PIZI to co rikas, je proste tvrzeni bez nejake opory
ja netvrdim, ze opak je objektivni pravda, ale rict, ze jedinci jsou ruzni a agregace vyhodi nejakou pravidelnost je presne ten pristup, co ekonomii zavedl tam, kde je
dokazu si predstavit system, kde takova agregace je homogenni a jine systemy, kde homogenni neni. Pokud agregujes system, kde napriklad vetsina lidi je pomylenych reklamou a pozicnimi statky, tak tvrdit o nem, ze bude efektivni bez dalsich argumentu je trochu malo.
opakuju, ze je to stejna debata jako v kvantovy fyzice
BENNY
Vse se odviji od tech dalsich veci, jako je zpracovani informaci uzivateli, jejich racionality atd coz tu bylo probirano. Pokud lidi nejsou racionalni, neumi nebo je dokonce nemozne vybrat informace nejakou optimalizacni cestou, trh muze byt efektivni pouze v jednom z nekonecne mnoha stavu, a neni duvod se domnivat, ze zrovna ta nahoda prijde s nejakou vyssi pravdepodobnosti.
Tedy: Trhy efektivni nejsou. Na strane firem je urcity tlak na efektivitu s tim, ze neefektivni jsou vytlacovany /rakousky pristup/, kdyby trhy byly efektivni, tak nikdo nebude podnikat za nejakou trzni miru zisku=urok+riziko. To co chce podnikatel, je ten jeho nerovnovazne-monopolni zisk.
Na strane spotrebitelu neplati ani to, ze ti neefektivni nebo vice neefektivni /napriklad ti, co dokazi hure odhadovat svuj uzitek/ jsou vytlacovani. Tim se do systemu dostavaji dalsi turbulence s tim, jak spotrebitele nakupuji veci, ktere nechteji, resp. takove, ktere nemaximalizuji jejich uzitek (receno v neoklasickych frazich-pojmy jako uzitek samozrejme ztraceji na vyznamu u shluku nervovych bunek, co nevi, co si roupama pocit).
Ale samozrejme, je to jen teorie, ktera nema hlubsiho vyznamu, neb je stejne neoveritelna, jako jakakoliv jina. Nelze ji brat vedecky, nelze ji falzifikovat. Proste to nema smysl.