• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MURHAAYASkenování a digitalizace filmů a fotografií (hlavně s Canonem 8800F aneb klub zoufalych uzivatelu)
    Který skener nyní poskytuje nejlepší poměr cena/výkon, vyplatí se stolní flatbed skenery? Zkušenosti a výsledky uživatelů těchto zařízení.
    rozbalit záhlaví
    CHARVYBURGER
    CHARVYBURGER --- ---
    MURHAAYA: Jeste by to musli prefotit instagramem. =)
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    THX_1138: tak lomografistum by to mohlo stacit bohate. Ty jejich prasoxy presne neco takovyhohle potrebujou :D
    POMPO
    POMPO --- ---
    Dobrej. Kde nebo kdo mi v Plzni nejak slusne nascanuje film? Nemate nejaky zkusenosti?
    Klidne esli nekdo z plzenaku mate slusnej scanner ze bysme se nejak domluvili..?

    Dikes
    LUKAS87
    LUKAS87 --- ---
    MACHALIK: uvažuješ hezky, ale má to chybu v tom, že když ti vuescan po svojí vnitřní úpravě vyplivne sken, kde jsou data mezi 0 a 100 %, tak to stejně vyrobil přepočtem z původních surovejch dat s tebou uváděnejma třebas 30-70 % a ty díry v histogramu budou stejně, jen ti je fotošop neukáže, protože to zobrazuje po další interpolaci.
    jinak - bavíme se doufám o práci s 16 b/kanál soubory, žeano? tvoje minolta 5400 má sice 16/b na kanál AD, ale jakýmkoli roztažením (ať už to uvělá vuescan při skenu a nebo to provedeš a posteriori ve fotošopu) tam stejnak vzniknou "díry" v histogramu, jen je prostě neuvidíš (ano, dneska se dá zobrazovat i 10 b/kanál na specielních monitorech s odpovídajícíma grafickejma kartama, ale...) a jejich existenci ti neukáže ani fotošop, kterej pro zobrazení informace o barvách beztak všechno zaokrouhluje. mimochodem každej jeden bit na kanál znamená roztažení histogramu na dvojnásobek, přičemž se to díky odseknutí LSB dorovná a nikde nevzniknou díry - tak si zkus spočítat, z jak mizernýho dynamickýho záznamu při 16 b/kanál můžeš bez ztráty kytičky _teoreticky_ dopočítat obraz (v praxi by to pravděpodobně už bylo poznat a výrazně by se na tom podepsal šum), když bude výstup pro zařízení s 8 b/kanál.

    MURHAAYA: s negativem se těžko dostaneš nad D 3, u čb to teda dovede dolézt až někam k D 4, ale je to obecně poblém nejen skenovat, ale i zvětšovat, bo je to většinou nepoužitelně nekontrastní a hrubě tomu klesá rozlišení.
    MACHALIK
    MACHALIK --- ---
    MURHAAYA: Svítí furt stejně, reguluje jen dobu osvitu, btw. A tomu nerozumím. Nejčernější černá = denzita, ne? Čili k jejímu prosvícení (jakož i celýho zbytku tonálního gradientu k nejbělejší bílé) musí bejt potřeba hodně světla. To by nedávalo smysl, že Velvia by byla nejčernější, ale přitom k jejímu prosvícení nebylo potřeba tolik světla jako k čb negativu, nebo jo?
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    MACHALIK: ale to je ta nejcernejsi cerna ne? Zkusim doma vyhledat nejaky datasheety.
    MACHALIK
    MACHALIK --- ---
    MURHAAYA: Fakt to tak je? Mám zafixováno, že Velvia má nejvyšší denzitu ze všech.

    LUKAS87: Toto je trochu tricky - mít příliš plochej soubor ti zajistí, že se všechna tonalita oderává jen uprostřed histogramu mezi hodnotama třeba 30-70 % šedé. Aby sis vyrobil černou a bílou, musíš to roztáhnout, čímž ale naděláš děravej histogram, polotóny se ti nedopočítají. Ideální scan je tedy opravdu takovej, kterej má bílej i černej bod nebo je jim velice blízko. Taková ta šedivka sice svádí k tomu, že to z ní vytaháš, ale taháš informace odněkud, kde nejsou. Ideální plochej soubor je 50 % šeď po celé ploše a z toho nedostaneš nic, takže myslet si, že vycházet tomuhle stavu naproti je správně, je chyba.
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    LUKAS87: tak jeste zalezi, jesli to furt sviti stejne. na prosviceni diaku neni potreba tolik svetla jako na prevolanej cb film.
    LUKAS87
    LUKAS87 --- ---
    MURHAAYA: plochej soubor je v pořádku. to bude blíž surovejm datům, ze kterejch to tím nastavením černýho a bílýho bodu teprve interpoluje...
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    MACHALIK: uvidime, ale rekl bych, ze nastavenim CB filmu se tam nastavi rovnou nejaky bily a cerny body, protoze je ten film vlastne daleko krytejsi. Pri skenovani na flatbedu negativu jako diaku to hodi neskutecne plochej file.
    MACHALIK
    MACHALIK --- ---
    MURHAAYA: Jo, profily mě serou taky, ještě že jich jsem na diácích sproštěnej. Ještě bys mohl zkusit nascanovat čb negativ jako diák a pak si ho převrátit v PS - schválně zkus, kterýmu profilu to bude odpovídat, když už se s tím budeš kydlit.
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    MACHALIK: nahodim vecer nejakou ukazku zas generic vs jiny. Naprosta vetsina nastaveni nevykazuje zadnou vizualni zmenu (u tech co jsou barevne filmy bych to chapal). Mno uvidime. Mit nejakej vlastni plochej profil co si clovek pak dohoni krivkama v ps, tak lepsi.
    MACHALIK
    MACHALIK --- ---
    MURHAAYA: Ten profil filmu je ve skutečnosti nějaká SW křivka aplikovaná na surový data, takže teoreticky by mělo bejt možný dosáhnout stejnýho výsledku pouze křivkováním v PS, ale je pravda, že u barevnejch negativů se mi stávalo, že jeden profil filmu podpálil stíny a měl jsem v nich černou (znázorněno přes Pixel Colors ve VueS), zatímco jinej tam měl data a podpal se nekonal. Na diáku tohle není, ale jo, jestli ti nějakej film hází víc informací ve stínech, tak je lepší použít ho než Generic. Jediný, co mě sere, je, že tím se z toho stává magie, protože do toho profilu nevidíš.
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    MACHALIK: tohle je solidni rozliseni. Tady s tim se to prefocovani nemuze merit.

    doma na ten vuescan jeste kouknu, potrebuju si digitalizovat nejaky negativy ve velkym rozliseni, takze si s tim budu hrat. Zkusim nahodit jeste treba ten generic, ale jak rikam, tohle nastaveni mi prislo nejrozumnejsi.
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    MACHALIK: prave ze mi prislo, ze pro generic tam ty stiny jsou min utopeny pri tomhle nastaveni.

    LUKAS87: to bych mohl, mam to kousek :)
    LUKAS87
    LUKAS87 --- ---
    MURHAAYA: zkus místo plastovýho držáku skla .)
    ale to zuiko by mělo bejt makrosklo, ne? to by mělo bejt korigovaný...
    kdybys měl cestu kolem spořilova tak se ozvi, prohnal bych to jentak pro tu legraci ještě coolscanem v.
    MACHALIK
    MACHALIK --- ---
    MURHAAYA: Na ten černej bod v PS nehrab, akorát ti to dojebe scan a připravíš se o tunu detailů ve stínech (viz srovnání Minolty s úpravou a bez). Kdyby se ti někdy chtělo mi konkrétně tenhle proužek filmu poslat poštou (nebo až budeš v Brnisku), tak bych ho jen tak z prdele prohnal 5400 II, kam se to dá ještě posunout, pokud vůbec někam. Též si zkontroluj, že v záložce Filters nemáš zapnutej žádnej sharpening ani nic jinýho. Křivku ve Vue nech, jak je (0,25/0,75), na vůbec nic vlastně v Color nesahej a podle mě ani profil filmu nevybírej, leda by ti to nějak zásadně pomohlo ve stínech, ale obvykle bejvá nejlepší tam nechat Generic.

    Takhle to scanuje čb mně:
    http://www.m5400ii.ic.cz/pics/temp/m5400ii/hp5.jpg
    http://www.m5400ii.ic.cz/pics/temp/m5400ii/neopan400.jpg
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    jeste tecka za dneskem... ta minolta je rovnomerne ostra po cely plose, ten canon, tam sem rucne ostril na oblicej, rohy jdou pak do prdele. nevim jesli je to tim, ze to neni planparalelni nebo nerovnosti pole u toho zuika.

    secteno podtrzeno, pokud nema clovek nic jinyho, je dslr obstojna nahrada, ale dobrej skener, je holt dobrej skener.
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    TWARR: prefocovanim to mas na jednu expozici. flatbed mi prosviti max 6cm svitek a slepovat to nejak pak...

    no jo no, mam nejak moc casu... :)
    TWARR
    TWARR --- ---
    MURHAAYA: jo ten vf chapu, tam je to mnozstvi urcite mnohem mensi nez u kina ;) ale s tim by si asi zase i rozumne poradil ten flatbed ;) zavidim ti ten cas na to, fakt zavidim ;)
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    TWARR: casova narocnost u DSLR znacne vyssi. postavit to... srovnat. expozice... kdyz by mel clovek nejakej dobrej bazmek a jen cvakal fotky, stahnul rawy, invertoval je v raw editoru, pohejbal krivkama, urovnema, tak by se mozna casove dostal pred tu minoltu si myslim. Co se pohodlnosti tyce, tak minolta ale vede. to je bez diskuze.

    ono ja to ani tak nechtel jako nahradu pro kinofilm, tam to nema smysl, ale pro velkoformat si myslim, ze to smysl ma (krom toho, je to bud tohle, nebo nic :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam