ADD: Tak když tomu dítěti někdo pomůže (radou, příkladem), tak se to naučí. Přijde mi, že hodně dětí v tomhle věku je sobeckých, to je tak nějak přirozené. Až tím, jak se učí interagovat (s rodičovskou pomocí i bez ní), tak se začínají chovat trochu altruisticky. Samo, není to nijak vyspělý altruismus, jsou to děti, vývoj morálky má nějaký stupně. V tomhle věku předpokládám, že je potřeba, aby dítě vedl rodič, pokud jde o tyhle omluvy, slušné chování apod. Ale přijde mi to jako docela běžný vývoj, co tak pozoruju už pár let na různých dětech, nejprve se rvou o hračky, nechtějí svoje věci půjčovat, berou si bez optání cizí věci apod., ale časem se to vypiluje a pak je to už pohoda. Dcera prodělávala tenhle vývoj nějak od 1,5 roku, kdy byly návštěvy hřišť spíš psycho (skoro pokaždé nějaké dítě sejmula, lopatkou, pískem, strkala se, chtěla být všude první, na vše měla jako jediná právo), ale teď už je to skvělý, je milá na děti, omluví se, dává pozor, aby někoho nesejmula na pískovišti, klouzačce, kolotoči, je docela ohleduplná. A teda nikdy jsem ji za nic netrestala (párkrát jsem to samozřejmě zkusila, ale nějak jsem neviděla v tom ten smysl). Možná je to ale jen ta hodná holčička :o))