• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    _BENNYEkonomie - střet ideí
    v tomto klubu resime ekonomii na vyssi odborne urovni, neresime ktera ekonomicka skola je nejlepsi, ale jak se od sebe jednotlive skoly lisi, co nabizeji, v cem boduji a kde selhavaji. neboli (neo)klasika vs. (neo)marxismus vs. (neo)keynesianstvi vs. monetarismus vs. rakouska skola.
    rozbalit záhlaví
    T_Y_L
    T_Y_L --- ---
    TEDDYBEDDY: Ne, to tvrdí ten příklad. Já tvrdím, že když budou postaveni do této situace, tak naopak kooperovat budou. Tedy naopak ve sporu jsme. Po druhém testu jim imho dojde, že to takhle nejde. A že se alespoň určitá část musí začít snažit, aby tu průměrnou známku vytáhli. Motivátory naopak zafungují a začnou se domlouvat a pracovat jako tým - tak jak to tvrdil APOSTRI. Jestli budou lepší, nebo horší než bez toho záleží na skupině (průměrně bych řekl, že v těchto podmínkách se jim bude dařit hůře, než každému samostatně).

    Tedy domnívám se, že je to nevhodně zvolený příklad - právě proto, že jde o malou motivovanou skupinu a že by se ti studenti vyhodit nenechali.
    TEDDYBEDDY
    TEDDYBEDDY --- ---
    T_Y_L: Atak. Srry, držíme se tedy stále toho příkladu. Čili, ať děláš/ neděláš v zprůměrovaném systému kvalita klesá a prodělají na tom všichni. Motivátory fungují velmi omezeně nebo vůbec, systém kolabuje. Nejsme v rozporu.
    T_Y_L
    T_Y_L --- ---
    TEDDYBEDDY: Precti si ten priklad. Ucitel jim opravil testy a vsem dal stejnou znamku odpovidajici prumeru znamek, ktere by obdrzeli. V prikladu na to pak zacali kaslat (tj. Prestali se ucit) az meli tak spatne znamky Ze je vyhodil. Misto toho aby kooperovali tak vsichni Rezignovali.
    TEDDYBEDDY
    TEDDYBEDDY --- ---
    T_Y_L: Obávám se, že nerozumím tvé interpretaci " známky" ve smyslu -společné známky-? Nenechám se vyhodit, páč ostatní mají špatné známky, nebo jak?
    V našem příkladu se tvrdí, že byla vyhozena celá třída=> všichni studenti do jednoho propadli z nějakého oboru sociálních věd => ani jeden žák neměl požadované vědomosti.
    Důvodně předpokládám, že pokud by tam takoví žáci byli, vyhozeni nebudou.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    T_Y_L: nekdo se holt dohodne a nekdo nedohodne. realite tam venku v dzungli neodpovida ani prisne individualisticky ani prisne kolektivisticky pristup, ale spis jakysi mix v zavislosti na mnoha promennych. svym prvnim vstupem jsem chtel naznacit, ze panu profesorovi to takhle mozna funguje (ostatne mnoho ekonomickych teorii bylo navrzeno asocialnimi nerdy az aspergery, kteri v kolektivnu moc nejedou) a mnoha lidem taky, ale mnoha lidem to zase funguje krapet jinak (vime ze 30% lidi ve spolecnosti je konformnich vzdy a za vsech okolnosti, ze zde mame nejakych 10% vzdy neduverivych skeptiku, nejake procento rebelu atd).
    T_Y_L
    T_Y_L --- ---
    FRONEMA: Nemají nic? Nemít špatné známky a nebýt vyhozen je nic? Jak tu psal Apostri, proti nějaké závisti a výsměchu bude stát zase určitý tlak těch zodpovědnějších. Právě že to simuluje realitu špatně, protože to říká, že týmová práce moc nefunguje a nemá smysl (protože jev, kdy je sestaven ne zcela dobrovolně a všichni nepodávají stejný výkon nebude málo). Právě to, že týmová práce funguje, vyvrací tvoji tezi, že by výsměch obecně převládl.

    TEDDYBEDDY: Společný motivátor je přece zřejmý - známky. Nejde o altruismus - jde o to => nechci být vyhozen, musím se s ostatními dohodnout, že podáme alespoň nějaký výkon - pár jedinců typu Benny se sice sveze, ale jen proto, aby si nabili ústa se sám nenechám vyhodit. Tedy je tam úplně jasná motivace.

    Právě to co jsi sám psal zde: TEDDYBEDDY je velmi důležitý závěr - že to funguje v malých jednotkách s určitými vlastnostmi. Velmi dobrým příkladem je třeba také rodina (a někdy poměrně široká), kde to obvykle funguje velmi dobře (a kde je to i řekněme žádoucí). Ten příklad ale paušálně říká - tato forma společného jednání nefunguje nikde - a jako příklad si bere zrovna to, kde to funguje. Tj. při čtení jsem měl pocit, že se ze mě někdo snaží udělat blbce. Proto jsem tomu dal palec dolu - i když třeba s určitou formou závěrů bych problém neměl, nemám rád demagogii.
    TEDDYBEDDY
    TEDDYBEDDY --- ---
    T_Y_L: Pokud by byl hlavní společný motivátor např. zrušení celé třídy, pak ano. Prakticky je však tento motivátor rozdělen individuálně= není zásadní důvod k altruismu ani ke strategii typu " půjčka na oplátku" ( ve smyslu výpomoc slabším). Osobně mi ten příklad nevadí, podstata sdělení je jasná, marginálie viz. mr. Occam ;)
    FRONEMA
    FRONEMA --- ---
    tenhle pribeh koloval pred internetem jeste pred obamou..

    imho je velmi dulezity rozdil mezi obycejnym opisovanim/sdilenim poznamek, a takovymle systemovym prerozdelovanim znamek. v prvnim pripade to ti nastudovani sdileji dobrovolne, a odmenou je jim minimalne nejaka vdecnost, uznani. zatimco v tom druhem pripade z toho nemaji nic, pripadne v horsim pripade urcitou formu vysmechu "ty si hloupej ze se dres kdyz ja to mam bez prace taky" coz je velmi demotivujici, i kdyz je to jenom v naznaku.

    diky tomu to imho velmi dobre simuluje realitu. Lidi jsou ve sve podsate stedri a solidarni, ale funguje to vyrazne lepe na dobrovolne bazi, zatimco pokud je to vynucene tak to zacne jit timhle zpusobem do haje
    T_Y_L
    T_Y_L --- ---
    TEDDYBEDDY: No jenze ten priklad si prave vybral motivovanou skupinu po omezenou dobu a s velmi jasnym cilem. Proto je ten priklad mimo. To ze to ve vetsi a anonymni skupine to nebude fungovat mi prijde celkem zrejme. Me na tom odkazu vadi vlastne nejvice to ze je to urazka inteligence lidi sledujicich odbornou debatu.
    DOGITO
    DOGITO --- ---
    APOSTRI:
    1) to je sice mozne, ale nema to vliv na muj nazor :)
    2) neresim jak se co nazyva, Obama me vubec nezajima, ten pribeh je o chovani lidi
    3) ano, tohle beru jako nazor smerujici k jadru pudla, nicmene nesouhlasim
    4) to taky neni moc vecne, ze? :)
    JORIM
    JORIM --- ---
    T_Y_L: To už se dostáváme do teorie her. Jinak asi budou uvažovat lidí v malé skupince 20 studentů, kde se všichni znají, záleží jim na společném výsledku a pokud třeba i malá skupinka "zabere," může zvrátit výsledek. Ale jak by uvažovali lidé ve skupině dejme tomu 10 milionů lidí?

