Ty jo, sem v koncich a potrebuju poradit. V obchodech dosly Colorplusy a C200, filmy ktery jsem pouizival par let a mel na ne udelanej preset ve VueScanu. Nafotil jsem nejaky Gold 200 a jeste mam rozfoceny nejaky Ultramax 400. Chtel jsem si udelat preset ne by voko, ale nejak profi.
Muj byvoko pristup je, ze rovnou skenuju fotku (pohled ze svyho okna, kde je mix oblohy, mraku, stromu/zelene, chodniku...), na mracich si nastavim bilou, kterou pak mozna jeste malicko ruzne upravim, dam zamknout expozici, nahled, zamknout podlozku filmu a zamknout barvu obrazku a naskenuju celej film. Vetsinou to funguje dost dobre, az na par policek, ktery jsou preexponovany a ty skenuju potom zvlast.
Navod co je na VueScan strankach:
https://www.hamrick.com/vuescan/html/vuesc16.htm rika ze by se melo zacit s prazdnym polem negativu, to je vlastne cista base a podle toho to pak vyvazit. Z toho mi nelezly rozhodne tak pekny vysledky jako z myho by voko (musel bych replikovat ty vysledky, protoze sem se v tom vrtal par hodin nekolik dnu a mel sem v tom bordel)
Tak me napadlo se v tom povrtat ruco, ale narazil jsem na minimalne tri (ctyri) zpusoby jak menit color balance a potreboval bych si ujasnit, pojmy.
- Na LS5000 je analog gain na kanal. To prej dela to, ze to prodlouzi cas expozice pro ten kanal. Tim jsem jeste nelaboroval, ale vic mene by to melo byt asi jako bych pouzival michaci hlavu na zvetsovaku a pridaval expozici pro jednotlivej kanal
- v zalozce barvy: Color balance (neutralni R/G/B)
- v zalozce barvy Jas na kanal
- a pri zamknute expozici a podlozce filmu je tam rucni nastaveni vyvazeni podlozky. Relativni pozice tech savli dela vyvazeni, ale 0,01/0,02/0,03 a 0,11/0,22/0,33 ktery by voko davaj stejne neutralni negativ nedavaj ale treba stejnej kontrast nebo stejny urovne takze tam clovek muze laborovat celkem dlouho
- no a pak je tam jeste si moznost vybrat film. Ja sem dycky nechaval generic color negativ a neresil to a myslel jsem si (naivne) ze to je vlastne jen prednastaveni ty hodnoty pro podlozku filmu, ale ne. Muzu mit zamknutou podlozku filmu a menit filmy a v nahledu vidim uplne jinej kontrast, barvy, svetlost...
takze sem z toho jelen. Nekde jsem cetl a davalo by to smysl, ze clovek musi skenovat co nejvyrovnanejsi negativ. Tzn by mi davalo smysl laborovat s tim analog gain, dokud mi nevyleze negativ, kterej kdyz invertuje ten vue scan, tak je vice mene ready. Otazka je jesli to az tak bude fungovat, protoze jinde jsem cetl, ze ta oranzova je takhle oranzova jen v mistech kde film neni exponovan a to barvivo co to tvori je proporcionalni expozici. Tzn kryty mista maji skoro zadnej oranzovej color cast nekryty jsou jen oranzovy. Coz by vysvetlovalo to, proc se nemeni film base color hodnoty kdyz si vybiram ten profil filmu, protoze ten (ASI) urcuje relaci oranzovyho barviva a expozice (denzity).
Kazdopadne by asi tak jako tak davalo smysl kompenzovat co nejvic tu oranzovou plochu.
Zkousel jsme to delat i tak, ze sem to skenoval jako positiv a invertoval si to az v Camera Raw. Problem je, ze ta oraznova podlozka znamena, ze clovek narazi na limity teploty chromaticnosti, ktera jde dolu jen do 2k. Kdyz jsem to skenoval jako pozitiv a zamknul si tam barvu podlozky tak, aby byla co nejvyrovnanejsi, tak to zas davalo takovy divny vysledky a i kdyz jsem vyvazil potom barvy na stejnym miste a celkove ten obrazek byl neutrlani byly tam velky rozdily v jednotlivejch barvach.
Jo a jeste tomu nepomoha to, ze ten Vue Scan to skenuje tusim s linearni gamou a Camera Raw si na to aplikuje nejakou svoji, takze ten nahled co clovek vidi ve VueScanu je dycky mekkci a tmavsi nez ten v Camera Raw.
Davam Vam neco z toho co tu pisu smysl? Dokazate mi poradit jak na to? Help vuescanu nejde vubec do hloubky na tyhle temata.
Diky