Není v tom článku trochu chyba v úvaze? Proč se považuje za vzdělanostní ekonomiku to, že se všichni najednou vrhnou do bankovnictví (či jakýkoli jiný obor)? České školství je silně podfinancováno dlouhé roky. Vůbec nejde o to, že by mělo produkovat více vysokoškoláků (navíc rozložení inteligence v populaci nijak penězi ukecat nejde). Jde především o zlepšení kvality, zvýšení možností atd.
Příklad vytržený z praxe - můj známý studoval na MFF specializovaný obor matematiky (přesný obor si napamtuju, není to podstatné), pokračoval doktorandským studiem, udělal si v daném oboru jméno v zahraničí a později se dostal na "post-doc" do Finska. Tam tento obor nikdo další nestudoval už několik let, přesto tam měl v knihovně plný přístup k nejnovějším publikacím - v ČR sehnal pouze pár kousků pár let starých, zbytek by si musel platit sám, na což bohužel neměl. Ve Finsku dostal stipendium, které mu plně pokrylo náklady a ještě mu dost zbylo, v CŘ mu stipendium pokrylo leda tak bydlení na koleji (ve Finsku bydlel v pronajatém bytě). Pokud by peníze šly na zkvalitnění oborů, zlepšení přístupu k odborné literatuře, k materiálům a technologiím (viz třeba lékařské obory), jsem jednoznačně pro.
Další věcí je změna už v základním školství - jak dlouho se mluví o tom, že děti biflují encyklopedické znalosti? A stav je stále stejný - kamarádky syn dělá gymnázium a nadále se v dějepise učí telefonní seznamy historických dat bez vzájemných souvislostí, v zeměpise se učí nazpaměť názvy afrických států (kolikrát se v té oblasti už změnily státy jen za posledních pět let?) atd. Po pár letech pak student sice ví, kdy bylo popraveno 27 českých pánů, ale netuší, proč se to stalo a co se v té době dělo jinde v Evropě, ví, jaký stát leží na úpatí Kilimandžára, ale netušína kterou stranu se vydat do Pardubic. A nemluvě o tom, že si neumí spočítat úroky v bance, neznají základy českého, natož evropského práva atd. Pokud peníze půjdou na užitečnou změnu osnov, které propojí encyklopedické znalosti s těmi praktickými (protože nestačí jen vědět, kde hledat, ale také tušit, co hledat), budu pro.
Podpora vzdělávání by měla být prvořadá pro každou vládu, protože vzdělaní lidé jsou užitečnější an trhu práce a není podstatné, v jakém to je oboru. Je jedno, jestli to je dělník nebo ten bankovní úředník. Vzdělaný člověk, který umí pracovat s informacemi, může snáze změnit obor činnosti, naučit se nové dovednosti, je méně závislý na pomoci druhých, je odpovědnější k vlastním financím. Navíc není tak manipulovatelný (což určitě ocení nejen PIZI), umí se lépe rozhodovat..