    Nedávno jsem četl zajímavou úvahu, proč vlastně chodí volič k volbám. Váha každého jednoho hlasu je naprosto zanedbatelná, čistě z hlediska ekonomie účast ve volbách nedává smysl. Čas a energie, které člověk vynaloží na sledování politických debat, studování programů, ale (pro ty, co to nedělají) třeba jenom, aby se zvedl z křesla a došel do té volební místnosti je naprosto nesouměrná tomu, co může 1 hlas ovlivnit. Přesto to lidi dělají, protože neuvažují vždy jen ekonomicky.

    (Nebo třeba uvažují, ale účast ve volbách pro ně znamená i jiný prospěch než čistě ekonomický.)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    T_Y_L: ja se hlasim k tem "atomizovanym retardum", na dohadovani se s ostatnim nemam mozkove okruhy ;) nejake kolektivni hodnoceni mi nic nerika, ja jsem tady sam za sebe.
    TEDDYBEDDY
    TEDDYBEDDY --- ---
    Á lekce z utopistického socialismu ala nyx :) V praxi tato strategie funguje jen v úzkém kruhu vysoce motivovaných skupin po omezenou- účelnou dobu ( např. sport, armáda aj. v podstatě totalitní kluby) Ale i tam jde o výběrové celky jedinců s +/- srovnatelnými schopnostmi.
    V dlouhodobém horizontu reaguje sociální skupina přirozeně oddělením premiantů do exkluzivních klubů a vyloučením slabších. Tzv. střední vrstva kooperuje s elitami víceméně každý na vlasní pěst
    s přirozeným cílem stát se také elitou.
    Konformita v tomto ohledu zůstává realitou pro část nižší střední třídy ( ty méně bystré) a pouhými pr kulisami pro elity, které stávající realitu tvoří přímo na objednávku mas v duchu " chléb a hry".
    APOSTRI
    APOSTRI --- ---
    _BENNY: Individualista? To jsi si precetl v horoskopu? U mne typickej individualista se neuci pro znamky ale pro svoje vlastni poznani. Takze celej ten experiment by zmenil jeho chovani presne a konkretne: vubec. Zaroven nadmerne investovani myslnek a emoci do toho jestli nahodou nekdo v mem okoli ci skupine nedostava vic nez si zaslouzi, neni vubec znamka individualismu, ale predevsim maloměšťáctví.

    A s tim nakonec souvisi i to ze ja nejsem komous, protoze minimalne ceska forma komunismu byla az k posrani maloměšťacka. Všechno to kdo nepracuje at neji, a retorika s parazity (kterou uspesne prevzaly strany jako ODS) pochazi uz s 50 let. Treba muj tata kdyz chvili nepracoval byl popohanenej za prizivnictvi, avsak neoficialni duvod vcetne toho proc nemel praci samozrejme bylo to ze podepsal Chartu. Nakonec to melo dusledky pro celou rodinu, takze ne rozhodne s touto formou komunismu nesimpatizuji. :-)
    T_Y_L
    T_Y_L --- ---
    _BENNY:Jak u tebe bude ten příklad fungovat? Že pokud budeš ve skupině se stejně založenými lidmi, tak se nezkusíte dohodnout, že začnete něco dělat a raději se necháte kolektivně vyhodit, abyste si zachovali svůj individualismus? Sorry, ale pak by to slovo na "i" které takové chování charakterizuje nebylo individualisti, ale něco úplně jiného ;-)


    APOSTRI má naprostou pravdu, že ten příklad je nesmysl a čirá teorie. Ostatně při studiu běžně funguje určité sdílení znalostí, kdy lecky jedni udělají větší část přípravy a někteří ji poskytnou těm, co se na to vykašlali. A to dokonce opakovaně. To je v podstatě jen krok od těch známek.

    Kromě toho věty jako "Třída trvala na funkčnosti Obamovo socialismu a na tom, že by nikdo nebyl chudý a nikdo bohatý, na velké rovnosti." ukazují, že ten text není nic jiného, než hloupá protiObamovská propaganda. Ostatně co má s něčím co je tam následně vylíčeno s Obamou společného? Proč se to nazývá Obamův socialismus atd?
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    APOSTRI: ja bych rekl ze u ruznych lidi funguji ruzne principy chovani. ja jsem individualista, u me ten profesorsky priklad bude fungovat, ty jses komous, takze u tebe treba ne :) dost zalezi na tom jake pomery to ve spolecnosti hodi a jake vahy budou urcujici.
    APOSTRI
    APOSTRI --- ---
    TEDDYBEDDY: Oproti tomu jak je to popsano v tom experimentu funguje skupinova dynamika jinak napriklad tim ze nejaka existuje. Protoze v tom experimentu nic takoveho neni, tedy celkem zretelne ten kdo si ten pribeh vyfabuloval nikdy neprekrocil hranice metodologickeho individualismu.

    Kazdy s tech studentu hodnoti situaci a formuluje strategii jen sam za sebe a zvazuje kolik casu se mu vyplati venovat do uceni a pak v pripade ze patri mezi ty lepsi se dokaze jen rozcilovat ze "pracuje" na nekoho jineho.

    Pokud ale neni zadny individualni vysledek a vse zavysi na vykonu skupiny je ocekavatelne ze se ty lidi ve skupine sejdou a formuluji nejakou skupinovou strategii. Ty lepsi maji najednou nejakou incentivu pomahat ucit se tem slabsim a na druhe strane ty slabsi najednou ze strany skupiny pocituji tlak ke konformite, kterej pro ne muze byt silnejsim motivatorem nez samotne znamky. Konformita obecne je velmy silnej fenomen a jedinci kteri jsou na ni scela immuni se pohybuji nekde na hranici s autismem. Konflikty sice vzniknou ale vetsinou vyusti jeste vetsim tlakem na konformitu a sankce tem kdo se nepodridi.

    Nakonec pro ucitele na skolach ci vedouci na taborech je celkem bezna praxe zadavat skupinove ukoly za ktere je cela skupina hodnocena spolecne. Je celkem absurdni si myslet ze ucelem takovych skupinovych ukolu by bylo detem dokazat ze vsichni jsou autisti a skupinova spoluprace nikdy nefunguje :-))
    TEDDYBEDDY
    TEDDYBEDDY --- ---
    APOSTRI: A jak tedy popravdě funguje skupinová dynamika sociálně psychologicky jinak? Povídej, přeháněj.
    APOSTRI
    APOSTRI --- ---
    DOGITO: Kdyz te to teda zajima:

    1) Cela ta historka je smyslena, nikdy se nestala ani stat nemohla.
    snopes.com: Socialism Grade Averaging
    http://www.snopes.com/college/exam/socialism.asp

    2) Celej ten pribeh ani vlastne neni vubec o socialismu. Doporucuju se podivat na (anglickou) wikipedii co to socialismus je. Stejne tak plati ze Obama neni socialista. Ono i tvrzeni ze demokrati v Americe reprezentuji levici je ponekud problematicke.

    3) Lidi nejsou atomizovany retardi jak se ten text snazi ty studenty vykreslit. Popravde skupinova dynamika funguje socialne psychologicky jinak a pokud by vetsine na tech znamkach zalezelo je naopak pravdepodobnejsi ze se celkovy prumer tridy zlepsi.

    4) Doporucuju si davat pozor na "nejlepe pochopitelna vysvetleni", vetsinou je to propaganda (v tomto pripade neoliberalni).

    DOGITO
    DOGITO --- ---
    prosim misto minusu o nazory, zajimaji me :)
    DOGITO
    DOGITO --- ---
    asi nosim drivi do lesa, ale tohle je podle me jedno z nejlepe pochopitelnych vysvetleni jak nemuze fungovat socialismus, i pro ty, kteri si to nechteji pripustit :)
    Obamův socialismus - experiment. Blog - Adam Ábelovský (blog.iDNES.cz)
    http://adamabelovsky.blog.idnes.cz/c/242410/Obamuv-socialismus-experiment.html

    pak uz je jen potreba, aby se spolecnost postarala o ty, co se ucit chteji, ale presto jim to nejde. A aby byla spolecnost poznat, kteri to jsou ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam