• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MURHAAYASkenování a digitalizace filmů a fotografií (hlavně s Canonem 8800F aneb klub zoufalych uzivatelu)
    OT_
    OT_ --- ---
    MURHAAYA: já s tim bojuju furt a neporadím ti, jen doporučím si ty Colorplusy objednat. Na Béfotu jsem objednal, když byly vyprodané a zhruba po deseti dnech bylo mých 20 ks ready.
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    Ty jo, sem v koncich a potrebuju poradit. V obchodech dosly Colorplusy a C200, filmy ktery jsem pouizival par let a mel na ne udelanej preset ve VueScanu. Nafotil jsem nejaky Gold 200 a jeste mam rozfoceny nejaky Ultramax 400. Chtel jsem si udelat preset ne by voko, ale nejak profi.

    Muj byvoko pristup je, ze rovnou skenuju fotku (pohled ze svyho okna, kde je mix oblohy, mraku, stromu/zelene, chodniku...), na mracich si nastavim bilou, kterou pak mozna jeste malicko ruzne upravim, dam zamknout expozici, nahled, zamknout podlozku filmu a zamknout barvu obrazku a naskenuju celej film. Vetsinou to funguje dost dobre, az na par policek, ktery jsou preexponovany a ty skenuju potom zvlast.

    Navod co je na VueScan strankach: https://www.hamrick.com/vuescan/html/vuesc16.htm rika ze by se melo zacit s prazdnym polem negativu, to je vlastne cista base a podle toho to pak vyvazit. Z toho mi nelezly rozhodne tak pekny vysledky jako z myho by voko (musel bych replikovat ty vysledky, protoze sem se v tom vrtal par hodin nekolik dnu a mel sem v tom bordel)

    Tak me napadlo se v tom povrtat ruco, ale narazil jsem na minimalne tri (ctyri) zpusoby jak menit color balance a potreboval bych si ujasnit, pojmy.

    - Na LS5000 je analog gain na kanal. To prej dela to, ze to prodlouzi cas expozice pro ten kanal. Tim jsem jeste nelaboroval, ale vic mene by to melo byt asi jako bych pouzival michaci hlavu na zvetsovaku a pridaval expozici pro jednotlivej kanal

    - v zalozce barvy: Color balance (neutralni R/G/B)

    - v zalozce barvy Jas na kanal

    - a pri zamknute expozici a podlozce filmu je tam rucni nastaveni vyvazeni podlozky. Relativni pozice tech savli dela vyvazeni, ale 0,01/0,02/0,03 a 0,11/0,22/0,33 ktery by voko davaj stejne neutralni negativ nedavaj ale treba stejnej kontrast nebo stejny urovne takze tam clovek muze laborovat celkem dlouho

    - no a pak je tam jeste si moznost vybrat film. Ja sem dycky nechaval generic color negativ a neresil to a myslel jsem si (naivne) ze to je vlastne jen prednastaveni ty hodnoty pro podlozku filmu, ale ne. Muzu mit zamknutou podlozku filmu a menit filmy a v nahledu vidim uplne jinej kontrast, barvy, svetlost...

    takze sem z toho jelen. Nekde jsem cetl a davalo by to smysl, ze clovek musi skenovat co nejvyrovnanejsi negativ. Tzn by mi davalo smysl laborovat s tim analog gain, dokud mi nevyleze negativ, kterej kdyz invertuje ten vue scan, tak je vice mene ready. Otazka je jesli to az tak bude fungovat, protoze jinde jsem cetl, ze ta oranzova je takhle oranzova jen v mistech kde film neni exponovan a to barvivo co to tvori je proporcionalni expozici. Tzn kryty mista maji skoro zadnej oranzovej color cast nekryty jsou jen oranzovy. Coz by vysvetlovalo to, proc se nemeni film base color hodnoty kdyz si vybiram ten profil filmu, protoze ten (ASI) urcuje relaci oranzovyho barviva a expozice (denzity).

    Kazdopadne by asi tak jako tak davalo smysl kompenzovat co nejvic tu oranzovou plochu.

    Zkousel jsme to delat i tak, ze sem to skenoval jako positiv a invertoval si to az v Camera Raw. Problem je, ze ta oraznova podlozka znamena, ze clovek narazi na limity teploty chromaticnosti, ktera jde dolu jen do 2k. Kdyz jsem to skenoval jako pozitiv a zamknul si tam barvu podlozky tak, aby byla co nejvyrovnanejsi, tak to zas davalo takovy divny vysledky a i kdyz jsem vyvazil potom barvy na stejnym miste a celkove ten obrazek byl neutrlani byly tam velky rozdily v jednotlivejch barvach.

    Jo a jeste tomu nepomoha to, ze ten Vue Scan to skenuje tusim s linearni gamou a Camera Raw si na to aplikuje nejakou svoji, takze ten nahled co clovek vidi ve VueScanu je dycky mekkci a tmavsi nez ten v Camera Raw.

    Davam Vam neco z toho co tu pisu smysl? Dokazate mi poradit jak na to? Help vuescanu nejde vubec do hloubky na tyhle temata.

    Diky

    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    takhle ja prefocuju plany

    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    SN0WCRASH: oh... no pokud na to nasadis nejaky lepsi sklo tak by to melo bejt aspon v zakladu pouzitelny. Otazka je, jakej z toho poleze dynamickej rozsah, ale zas teoreticky muzes menit expozici a slozit nekolik zaberu.

    Slusnejsi reseni me napada asi jen jedno a to nejakej ten epson skener co m drzak na 4 stripy 35mm filmu, protoze tak by se mel plan film v pohode vlezt a muzes si na to vytisknout nejakej ramecek, ale jako nevzdaval bych se tvyho pristupu. Zvlast s tim, ze fotis pinholi, tak to rozliseni nemusi byt az takovy.

    nahod kdyztak tu fotku co z toho leze at mame predstavu. Ja muzu nahodit nejaky fullresy co mi lezou z toho myho setupu. Mam tedka sadu 6 ti planu na vyvolani co odkladam z lenosti, tak se aspon dokopu :)
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    MURHAAYA: "fotak" na digitalizaciu je Raspberry Pi camera so Sony IMX477 chipom :)
    Popravde, je to cele uplny punk. Zacalo to ako zabavny experiment a vlastne som v bode, ked premyslam, ci cely "scanner" nenahradit nejakym slusnejsim riesenim. Fotak na 4x5 je 3d-printed pinhola. Uz mi z toho lezu aj slusne a ostre zabery na cely 4x5 film, akurat ich nemam ako poriadne zdigitalizovat. S digi fotakov totiz poznam akurat ten, co mam na mobile :)




    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    SN0WCRASH: tak ja vim co sou c-mount skla :) a taky vim, ze stezi nejaky 35ky vykresli apsc (mel sem fujinan 35/1.7) a ze se spis pouzivaj na m4/3. Taky muzes mit pentax q... kazdopadne se nejak snazim dovodit co ze to mas vlastne za fotak :)


    OT_: ano
    OT_
    OT_ --- ---
    SN0WCRASH: Já ti nevím, při přefocování filmů se mi nejvíce osvědčily moderní "sterilní" skla (Sigma Art 50/1,4). Různé vintage objektivy sice mají svůj charakter, jenže v tomto případě chceš spíš klinickou přesnost.
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    MURHAAYA: C-mount su skla, co sa pouzivali na 16mm kamerach. Dik za rady, nasiel som nejake (vraj ostre) 40mm sklo od Meopty. Vyskusam, dodam report :)
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    LADINEK: na toto sa predsa hodia stare zvacsovaky :)
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    Ja si takhle vyrabel bazmek na skenovani kina, merkur ftw! Ale chtelo by to nejaky makro sklo, pres tu "lupu" to je spatny :)

    HYPNOGEN
    HYPNOGEN --- ---
    SN0WCRASH: Epson V800 a spokojenost
    ale věřím, že přefocování dobrým digifoťákem je taky úplně v pohodě (a hlavně asi 200x rychlejší)
    vždyť na co jiného jsou DSLR dobré, že
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    12? Tak to je pohoda :) zalezi co s tim chces delat. jesli staci digitalizace na web. pak je bych v tom nevidel problem. C mount... to bych sacoval, ze mas nejakej m4/3? za nejaky macro sklo typu zuiko 50/3.5 a nejakou redukci tolik nedas. teoreticky by mohl poslouzit i zvetsovaci objektiv a nejaka redukce s helikoidem... meike dela nejaky nativni macroskla, ale nevim jak moc velka bida to je.
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    MURHAAYA: no práve. Ja to tiež prefocujem, ale momentálne mám iba 12Mp chip a shitty c-mount lens. Takže uvažujem nad nejakým rozumným upgrade, čo ma nebude stáť 1k+ eur
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    SN0WCRASH: ja to prefocuju na prosvetlovacim stole. ale od chvile co mam fuji mi to neleze tak pekne jako kdyz sem mel canon 5D2 na prefocovani :/

    ale vysledky jsou obecne v pohode z toho
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    Na com scanujete 4x5?
    HYPNOGEN
    HYPNOGEN --- ---
    MURHAAYA: ok, ale to delaly fotky i z oldschool mokrych procesu.. mozna i vyrazneji.
    dneska prakticky neexistuje jiny mokry proces nez RA4 a pak muze spise zalezet na kvalite papiru, popr. na tom, jestli tu chemii nehoni pres hranici funkcnosti, zejmena tedy stabilizer.. na tom se da urcite usetrit.
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    a co se tyka skenovani fotek ... to je hit n miss. Polomatny fotky davaj divny odlesky, leskly zas delaj newtonovy krouzky...

    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    TOX_MAS: ja bych sacoval ze na tom bude stejne.

    ale kdysi sem si na labu co jsme meli na CVUTu delal nejaky fotky z digi dat. Mama je ma vystaveny v kanclu a je to tak 10+ let a jsou solidne vysisovany
    TOX_MAS
    TOX_MAS --- ---
    DOTCOM: tohle mi je naprosto jasný, ale nemám ponětí, jak to kde dělají (kromě toho, že fotky z levný drogerky asi nebudou mít velkou životnost). Takže děkuju MURHAAYA za objasnění a počítám, že i Břuska je na tom stejně?
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    nevim jak ty kiosky v nakupacich ale normalni minilab co ma treba skoda/ultralab to dela mokrym procesem z digitalnich dat
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam