_BENNY:
ad prvni odstavec - to co rika Kohout je de facto interpretace stareho Keynese. bohuzel, nejak si nemohu vzpomenout na jediny stat, ktery je schopen alespon po prvni tri volebni obdobi vytvorit v dobe konjuktury prebytek a v dobe krize dobre proinvestovany deficit. vsichni se drzi jen te druhe poucky, viz tzv. vulgarni keynesianstvi.
S tímhle zcela souhlasím a nemám co dodat.
je to tim, ze jsou centralni banky nedostatecne nezavisle? je to tim, ze se centralni banky ve svych odhadech casto pletou? tezko rict.
Rozpočet je dílo vlády a jejími členy jsou až na výjimky (jako třeba současná ČR) politici = (až na čestné výjimky) populisté. Centrální banka může měnit leda úrokové sazby, a tím ovlivňovat množství úvěrů, inflaci, množství peněz v oběhu atd (Friedman). Nebo to lze řešit cestou fiskální neboli rozpočtovou, tedy přebytky/deficity (Keynes). Nemíchal bych to (a mám pocit, že ČR to dělá).
ad druhy odstavec - jenze zkus si predstavit, ze mas kazde treti/ctvrte volebni obdobi nejakou krizicku, mensi ci vetsi. jak tohle chces udrzet? penize "jakoby" zmiznou, nikdo nic nema, banky pusti na trh nove penize, ty se uchyti, system se nejak stabilizuje... kam se vytrati ty predchozi utracene penize?
Zřejmě bych byl velmi opatrný na to, co se vlastně ve skutečnosti děje. Mírnou recesi, která je způsobena nějakou dobnou změnou nálady mezi investory, imho nemá cenu vůbec řešit, to se stabilizuje samo. Ale tohle řešení by mělo být k dispozici pro případ, že skutečně hrozí pád bankovního sektoru a všechny chuťovky s tím spojené. Jak by asi dnes vypadaly USA bez sanace bankovního sektoru, který nalomily rizikové hypotéky a obchod s nimi a dodělala jej následná krize důvěry?