóny. Je vidět, že to psal někdo, kdo vůbec nerozumí muzice. I můj akordeon hraje vysoké tóny, to, že tam uvádějí hoboj, je úplně absurdní, z dechových nástrojů zrovna hoboj je docela tichý. Už takhle dostal pokutu člověk, co hrál na foukací harmoniku ke kytaře.
plošný zákaz bicích nástrojů mě třeba taky přijde divný, chápu bicí soupravy, nechápu třeba cajon.
Už totálně ujetý je nařídit používat dusítka trubkám a zařadit do žesťových nástrojů i saxofon (na ten se dusítko nepoužívá, takže je to taky totálně mimo, autor vyhlášky se těmihle věcmi dost zesměšnil).
Další věc, která v té vyhlášce totálně vadí, je plošný zákaz zesilovačů. Mě taky strašně serou ti "indiáni" co si přinesou obří bedny a jsou slyšet přes tři ulice. Na druhou stranu, já mám malinkej zesilovač, kterým si jen přizvučuju harmoniku, abych za ní nemusel moc brát a nestrhl si záda, případně zpěv, abych nemusel řvát a hlubší hlas byl na ulici vůbec slyšet. Zesilovače do určitého výkonu nastavené na snesitelnou hladinu zvuku by neměly být problém.
kokotina je zakazovat přímo vyhláškou používat předměty na místo hudebních nástrojů. kdybychom se potom řídili literou vyhlášky, nemohli by například vystoupovat skleničkáři: dneska by klidně hráčům na skleněný varhany mohl policajt na ulici napařit flastr, a ve správním řízení až 30 tisíc za porušení vyhlášky.
Chápu, chtěli se tak zbavit lidí, kteří hrajou na kýble. No, to je trochu problém.
Vůbec je problém jak definovat ideální hlasitost produkce. Snad by se daly i v centru určitě nějaký vhodný místa pro hlasitější produkci a jiná pro tišší, nevím. Dřív byl v textu té regulace nějaký počet Db, což je blbost, podle decibelů se řídit moc nedá. pak někdo navrhoval formulaci, že hluk hudební produkce nemá překročit hluk v místě obvyklý. to mě přišlo celkem šalamounský :D ale nevím, to je prostě potřeba nějak nastavit. Asi bych se kouknul, jak to mají v jiných městech na západě. Ono taky je problém, že lidé v Praze mají problém akceptovat hlasitější produkci, která v jiných městech projde bez problému.
Levý a pravý břeh Vltavy mě osobně zásadně nevadí. Chápu ten důvod, že chtějí mít prostě aspoň hodinu vždycky úplný klid, bez toho, aby se na stejném místě točili muzikanti celý den. Některý města v jinejch zemích to mají taky tak. Já osobně s tím nemám problém. Ale samozřejmě je potřeba mít omezenou dobu produkce, hodina by měla každýmu stačit (čistý produkce, nez skládání a rozkládání nástrojů) a pak změnit plac. Dřív v těch pravidlech, později vyhlášce tohle vůbec nebylo, bylo to k v nějaké příloze k ní- takže právě nezávazné, nevymahatelné. Nikdo nás na magistrátu neposlouchal, když jsme jim říkali, že s tím bude problém a taky byl. Stávalo se, že někdo někomu hrál 4 hodiny pod oknem jednu písničku. Takovej člověk, pak prostě bude nesnášet všechny buskery do jednoho.
Jediné, co jsem na té vyhlášce uvítal, je, že zakazuje veřejné vystoupení zvířat, to fakt už chtělo!
Já bych osobně přivítal proaktivní inciativu v tom, že by se Praha rozhodla, kde bude v centru místo, který bude busking place (nevím jestli je ideální staromák) a tam bude busking přímo podporovat, případně v nějaké časy i s ozvučením a bicíma nebo prostě ta hlasitější produkce. a tam by si mohli zvyknout chodit jak buskeři tak obecenstvo- klidně by to časem mohlo být v bedekrech a turisti by mohli chodit na busking přímo tam. (mě třeba přijde dobrý takový ten plácek u vody hned vedle rudolfína, pod stromy. je to trochu zašitý, ale turisti tam jsou, a produkce by asi nikoho nerušila- pokud by to tedy nebylo tak nahlas, že by to narušovalo koncerty v Rudolfinu :D - to byla museli hrát na pořádný repráky.
Jinak zajímavý návrh, jak v Praze odstupňovat místa pro buskery podle hlučnosti produkce měl taky Jirka Wehle, (postarší hráč na ňiněru, hrává u Hradu, ten by k tomu určitě měl co říct. )