• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISKontaktní rodičovství - attachment parenting
    CASTROL
    CASTROL --- ---
    MEDVED007: ptáš se ve fóru, které má poměrně odborný název? :)) s dětmi ani sousedkou takové věci neřeším, probírám to jednou za čas tady, jelikož předpokládám, že je to k tomu určeno...
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    ty jo, neberete tu výchovu nějak moc vědecky????...tady dumám co dětem říkám a vlastně ani nevím...někdy chválím dle příručky konkrétní výkon, někdy řeknu šikulka a někdy manipulativně ty si taková rozumná holka....a přesto si myslím, že naše děti jsou štastné a spokojené.....
    CASTROL
    CASTROL --- ---
    ADD: pravda. myslela jsem to spíš na Beberu a ten binec. nicméně v pojmu "práce s chybou" je právě skryto to, že se chyba nevnímá jako strašný prohřešek ale jako "potenciál ke zlepšení", což předpokládám víš.
    Předpokládám, že pro zmíněné účastníky táboru je omezení brečení nějaký žádoucí cíl z toho, co jsi napsala. Kdyby to pro ně samotné nebylo žádoucí, nekomentovala bys to tak
    ADD
    ADD --- ---
    ADD: Co je to "chyba"? Beru Tvou připomínku tam, kde dítě vbíhá do silnice a pak jednou počká, až ho dojdu - tak mohu připomenout, že dosud to bylo špatně a teď je to dobře. Jestliže malé dítě s různými postiženími a těžkým osudem na táboře pláče, tak to přece není jeho chyba?! A připomínat to mi přijde jako pedagogická chyba.
    CASTROL
    CASTROL --- ---
    BEBERA: no je potřeba si prostě připustit, že pokud člověk chce, slyší za každým oceněním nebo pochvalou to "pičo" :)
    a) já výroky - adresát si řekne "jde ti jen o sebe, ne o mě"
    b) obecné pochvaly - "na mě konkrétně ti nezáleží"
    c) konkrétní pochvala - "seš tak blbej, že ti to musím říct polopaticky" apod.

    obsah sdělení utváří ve stejné míře odesilatel i adresát. specialistka na to byla jedna moje kámoška, která si dovedla bravurně veškeré komplimenty proměnit v rafinovaně ukrytou kritiku (asi taky cvik z rodiny)

    jedna věta má také různé významy, když ji řekne někdo cizí nebo maminka, jejíž komunikaci má člověk prokouknutou skrz naskrz

    zdá se mi, že na to populárně nauční psychologové s těmi svými návody často zapomínají a občas mám podezření, že se rekrutují z těch, kteří dobře vnímají jakoukoliv křivdu:) Já se snažím komunikovat od začátku napřímo, ale až v pubertě mi dítě spočítá, jestli se mi to daří.

    ADD: Ocenit, že někdo dělá něco lépe znamená přece umět pracovat s chybou. Asi by bylo vhodné nechválit před nastoupenou jednotkou ale osobně. tím, že mi někdo věnuje chvíli o samotě k rozhovoru, mě taky ocení, ne?
    ADD
    ADD --- ---
    CASTROL: To dělají i moji rodiče, kteří v Německu nikdy nežili. Přijde mi to padlé na hlavu, pak musí ložní pádlo vyvařovat a stejně to není ono. Člověk nemusí být batole, aby se zamazal - i ta neviditelná špína z MHD se do bílého povlečení otiskne.

    BEBERA: O tohle jsem teď vedla spor se spoluvedoucími na skautském táboře, kteří na konci chtěli každému dítěti říci nějakou pochvalu (máme malé děti často s kombinovaným postižením, tak je to vhodné) a já jim rozmlouvala formulace typy "letos jsi vůbec nebrečel". Přišlo mi báječné, že dítě letos neplakalo, když loni profňukalo polovinu času, ale krajně společensky nevhodné to připomínat -jak jemu, tak především jeho kamarádům.
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    Ja mam trochu problém rozlisit chvaleni a ocenovani, ve chvili, kdy se diteti neco povedlo a rozzarene na me kouka, mi neprijde az tak velky rozdil rict "to bylo uzasne, ze jsi si zvladl sam oblect kalhoty", nebo "sikulka"...Stejne tak clovek neocenuje vykon u veci, ktere by u tech deti radeji nevidel, jako "to je super, ze jsi sam zvladl vylezt na zidli, vytahnout ze supliku 30cm ostry nuz a ukrojit kus okurky" - pokud by clovek i ten vykon nejak ocenil, nutne by za nim nasledovalo "ale"...

    Jako vylozene kontraproduktivni mi prijde az zamerne manipulativni chvaleni - tuhle nedavno moje mama nejakou naší diskusi o vychove deti ukončila slovy "vsak ty jsi moje rozumna holcicka" - rozumej "doufam, ze to udelas tak, jak ti rikam"...
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    CASTROL: z tech frazi v posledním odstavci uz zase tak trosku zazniva - "ty vždycky udelas binec"...
    KATIA
    KATIA --- ---
    CASTROL: já celkem chápu potřebu koupat špinavé dítě, to jaksi není o rituálu, ale o potřebě. dítě které je (relativně) čisté, koupu taky méně. spánkové rituály jsme nějak nezačali vytvářet, průběžně třeba nějaká zvyklost je, ale stejně se to každou chvíli mění. (zatím) dítě usíná dobře a všude. nemám ráda pravidla a to mi na většině knih vadí ze všecho nejvíc - že zatímco někteří lidé to vezmou jako řekněme posílení svojí intuice a vyberou si nějaké věci co jim sednou nebo naopak třeba by je nenapadly, ale vlastně mají pocit, že jsou důležité, jiní lidé slepě lpí na pravidlu, aniž by vlastně dobře chápali oč jde (čili třeba i jiným svým chováním to pravidlo negují...).
    CASTROL
    CASTROL --- ---
    ADD: je to zvláštní věc, ale koupání večer je kulturní zvyklost. např. v Německu se koupe většina lidí až ráno. tuším, že to tak dělají i s dětmi. osobně mi to připadá nelogické, ale zdá se, že tak může fungovat poměrně velké množství lidí bez problémů.

    NIENNA: to, co děláš není podle psychologických pouček chválení ale oceňování. Oceňují se konkrétní akce, výkony. chválení je nekonkrétní a tudíž naprd. mám ale stejný problém jako ty - z ní mi to umělohmotně :) snažím se primárně sdílet radost (větami "no vidíš", "to je paráda" apod.). oceňování používám hlavně ve chvílích, kdy si prcek neuvědomuje, že se mu něco povedlo.

    akorát mám dojem, že bych měla používat neutrální zahájení jako např. "koukám, že se ti povedlo sníst polívku a neudělat binec". místo toho říkám: "to mám radost, že ..." čímž jaksi kladu důraz na to, že dítě potěšilo mě, zatímco by se hodilo, aby důraz byl na tom jeho úspěchu

    ARQANA
    ARQANA --- ---
    NIENNA: Já se zas snažím syna navést na "radost z úspěchu" typu "to potěší, když to člověk dokáže sám, viď?" Nebo "mně se libi, že jsi to troelive zkousel, dokud se to neppvedlo" Ale fakt je, že to občas zní křečovitě.
    VERONIKA22
    VERONIKA22 --- ---
    BONIE: též jsem myslela, že večer prostě děláme určité věci abychom se čistí a najedení dostali ke spánku. a zvlášť u několika letých dětí snad není vana rituál ale nutné zlo jinak bych musela souhlasit s ADD o popisu meruněk a fiks.
    Ale už jsem to slyšela víckrát, že děti se každý den nekoupou aby se naučili usínat i bez sprchy...

    Já knížku respektovat mám docela ráda ale tohle odvozování....co všechno je potřeba abychom dětem nepomáhali z vnějšku mi přijde smutné.

    no jo no knihu nezměním a lidi, kteří jsou z ní do písmene unešeni také :o/

    ....takže jen takové zvolání do zdi.

    NIENNA
    NIENNA --- ---
    ORIKA: Upřímně - nevím, jak pediatři....resp. vím, že to má každý jinak....ale my v nemocnici koupeme děti každý den... (čisticí prostředky dle potřeby).... :-)

    ORIKA: VERONIKA22: Ale na druhou stranu, tu pochvalu chápu tak, že stejně jako za to, že se někomu něco nepovede mu neoznámím, že "je uplně blbej / neschopnej"....tak za každou maličkost se nerozplynu, že "je báječný a šikovný"...oboje mi přijde poněkud přehnané...Na druhou stranu já chválím ráda a hodně... a snažím se Lenku chválit ispirována tím, co psala Lura - tj. pochválit ten výkon...takže neřeknu, že "je strašně šikovná", ale řeknu "že krásně vylezla na tu prolízačku - pomohla mi vyndat nádobí z myčky a že mám radost - už umí sama zapnout správně pračku" apod. Aby věděla, že je chválená a za co.... nevím, jestli to popisuju správně... a taky mi to nejde uplně suprově...ale takhle to cítím a snažím se...
    Beru si příklad z manžela, který je alergický na větu "ty jsi tak hodný"....;-) Mě zase máma vždycky pochválila za něco a za tím následovalo ALE... např. "ty jsi tak šikovná, ALE tohle máš špatně"...
    ADD
    ADD --- ---
    ORIKA: Kolik znáš dospělých, kteří usnou naprosto bez rituálů, stejně doma jako jinde, s vyčištěnými zuby i bez, hladoví i najezení....? Já bez večerní sprchy usínám špatně, ale raději mám pár nocí za rok pod stanem problém, než abych chodila spát celý rok ulepená. :-) A jestli nějaký pediatr chce prát naše povlečení, když kluky nebudu před spaním koupat, tak směle do toho. Já občas uvažuju o zařazení sava mezi běžné mycí prostředky, ale jestli někdo chce v posteli písek, hlínu, meruňku rozmačkanou mezi prsty na nohou, stopy fixy z obrázku na předloktí a pár brouků ukrytých ve vlasech... proti gustu... :-)
    ORIKA
    ORIKA --- ---
    VERONIKA22: nejde o to, že děti "nesmíš" chválit, ale o to, že bys je neměla chválit za každou "blbost"...
    každodenní koupání nedporučují ani pediatři, každopádně v určitém věku dítěte už je žádoucí, aby zvládlo usnout i bez všech těch rituálů, které provozujeme dokud je malé

    ty to všechno bereš strašně do extrému...zkus tu knihu vnímat jako možný návod na jiný než klasicky zaběhlý způsob výchovy, vyber si, co ti v ní sedne (pokud něco) a to použij a zbytek prostě nech být...řídit se těmito (jakýmikoli) "návody" doslova je dle mě spíše na škodu, vždycky je dobré dát i na vlastní intuici :)
    BONIE
    BONIE --- ---
    VERONIKA22: co? to nějak nechápu.. sprchovat se večer je snad věc na celý život aneb osobní hygiena ne.. jak pro dítě tak pro dospělého.. jak to souvisí se spaním?
    VERONIKA22
    VERONIKA22 --- ---
    snad sem patří poznatky o knize respektovat.

    to, že se tam píše, že děti nesmím chválit abych jim nesebrala vnitřní motivaci jsem už spolkla a nekomentuju to.

    ale dnes jsem se ještě dozvěděla, že je dobrý děti nekoupat každý den abychom jim nesebrali vlastní motivaci usnout bez večerních rituálů.

    To už mi připadá fakt šáhlý. Něco jako hlavně nenoste děti - rozmazlíte si je :o(
    CASTROL
    CASTROL --- ---
    VERONIKA22: jojo, my máme pravidlo odchodu do postele, když je "luka nahole"
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    VERONIKA22: naše děti brzy uměly číst čísla, takže nebyl problém jim čas ukázat na digitálních hodinách....starší třeba měla a má v pokoji digitální budík a věděla, že nesmí ráno prudit rodiče dřív než bude na hodinách čas x......ale na to jídlo minutka fakt fungovala o dost dýl...ona obvykle prvních deset minut pronimrala a strávila lamentováním jak je ta minutka hrozná a druhých deset minut se ládovala s očima upřenýma na zkracující se čas :-) nedělali jsme to moc dlouho, ale jako hrozba to fungovalo ještě dlouho....stačilo připomenout, že by jsme zase mohli najet na systém minutky a najednou jedla o dost solidněji
    VERONIKA22
    VERONIKA22 --- ---
    SINSEMILLA: jojo chápu tě, mám doma 3letou holčičku a když zvážím její chápavost tak prostě nějaké metody nejde zavést. ona na to fakt ještě nemá.
    Ale malá 1,5letá mě teď fakt vytáčí jak díky batolecímu věku mě vůbec neposlouchá ale já mám jen jedny nervy. Takže prosbu tak 3-4x zopakuju a pak jí něco seberu či od někud odtáhnu.....a spíš pro sebe furt nahlas opakuju: no pokud někdo nemá uši a neslyší tak to pak takhle dopadne.....maminka to přece říkala.

    jo jinak minutka se mi moc nezamlouvá takže mé 3leté dítě má nakázáno ( při čekání na sladkosti ) sledovat ručičku na hodinách ( na hodinách kde není sekundovka ). ukážeme si kam má ručička dojít a naprosto no problém. takto čas a hodiny chápe na jedničku.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam